/fotboll/osk/forum/1909.aspx/fotboll/osk/forum/1909.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro malge
2013-06-24 20:36
Har folk sett vad degen håller på med just nu. De leder mot falkenberg borta med 2-1
AIK Saywee
2013-06-24 19:15
Bra jobbat TommyS :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2013-06-24 16:05
ÖSK-Boldt, båda är snuskiga jobb men någon måste göra det. I slutet av den härliga säsongen 1988 spelade vi hela 14 matcher i rad utan att förlora (18 om man sedan räknar med att vi öppnade allsvenska comebacken 1989 med ytterligare fyra förlustfria matcher). Det är den sviten vi jagar.

1988-07-24 Örebro SK - IFK Mora Division 1 Norra 2065 2-0
1988-08-07 IFK Mora - Örebro SK Division 1 Norra 631 0-2
1988-08-14 Gefle IF - Örebro SK Division 1 Norra 4064 0-3
1988-08-21 Örebro SK - IFK/FF Luleå Division 1 Norra 3300 1-0
1988-08-25 Västerås SK - Örebro SK Division 1 Norra 2370 1-1
1988-08-28 Örebro SK - IF Brommapojkarna Division 1 Norra 3241 0-0
1988-09-04 IFK Holmsund - Örebro SK Division 1 Norra 1435 0-0
1988-09-12 Örebro SK - Karlstad BK Division 1 Norra 2920 4-0
1988-09-18 BK Forward - Örebro SK Division 1 Norra 5254 0-0
1988-09-25 Örebro SK - Skellefteå AIK Division 1 Norra 1777 3-2
1988-10-02 Åtvidabergs FF - Örebro SK Division 1 Norra 665 1-1
1988-10-09 Örebro SK - Väsby IK Division 1 Norra 1999 1-0
1988-10-16 Vasalunds IF - Örebro SK Division 1 Norra 4582 0-3
1988-10-23 Örebro SK - IFK Eskilstuna Division 1 Norra 3577 2-1
Örebro TommyS
2013-06-24 15:35
Tack Konkurrensverket - återstår att se om det gör någon skillnad
Örebro ÖSK-Boldt
2013-06-24 15:12
Men tånagelbitare är värre. ;). Skönt i allafall att leda serien o veta att vi kan prestera bättre spelmässigt.
Örebro TommyS
2013-06-24 14:58
@ÖSK-Boldt:

Kan tänka mig det. Det är ett helvete att vara kalenderbitare och ha ont om tid ska ni veta.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-06-24 14:17
Nä.
Örebro TommyS
2013-06-24 11:28
Har någon (Erik W) tid och lust att kolla när vi senast spelat 10 raka utan förlust i en serie?
Örebro Valderinho
2013-06-23 18:18
Mål-Göran gör mål på Hammarby..
Örebro Telle
2013-06-23 18:00
Sogen // GAIS har, som minatankar påpekade, haft bekymmer med deras styrelses sätt att agera under ganska lång tid. Att Mats Persson handplockades in som sportchef när han muckade efter fängelsestraffet han fick efter de ekonomiska oegentligheterna i IFK Göteborg hjälpte knappast till heller... (Ska man tro ryktena så hade han och fd ordförande Christer Wallin under tveksamma former lovat Wandersson ytterligare över två miljoner kr som aldrig betalades ut. Pengar som Wandersson till slut ska ha avstått ifrån för att inte sätta GAIS och hans gamla lagkamrater i konkurs.) Kärnproblemet i GAIS har annars varit att man har levt över sina tillgångar under lång tid, dvs trots att man faktiskt har ökat sina intäkter har man ändå ökat utgifterna i så hög grad att intäkterna inte har varit i närheten att motsvara utgifterna. (Har läst att intäkterna ökade med 15 % mellan 2006 och 2012, medan utgifterna ökade med 65 % under samma tid. Den ekvationen går inte ihop.) Detta är inget argument för att inte värva dyra spelare till ÖSK, utan bara ett argument för att om man inte kan förstå grundläggande hushållsekonomi ska man inte driva ett företag eller än mindre en professionell fotbollsklubb på elitnivå. Det är inte rocket science som GAIS styrelse har missat direkt - Spenderar man hela veckopengen på glass och godis tar pengarna slut. Och köper man sen ännu mer godis, så blir det inget bra, för då får man låna godispengarna av någon annan, som vill ha tillbaka dem så småningom. Kan man då inte betala tillbaka dem, ja, då får man inga kompisar och får inte vara med och leka längre... :) GAIS "löste" det istället genom att fördela avskrivningarna på spelarna över längre tid, och när det inte räckte lär man ha sålt av spelare till deras motsvarighet till Spelarinvest. Så när spelarna sen såldes var det inte klubben utan bolaget som tog hand om intäkterna. Man har också sålt av GAIS-gården för att få in pengar kortsiktigt, och får därför betala hyra löpande framöver. Och grundproblemen återstår ju. Kan tänka mig att de lär ha tappat lika mycket publikintäkter som vi förra året, men lönerna minskar ju knappast i samma takt. Så är det i fotboll, intäkterna är kortsiktiga och kan förändras snabbt under säsongen beroende på det sportsliga resultatet, medan utgifterna står sig betydligt längre. En fotbollskompetent styrelse vet det, och säkrar upp sitt spelarkapital (dvs truppen) i god tid för att öka chansen att det sportsliga resultatet (och därmed de kortsiktiga intäkterna) blir bra även nästa år och året efter det. ÖSK:s ledning misslyckade helt med det, och därför sitter vi i en lite liknande sits som GAIS, dvs i superettan och utan pengar, trots att man egentligen inte alls haft samma vårdslösa filosofi som GAIS.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-23 17:00
Namn: Sogen Postat via SvenskaFans-appen Sänt: 2013-06-23 16:36 // Det är ofta en kombination av fyra saker; 1) Inkompetens i ledning och styrelse. 2) Storhetsvansinne hos desamma. 3) Icke på föreningsstämma förankrade, strategiska beslut, dvs styrelsen har överträtt sina befogenheter att hantera medlemmars kapital. 4) Oföretagssamma medlemmar/ägare som inte i tid inser vad som händer och kräver extra årsmöte. Om man driver ett företag på det sättet, riskerar man inte bara att avsättas, utan också i en del fall att stämmas för trolöshet mot huvudman.
Örebro Sogen
2013-06-23 16:36
GAIS sålde spelare för 50miljoner under Axens tid där. ändå har de ekonomiska problem? hu ä de möjligt?
AIK Saywee
2013-06-23 15:20
... och Grahn var en av de mest drivande att komma bort från gamla fina Örebro ...
Örebro Leper
2013-06-23 13:35
Gatutsio, ÖSK-Karl//

Jag har hört från flera håll att VD-Jan var en av de som var mest drivande för att få hit Grahn

Örebro gatutsio-återtåget-allsvenskan 2014
2013-06-23 12:01
ÖSK-Karl
Har fått den infon från två olika källor med god insyn i ÖSK
Så tror personligen att det är på det viset
2013-06-23 11:53
Förtom det jag skrivit nedan om arbetsfördelning mm när det gäller det sportsliga har vi den formella beslutsprocessen som kan byggas upp på olika sätt. Inblandade personer är, förutom chefstränare och sportchefen, vd, fotbollsutskott/kommitté och styrelse. De övergripande policybesluten och de ekonomiska ramarna behöver naturligtvis styrelsen lägga fast. De formella besluten om detta kan delegeras till t ex styrelseordförande och vd. Tror inte på att man ska behöva samla en hel styrelse för att ta ett beslut vilken spelare klubben ska rekrytera om tränarstaben, sportchefen, vd och styrelseordförande är överens och fotbollskommittén gjort sina rekommendationer. Att sätta in alla i styrelsen i detta underlag är ineffektivt och tar både onödigt jobb och onödig tid. Oftast har dessutom övriga styrelseledamöter inget att tillföra om man planerat och organiserat detta på ett bra sätt från början. I stället får övriga styrelsemedlemmar ingå i andra utskott/kommittéer där man arbetar med kommunikation, marknadsföring, ekonomi, medlemmar, anläggningsfrågor, utvecklingsfrågor etc och då vara med och verkställa beslut. Är övertygad om att ÖSK inte har kompetens eller kapacitet att bland endast tjänstemännen handa alla dessa frågor. De ideella insatserna behöver ökas kraftigt inom klubben av många skäl. Dels kommer man spara pengar, dels kommer en rad saker att utföras som idag inte görs och dessutom kommer många fler att känna sig engagerade i verksamheten före, mellan och efter olika formella möten. Men det gäller att inte alla beslut ska fattas av vd eller styrelse. Om styrelsen fastställer policy, ramar och budget för de olika utskotten kan de i stor utsträckning själva ta beslut och verkställa åtgärder, naturligtvis med vd eller av honom/henne utsedd tjänsteman som drivande vid sidan att sammankallande i utskottet. En modern elitklubb behöver organiseras både med en proffsig tjänstemannastab och med kompetenta och engagerade ideella krafter.
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-06-23 11:53
@gatutsio-återtåget-allsvenskan 2014:

Hur säker är du på detta? För vad jag hört från flera olika källor så ville Sixten absolut ha Grahn, detta då han ansåg honom vara bästa mittfältaren i AS. Tycker också det stämmer in i hela bilden. Har svårt för att tänka mig några andra än Sixten/Mosander som absolut ville värva Grahn. Vilka skulle det vara? Visserligen var ju ett o annat nick lyriska här inne, bl.a ÖSK-Fans om jag minns rätt, men av de som värvade spelare undrar jag ens om Sjögren verkligen ville ha Grahn. Så tills jag överbevisas om något annat får det stå för Sixten/Mosander.

Mår nästan illa när jag tänker på vad sjukt mycket pengar det kostat förutom AS-platsen att bli av med Sixten/Mosander/Grahn m.fl och vad lite som kommit in vid försäljningar, undantaget möjligen Nordin.
2013-06-23 11:26
Namn: DaSa Sänt: 2013-06-23 10:51 // Tror inte det ser likadant ut i alla elitklubbar var gäller arbetsfördelning och inflytande. Det finns allt klubbar där sportchefen har för stort inflytande på rekryteringar och andra klubbar där det är chefstränaren som har det. I det ideala fallet ska det naturligtvis finnas ett mycket gott samarbete mellan dessa personer. Kommer man inte överens över tiden måste någon av dessa, eller båda, sluta i klubben. Med en stor och en fungerande scoutingverksamhet kan man naturligtvis få in en hel del tips den vägen. Idag torde emellertid de flesta tips komma via agenter. En mycket viktig uppgift som sportchefen har, förutom att medverka i och verkställa rekryteringar och avvecklingar/försäljningar, är att ta emot nya spelare och se till att nuvarande spelare i truppen acklimatiseras, trivs och utvecklas. Det handlar om många sociala insatser för spelaren och hans familj. Till detta behöver sportchefen hjälp, gärna av ideella krafter. Vet att bl a Thomas Eriksson, Tage Liljeson och Hans Melin tidigare år gjort viktiga sådana insatser. Vem eller vilka som gör det idag vet jag inte. Ytterligare en viktig uppgift för sportchefen är att tillsammans med tränare ta fram en matris där varje spelare kartläggs och bedöms i 3-6-månadersintervall och där man väger in en rad aspekter vad det gäller det sportsliga, sociala, PR, marknadsföring och spelarnas värde kopplat till personlig utvecklingsplan och kontraktskrivning. Detta har jag ingen aning om hur många klubbar som driver på ett proffsigt och konsekvent sätt men har stor och god erfarenhet av det från andra sammanhang,
AIK Saywee
2013-06-23 11:19
DaSa, förresten, har du (eller någon annan) koll på hur scoutingen fungerar och vem som har huvudansvaret? Jag tror liksom du, att det går till ungefär som du beskriver i de fem punkterna, men vet naturligtvis inte helt säkert. Beträffande punkt 5, så finns väl redan texten i en mall, vilket innebär att sportchefen bara behöver fylla i lite datum, belopp, klausuler och förmåner etc, som någon eller några bestämt. Å så namnteckningen förstås, sedan är det klart, när den andra namnteckningen sitter på papperet.
AIK Saywee
2013-06-23 11:11
Snart stundar en spännande månad, då mycket händer. Den gräsliga mattan skall äntligen bytas ut och värmeslingor och hundar skall grävas upp. Fönstret är öppet och det blir kanske korsdrag i spelartruppen. Serielunken med segertåget stannar tillfälligtvis upp, men min planering att avsluta badsäsongen utomhus, på Stortorget i slutet av september, ändras inte i nuläget. Hoppas på mycken information från ÖSK under juli :) Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-06-23 11:02
DaSa, 10:51, bra inlägg ( som vanligt )
Örebro DaSa
2013-06-23 10:53
Läste att Reuben Ayarnas kontrakt med Häcken går ut snart. Om han inte hittar en allsvenskklubb så tycker jag att Axen skall ringa sin gamla spelare och försöka locka hit honom.
Örebro DaSa
2013-06-23 10:51
Okey, har tänkt om lite ang. hur man skall betygsätta en sportchef i ÖSK. Utgår från att värvningsprocessen ser ut som följande:

1. Ngn (Peo, ett fan, en agent, vår scout, eller ngn annan) tipsar om en spelare.
2. Sportchefen gör en filtrering av vilka man skall titta vidare på.
3. Spelaren scoutas och presenteras för sportkommiten och tränartrion. Tycker båda att vi skall gå vidare så tar sportchefen över igen.
4. Sportchefen kontaktar klubb/spelare och börjar förhandla.
5. Styrelsen godkänner övergångssumman/kontraktet.

Om det går till som ovan så skall sportchefen bedömas på följande:
- Hur stort kontaktnät han har så att han får bra tips
- Hur bra han är på att sälja in klubben för att få spelare att vilja spela här.
- Skriva ett bra kontrakt ur klubbens synvinkel

Punkterna ovan är för mig omöjliga att betygssätta då jag inte har insyn i hur årets lyckade och misslyckade affärer gått till. Däremot så borde ju t.ex. Jan Karlsson ha koll på det så vi får hoppas att han har modet och kunnandet att byta ut Sköldmark om det behövs.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-06-23 09:43
Jag är ganska säker på att Peo, Axel och Axén har en bra dialog om rekrytering av spelare. Axén med speciell inriktning på utvecklingen av de egna talangerna och Axel på lokala talanger.

Vi den "hemliga fotbollskommittén" tas förslag fram som presenteras för styrelsen. Styrelsen tar besluten.. I fotbollskommittén får inte Axén vara med men VD, sportchef? och styrelsefolk är med. Nu tror jag att VD och styrelsefolk, på grund av de senaste årens misslyckade rekryteringar, har begränsat inflytande. Efter Folkes utträde består ju styrelsen av personer som normalt inte agerar proaktivt.
AIK Saywee
2013-06-23 09:40
gatutsio, först och främst, trevligt att du åter skriver här :) Jaadu, det här med vem som bestämmer, bär huvudansvaret eller beslutar om det ena eller det andra, kan nog variera från fall till fall och från gång till gång. Ingen som vet och det kanske är bäst så ...
Örebro gatutsio-återtåget-allsvenskan 2014
2013-06-23 09:01
Saywee
När det gäller Grahn så var sixten emot värvningen
Det var folk högre upp som drev igenom affären
så illa kan det gå när slipsnissar utan sportslig kompetens får bestämma
över fel saker
Är därför vi spelar i superettan
AIK Saywee
2013-06-23 08:12
Man kan nästan skriva att det är chefstränarna som värvar och gör sig av med spelare. Sportchefer är mera som kanslister, om jag förstår er rätt, och skall inte ha vare sig ris eller ros för sitt jobb i dessa fall? Sixten bär alltså fortfarande huvudansvaret för den dyra idiotvärvningen av Grahn?
Örebro deportivista
2013-06-23 05:24
P-O fick vad han önskade i vintras, så ur den synvinkeln var värvningarna (inkl Alec och Axel) klockrena. Det går ju rätt bra också...
AIK Saywee
2013-06-22 23:48
minatankar, nej, ingen kan köra över någon, det är nog mycken kommunikation innan man köper eller säljer. Finns det inga pengar så spelar det dock inte så stor roll vad chefstränaren tycker eller önskar. Finns det mycket pengar kanske chefstränaren kan få som han önskar. Sportchefers roll blir mera att skriva ihop det avtal som bestämts av andra och sätta sin namnteckning på densamma ... å lite andra sysslor också för dem delen.
2013-06-22 23:34
Saywee // Ekonomiska överväganden, strategiska, PR-mässiga mm ansvarar i första hand övriga befattningshavare för. Men det håller inte att köra över chefstränaren när det gäller det sportsliga.
Annons: