/fotboll/osk/forum/1905.aspx/fotboll/osk/forum/1905.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-06-27 09:25
Efter att ha läst morgonens inlägg en gång till, fast tanken slog mig redan igår. Optimist som jag är vill jag "pissi mista" lite grann, för att närma mig realismen. Tänk om det inte lossnar på riktigt? Tänk om det fortsätter att vara urkasst? Sedan Telle's inlägg förstås. Tänk om Örebroporten lyckas att sabba ytterligare en konstgräsgeneration? Tänk om vi får skylla kvalplatsen, på en massa skador? Tänk om flera lovande spelare kryper ut genom ett öppet fönster? Tänk om lagen som jagar får tokflyt? Tänk om publiken sviker ännu mer? Tänk om vi får poängavdrag? Jag orkar inte skriva mer, något av ovanstående kommer inte att hända! Jag skall bada i Stortorgets utebad i slutet av september. Lugn, vi har fått en mycket bra start och tabellplaceringen kan ju inte vara bättre :) Njut i uppehållet, och ladda för en ännu bättre höst !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Telle
2013-06-27 09:15
Även på individ-nivå såg man samma mönster i går som i tidigare matcher: * Oskar räddade oss som vanligt i andra halvlek. (Han tajmar inte utrusningarna så bra alla gånger, och då tänker jag inte bara på målet mot GAIS, men bortsett från det känns han hur stabil som helst. Räddningen på nära håll i går var riktigt imponerande.) * Mittbackarna var stabila och bra som vanligt. Wikström har varit grymt jämn i år, kul att han gjorde mål i går också. * Ytterbackarna var bra men kan mer: Wovven var bra, men orkade inte riktigt hela matchen, Hagge var stabil defensivt men lite ojämn framåt. (Hans varning kändes rätt onödig, för övrigt, men det gör väl de flesta varningar i och för sig...) * Centrala mittfältet är fortfarande en akilleshäl. Saied var riktigt bra igår, men behöver kompletteras med en helt annan spelare än Nilsson, om ni frågar mig. Det blev också uppenbart att Nkili inte alls håller samma klass på mitten som Saied ännu, vid deras byte. * Holmberg har några snygga moment då han driver framåt med bollen och visar sin fina teknik, men han viker för ofta av åt sidan och lämnar över eller passar bollen lite för löst så att vi tappar tempot i situationerna. Och det händer för lite över 90 minuter för att han ska få godkänt i min bok. Yasin visar betydligt mer på sin kant. Även om han inte kom loss så ofta igår har han en helt annan intensitet, och känns betydligt bekvämare i sin roll på kanten än Kalle just nu. Yasin är en av de få spelarna i årets ÖSK som det alltid händer någonting när han har bollen. (På gott och ont... Dramat vid hörnflaggan i slutminuterna skulle jag gärna slippa. Undrar vilken domare som skulle blåsa frispark eller straff i en tveksam situation för en spelare som sekunderna innan har gjort allt de kan för att uppenbart bara maska av tiden till slutsignalen... :) * Crespo och Samuelsson visade återigen att de är alldeles för lika i spelstilen för att passa ihop. Samspelet är obefintligt mellan dem. Pettson själv rör knappt bollen över huvud taget, och när han väl gör det blir det närmast en tävling mellan de två i vem som kan ta emot bollen med sämst teknik. Crespo skapade i varje fall lägen, men visade oskärpa i de avgörande momenten på nytt. Och återigen får jag känslan av att bollarna som når fram till anfallarna mer känns som slumpbollar än som genomtänkta anfall. Varken Crespo eller Samuelsson klarar av att gå ner i banan och möta boll och behålla den i spel. Varför kan vi då inte prestera fler bollar till dem i boxen? Det känns inte som att vårt mittfältsspel är anpassat till vårt anfallsspel särskilt bra just nu. Hasani kändes ringrostig igår, av naturliga skäl, men jag tror hans bollmottagningar är saknade. Apropå anfallsspel har jag svårt att se att Attashkade kommer tillbaka, tyvärr. Visst är det naturligt med bakslag i andra delar av kroppen som överbelastas när man rehabiliterar långtidsskador, men i Williams fall börjar det bli lite väl mycket nu... Hoppas innerligt att jag har fel, förstås. Har dock fortfarande svårt att se att vi gjorde oss av med Anttonen med motiveringen att han inte spelar tillräckligt många matcher per säsong. Han har startat 12 av 13 matcher för Degerfors i år, och har gjort det strålande som mittback, enligt Degerfors-fansen. William har gjort 4 korta inhopp för oss, som jämförelse, och är inte en sekund närmare en riktig comeback än tidigare.
Örebro Telle
2013-06-27 09:05
En fördel med ÖSK på slutet är att det i varje fall är väldigt lätt att summera matcherna. Bara att ta fram karbonkopian från förra matchen. Och förra. Och förra. Och... Ja, ni fattar... :) Har vi hört följande kommentar tidigare i år? "Det är en styrka att vi vinner och tar poäng trots att inte spelet lossnat än." - Efter fjorton matcher tror jag faktiskt inte att spelet kommer att lossna. Vi spelar uppenbarligen så här tråkig och statisk fotboll med P-O som tränare. Det är nog bara att gilla läget, svälja suget efter underhållande och välspelad fotboll, och titta på tabellen och njuta av den istället. De tekniska misstagen är fortfarande för många för att jag ska tycka att det är särskilt kul att titta på årets ÖSK, men det kanske är priset man får betala när tränarna har valt att behålla spelare med bra inställning före de med bra teknik. Det är få spelare i årets ÖSK som kan slå eller ta ta emot en passning i fart, exempelvis. Å andra sidan är det också få spelare som gnäller och klagar istället för att kriga om sin plats, åtminstone utåt sett. Tabellplaceringen tyder ju på att man har prioriterat rätt skapligt... :)
AIK Saywee
2013-06-27 07:42
Conjuration, 01:29, Jag vill inte att du förlänger med Oskar, det är bättre om ÖSK gör det.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-06-27 06:28
skönt att leda serien!!!
Dom sista tio inuterna av matchen måste varit lagets hyllning till plastmattan.
Urkast, inget med trevlig fotboll att göra.
Örebro deportivista
2013-06-27 04:34
Det är ju en njutning att titta på tabellen: 10 vinster, 3 kryss, och 1 ynka förlust medan man fortfarande väntar på att ÖSK:s spel ska lossna "på riktigt". Vi har också kvar Bajen, AFF, Falkenberg , och GAIS hemma under hösten - det är väl bara Sundsvall borta som känns som en riktigt jobbig uppgift...?
Örebro Conjuration
2013-06-27 01:29
För övrigt skulle jag vilja förlänga med Oskar. Löneförhöjning och 18 månader extra på kontraktsläbgden
Örebro Conjuration
2013-06-27 00:21
Godkänd publiksiffra, 4 072 st
Örebro Conjuration
2013-06-27 00:04
@Kawwz:
Conjuration till undsättning! Edit: Ante hann före... med 90 minuter... loggar ut med skam i bröstet.
Benny Böckling
2013-06-26 22:54
I vanlig ordning en ganska medioker insats från Sportklubben men också en vinst i vanlig ordning. Oscar och Moe bäst ikväll!
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-06-26 22:46
psoari 2 o DaSa//

Mycket bra analyser!!! Vi står och faller med Oscar Jansson, känner mig rätt säker på att vi lätt klarat oss kvar i AS förra året med honom i målet och nuvarande tränartrojka.

Vi är ju en del som tjatat om Oscar sedan Alvbåge försvann, tjatet gäller även Daniel B, hoppas han gör samma succé.
Örebro AnteT
2013-06-26 22:33
Bertilsson var på BA idag! Han stod och snacka med Berger och wiktorsson efter matchen.

//kawwz
Kolla länken för kontrakt!
Örebro psoari 2
2013-06-26 22:28
Liten 2010-varning på spelet. ÖSK producerar ingenting (förutom att vi vinner hela tiden). I dagens match var det endast någon enstaka målchans som kom av att ÖSK spelade sig igenom. Annars var det slumpchanser. Idag hade varken Peo eller ÖSK något motvapen, och om Ljungskile så lätt kan neutralisera ÖSK vad skulle inte då ett allsvenskt lag kunna göra? Ungefär som 2010, förutom att vi spelade en rolig fotboll då.

Oscar - någon konstig utrusning men fler makalösa räddningar
Backlinjen - Defensivt OK, offensivt? Inte många inlägg med adress därifrån idag.
Mittfältet - Moe bra tills han går av men producerade han något framåt? Tobias var helt osynlig och under en lång period av andra halvlek var det ingen av lagkamraterna som passade honom - felplacerad? Jag kan inte förstå att han spelar - men vi kanske inte har något bättre för tillfället? Holmberg tyckte jag faktiskt var bra men inte så spetsig, Yasin som vanligt bra även om deras vänsterback periodvis neutraliserade honom.
Anfall - Uddlöst - hade inte mycket att jobba med. Crespo är så oslipad men fick iväg en snygg ribbträff (på en slumpchans). Peter tar inte för sig tillräckligt, och det går inte att vägga med Crespo så sluta försöka...
Naee - det är inte som brasilien eller uruguay. Jag är ändå lycklig för segern och hoppas på att blekheten idag berodde på underskattning och lite semestertankar.
Örebro DaSa
2013-06-26 22:27
Sen så är det riktiga pajasar som utser matchen lirare. De väljer alltid ngn som har gjort mål.
Kawwz
2013-06-26 22:27
Vill även säga att jag tycker att det är väldigt tråkigt att man spelar med Holmberg som ytter när man har spelare som Ibrahim i truppen.
Har man en ytter i truppen, som spelat ytter länge och vet hur man gör det så ska man spela den spelaren innan man väljer att lägga en anfallare där. Jag hade förstått situationen om Ibrahim hade fått spela några matcher och inte gjort det bra men nu har han inte gjort det.
Örebro DaSa
2013-06-26 22:25
Det näst bästa efter de tre poängen var att Hagge fick sitt tredje gula kort. Betyder att Daniel B kommer att få chansen direkt efter uppehållet! Hoppas att han tar den, men hade samtidigt var kul att se Nkilli på högerbacken då han är en säkerhetsrisk på mitten.

Kom på mig själv att börja göra andra saker samtidigt som jag såg (stream) matchen idag. Är inte speciellt kul att kolla på ÖSK i år, men man skall inte klaga så länge de vinner men är så surt att det känns som de underpresterar och räddas av superräddningar av Oscar gång efter gång. Tänkt skriva att det är tur att vi vinner men det är ju faktiskt Oscars målvaktsspel som har räddat många poäng till oss.

Ngn efterlyste en bedömning av Nilsson. Det går inte att bedöma honom då han springer runt och gömmer sig hela tiden. När han inte gör det så springer han fram så att han står en meter från bollhållaren.

Äntligen börjar Moe hitta tillbaka till storformen, hoppas att han fortsätter på samma linje.
Kawwz
2013-06-26 22:22
@Leper:

Det är just detta som gör ett lag, ett väldigt bra lag.
Ett starkt lag ska kunna vinna en match även om laget inte spelar bra. Vi har haft ett par sådana matcher och ändå tagit poäng och det är detta som tillslut avgör om vi vinner serien eller inte. Jag tror att vi vinner med utan någon konkurrens.
Kawwz
2013-06-26 22:22
@Leper:

Det är just detta som gör ett lag, ett väldigt bra lag.
Ett starkt lag ska kunna vinna en match även om laget inte spelar bra. Vi har haft ett par sådana matcher och ändå tagit poäng och det är detta som tillslut avgör om vi vinner serien eller inte. Jag tror att vi vinner med utan någon konkurrens.
Kawwz
2013-06-26 22:19
Någon som har lite koll på vilka ÖSK spelare det är som sitter med ett utgående kontrakt och vilka av dessa spelare ser ut att stanna eller lämna?
2013-06-26 22:16
@Brus-Nilsson (Svag signal):

Ja, måtte de inte sälja honom i sommar, då kan vi glömma AS ;( Det är många poäng han har fixat.
2013-06-26 22:13
@Conjuration:

Håller med, skrattade själv när jag läste Monday James ;)

Empes/
Han tillhör ju seriens sämsta, var fick du den idén i en annars bra elva?!
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-06-26 22:10
00000000scar Jansson!
Örebro Empes
2013-06-26 21:52
Conjuration: He he, okej. Som sagt, min koll är sådär. Det jag vet om James är att han är en härlig fotbollsspelare och figur i ljusa stunder, men att han också drar på sig varningar och utvisningar och gör en och annan tavla.

Känns för övrigt som Bertilsson skulle hålla på högre nivå, skulle väl kunna vara något för ÖSK till nästa år i Allsvenskan (förhoppningsvis). Ytterspringare, som komplement till framför allt Holmberg.
AIK Saywee
2013-06-26 21:44
Matta, tack för snabbt svar ... ,,, rätt skapligt faktiskt och får kanske ses som godkänt.
Örebro Leper
2013-06-26 21:39

Måste säga att jag blir lite imponerad, vi vinner (som vanligt) utan att spela bra.
Det känns hela tiden som att vi kan mycket bättre, vi spelar inte bra men vinner ändå.

Håller den trenden i sig (att vi vinner utan att spela bra) så tar vi guld nästa år!
Örebro Conjuration
Empes, tror nog att många grönvita skulle skratta åt dit val av Monday James ;)

Annars en finfin elva :)
Örebro Matta
Saywee// Knappt 4 100.
AIK Saywee
2013-06-26 21:32
Publiksiffran ?
Örebro Empes
2013-06-26 21:28
Gott med ännu en seger. Sportklubben har gjort har det riktigt bra, stabilitet samt harmoni och glädje - det sistnämnda nog så viktigt.

Jag har roat mig med att ta ut ett All Star-lag för Superettan så här långt. Utan att ha särskilt bra koll på de andra lagen... Och möjligen kan jag anklagas för att vara ÖSK-färgad? Med tanke på att de får med 4 spelare. (Jag har inte tagit särskilt stor hänsyn till om en back/mittfältare spelar på kant eller i mitten.) Här är laget, 4-4-2:

Målvakt: Oscar Jansson, Örebro

Backar: Iler Berisha, Örebro – Kalle Svensson, Jönköping – Andreas Augustsson, GAIS – Monday James, Hammarby.

Mittfältare: Ahmed Yasin, Örebro – Ari Skulason, Sundsvall – Johan Bertilsson, Degerfors – Kennedy Bakirciougli, Hammarby

Anfallare: Kamara, Örebro – Aganovic, Assyriska

(MV-res: Johannes Hopf, Hammarby – Bill Halvorsen, Landskrona)
(Back-res: – Kenneth Gustavsson, GAIS – Tobias Karlsson, Falkenberg – Stefan Batan, Assyssriska – Patrik Antonen, Degerfors)
(MF-res: Christoffer Carlsson, Hammarby – Andreas Drugge, GAIS – Brandeborn, Assysriska – Tillman, Varberg – Rennie, Degerfors)
(Anfalls-res: Erik Sundin, Hammarby – Stefan Rodevåg, Falkenberg – Viktor Sköld, Falkenberg – Altemark Vanneryr, Varberg – Johan Eklund, Sundsvall)
Örebro MaLa (f.d. svartvit sen barnsben)
2013-06-26 21:03
@Conjuration : Missade dig tyvärr - satt ju som klistrad framför eleganternas tiki-taka. :-)

Men du har naturligtvis en stående inbjudan till Västerås om vi skulle få förhinder att ta oss till Behrnabeu fler gånger framöver!!
Annons: