/fotboll/osk/forum/1949.aspx/fotboll/osk/forum/1949.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-31 14:21
Aspen//

"ÖSK-Karl har hittills fått rätt i det mesta han förutspått de senaste åren. Vi får hoppas att hans förursägelser inte slår in ytterligare en gång."

Jag har samma förhoppningar som dig, men tyvärr ser vi ju att ekonomin är på väg åt helt fel håll, fattar inte varför man skall blunda för det? Om detta hade varit ett vanligt företag hade VD Jan Karlsson fått kicken för länge sedan. Det är för mig och en hel del andra obegripligt att inte så har skett.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-31 14:15
Namn: Pete Zahut
Sänt: 2013-05-31 09:06 Ändrat: 2013-05-31 09:09:01
//

Har du underlag för att Astvald har 80.000 kr i månaden för spel i ÖSK i Superettan, sätter jag värde på om du skickar mig en pm med ditt underlag.

Örebro TommyS
2013-05-31 14:11
Telle, jag ser inte att ÖSK:s historik talar för att Oscar är på väg att säljas. Det enda liknande exemplet jag kan tänka på var Petter Furuseth-Olsen för nästan 10 år sedan. Snabb vidareförsäljning har väl annars aldrig varit ÖSK:s grej? Kritiken har väl snarare varit att försäljningen skett för sent i förhållande till återstående kontraktslängd? Och om det är så att bud på Oscar kommer in så är väl alla överens om att vi ska ta ställning till dem och om vi tror att bud är på gång redan till nästa år (jag utgår från att det inte blir tidigare än så) så ska vi så klart säkra framtiden. Jag tyckte inte att du men att andra tog tillfället i akt att slänga iväg oförtjänta och destruktiva kängor när ÖSK agerat klokt och proaktivt. Trovärdigheten förbättras om man - som du och Mintatankar till exempel - är mer nyanserad i sin kritik. Nog om det.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-31 14:08
Namn: psoari 2 Sänt: 2013-05-31 13:17 // Delar inte din uppfattning. Att under flera år bli av med de bästa spelarna och därmed tappa sportsligt och ekonomiskt värde på planen och i klubben, är inte något positivt. Om försäljning av de bästa spelarna skulle fortsätta därför att man inte får verksamheten att balansera i övrigt, är det inte heller något positivt och kommer aldrig leda till något SM-tecken. Ska man sälja någon av de bästa spelarna ska det vara för minst 7-8 mkr, och då inte för att täcka underskott utan för att finansiera nya spelare av minst samma kapacitet. Allt annat leder till att laget och klubben sakta men säkert urholkas på kompetens och ekonomiskt värde. Det behöver man inte kunna fotboll för att förstå.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-31 13:46
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-31 13:46
@psoari 2:

Det är väl uppenbart att ÖSK har problem. Och att dom ligger i ledningen av klubben/bolaget. En styrelseledamot prognoserade Elitfotbolls underskott för 2013 till 2-5 Mkr för en månad sedan. Det när ett grovt underkännande av den ekonomiska planen för 2013. Det är flera som skriver på detta forum som är managementkonsulter och som är oroliga för klubbens framtid.

ÖSK-Karl har hittills fått rätt i det mesta han förutspått de senaste åren. Vi får hoppas att hans förursägelser inte slår in ytterligare en gång.

Vidare tycker jag det är dåligt att förvanska andras nick för att dom har en annan åsikt.
2013-05-31 13:22
Dubbel
2013-05-31 13:22
@psoari 2:

Det är samma styrelse och VD kvar som satt klubben i ekonomisk knipa, jag är rädd för att de säkrar ekonomin kortsiktigt genom att sälja 1-2 spelare i sommar, en av dem Oscar. Om det är till AIK eller en annan klubb spelar ingen roll. Oscar behövs hela säsongen och helst nästa.

De tusentals jag syftar på är de som inte längre går på matcherna mot förra gången i SE. Talar ni aldrig med andra vad de tycker om hanteringen av ÖSK? Min absoluta uppfattning är att de idrottsintresserade i Örebro talar mer om ÖHK än ÖSK. Det är väl inget att hymla om? Lika självklart som att publiktappet mot budget måste åtgärdas, hur? Risken är stor att spelare kommer att säljas, vad är problemet med det resonemanget?
Örebro psoari 2
2013-05-31 13:17
Telle //

Jag håller med om att det ska diskuteras här, annars blir det dött. Det jag vände mig emot var att ÖSK-Krax var tvungen att kommentera att styrelsen är inkompetent - det är förvisso hans åsikt men den är ganska tröttande och det är den typen av kommentarer som gjort honom så illa omtyckt här. Han är säkert duktig på nånting, men allt sånt hamnar vid sidan p g a av hans kraxande.

Jag tycker tvärtemot, att om man nu säljer Oskar till exempelvis AIK i sommar för att rädda föreningens ekonomi och att man därför nu värvar Rinne till nästa år, ja då är det ett tecken på att styrelsen är kompetent. Det är beklagligt om han säljs, men visar på kompetens. ;-)

Sen tror jag inte att AIK skulle vilja ha Oskar - han är lovande, absolut, men AIK vill ha en målvakt som har blommat ut och kan hjälpa dem till en buckla. Om Oskar är så kompetent vet vi väl inte....än.
Örebro Telle
2013-05-31 12:50
psoari 2 // Varför ÖSK-Karl tycker som han tycker får han svara på själv, men att han skriver vad han tycker här på forumet ser jag inga konstigheter med i sig, det är ju lite själva syftet här. Att diskutera rykten tagna ur luften är ju vad vi gör här mest hela tiden. Ska vi bara diskutera eller kommentera fakta som är officiellt bekräftade blir det rätt tyst här inne de 335 dagar om året som det inte är matchdag... :) Och vad det gäller olyckskorp-epitetet hör jag själv till dem som gnäller en del ibland. Jag håller med om att det inte är så konstruktivt alla gånger, men den andra ytterligheten, att blunda för de problem som ändå finns, är nog inte så mycket bättre. Tur att båda sidorna representeras här inne, så att båda synsätten kommer fram, med andra ord. Tommy S // Upplever faktiskt inte att det suras över Rinne. Tror de flesta är överens om att det är väldigt bra agerat av ÖSK att binda upp honom innan någon annan klubb gör det. Däremot verkar det råda olika uppfattningar om när eller hur Oscar kommer att säljas. Med klubbens försäljningshistorik de senaste åren är det kanske inte så konstigt att diskussionen uppstår. Själv hoppas jag att man har råd att vänta tills Oscar hunnit etablera sig med oss i allsvenskan nästa år. Blir säkert en väldigt stimulerande miljö för målvakterna 2014, med två unga, hungriga målvakter som vill utvecklas. Kul!
Örebro TommyS
2013-05-31 12:32
1. Bara snick-snack att Jonsson aldrig spelade mot ÖSK i Örebro. Han gjorde det både för HIF och för DIF, senast under sin avslutningssäsong 2011. 2. Ledningen säkrar upp framtiden eftersom de inser att Oscar kommer att bli attraktiv på marknaden och svår att hålla kvar och det suras här inne. Är det inte exakt denna långsiktighet som efterfrågats? Efter en sanslöst tafflig målvaktsstrategi förra året har vi fått ordning på grejorna och det tycker jag är jättebra.
Örebro psoari 2
2013-05-31 11:24
@Telle:

Frågan är varför ÖSK-Krax måste påtala att han tycker att flera tusen tycker att styrelsen är inkompetent bara för att någon annan kom på att AIK kanske skulle vilja köpa Oscar till sommaren. Ett rykte taget ur luften. En korp kraxar och genast fyller hyllningskören av andra korpar på.
Dessutom så kommer ju inte Rinne förrän nästa år.
2013-05-31 10:59
Kardinalen 10:26//

Håller med dig om Jonsson, nu är ju jag så gammal, så än värre var det när Nordahl såldes under säsong som borde gett oss första guldet.

Men nästan värre var att inte Jonsson kom hem igen, trots att han lovat och tagit i hand. Tror aldrig han sedan spelade mot ÖSK i Örebro? Av någon anledning hade han alltid en skada de matcherna.

Nordahl betalade själv för att få komma hem, snacka om skillnad på klubbkänsla och girighet mellan de båda.
2013-05-31 10:41
@Telle:

Ja, exakt vad jag menade, vi behöver Oscar om det skall bli AS omgående, att då eventuellt behöva sälja honom redan i sommar för att på tok för mycket pengar runnit och rinner ut pga inkompetens känns långtifrån bra. Då är det väl bättre att offra SI? Fast jag egentligen tycker att de penningstarka i styrelsen borde kompensera själva för sitt misslyckande med ekonomin som främst handlar om vad som hänt från 2010.

Mr Milton 09.00/
Instämmer, bra skrivet ;)
Örebro Kardinalen
2013-05-31 10:26
@Pete Zahut:

Nåja, det var först efter säsongen 1995 vi sålde Mattias Jonsson. Det äret slutade vi 5:a. En så kallad "dipp" i klubbens satsning föranledde Jonsson att lämna Sportklubben....

(Kan för övrigt nämna att jag aldrig varit lika besviken över något spelartapp som just Mattias Jonsson. Minns jag skrek "-NEEEEEEEJJJ" rakt ut när jag läste nyheten på text-tv på min dåvarande hyrda teve från Thorn.)
Örebro jappel
2013-05-31 10:23
Vi få på inga villkor sälja Oscar inom Sverige. eller I alla fall inte utan en ordentlig vidareförsäljningsklausul. (men risken om vi säljer inom landet är att det blir en lex Nordin....d.v.s. begränsat med speltid...och därmed minskad chans till utlandskontrakt) Vi bör se till att behålla samtliga spelare och tidigt....d.v.s. redan nu innan sommaren ge förslag på förlängning av avtal. Så att vi inte tappar viktiga kuggar i vårt lagbygge. Sedan är det väl som det antytts här tidigare, bättre att sälja spelare från ett Allsvenskt lag än från ett lag i SE.... Att tro att spelarna skulle vara kvar i ÖSK hela kariären är inte realistiskt. Alla på den nivå som ÖSK ska värva vill väl kunna leva på fotbollen. Och i och med att Fotboll bygger på att lagen har tillräckligt med pengar för att investera i nya talanger så måste vi lyckas sälja kontrakterade spelare...samt förlänga i god tid med de som inte är riktigt färdigutvecklade. Nytt måtto?? ÖREBRO SK din BRO till de stora ligorna.
Örebro Pete Zahut
2013-05-31 10:22
@Eyra:

Jag motsäger dig inte
Örebro Eyra
2013-05-31 10:16
@Pete Zahut:

Tycker dock man börjar sväva iväg lite.

Om Oscar Jansson ska bli utlandsproffs och nästa stormålvakt, så har han fortfarande en del att övertyga. Visst har han hållt nollan (mot storlagen Värnamo, Sundsvall, Degerfors, Ängelholm och Brage) och räddat oss flera matcher...

Han skulle utvecklas bäst av att spela kvar och göra minst en allsvensk säsong med oss.
Örebro Telle
2013-05-31 10:12
psoari 2 09:46 // Självklart ska Oscar säljas. Gärna utomlands, och för en stor fet summa pengar... :) Det jag tror att ÖSK-Karl vände sig emot var att behöva sälja honom redan i sommar för att klara budgeten. Efter en halv säsongs spel i superettan får man ju knappast ut det optimala värdet för en spelare vid en försäljning, hur ung och lovande han än är. När vi säljer honom ska det vara på våra villkor, och så gynnsamt som möjligt för både ÖSK och Oscar själv - inte bara för eventuella köpare som vill passa på att utnyttja vår ekonomiskt tuffa situation (eller som i nästan samtliga tidigare fall de sista åren, utgående och för sent omförhandlade kontrakt alternativt spelarnas vantrivsel i klubben.) Sen måste man ju självklart väga in kontraktslängden för Oscar också, ju tidigare vi säljer honom desto bättre ur den synpunkten åtminstone. Hörde jag någon säga vidareförsäljningsklausul...? :) Leper 10:00 // Vill gärna tro att ledningen lärde sig något av Astrit-affären... :)
Örebro Leper
2013-05-31 10:00
Hoppas bara att Oscar inte har en inskriven klausul "á la Astrit" i sitt kontrakt.
Örebro psoari 2
2013-05-31 09:46
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):

Krax krax krax - det skulle ju kunna vara så att man införskaffar Rinne därför att man vill hinna före nån annan. Men självklart siktar man på att sälja Oscar, Han är ung och ska inte nöja sig med att stanna i ÖSK. Hans mål måste vara den stora vida världen, dvs han måste säljas. Det tror jag att även styrelsen inser. Jag är trött på ditt kraxande om inkompetens. Det är så lätt att vara en olyckskorp därför att det kommer alltid att finnas misslyckade investeringar i den här typen av verksamhet. Gläds istället åt att Rinne är ÖSK:s nu. ;-)
AIK Saywee
2013-05-31 09:45
Mr. Milton, 09:00, bra inlägg, instämmer.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-05-31 09:37
Sjögren var nog rätt styrd av "ledningen" ?
Örebro _Adde_
2013-05-31 09:25
Ja, visst känns det som att det finns intresse runt Oscar... med all rätt! Just därför tror jag att ÖSK är proaktiva och kontrakterar Rinne redan nu för att skola in under tid för att på sikt ta över efter Ozzy!

Ytterligare en punkt där ÖSK visar prov på lyhördhet och förbättring!
Örebro Pete Zahut
2013-05-31 09:13
@Eyra:

Vi är härdade ;) ÖSK får ju aldrig behålla sina bästa känns det som

T.o.m när vi tog Silver snodde HeIF spelare som Mattias Johnsson. Inte ens då kunde vi behålla våra bästa
Örebro Pete Zahut
2013-05-31 09:11
Man kan ju välja ÖHK:s modell och göra om Sköldmark till "General manager"
Örebro Eyra
2013-05-31 09:09
Typiskt att när det väl går bra för en spelare i ÖSK så börjar alltid pratas om försäljningar här inne.
Örebro Pete Zahut
2013-05-31 09:06
@Mr. Milton:
Jag håller också med att känslan är att Sköldmark verkar göra ett bra jobb. Känns också som han har lite mer pondus och är mer aktiv än vad Sjögren var. Sjögren kändes mer som en administratör om jag ska vara ärlig. Men detta är inget jag vet. Bara en känsla och intryck jag fått När det gäller Astvald är min känsla att jag tror att spelsystem-skiftet varit till hans nackdel. Håller med om att just nu känns hans lön (om dina siffror stämmer) för hög i förhållande till prestation. Jag är dock fortfarande nyfiken på hur ett utfall till omskolning till ytterback skulle falla ut i hans fall.
Örebro Mr. Milton
2013-05-31 09:00
Angående löner i ÖSK så ligger Astvald högst i förhållande till sin prestation. Där lever vi med ett arv efter den hybris som rådde när han kom fram även om vi till dåvarande klubblednings försvar skall säga att han ansågs vara en talang. Grabben ligger på ca 80 000 kr i månadslön och vågar knappt ta i när han är på planen. Patetiskt att se. Som tur är går hans kontrakt ut efter säsongen och jag förutsätter att det inte förlängs.

Glädjande dock att Rinne är tecknad och klar. Måste säga att jag var tveksam och en av dem som inte gillade att Sköldmark kom in i organisationen. Dock anser jag att han gjort en hel del bra saker den senaste tiden. Sen är det alltid svårt som utomstående att bedöma vems fel respektive förtjänst olika saker är. Jag kommer nämna Sköldmarks namn med större respekt framöver och jag tycker faktiskt klubben borde göra honom till permanent sportchef (jag vet att vissa här inne nu kommer gå i taket). Tänk er själva att under en längre tid göra ett stabilt och bra jobb men ändå inte få det riktiga erkännandet i form av rätt titel (om nu titeln är viktig).

Efter att ha varit skeptisk till det mesta runt ÖSK en längre tid tycker jag faktiskt att saker och ting börjar se bättre och bättre ut även om vissa i styrelsen inte borde ha skam att sitta kvar.
AIK Saywee
2013-05-31 08:57
Jag instämmer i glädjen över att Rinne blir/blivit svartvit :) Dessutom, Oscar känns bättre än jidderAlven och mer lovande ...
Annons: