/fotboll/osk/forum/1901.aspx/fotboll/osk/forum/1901.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-21 09:25
DaSa (Örebro) 22:22 // Bra synpunkter! Gör i stort samma bedömning som du. Detta behöver man lyfta i tid och planera för. Gör man inte det riskerar ett ev allsvenskt spel att bli kortvarigt. Förstår inte alla de som menar att man inte ska kategorisera spelare, inte prata om det och lösa det när serien är slut. Det krävs insikt, framförhållning och öppenhet. Det räcker inte att tränarna inser vad som krävs i elitsammanhang. Det måste ledning och styrelse också göra och framför allt ha kraften att i tid genomföra det som krävs. Det misslyckades man med för 2-3 år sedan med SE som resultat. Därför är det nu så viktigt att detta tas på allvar. För en elitspelare ska detta vara en utmaning, inte något som hämmar.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-06-21 09:24
I morse klockan 05:04 var det sommarsolstånd över denna fantastiska planet som fortsätter att vrida sig ett varv runt sin egna axel varje dygn :) Överallt spelas det fotboll hela tiden, på badstränder, grusplaner, inomhus och på olika arenor !!! Glad midsommar alla goa svartvita fans :) Sun Is Shining, BOB MARLEY
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-06-21 08:31
Nordin på kant med IFK igen????
AIK Saywee
2013-06-20 23:27
DaSa, 22:22, ... klubben letar efter en bra sportchef :)
Örebro DaSa
2013-06-20 22:22
Så om jag skulle ha varit sportchef så skulle jag ha rensat följande spelare om vi går upp i AS:

Ej förlängt:
- Wovven, känns som Peo inte litar på honom eftersom han blev petad efter Hammarby matchen.
- Astvald, behöver en nytändning i en annan klubb.
- Bergström, ersatt av Rinne.
- Ibramhim, 0 min speltid.

Låna ut/sälj:
- Petsson, håller inte i AS.
- Berger, tyvärr så tror jag inte att han håller i AS. Skulle vara som backup men han är fortfarande ung och behöver speltid.
- Nilsson, håller inte heller i AS (knappt i SE heller med det han visat hittills)
- Boris (tyvärr han håller inte ens SE-nivå)

Förläng:
- Wiken
- Kalle, Moe, Wille, Yasin

Så det jag vill är att vi gör oss av med åtta stycken truppspelare (ingen av dem är i startelvan när vi inte har ngr skador) och ersätter dem med minst fyra klasspelare. Sen skall vi krydda resten av truppen med talanger från närområdet.

Det skulle ge följande trupp:
Mv:
- Oscar, förstemålis
- Jakob Rinne, redo att ta över när Oscar drar som proffs.

Vb:
- Ny klasspelare, gärna Emil Johansson
- Wiktorsson

Mb:
- Berisha
- Wiken
- Wiktorsson
- Nikilli
- Westerlund, utlåning

Hb:
- Nkilli
- Hagge

Yttrar:
- Ny klasspelare
- Yasin
- Kalle
- Talang

Centralt:
- Ny central mittfältare av klass. Nordin?!
- Moe
- Ny truppspelare, Adam Eriksson eller behålla Nilsson om han inte vill flytta.
- Talang

Anfallare:
- Ny anfallare av klass
- Wille
- Crespo, köp loss honom
- Hasani
- Lipovic, låna ut och kalla hem om Wille skadar sig.
Örebro DaSa
2013-06-20 22:01
Har varit en del debatt om vilken klass dagens spelare håller. Jag är för kontinuitet och har därför förespråkat att vi skall värva en eller flera spelare redan nu för att kunna spela in dem om ekonomin tillåter. Har delat upp spelarna i fyra grupper där de som har ett "+" framför är spelare med potential att bli bättre och "-" är att de peakar idag.

Mellan/hög - allsvenskklass:
+ Oscar
+ Berisha
+ William
- Wiken

Låg allsvenskklass:
- Wovven
+ Moe (med fjolårs formen skulle han ha hoppat upp ett snäpp)
+ Yasin (gör för lite poäng för nivån ovan)
+ Kalle (gamla meriter, i år har han varit SE-nivå)
- Hasani (tror inte han har så mycket potential att bli bättre)
+ Crespo (har mycket kvar att utveckla :))

Superettanklass:
+ Nkilli (tror han skulle bli uppäten på det centrala mittfältet i AS, däremot så håller han kanske allsvenska nivå som back)
+ Astvald (med lite självförtroende så skulle han varit AS klass)
- Hagge
+ Wiktorsson
+ Berger (kanske kan bli AS spelare )
- Petson (tror han peakar nu, han kommer nog inte utveckla ngn av hans svaga sidor)
- Nilsson (kan säkert bättre än det han visat i ÖSK men tror inte han kommer att bli en bra allsvensk spelare.

Låg Superettanklass:
+/- Boris
+/- Ludwig Bergström
+ Ibrahim (eftersom han inte fått ngn speltid så hamnar han här)

Ser att jag det finns ett samband mellan ålder och utvecklingspotential i mina betyg men det kanske är naturligt:)
Örebro DaSa
2013-06-20 21:42
Valderinho/ Håller delvis med. Skulle gärna ha lånat in honom under hösten för att se om han passar in i nya spelsystemet. Känns som alla centrala mittfältare ser dåliga ut när vi spelar som vi gör. Moe såg ju dominant ut förra säsongen (då jag har för mig att han låg högre upp i banan) och Nilsson har dominerat på det centrala mittfältet i Falkernberg tidigare men nu så ser båda bleka ut.

Men jag tror att spelsättet skulle passa Nordin perfekt, han vill ha boll och han är nästan omöjlig att ta bollen i från när han har den. Sen så gör han inte så mycket poäng heller så jag tror inte han tar skada av att ligga längre ned i banan. Däremot så kanske hans defensiva skills inte räcker till, men det kan nog hans vapendragare Axén åtgärda.
Örebro Valderinho
2013-06-20 20:54
Gerzic var bra 2010 och folk tittar sig blinda på hans prestation då och nu. Han är på tok för långsam och så sprider han bollar värre än en vattenspridare. Vi ska inte göra om samma misstag som när vi tog tillbaka Haginge när han var i DIF och underpresterade. Det är bättre vi tjänar på den försäljningen vi gjorde med Gerzic och hittar något nytt istället. För den försäljningen var en skänk från ovan. Kan vi låna Gerzic för en billig peng och kanske kan få tillbaka hans självförtroende igen så visst. Men värva för guds skull inte tillbaka honom för en dyr slant när man inte vet om han kan komma tillbaka till den gamle Gerzic som var så bra 2010.

Kan bara tänka en långsam Gerzic som passar fel och har taskigt självförtroende och blir av med den mot Superettan-lag som har till största uppgift att sno bollar i fel lägen..
Örebro Kajanus
2013-06-20 19:02
Nordin på en kant i IFK igen. Hur länge ska de misshandla hans spelstil?
Örebro Valderinho
2013-06-20 16:45
Det blir ingen längre avstängning på Wowoah och han kan spela igen på Onsdag.
Spekulera i vad domaren såg kan man ju göra, men det spelar ingen roll nu..
Men någon boxningsmatch som domaren såg det hela som kan jag inte tänka i och med detta beslut. Jag tycker den domaren borde få en lång avstängning istället.
Huvuddomaren gick ju på assisterades linje och kunde väl bara döma på ett sätt. Nämligen rött kort. Men med facit i hand borde det blivit tillsägelse och möjligen gult kort. Nu blev ju två spelare felaktigt avstängda en match p.g.a en domares misstag..
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2013-06-20 16:40
Kommentatorn på Svenska Spel hade lite problem med Nkili igår. Det lät som om Ayanda var en pudelrockare från nåt kaliforniskt pudelrockband. Han uttalade det som Nicki Lee hela tiden. Kanske skulle bli hans nya artistnamn :)
Örebro TommyS
2013-06-20 16:13
Det känns som om sommarvilan kommer lägligt. Vi får kämpa oss igenom sista mötet med Ljungskile. Sliten trupp nu. Berisha behöver vila sitt knä och huvud, Moe säkert borta 2-3 veckor med sin baksida, Hasani har ont i foten, Nkili är sliten, William fortfarande inte i full kondition. Är det bekräftat att Samuel är avstängd även mot Ljungskile?
2013-06-20 15:18
Namn: Telle
Sänt: 2013-06-20 14:52
//

Tycker själv jag kan ha kloka tankar ibland och dessutom vara rolig till och från.

Du har också ofta kloka tankar men när det gäller det tokiga och roliga ligger både jag och alla andra i lä. Jag undrar vem som är onykter; om det är Glenn eller du? hehe
Örebro Telle
2013-06-20 14:53
PZ, har du redan tagit midsommar...?
Örebro Telle
2013-06-20 14:52
Straff? Hallå eller...? Är ni helt jä...*beep*... dumma i huvudet, era s...*beep*... ...*beep*... domarskandal att den blinde jä...*beep*... inte ser hur'la han kan missa det? Min polare, Glenn, och hans lillebrorsa, Lill-Glenn, satt precis intill, ja, ovanför löparbanan alltså, och de såg precis va'la som hände. Och Glenn hade la'bara druckit max 3-4 stark igår, det var ju vardag och så, så jag litar helt på honom. Fan, jag blir så jä...*beep*... förbannad nä... Öh, oj, ursäkta, fel forum...
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-06-20 14:13
Valderinho 12:34//
Det som renderar i frispark utanför straffområdet är straff i straffområdet. Jag tycker straffen är odiskutabel när jag sett klippet.
Örebro Pete Zahut
2013-06-20 14:01
Let's roll. Cya after weekend ;0)
Örebro Telle
2013-06-20 13:34
minatankar //

Utgå från att det var fantastiskt klokt, och löste alla klubbens ekonomiska problem i ett slag. Samt världsfreden... ;)

2013-06-20 13:24
amn: Telle
Sänt: 2013-06-20 11:22
//
Ja, du brukar göra långa utläggningar och nu blev det mycket kort.
Föredrar de längre. Hade svårt att förstå vad du menade.
//
Med ovanstående menade jag ditt inlägg kl 00:35. Det var svårt att förstå.
Egentligen helt omöjligt. Man fick ju bara gissa sig till vad du skrivit och tagit bort.
Örebro Valderinho
2013-06-20 12:34
Har tittat på straffsituationen. Yasin är i perfekt balans och träffar bollen innan han ska gå på skott. Så det Askebrand säger att Yasin är i dålig balans är fel. Det är Eriksson som fläker sig fram men träffar Yasins fot istället som gör att han får en dålig träff, balans och att han senare går omkull. Skulle inte vara så säker som Askebrand säger att det inte är straff. Och jag har sett klippet 20 gånger och ser man noga så ser man att när bollen träffar fot så är det Yasin och inte Eriksson..
Tufft jobb och vara domare, och jag har ändå sett klippet flertalet gånger dessutom. Som tränare för Gais så tycker jag inte man ska gå in i en argumentation på en presskonferens utan att man sett matchbilderna. Om inte så är det ju bara känslor som styr och vad man tyckte i den situationen.
Örebro Telle
2013-06-20 12:31
minatankar // Sant, man kan inte annat än imponeras av lagets totala insats så här långt. Vi toppar serien med 30 poäng och bara en förlust efter 13 omgångar. Ruskigt starkt, särskilt att inte duka under för favoritskapet utifrån som de ändå måste känna av. Men visst, det kommer ju ett år nästa år också... :)
2013-06-20 12:28
Sänt: 2013-06-20 11:31
//
Jag håller med dig och tycker inte att man gnäller om man gör en bra analys. Är övertygad om att våra tränare ser samma saker.

Laget ska ha stort beröm för sin mentala inställning i nästan alla matcher, för att man mycket ofta intar bra positioner med och utan boll, för att man oftast lyckas ha ett stort bollinnehav och för att det görs goda individuella prestationer av alla spelare.

Inte desto mindre är det angeläget att se de möjligheter du lyfter fram så att spelet kan utvecklas ytterligare och inte minst att man stärker detta inför ett eventuellt spel i AS nästa år. Antalet enkla misstag är ofta för många. Där kan spelarna delas in i tre grupper; de som sällan gör dem, de som till och från gör dem och de som ofta gör dem.

Men återigen, ÖSK leder serien rättvist!
Örebro Telle
2013-06-20 12:26
Det blir några tankar till på individuell nivå, när jag ändå är igång och skriver:

Yasin fortsätter att imponera på mig - extra kul eftersom jag inte tyckte att han såg särskilt bra ut med bollen i höstas. Då överarbetade han, nu har han ett helt annat självförtroende.

Mittbackarna mycket bra, som sagt.

Oscar missbedömde helt på målet, men jag tycker dock inte att han ska lastas för mycket. Visst var utrusningen för dåligt tajmad, men Wikens pass och Nkilis misslyckade mottagning öppnade upp för läget minst lika mycket som Oscars misstag, om man nu ska leta syndabockar. (Tycker vi ska vara jäkligt glada att det bara blev ett baklängesmål, jag...) Bortsett från målet var Oscar bra, tycker jag. Starkt att inte gräva ner sig eller överkompensera för mycket efter tabben vid målet.

Nkili är följsam och rör sig bra, men han slår bort alldeles för mycket bollar för att hålla centralt i dagsläget. I går fick han noll understöd av Tobias Nilsson på den fronten, dessutom. Ser betydligt hellre Nkili som back, som många redan varit inne på, eller ger honom mer tid att anpassa sig till passningstempot i superettan (och på sikt allsvenskan, för där hör han hemma så småningom) innan han testas på mitten igen.

Holmberg hade en lyckad pass till situationen där Yasin fick straff, i övrigt helt osynlig igår, och det har han tyvärr varit lite för ofta i år. Kroknar ofta helt i andra halvlek, vad det verkar. Skulle gärna se att han fick vila sig i form lite en match eller två, för han har en bra bit kvar innan jämnheten finns där att prestera i match efter match. Fastnar också lite för ofta centralt, vilket är enligt tränarnas order iofs, men när Wiktorsson inte fyllde på offensivt igår försvann vårt kantspel nästan helt på deras sida.

Utan ett fungerande mittfältsspel kommer heller inte våra anfallare till sin rätt. Varken Samuelsson eller Crespo är typen som går ner och hämtar boll eller möter den och fördelar vidare. Två lite för lika boxspelare utan att de får bollar in i boxen känns aningen bortkastat, helt enkelt. Samuelsson fick knappt en enda boll att jobba med, och Crespo fick mest bollen av tillfälligheter, kändes det som. Och när han fick den bevisade han åter igen att han är snabb, urstark, målsökande... Och tyvärr helt spel-ointelligent. Förlåt att jag säger det, men kom igen... Passa bollen, Crespo...! Hur svårt kan det vara att tänka tanken att det en enda gång under 90 minuters tid kan finnas en annan spelare på planen som har ett bättre läge än en själv? Gör han mål tillräckligt ofta, så visst är han förlåten, men han bränner fortfarande lite för för många lägen själv för att det ska vara helt ok. Hade han passat några gånger emellanåt istället för att ALLTID gå på genombrott själv hade även Hasani och Samuelsson haft betydligt mer mål i protokollet.

Crespo tillför laget både tyngd, kraft och killerinstinkt, inget snack om det, men han skulle kunna vara så mycket bättre än vad han är just nu. Vilket leder till följande filosofiska fråga: Hur mycket ska man special-träna med honom för att utvecklas på den biten, när han tillhör AIK egentligen? Ska man betrakta honom som vår spelare fullt ut, så länge han är kvar, eller gör vi oss själva en otjänst på sikt om AIK plockar hem honom i sommar och utnyttjar hans nyvunna kunskaper mot oss nästa år i allsvenskan?
Örebro Telle
2013-06-20 11:31
Nej, lite gnäll får det allt bli, trots allt... :) Jag förstår att vi inte kan begära samba-fotboll i varenda match. Vissa matcher funkar inte allt hundra procent, det kommer man aldrig ifrån, och vissa motståndare är tuffare än andra. GAIS, exempelvis. Problemet är väl snarast att spelet inte övertygat egentligen någon match, annat än någon enstaka halvlek i taget. "Vi tar poäng även när vi spelar dåligt, det är en styrka. Sluta klaga" säger ni. Och det har ni helt rätt i. Men när ska vi börja spela bra då? Någon gång under året behöver vi ju hitta ett spel som håller även i allsvenskan. I år är vi lite, lite bättre än motståndarna på nästan alla positioner, så vi kommer att vinna de flesta matcherna och gå upp, även fast vi inte spelar på topp. Men nästa år kommer vi förmodligen att vara lite, lite sämre än de andra lagen på de flesta positionerna, och då kommer inte dagens spel att hålla, tror jag. Wikström och Berisha var som vanligt bra båda två igår (Berisha kanske lite mer iögonfallande) men situationen där 4 eller 5 ÖSKare går på bollhållaren och missar den fria GAISaren då Oscar gjorde sin superräddning? Eller då Haginge helt släpper sin högerkant utan att någon annan täcker upp hans yta och friställer GAIS på nytt? Eller Joel Johanssons löpningar som drog sönder oss flera gånger? Eller alla de felpass vi slog på mittplanen, ofta ohotade? Hade vi mött ett allsvenskt lag av någorlunda klass igår hade vi fått stryk med minst 3-1. (Förutsatt att även de allsvenska domarna hade blåst straff för oss...) Antalet tekniska misstag igår var lite för stort för att det ska kännas riktigt bra. Visst ska vi vara glada för poängen, och visst ska laget hyllas för arbetsinsatsen, särskilt som de fick ändra om i uppställningen i sista minuten, men som åskådare efterlyser jag lite bättre kvalitet på vissa håll. Jag begär inte samba-fotboll, men jag begär att våra centrala mittfältare ohotade ska kunna slå en 10-meterspass utan att slå bollen bakom bollmottagaren gång på gång.
2013-06-20 11:31
Sänt: 2013-06-20 11:22
//
Ja, du brukar göra långa utläggningar och nu blev det mycket kort.
Föredrar de längre. Hade svårt att förstå vad du menade.
Örebro Telle
2013-06-20 11:22
minatankar o Saywee //

Tack... Kanske alltid borde försöka uttrycka mig så kort och koncist i fortsättningen... :)

Skrev egentligen om mitt intryck av matchen igår, men när jag läste igenom det tyckte jag att det blev alldeles för gnälligt, så jag tog bort det direkt och sov på saken istället. ÖSK åkte iväg och plockade en poäng i en av årets två svåraste bortamatcher, så då ska man väl inte gnälla egentligen... :)

Örebro Kardinalen
2013-06-20 11:08
Av Valderinhos länk nedan, kan man sluta sig till att Berisha sitter längtst bak i bussen. Med andra ord är han en busig pojke....;)
Örebro munken
2013-06-20 11:03
Mina tankar// Tror inte du minns fel, däremot är det inte alltid så lätt att se till helheten i spelet. Berger blev hyllad av många under hösten 2011 när han fick chansen. Det var svårt att inte gilla hans svepande långbollar, ofta till rätt adress. Trots allt går det inte att bortse från att vi i stort sett inte tog några poäng alls under den tiden han spela in sig i laget. Självklart kan man inte hänga ut just/enbart honom som orsak till den katastrofala poängskörden. Men som jag ser det var vårt största problem denna period att vi hade ett ihåligt mittfält som motståndarna alldeles för lätt rann igenom gång på gång.
2013-06-20 10:03
Namn: munken Sänt: 2013-06-19 23:37 // När han kom med i ÖSK och spelade i 4-3-3-system var det just hans löpvägar och täckning av ytor i kombination med de fina crossbollarna som var hans styrka enligt min mening. Den styrkan har han inte i det offensiva djupledsspelet. Detta sätt att spela kan inte utnyttjas i ett 4-4-2-spel som jag ser det. Eller är det jag som minns fel hur vi spelade när han var ny i laget och han var som allra bäst?
AIK Saywee
2013-06-20 08:58
minatankar, 08:43, håller med dig fullständigt :)
Annons: