/fotboll/osk/forum/1929.aspx/fotboll/osk/forum/1929.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pete Zahut
2013-06-12 21:48
@Uppstuds:

Yasin sa ju själv i en intevju för en tid sedan

"Jag har haft två tränare som knappt pratat med mig på två år."

"Det var inte roligt och jobbigt att gå ned till träningen då (under Sixten/Molander min anm)"

"Nu är det roligt med fotboll igen och sammanhållningen är fantastiskt. Nu är det kul att gå ned till BA"

Sedan kan den kritiske säga att han tycker det är roligare nu för att han får spela.
Självklar bidrar det.. Men man ska heller inte underskatta vad den förändrade tränartrojkan har bidragit till hans utveckling. Dvs hönan och ägget i detta fall. Yasin hade vilket fall varit förlorad om de föregående tränarna stannat.

Påminner mig om en spelare (dock ej Yasin) som kom in på vårt forum och i princip sa samma saker. Han var naturligtvis en lögnare enligt vissa

Örebro Uppstuds
2013-06-12 21:21
Appropå det här med kontinuiteten mellan Olle Nordins VM-fiasko 1990 och början till Tommy Svenssons dito-succe så kände jag mig tvungen att kolla in hur många av det lag som startade VM-kvalmatchen 2 juni 1993 hemma mot Israel (5-0), två år och närmare 12 månader efter ovan nämnda fiasko:
Laget: Thomas Ravelli - Roland Nilsson, Jan Eriksson, Joachim Björklund, Roger Ljung - Stefan Rehn (68), Patrik Andersson, Pär Zetterberg, Klas Ingesson - Martin Dahlin, Tomas Brolin
avbytare: Stefan Landberg (68)
Av dessa tolv som medverkade fanns endast sex överhuvudtaget i VM-truppen 1990. Endast fyra av dessa tolv spelade mer än en match i VM 1990, Ravelli, Roland Nilsson, Klas Ingesson och Tomas Brolin. På tre år kan 2/3-delar av ett landslag bytas ut..
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-12 20:13
Örebro Leper
2013-06-12 20:07
Här kommer en djup analys/vild gissning. Helt galen tanke kanske, men i alla fall:

Jag tror faktiskt att om vi vinner återstående matcher så går vi upp i AS!

Örebro Uppstuds
2013-06-12 19:51
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT) :

Är det så, så är det förstås förkastligt. Yasin har en stor talang som inte ska slarvas bort..
Örebro Uppstuds
2013-06-12 19:45
@Pete Zahut:
"En sådan jämförelse gränsar till självmål och snarare belyser inkonsekvensen i landslaget".. ok, jag bjuder på (en del av) den, hade redan igång en liten inre dialog där "den andra sidan av mig själv" just framförde de argumenten. Å andra sidan så kan det också hända väldigt mycket med ett (lands-)lag i generationsskifte. Upplevde t ex att det var så i skiftet mellan Olle Nordin och Tommy Svensson med ett nästan utbytt landslag på 2-3 år. Ut med Hysén, Peter Larsson, Glenn Strömberg och in med Patrik Andersson, Jocke Björklund, Thern, Schwarz osv.. Safari tycker jag främst har spelat sig ur landslaget senare än i själva Hollandsmatchen. Det var ju där han främst hängdes ut. Men han fick ett flertal fler chanser och i dessa tycker jag att han visat att han håller långt ifrån landslagsklass. Min åsikt alltså. "Med samma resonemang ska alltså Olsson nu plockas bort permanent" - Förstår noll. Olsson gjorde inte något uppenbart misstag i klass med de Safari gjorde mot Holland (misstag vilka dock på intet sätt innebar att han "plockades bort" från landslaget, se ovan) utan Hamrén förklarade att han ville göra en förändring av mittbacksparet och valet föll på att sätta Olsson på bänken för att Granqvist har sådana offensiva kvaliteter som ansågs behövas mot Färöarna. Förstår inte vem du menar som anser att "Olsson nu (ska) plockas bort permanent". Menar du att jag anser det? Eller Hamrén? Eller du själv? Analogin haltar eftersom Safari fick fler chanser efter Hollands-klanterierna. Vi är miljoner svenska män som inte platsar på vänsterbacksplatsen i herrlandslaget, så ingen skam över Safari för det...Olsson gjorde inga klanterier i nivå med Safaris diton mot Holland, så varför ska han inte få fler chanser enkom beroende på denna match menar du?
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-06-12 19:38
Uppstuds 18:16//

Uppriktigt stort tack! Är lite förvånad över att vi var så få som såg vartåt det barkade redan 2010. Jag är oerhört positiv till ÖSK:s nuvarande tränartrojka.

Hörde av en som nästan är inne i organisationen att Yasin endast haft ett samtal under tiden han varit i ÖSK med Sixten/Mosander, nu har han ett i veckan med i första hand Axén. Hela truppen sprudlar av glädje. Det gör att jag tror de klarar att gå upp direkt, något som är direkt nödvändigt för ekonomin.
Örebro Pete Zahut
2013-06-12 19:04
@Uppstuds:

Jag upplever inte din åsikt eller vår diskussion som bråk el dylikt. Det är väl så här man ska diskutera?

Du jämför Landslaget med ÖSK 2010/2013 men den jämförelsen tycker jag haltar rätt betänkligt eftersom Landslaget i regel har tillgång till samma manskap i många år (jämför Lagerbäck-eran) vilket inte ÖSK har/hade. Självklart hade nog både Nordin och Porokara, Bedoya m.fl fortfarande spelat i ÖSK:s förstaelva även idag om dessa spelare vore tillgängliga för Peo. En sådan jämförelse gränsar till självmål och snarare belyser inkonsekvensen i landslaget.

Safari svek fundamentalt? Nja - Han gjorde, som Olsson (med reservation att jag inte sett alla landslagsmatcher) ett grov misstag och var väl passe efter det i Hamrens ögon. Men han har väl återkommit några ggr efter det så ett visst mått av kompetens måste han nog inneha eller? Med samma resonemang ska alltså Olsson nu plockas bort permanent?

När det gäller negativ i motgång från fans och tyckare så ligger det väl i sakens natur att om maskineriet gnisslar så dyker en massa mekaniker och amatörmekare upp med åsikter om upphovet till felet.

När det gäller mig själv har jag aldrig varit rädd för att ge positiv kritik likaväl när motorn spinner som en katt. Och det är väl det som är pudelns kärna. Att vi alla luftar våra åsikter för att få den blå-gula maskinen att fungera optimalt. Olika åsikter men samma mål.

Örebro Uppstuds
2013-06-12 18:28
En sak som verkligen behöver genomlysas är Hamrén uttagning av Rasmus Elm till Österrike-matchen. I efterhand har det uppenbarats att en troligen icke kurant spelare ingick i startuppställningen. Fel förstås, oaktat om denne ingick/ingår i "önskeelvan" eller ej. Denna, önskeelvan ska givetvis vilkoras kring att resp spelare är frisk och skadefri...
Örebro Uppstuds
2013-06-12 18:24
@Telle:

Du citerar mig fel. Jag har inte skrivit att "Hamrén borde inte få synpunkter eller kritik, utan en hartass".
Örebro Uppstuds
2013-06-12 18:16
@Pete Zahut:

Det är roligt att diskutera fotboll tycker jag, vrida o vända hit o dit. Tråkigt om olika åsikter skulle upplevas som "bråk" eller vilja därtill. Klart som korvspad att "önskeelvan" varierat under tre års tid(!), konstigt vore väl annars!? (jmfr ÖSK:s "önskeelva" 2010 med motsvarande 2013). Självklart avsåg jag "önskeelvan maj/juni 2013". Nu har det ju klagats på att Hamrén saknat/saknar konsekvens i sina uttagningar, och det var det jag vände mig emot. Hamrén hade nog en tro på Safari som en långsiktig väback-lösning, men när han, Safari alltså svek så fundamentalt, inte höll måttet alltså tycker ni då att Hamrén likväl ändå ska hålla fast vid sitt val? Ska han inte ha möjlighet att ompröva sina val? Samma med mittbacksparet nu. När han ser att Granqvist/Olsson har haft problem med samarbetet, ska han då inte kunna prova en annan kombination mot ett sånt motstånd som Färöarna? Vad jag menade med "förbundskaptener framför TV-burken" var att när det går mindre bra för ett lag vilket omfamnas av många, ja då är det inte ett fåtal som vädrar sina förment dolda förbundskaptenstalanger. När det går bra är de uppenbarligen mycket färre. I det avseendet måste jag ju ge beröm till t ex ÖSK-Karls konsekvens, för hans klagande på ÖSK var väl lika omfattande under lilla silver-året 2010 som degraderingsåret 2012...
AIK Saywee
2013-06-12 17:13
Gnagarforum på SF är la öppet, men djurgår'ns och bajens SF-forum är kanske stängda ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-06-12 17:08
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):
Inte alls...skrev just ett inlägg där. Gnagarforum, där alla ekorrar och bävrar håller till, är däremot låst.
2013-06-12 15:01
Dubbel
2013-06-12 14:59
@mupptubb:

Nej, gå in på AIK:s så ser du hur ett låst forum ser ut.
Örebro mupptubb
2013-06-12 14:51
är vårat forum låst för andra lags supportrar ?
Örebro Telle
2013-06-12 14:25
Word! Svensson har presterat betydligt bättre än exempelvis Elm. Jag hade lättare köpt petningen av Svensson om man ville spela in en ny mittfältare och konsekvent ville ge denne chansen, men även där har det växlats en hel del.
Örebro Pete Zahut
2013-06-12 14:02
Personligen vill jag ha Anders Svensson från start. Tycker nästan alltid spelet stabiliseras upp när han kommer in. "Han håller inte för 90 minuter" säger Hamren. "Det gör jag visst" säger Svensson
Örebro Pete Zahut
2013-06-12 13:58
@Uppstuds:

Det var därför J.Olsson var petad sist? ;) M.Olsson brukar väl skiftas mot Behrang Safari emellanåt.

Man kan också diskutera VILKA ersättare han tar in när de i "önsekeelvan" inte spelar. Trots allt måste man räkna med att spelare är skadade och man kan ju inte sitta på pkonfen efteråt och snyfta att man egentligen inte vill spela mde dem man just använt.

Som Telle skrev. Fotboll är en åsiktssport. Det är därför detta forum finns. Och ett antal tusen till.

En annan benägenhet Hamren tyck ha är petningar av spelare som "råkar sammanfalla" med ett grovt misstag på planen. Vilket dock Hamren förnekar. Det är slumpen

Och angående "Önskeelvan" som har väl skepnaden på den skiftat ett antal ggr på dessa tre år.

Men mest roligt var att Kim var petat mot Tyskland för att sedan komma in och mer el mindre spela fram till alla målen. Klarar inte Hamren av att läsa av formen på spelarna? Lex Toivonen
AIK Saywee
2013-06-12 12:43
... någon gång i framtiden ...
AIK Saywee
2013-06-12 12:42
Låt Glenn Strömberg leda Sverige till ett mästerskapsguld !
Örebro Telle
2013-06-12 12:39
Ursäkta, jag fick precis in en rättelse till mitt förra inlägg. Tydligen har vi haft en styrelsemedlem, som nyligen avgått för övrigt, som förstod precis allt om fotboll. My bad... ;)
AIK Saywee
2013-06-12 12:39
Lagerbäck lyckades väl rätt skapligt resultatmässigt och tog Sverige till några mästerskap :) Vi får se om Hamren klarar av detsamma ?
Örebro Telle
2013-06-12 12:24
Örebro Telle
2013-06-12 12:20
Uppstuds // Ja, olyckliga omständigheter under tre år i rad är inte att leka med... Du har rätt, Hamrén borde inte få synpunkter eller kritik, utan en hartass... :) Önske-elvan du angav tror jag också att Hamrén har velat sett under det här året, men den förklarar knappast hur det har sett ut tidigare, då vänsterkanten har bytts ut oftare än Brage byter tränare. Som det har sett ut hittills skulle han inte hålla fast vid en idé om så hans liv hängde på det. Om det finns många kompetenta förbundskaptener framför TV:n? Jajamensan... :) Lika många som det finns tittare. Det är därför som fotboll är en av landets två populäraste sporter - därför att alla har en åsikt. Alla som nån gång har spelat fotboll själva - oavsett om det var i knattelaget på 50-talet eller om man spelat eller spelar på högre nivå själv - så anser sig de allra flesta kunna lika mycket som tränaren eller förbundskaptenen själv när man ser på en match. Det är charmen med fotboll - det är så enkelt att precis alla fattar grund-konceptet. (Och ändå så komplicerat att inte någon av oss förstår precis allt...)
Örebro Telle
2013-06-12 11:49
minatankar //

Ja, jösses, det där blev ju helt fel. Sorry, jag ska ändra direkt. Min smartphone är inte så smart som man kan tro, tydligen... :)
Örebro Uppstuds
2013-06-12 11:44
Har lite svårt att förstå en del av resonemangen. Det framgår väl rätt tydligt att Hamréns önskeelva är:
Isaksson-Lustig-J.Olsson-Granqvist-M.Olsson-Larsson-Elm-Källqvist-Kacaniklic-Zlatan-Elmander
Men, pga en massa omständigheter har han sällan fått nån kontinuitet kring den. Lagerbäck fick kritik för att han höll kvar vid en idé för länge och Hamrén får kritik för att han inte gör detsamma fast han kanske skulle vilja. Håhåjaja. Men, det finns väl många kompetenta förbundskaptener framför TV-burken?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-12 11:39
Namn: Telle
Sänt: 2013-06-12 11:03
//
Hur kan du kalla minatankar för misstankar om du stödjer dem? hehe
Örebro Telle
2013-06-12 11:17
Håller med er som gärna ser mer av Ibrahim. Själv har jag dock inte sett honom spela mer än det fåtalet chanser han fick i allsvenskan. Måste erkänna att jag inte var särskilt imponerad då dock, men jag ser gärna att han får en ny chans om om tränarna tror på honom. Yasin var väldigt överskattad ifjol, enligt min mening, men har verkligen imponerat i år, så det vore superkul om Ibrahim kunde få göra en liknande resa.
Örebro Telle
2013-06-12 11:03
Uppstuds // Pete Zahut har redan sammanfattat det väldigt bra. Problemet är inte att det var många byten inför gårdagens match, utan att det är det inför i princip varje match. Det var därför jag nämnde EM-slutspelet som exempel, eftersom det tydliggör problemet - även i skarpt läge fortsätter han att bete sig som att det vore försäsong med klubblaget. Istället för att spela ihop ett lag och ge dem en grund att stå på, så fortsätter han att experimentera match efter match. Det håller inte i längden, eftersom laget varken blir samspelt framåt eller tryggt bakåt. Och tyvärr har vi för dålig nivå på spelarna för att de ska kunna klara av det på individuell nivå. Edit: minatankar // Stödjer helt dina tankar om att göra live-upplevelsen på ÖSK s matcher bättre än TV-upplevelsen. Som jag har tjatat många gånger om innan, så handlar det om att erbjuda live-publiken ett mervärde.
Annons: