/fotboll/osk/forum/1939.aspx/fotboll/osk/forum/1939.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro viktornn
2013-06-03 11:31
Höjdpunkter och mål från matchen
Örebro Telle
2013-06-03 11:20
Tycker Östersunds igår spel påminde en hel del om ÖSK 2011, då Sixten provade sig igenom hela anfallsbesättningen som central anfallare utan att hitta rätt: bra och trevlig fotboll med vårdat passningsspel - de två första tredjedelarna av planen, sen tog det tvärstopp. Igår berodde det mycket på att vi förmodligen har superettans bästa backlinje, men även för att Östersunds anfallsspel inte höll samma klass som deras mittfält. (Gillade precis som PZ deras små, kvicka mittfältare. Själv fastnade jag för deras lilla nummer 6 på mitten, i första halvlek åtminstone.) Hade varit intressant att se hur Östersund sett ut med Crespo i laget som centertank.

ÖSK då?

Oscar (i den mån han han hade bollkontakt... :) och backlinjen kändes väldigt stabila. Särskilt mittbackarna imponerade igen. (Spelar Wikström så där bra när han är förkyld, så borde han alltid tvingas träna i blöta, kalla kläder i fortsättningen...) Extra kul annars att Hagge gjorde mål, hans nick var ju klockren.

Offensivt begär jag betydligt mer av det centrala mittfältet. Varken Nkili eller Saied är dåliga spelare, tvärtom har de haft en en hög lägstanivå så här långt. (Särskilt Nkili gör en bedrift som kommer från division 3 och ändå går rätt in i laget och spelar stabilt match efter match.) Men det händer för lite framåt. Det blir för många passar i sidled eller bakåt, även i situationer där det finns luckor framåt, och dessutom lite för många bollar till fel adress. Om vi hade spelat schack på det centrala mittfältet har vi just nu bara bönder på brädet, känns det som - pjäser som alltid gör sitt jobb, men som aldrig kan göra något extra, om ni förstår vad jag menar. Ska jag gnälla lite ytterligare tycker jag heller inte att man vinner tillräckligt många närkamper eller andrabollar på mitten defensivt för att kompensera bristen på djupledsspel offensivt. (Jämför exempelvis med matcherna ifjol då P-O experimenterade med Hagge och Boris som innermittar. De slog knappt heller en passning framåt på 90 minuter, men de stängde åtminstone till mittfältet fullständigt så att inte heller motståndarna kunde få fram några bollar centralt.) Igår blev stundtals också avståndet för långt mellan mittfältet och våra anfallare, något som blev extra tydligt när inte Hasani var med och mötte bollen lite längre ner.

Holmberg gjorde mål, vilket självklart höjer hans betyg, men jag tycker inte att han har presterat på den nivån jag förväntar mig av honom på slutet. Hoppas det lossnar snart för honom, han kan ju så mycket mer. Tycker Yasin ser betydligt bättre ut just nu, kul att se att han har så mycket självförtroende, även om han gjorde långt ifrån sin bästa match igår.

Samuelsson sliter och kämpar, men ser tung och lite trög ut i löpningen, och ser inte ut att passa in i spelet riktigt än, även om han bidrog med att dra isär försvaret för Crespo flera gånger. Hoppas innerligt att han får göra ett mål snart, så ketchupeffekten kommer. En dos självförtroende skulle nog göra underverk med honom. (För jag vill inte tro att det fattas några procent så länge han inte spelar i Degerfors...) Som Tommy S var inne på tycker jag att Samuelsson och Crespo var lite för lika i spelstilen igår, i den bemärkelsen att de ville gå på samma bollar lite för ofta. Tror också att Hasani skulle passa bättre ihop med Peter.

Crespo var briljant i närkampsspelet som vanligt, och är stark och snabb nog att trycka sig förbi vilken försvarare som helst i kamp om bollen. Gillade verkligen hans "genombrott och skott"-försök igår. De första gångerna. Runt tredje gången han hade ett utmärkt passningsläge till Samuelsson, men ändå valde att försöka gå själv hela vägen, tröttnade jag lite på det... Hade han valt att spela vid åtminstone ett av de tillfällena igår hade det blivit 3-0 istället. Tycker att han behöver lära sig att värdera de lägena lite bättre, så att han inte blir så förutsägbar för försvararna. (Alternativet är förstås att han sätter en av chanserna, så att gnället fastnar i halsen på oss förståsigpåare vid sidan...)

Tycker annars att ÖSK gjorde det väldigt bra igår som stängde matchen så säkert. Deras spel (särskilt i andra halvlek) lockar knappast några extra besökare nästa match, men det såg ändå imponerande stabilt ut.
Örebro Uppstuds
2013-06-03 11:16
@TommyS:

Imponerande segerrad där, 1959 må jag säga (/skriva). Nio raka hemmasegrar och 35-3 i målskillnad innan den bröts i näst sista omgången genom en förlust mot IFK Eskilstuna, 1-2. Oavgjort hade troligtvis räckt för avancemang till allsvenskan. Försmädligt.

Återstående hindren för att tangera 1959 år segerrad består då av Örgryte, Ljungskile och JSödra. Men, målskillnaden får vi svårt att nå ;-)
Örebro Pete Zahut
2013-06-03 11:12
@TommyS:

Enligt NA hade vi samma vinstrad (enbart SE räknat) 2006. Om ÖSK vinner mot Örgryte nästa så tangenrar ÖSK tydligen den sviten

Jag kommer ihåg starten 2006 och efter 10 matcher började alla säga att det var klart...Då började spelet gnissla...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-03 11:04
Namn: Pete Zahut
Sänt: 2013-06-03 09:22
//

Pendla har i synonymboken flera betydelser, bl a "att färdas fram och åter".

Men det var inte om det sker varje dag, vecka, månad eller år, som var min poäng, utan det faktum att det kan bli negativa konsekvenser både socialt och sportsligt av att ha fru och barn på annan ort, speciellt om man träffar dem sällan.
AIK Saywee
2013-06-03 10:32
TommyS, jag tror att det var "joth"
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-06-03 10:31
Återtåget anländer Allsvenskan den 23 september klockan 20:49 !!! Var på plats och välkomna resenärerna :)
Örebro TommyS
2013-06-03 10:23
Saywee - nej. Jag konsulterade sportklubben.net för övrigt. Väldigt bra på statistik från äldre tider, lite sämre på uppdatering. Vem ligger bakom den sidan?
AIK Saywee
2013-06-03 10:21
TommyS, spelade vi i Allsvenskan 1959 ?
AIK Saywee
2013-06-03 10:20
Telle, mycket bra inlägg tidigt i morse 02:52 ÖSK-groda Intressant statistik, med "dagens" flyt, kan vi vara klara i september. Återtåget kom hem före tidtabellens ankomsttid ?
Örebro TommyS
2013-06-03 09:51
Har vi pratat om varför Samuelsson inte gör mål i ÖSK? En anledning är naturligtvis att han inte får spela mycket, men han har nu under 2012 och 2013 mer än 500 minuter matchspel och inga mål. I Degerfors gjorde kan konsekvent mål ungefär var hundrade minut. Jag har inte sett de två matcher då han fått chansen från start men tyckte att han såg ganska bra ut när han kom in mot Degen. Hur har han varit när han får mer speltid? Kommer han i läge? Jag antar att William inte anses startklar ännu och i så fall får han chansen bredvid Hasani mot Landskrona. Det är en ny kombo med två starka target/box-spelare, vad tror ni om det? Kan det hjälpa Samuelsson att få spela med en target och få hugga på andrabollar?
Örebro TommyS
2013-06-03 09:35
Nu är vi alltså uppe i åtta raka vinster hemma i seriematcher om man räknar in de två avslutande vinsterna i allsvenskan 2012. Om jag inte räknar fel är det den längsta vinstraden sedan 1959 då vi vann nio raka hemma under en och samma säsong. Jag vet inte om vi innan dess haft en ännu längre vinstrad, kan ju vara värt att kolla om vi jagar rekord. Det är dags att piska upp lite surr i stan.
Örebro Pete Zahut
2013-06-03 09:22
Jaså pendlar Nkili också? Det visste jag inte

Varför visar inte NA-TV matchbilder och målen numera? Saknar det. Är det något rättighetsproblem med TV4?
Örebro ÖSK Fans
2013-06-03 09:17
Jag har en känsla av att ÖSK inte vill ha Nordin och jobbar hårt för att knyta till sig Skulasson som är fri att prata med klubbar nu..Vi behöver just en sådan spelartyp på mittfältet.
2013-06-03 09:10
Nästa tanke rör Nkili och alla andra spelare och tränare med familj 50 mil bort i Sverige eller 500 mil bort i världen.

Det är naturligtvis deras eget val att pendla , men i längden torde risken vara uppenbar att det skapar både sociala och sportsliga problem (jmf tex Bassomberg).

Tar därför för givet att klubben jobbar intensivt med att hjälpa spelare som Nkili med att skaffa jobb och bostad för hans familj i den stund de vill flytta hit.

I annat fall är det tveksamt att ha honom med i en satsning på SM-guld oavsett hur duktig och sympatisk han än är. Jag vill tro och hoppas att det löser sig till allas bästa. Nkili kan bli en mycket duktig mittback av hög AS-klass, tror jag.

2013-06-03 09:00
Mina tankar fastnar nu för våra unga duktiga talanger i U-17, U-19 och U-21 samt alla andra duktiga fotbollsspelare i närområdet. Det skulle vara mycket intressant att på ÖSKs hemsida få en beskrivning av hur man organiserar och bygger dessa lag så att spelarna är motiverade och inte försvinner till andra lag. TV-tävlingen för unga talanger där två ÖSK-spelare deltar och i bästa fall kan erbjudas proffskontrakt med IF Elfsborg, är också något som bör diskuteras och ifrågasättas. I ett läge där ÖSK kämpar om varje poäng för att ta sig till eller vinna AS eller slåss för att inte åka ur en serie, lär det bli svårt för unga talanger att få chansen i A-laget med spel på planen. Hoppas därför vi skaffar oss ett sådant försprång i höst att vi kan släppa in några av dem i matchspel även om det skulle kosta förstaplatsen. Det gäller att kunna ta ett steg bakåt för att nästa ta två steg framåt.
AIK Saywee
2013-06-03 08:53
Skönt att vi har "ledningen", den släpper vi inte :) Heja SPORT !!!
2013-06-03 08:52
Läser precis på na.se att Crespo blir borta ett par ÖSK-matcher p g a landslagsuppdrag. Då kom Hasanis avstängning lägligt...:-)
Örebro Pete Zahut
2013-06-03 08:50
@Uppstuds:

ja det är sant att jag skrivit så. Det är när jag försökt lägga in upnebart (för mig iaf) ironiska inlägg då jag kan tycka ett smiley förstör lite om ni förstår vad jag menar. Men jag har också hamnat i blåsväder några ggr då det inte vara lika uppenbart för alla det var ironiskt.

Däremot skulle jag aldrig skriva korta renodlade skämt utan smiley. jag skulle aldrig skriva "Din gamla idiot" utan att lägga till ett smiley ;)

Örebro Pete Zahut
2013-06-03 08:45
@ Ösk-groda:

Tack och intressant! Så runt 55-60 poäng bör ÖSK skrapa ihop då.
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:49
@minatankar (för sm-guld):

det där har vi diskuterat förut och jag håller fullständigt med vad Pete själv tidigare skrivit i ämnet. Det blir som att på förhand förannonsera, "nu kommer det ett skämt" om/när man ska lägga till dessa smileys.

Det handlar lite om situationen. "Det där får du leta fram själv din slöfock" skulle jag aldrig skriva till en nykomling på forumet, men till Pete passar såna passningar bra. Jag tror inte att han har behövt uppsöka nån Psykakut inatt pga denna min kommentar :-D
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:42
Telle 02:52// På ett diskussionsforum "tjötar" man väl om allt mellan himmel o jord med fritt valda ämnen och jargong så länge dessa ryms inom regelverket. Räcker inte det? Om A ogillar företeelse X ska väl det rimligtvis inte automatiskt betyda att A också är förpliktigad att uttala sig om företeelse Z, K, U och R? Då kommer ju inläggen till slut bli väldigt långa! Alltså, om jag reagerar på något Minatankar skriver, ska jag också i samma inlägg vara förpliktigad att uttala mig om vad Kardinalen, AsAbove, ÖSK-Karl, Psoari 2, Saywee, Grixx, etc, etc tidigare skrivit? Långa inlägg blir det då.... Långa romaner till slut...
2013-06-03 07:39
Kul att skoja och ok att jäklas lite. Men här förekommer allt som oftast otrevliga diskussioner mellan flera skribenter. Rekommenderar dig att skriva ;-) om du skojar. I annat fall tar jag och de flesta dig på allvar.
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:23
@minatankar (för sm-guld):

Vad är det för Prinsessan på ärten-tendenser som slagit till? Ja, jag svor, och jag svor åt "missförståndet". Citat "Alltså, 'missförståndet' är ju faan alldeles fundamentalt!". När Pete skojar så skojar jag tillbaka till honom och kallar honom för "slöfock". Men, den ärtan gjorde tydligen också ont?
Örebro Kuba for president
2013-06-03 07:04
@ Ösk-groda:

Bra statistik du dragit fram!

Med andra ord så går ÖSK med nuvarande poängsnitt mot 69 poäng. En marginal med över 12 poäng för att klara 2:a-platsen. Ser bra ut hittills m.a.o.
Gäller bara att hålla samma snitt resterande 2/3 av säsongen.

För att väga upp det hela kan man nämna ÖSK:s senaste säsong i S1:an 2006 där vi hade en ännu bättre start på serien med 25 poäng efter 10 matcher. Slutade på en andraplats med hårfin marginal (läs Halilovic 83:e minuten i sista matchen) och landade på 58 poäng.
Örebro Telle
2013-06-03 02:57
Kortis, my ass... :)
Örebro Telle
2013-06-03 02:52
Tänkte hoppa in här en kortis innan det blir sängen, för att läsa lite vad som skrivits om dagens match, men upptäckte just att det mest verkar ha diskuterats andra saker här på slutet. Drar två slutsatser spontant:

1) Det märks att superettan är en transportsträcka för oss, när vi supportrar redan samma kväll som matchen spelas hellre diskuterar förutsättningarna för nästa år i allsvenskan än själva matchen i sig.

2) Det är inte konstigt att det blir tjafs så ofta här inne, om vi inte har högre i tak än att man ska kunna kritisera spelares prestationer eller spekulera i deras möjligheter att lyckas i allsvenskan utan att etiken i det ska ifrågasättas.

Uppstuds, du har självklart samma rätt att uttrycka din åsikt om att du är tveksam till att man ska bedöma spelare på det sättet, som alla andra har att göra just den bedömningen av spelarna. Själv tycker jag dock att den typen av argument hämmar diskussionen mer än den tillför.

Att diskutera spelare, trupp, matchprestationer, laguttagningar, tränare, ledning och vad det nu kan vara, är väl ändå själva poängen med att vi är här inne från början. Och att bedöma, kritisera, ironisera och spekulera är för mig lika självklara ingredienser i det som att berömma, lovorda och hylla, så länge det sker med sunt förnuft.

Forumet är för mig en förlängning av soffan hos polarna, fikarummet på jobbet, läktaren, korvkön, caféet, affärslunchen eller var helst man nu pratar fotboll med folk man känner eller träffar. Ser jag en match på tv med kompisgänget, hemma hos någon av oss eller på O'Learys, så hör jag hundra gånger grövre saker om domaren eller spelarna på en halvlek än vad jag gör under en vecka här, och jag är övertygad om att det är så för de flesta av oss här inne. (För att inte tala om jargongen i omklädningsrummet sen...)

Jag försvarar verkligen inte att man ska skriva att den och den spelaren är kass eller värdelös, som många här inne gör under match, eller att man går till omotiverade personangrepp, som inte minst Sixten och Sjögren etc blev utsatta för ifjol. Men man måste kunna få kritisera (och ibland till och med skoja om...) spelare, ledning och den proffscirkus som elitfotboll är numera, utan att ord som drev, förtal eller mobbning dyker upp som ett brev på posten varje gång. Hagge, Lund och Kalle påstods ju exempelvis vara årets offer för drevet för några dagar sen. Ja, visst får Hagge ofta skit för sin teknik, men han får också minst lika mycket beröm för sin inställning. Lund har fått mycket kritik för sin insats som vänsterback hittills, det säger jag inte emot, och Kalle har (förutom att rosats hela 2012 som en av lagets största talanger) fått en del kritik i år för att inte ha kommit upp i fjolårets nivå än. Men drev? Nej, det skulle jag inte kalla det.

Kardinalen har varit på Saywee och hackat på honom för allt mellan himmel och jord här inne under lång tid. Psoari 2 kallar ÖSK-Karl för ÖSK-krax. As above kallade samtliga skribenter här inne för horor. Skulle deras inlägg vara mindre stötande på något sätt, eller har de bara inte lika avvikande åsikter?
Skulle det till exempel vara ok om ÖSK-Karl kallade Kardinalen för Kardinalfel, Uppstuds för Uppstötning och Psoari 2 för Psoriasis 2 i varje inlägg i fortsättningen? (Själv tycker jag att ÖSK-krax var lite roligt faktiskt, och jag är övertygad om att ÖSK-Karl skrattade lika gott, alternativt ger igen med samma mynt om han tog illa upp. För egen del får man väl kalla mig Telle-vinken, Telle-hor eller varför inte det gamla klassiska Telle-jöns om man mår bättre av det, även om det nog inte skulle tillföra forumet så mycket... :)

Kort sagt, så länge man använder sunt förnuft och visar normal hänsyn här inne så borde det räcka långt. Minatankar hör väl ändå till de ödmjukaste skribenterna som skriver här inne över huvud taget, trots att han förmodligen har betydligt mer kunskap och fler kontakter än de flesta av oss. Så för egen del fortsätter jag väldigt gärna att läsa hans åsikter och tankar kring klubben och laget. Inklusive vilka spelare som han eller andra här inne tror kommer att hålla i allsvenskan nästa år om vi går upp. Tvärtom tror jag att precis den sortens diskussioner är ett måste om vi ska kunna hålla oss kvar i allsvenskan nästa år. Och jag tror dessutom att det var avsaknaden av just den sortens diskussion i klubben hösten 2010 och hela 2011, som ledde till att vi åkte ur 2012 med en truppsammansättning som inte höll måttet.

Ledsen om Uppstuds eller någon annan tagit illa upp av det jag skrivit ovan, inte alls min avsikt i så fall. Det är helt mina egna åsikter, och jag grundar det inte på något annat än just det. Vill därför inte fastna i en fortsatt diskussion kring det, och vill heller inte behöva lägga tid på att ge exempel för att motivera mina påståenden eller "anklagelser" mot någon, utan föredrar att prata fotboll nu istället.
Örebro Ösk-groda
2013-06-02 23:33
Lite statistik om hur många poäng som behövs för att gå upp i Allsvenskan

2006 1:an 66 p 2:an 58 p
2007 1:an 63 p 2:an 55 p
2008 1:an 57 p 2:an 55 p
2009 1:an 65 p 2:an 57 p
2010 1:an 56 p 2:an 56 p
2011 1:an 57 p 2:an 55 p
2012 1:an 66 p 2:an 61 p

Ettan har ett genomsnitt på 61,4 p på dessa sju år
och tvåan 56,7 p

2013-06-02 23:25
Namn: Uppstuds
Sänt: 2013-06-02 23:11
"Det där får du leta fram själv din slöfock."
//
Åt mig svär du och Pete Zahut kallar du slöfock trots att han skojar...

Nu lägger jag av för kvällen.
Örebro Pete Zahut
2013-06-02 23:22
@Uppstuds aah den statistiken gräver du fram. Du kan inte hålla dig :-)
Annons: