/fotboll/osk/forum/1935.aspx/fotboll/osk/forum/1935.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-03 09:00
Mina tankar fastnar nu för våra unga duktiga talanger i U-17, U-19 och U-21 samt alla andra duktiga fotbollsspelare i närområdet. Det skulle vara mycket intressant att på ÖSKs hemsida få en beskrivning av hur man organiserar och bygger dessa lag så att spelarna är motiverade och inte försvinner till andra lag. TV-tävlingen för unga talanger där två ÖSK-spelare deltar och i bästa fall kan erbjudas proffskontrakt med IF Elfsborg, är också något som bör diskuteras och ifrågasättas. I ett läge där ÖSK kämpar om varje poäng för att ta sig till eller vinna AS eller slåss för att inte åka ur en serie, lär det bli svårt för unga talanger att få chansen i A-laget med spel på planen. Hoppas därför vi skaffar oss ett sådant försprång i höst att vi kan släppa in några av dem i matchspel även om det skulle kosta förstaplatsen. Det gäller att kunna ta ett steg bakåt för att nästa ta två steg framåt.
AIK Saywee
2013-06-03 08:53
Skönt att vi har "ledningen", den släpper vi inte :) Heja SPORT !!!
Postat via SvenskaFans-appen
2013-06-03 08:52
Läser precis på na.se att Crespo blir borta ett par ÖSK-matcher p g a landslagsuppdrag. Då kom Hasanis avstängning lägligt...:-)
Örebro Pete Zahut
2013-06-03 08:50
@Uppstuds:

ja det är sant att jag skrivit så. Det är när jag försökt lägga in upnebart (för mig iaf) ironiska inlägg då jag kan tycka ett smiley förstör lite om ni förstår vad jag menar. Men jag har också hamnat i blåsväder några ggr då det inte vara lika uppenbart för alla det var ironiskt.

Däremot skulle jag aldrig skriva korta renodlade skämt utan smiley. jag skulle aldrig skriva "Din gamla idiot" utan att lägga till ett smiley ;)

Örebro Pete Zahut
2013-06-03 08:45
@ Ösk-groda:

Tack och intressant! Så runt 55-60 poäng bör ÖSK skrapa ihop då.
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:49
@minatankar (för sm-guld):

det där har vi diskuterat förut och jag håller fullständigt med vad Pete själv tidigare skrivit i ämnet. Det blir som att på förhand förannonsera, "nu kommer det ett skämt" om/när man ska lägga till dessa smileys.

Det handlar lite om situationen. "Det där får du leta fram själv din slöfock" skulle jag aldrig skriva till en nykomling på forumet, men till Pete passar såna passningar bra. Jag tror inte att han har behövt uppsöka nån Psykakut inatt pga denna min kommentar :-D
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:42
Telle 02:52// På ett diskussionsforum "tjötar" man väl om allt mellan himmel o jord med fritt valda ämnen och jargong så länge dessa ryms inom regelverket. Räcker inte det? Om A ogillar företeelse X ska väl det rimligtvis inte automatiskt betyda att A också är förpliktigad att uttala sig om företeelse Z, K, U och R? Då kommer ju inläggen till slut bli väldigt långa! Alltså, om jag reagerar på något Minatankar skriver, ska jag också i samma inlägg vara förpliktigad att uttala mig om vad Kardinalen, AsAbove, ÖSK-Karl, Psoari 2, Saywee, Grixx, etc, etc tidigare skrivit? Långa inlägg blir det då.... Långa romaner till slut...
2013-06-03 07:39
Kul att skoja och ok att jäklas lite. Men här förekommer allt som oftast otrevliga diskussioner mellan flera skribenter. Rekommenderar dig att skriva ;-) om du skojar. I annat fall tar jag och de flesta dig på allvar.
Örebro Uppstuds
2013-06-03 07:23

Vad är det för Prinsessan på ärten-tendenser som slagit till? Ja, jag svor, och jag svor åt "missförståndet". Citat "Alltså, 'missförståndet' är ju faan alldeles fundamentalt!". När Pete skojar så skojar jag tillbaka till honom och kallar honom för "slöfock". Men, den ärtan gjorde tydligen också ont?
Örebro Kuba for president
2013-06-03 07:04
@ Ösk-groda:

Bra statistik du dragit fram!

Med andra ord så går ÖSK med nuvarande poängsnitt mot 69 poäng. En marginal med över 12 poäng för att klara 2:a-platsen. Ser bra ut hittills m.a.o.
Gäller bara att hålla samma snitt resterande 2/3 av säsongen.

För att väga upp det hela kan man nämna ÖSK:s senaste säsong i S1:an 2006 där vi hade en ännu bättre start på serien med 25 poäng efter 10 matcher. Slutade på en andraplats med hårfin marginal (läs Halilovic 83:e minuten i sista matchen) och landade på 58 poäng.
Örebro Telle
2013-06-03 02:57
Kortis, my ass... :)
Örebro Telle
2013-06-03 02:52
Tänkte hoppa in här en kortis innan det blir sängen, för att läsa lite vad som skrivits om dagens match, men upptäckte just att det mest verkar ha diskuterats andra saker här på slutet. Drar två slutsatser spontant:

1) Det märks att superettan är en transportsträcka för oss, när vi supportrar redan samma kväll som matchen spelas hellre diskuterar förutsättningarna för nästa år i allsvenskan än själva matchen i sig.

2) Det är inte konstigt att det blir tjafs så ofta här inne, om vi inte har högre i tak än att man ska kunna kritisera spelares prestationer eller spekulera i deras möjligheter att lyckas i allsvenskan utan att etiken i det ska ifrågasättas.

Uppstuds, du har självklart samma rätt att uttrycka din åsikt om att du är tveksam till att man ska bedöma spelare på det sättet, som alla andra har att göra just den bedömningen av spelarna. Själv tycker jag dock att den typen av argument hämmar diskussionen mer än den tillför.

Att diskutera spelare, trupp, matchprestationer, laguttagningar, tränare, ledning och vad det nu kan vara, är väl ändå själva poängen med att vi är här inne från början. Och att bedöma, kritisera, ironisera och spekulera är för mig lika självklara ingredienser i det som att berömma, lovorda och hylla, så länge det sker med sunt förnuft.

Forumet är för mig en förlängning av soffan hos polarna, fikarummet på jobbet, läktaren, korvkön, caféet, affärslunchen eller var helst man nu pratar fotboll med folk man känner eller träffar. Ser jag en match på tv med kompisgänget, hemma hos någon av oss eller på O'Learys, så hör jag hundra gånger grövre saker om domaren eller spelarna på en halvlek än vad jag gör under en vecka här, och jag är övertygad om att det är så för de flesta av oss här inne. (För att inte tala om jargongen i omklädningsrummet sen...)

Jag försvarar verkligen inte att man ska skriva att den och den spelaren är kass eller värdelös, som många här inne gör under match, eller att man går till omotiverade personangrepp, som inte minst Sixten och Sjögren etc blev utsatta för ifjol. Men man måste kunna få kritisera (och ibland till och med skoja om...) spelare, ledning och den proffscirkus som elitfotboll är numera, utan att ord som drev, förtal eller mobbning dyker upp som ett brev på posten varje gång. Hagge, Lund och Kalle påstods ju exempelvis vara årets offer för drevet för några dagar sen. Ja, visst får Hagge ofta skit för sin teknik, men han får också minst lika mycket beröm för sin inställning. Lund har fått mycket kritik för sin insats som vänsterback hittills, det säger jag inte emot, och Kalle har (förutom att rosats hela 2012 som en av lagets största talanger) fått en del kritik i år för att inte ha kommit upp i fjolårets nivå än. Men drev? Nej, det skulle jag inte kalla det.

Kardinalen har varit på Saywee och hackat på honom för allt mellan himmel och jord här inne under lång tid. Psoari 2 kallar ÖSK-Karl för ÖSK-krax. As above kallade samtliga skribenter här inne för horor. Skulle deras inlägg vara mindre stötande på något sätt, eller har de bara inte lika avvikande åsikter?
Skulle det till exempel vara ok om ÖSK-Karl kallade Kardinalen för Kardinalfel, Uppstuds för Uppstötning och Psoari 2 för Psoriasis 2 i varje inlägg i fortsättningen? (Själv tycker jag att ÖSK-krax var lite roligt faktiskt, och jag är övertygad om att ÖSK-Karl skrattade lika gott, alternativt ger igen med samma mynt om han tog illa upp. För egen del får man väl kalla mig Telle-vinken, Telle-hor eller varför inte det gamla klassiska Telle-jöns om man mår bättre av det, även om det nog inte skulle tillföra forumet så mycket... :)

Kort sagt, så länge man använder sunt förnuft och visar normal hänsyn här inne så borde det räcka långt. Minatankar hör väl ändå till de ödmjukaste skribenterna som skriver här inne över huvud taget, trots att han förmodligen har betydligt mer kunskap och fler kontakter än de flesta av oss. Så för egen del fortsätter jag väldigt gärna att läsa hans åsikter och tankar kring klubben och laget. Inklusive vilka spelare som han eller andra här inne tror kommer att hålla i allsvenskan nästa år om vi går upp. Tvärtom tror jag att precis den sortens diskussioner är ett måste om vi ska kunna hålla oss kvar i allsvenskan nästa år. Och jag tror dessutom att det var avsaknaden av just den sortens diskussion i klubben hösten 2010 och hela 2011, som ledde till att vi åkte ur 2012 med en truppsammansättning som inte höll måttet.

Ledsen om Uppstuds eller någon annan tagit illa upp av det jag skrivit ovan, inte alls min avsikt i så fall. Det är helt mina egna åsikter, och jag grundar det inte på något annat än just det. Vill därför inte fastna i en fortsatt diskussion kring det, och vill heller inte behöva lägga tid på att ge exempel för att motivera mina påståenden eller "anklagelser" mot någon, utan föredrar att prata fotboll nu istället.
Örebro Ösk-groda
2013-06-02 23:33
Lite statistik om hur många poäng som behövs för att gå upp i Allsvenskan

2006 1:an 66 p 2:an 58 p
2007 1:an 63 p 2:an 55 p
2008 1:an 57 p 2:an 55 p
2009 1:an 65 p 2:an 57 p
2010 1:an 56 p 2:an 56 p
2011 1:an 57 p 2:an 55 p
2012 1:an 66 p 2:an 61 p

Ettan har ett genomsnitt på 61,4 p på dessa sju år
och tvåan 56,7 p

2013-06-02 23:25
Namn: Uppstuds
Sänt: 2013-06-02 23:11
"Det där får du leta fram själv din slöfock."
//
Åt mig svär du och Pete Zahut kallar du slöfock trots att han skojar...

Nu lägger jag av för kvällen.
Örebro Pete Zahut
2013-06-02 23:22
@Uppstuds aah den statistiken gräver du fram. Du kan inte hålla dig :-)
2013-06-02 23:13
Namn: Uppstuds Sänt: 2013-06-02 22:56 // Håller med dig. Skrev ordet "får" och det kunde jag hoppat över. Menade inte som det står och som det naturligtvis kan tolkas. Jag menade att det förvånade mig att man inte kunde uttrycka vilka spelare man tror håller hög AS-klass utan att just det gav andra anledning till att ha andra synpunker. Att man kan diskutera och ha olika uppfattningar vilka spelar som är duktiga och vilka spelsystem man ska ha är ju självklart hoppas jag. Trodde det var lika självklart att kunna diskutera vilket lag man kan ha i AS, precis som vi diskuterar vilket lag som bör spela nästa match i SE.
Örebro Uppstuds
2013-06-02 23:11
Det där får du leta fram själv din slöfock.

Annars så måste jag säga att jag imponeras av giffarnas totalomvandling. 0-6 och noll poäng efter de två första matcherna och därefter sex vunna, två oavgjorda och 14-1 i mål. Seriens formstarkaste lag just nu?
Örebro Pete Zahut
2013-06-02 23:07
Någon statistik-nörd får gärna kolla vilket poängsnitt som brukar räcka till en av de två platserna till AS sedan ;) Själv är jag för lat ;0)
Örebro Pete Zahut
2013-06-02 23:01
Jag håller med! Annars glad som tusan för tre poäng ikväll och man kan lägga sig med ett leende - Igen! Jag håller också med dig som du skrev tidigare att tar man sig till AS med befintligt material är det fantastiskt bra. Sedan får de spelare som jag inte tror på gärna motbevisa mig i sommar och höst. Jag blir bara glad om jag har fel. Ta tex Yasin - Ska jag vara ärlig har jag tidigare känt tveksamhet runt honom. Men det är ju egentligen inte konstigt för han presterade inte särskilt förut heller. Men med facit i hand så vet vi att han hade en tränare som inte direkt byggde upp hans självförtroende. Snarare tvärtom i sådan grad att han började tycka fotboll var tråkigt och ville bara iväg. Idag tycker jag Yasin visar upp lika lovande takter som Kalle gjort. Jag skulle gärna vilja veta vad det beror på att Ibra verkar vara så långt ifrån laget?
Örebro Uppstuds
2013-06-02 23:00
Jag tror inte att Almebäck är så intresserad av att spela i ÖSK, men blir självklart väldigt, väldigt glad om jag har fel.
Örebro Uppstuds
2013-06-02 22:56
"Om det är melodifestival, ska man då inte få uttrycka vilka man tror går till final? Om det är val, ska man då inte få uttrycka vilket parti man tror vinner? Om det är uttagning till svenska landslaget, ska man då inte få uttrycka vilka man tycker är givna?"
- Alltså, "missförståndet" är ju faan alldeles fundamentalt! Du får väl tycka och uttrycka vad du vill så länge du gör det städat, men kom inte och påstå att någon annan här menar/tycker/vill att du "inte får" det och vill "hindra" dig från att göra det. På ett DISKUSSIONSFORUM bör man vara beredd på mothugg, för annars är/blir det illa, då blir det myckna krokodiltårar...
2013-06-02 22:49
Namn: Pete Zahut Sänt: 2013-06-02 22:41 // Jag är mycket förvånad över reaktionerna. Om det är melodifestival, ska man då inte få uttrycka vilka man tror går till final? Om det är val, ska man då inte få uttrycka vilket parti man tror vinner? Om det är uttagning till svenska landslaget, ska man då inte få uttrycka vilka man tycker är givna? Vi pratar om elitverksamhet. Jag har skrivit att man gärna får överraska. Jag tror tvärtom att flera knyter nävarna i fickan och vill visa att de håller högre kvalitet än vad de hittills bevisat. Klarar de inte den pressen kommer de aldrig bli spelare av hög AS-klass. Och det kan inte alla bli. Alla människor är värda respekt och alla är lika mycket värda. Men nu pratar vi om spelarnas prestationer och inget annat. Tror inte en stund på att våra tränare tar något intryck att dessa mina åsikter. De har redan sina klara och vet vad de vill.
Örebro Uppstuds
2013-06-02 22:47
Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag har behövt skriva detta (och liknande) här: Det här är ett diskussionsforum! I diskussioner har man olika uppfattningar. Att och när A framför en åsikt/synpunkt som B inte håller med om, då innebär detta INTE att A är en "forumsnut" och "åsiktsbegränsare", lika lite som B är en "forumsnut" och "åsiktsbegränsare" när hen framför sin åsikt/synpunkt. När A framför åsikter/synpunkter med utgångspunkt från sina personliga värderingar så betyder det inte att A "bestämmer" vad som "får" och "inte får" diskuteras. Jag säger som Peps "Ska det va' så svårt att fatta!"
2013-06-02 22:43
Namn: Uppstuds Sänt: 2013-06-02 21:56 "Almebäck?? Måste väl vara rena fantasier?" // Sa du detsamma när Arnod Gudjohsen och alla andra duktiga spelare värvats till ÖSK under många årtioenden? Jag säger det igen. Glöm alla drömmar och mål om något SM-guld till Örebro inom överskådlig tid om denna inställning sprider sig i klubben och bland supportrar. Om varken Nordin eller Almebäck eller motsvarande spelare skulle vara möjliga att rekrytera till ÖSK nästa år utan vi ska fortsätta rekrytera spelare som inte har hög AS-klass, hur ska vi då etablera oss i toppen och ta ett SM-guld? Räcker det med talangutveckling? Jag tycker att man gör en strång insats om nuvarande trupp tar oss till AS. Om man dessutom tar oss till toppen av AS och ger oss ett SM-guld blir jag både glad och mycket överraskad.
Örebro Pete Zahut
2013-06-02 22:41

Jag tror också att det kan påverka även om jag knappast tror att Peo påverkas har jag en känsla av. Jag tror han är så stark och professionell att han gör sina egna bedömningar oavsett vad vi tycker. Om ens Peo läser här. Känns tveksamt det också.

Jag kan ha full förståelse för att det inte är så jäkla kul som spelare att ev läsa här att man inte duger. Men man måste ha klart för sig att det är inte personen man bedömer utan fotbollsegenskaperna samt att det finns lika många åsikter om en spelare som det finns publik. Men med hänsyn att ev spelare läser här inne tycker jag dock man kan ta den hänsynen att man är saklig och konstruktiv.

Däremot har jag väldigt svårt att gå med på att vi skall linda in allt i bomull, undvika all negativ kritik och bara hylla. Den dagen har jag skrivit mitt sista tecken i detta forum

Vi betalar pengar varje vecka för att se artister från vår stad mäta sig mot artister från andra städer. Vi vill vinna den kampen varje gång och ha de bästa artisterna vi kan skaka fram på banan. Utan oss finns de inte. Då måste vi tillåtas diskutera vilka som är de 11 bästa artisterna och alltså mäta och jämföra dem med andra

AIK Saywee
2013-06-02 22:32
Forumsnutar och åsiktsbehränsare är inget jag gillar ... ... skriv vad ni tycker :)
AIK Saywee
2013-06-02 22:29
Men ledningen vill väl inte ha några synpunkter på sitt jobb? Energin kan ju börja läcka änmer?
AIK Saywee
2013-06-02 22:27
PZ, 22:21, såg inte ditt inlägg förrän nu och håller med dig, för det är ju ett diskussionsforum, även om ledningen bestämmer över skeenden.
2013-06-02 22:27
Namn: Saywee Postat via SvenskaFans-appen Sänt: 2013-06-02 22:24 // Jag tillhör de som tror att vad massmedia skriver och vad supportrar uttrycker, ofta har ingen betydelse, ibland viss betydelse och ibland stor betydelse.
AIK Saywee
2013-06-02 22:24
Det spelar inte så stor roll hur vi än spekulerar om än den ene och än den andre, för det är ändå den ledning som leder klubben som bestämmer vad som skall ske ...
Annons: