/fotboll/osk/forum/182.aspx/fotboll/osk/forum/182.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Loppan i Axens skägg
2017-04-13 16:47
Och Östersund ser läskiga ut.

Wallden kan vara våran Haksanbovic på söndag.
Örebro Walonen
2017-04-13 16:46
Hatten av till Potters grabbar! Östersund kör över Norrköping! Hoppas dom kommer bakfulla på söndag :p
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brandao
2017-04-13 16:40
Kan vi byta Sema med Östersund?
Örebro Brandao
2017-04-13 16:26
Det här med att Östersund är överskattade?
Örebro Snö
2017-04-13 16:19
Vi behöver nog 22 man mot Östersunds 11 på söndag, redan 2-0 till Östersund som nog är ganska bra;)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
AIK Saywee
2017-04-13 15:31
Darum müssen wir reden, Tack för alla dina läsvärda inlägg ! Vi är många som vill uppleva ett mycket bra resultat inom snar framtid :)
Örebro Hertig_Karl
2017-04-13 15:31
Darum müssen wir reden

Intressant fråga. Själv längtar jag efter framgångar för ÖSK, men tror att intresset skulle svalna något om ÖSK, vilket troligtvis aldrig kommer hända, skulle vinna Allsvenskan 5 år på raken. Efter en sådan period finns det bara utrymme för besvikelser. Man kan ju max bara bli lika bra igen, aldrig bättre, bara sämre. Mittens rike är ju egentligen det ultimata. =)
Örebro Darum müssen wir reden
2017-04-13 15:23
Det finns en hel del intressanta diskussioner man kan föra på ett sådant här forum. Vissa av dem har också med tränare att göra. Så t ex följande:

En sak som för en massa år sedan både gjorde mig förundrad och var någon form av ögonöppnare var när Sören Cratz fick sparken från Hammarby nästan direkt efter att han tagit dem till deras första och hittills enda SM-guld. Anledningen var att laget spelat en fotboll som man inte tyckte stämde med klubbens image. Jag har nog aldrig varit så förvånad någon gång som när detta hände.

Personligen, om jag, Gud förbjude, hade varit bajare, hade jag både kysst hans fötter och den mark han gick på. Hade man inte tillräckligt länge varit utan guld för att man skulle kunna fokusera på resultat helt och hållet utan att hur spelet såg ut var ännu viktigare?

Jag själv sätter ju resultatet först, så länge man inte fuskar eller dopar sig till guldet. Hur underhållande det ser ut är för mig underordnat. Kanske om man blir riktigt bortskämd med många återkommande guld efter varann att man till slut skulle vilja ställa krav på "skönhet" i spelet men jag har svårt att se det hända för ÖSK under min livstid i alla fall.

Vad säger ni, är underhållningen viktigare än resultaten? Är fotboll kanske egentligen inte heller en sport utan ren underhållning, i paritet med t ex "Så skall det låta", Catch-as-catch-can eller kanske en konsert med Lena Philipsson? Består fotbollsälskare egentligen av två läger, de som vill att ens favoritlag skall vinna till varje pris och ett läger där klubbresultat egentligen är ointressant och istället att få se 90 min av skönhetsupplevelse är det viktiga utan hänsyn till vilka lag som står på banan?
Örebro Vinter
2017-04-13 14:51
@Hertig_Karl:

Ett tvättäkta troll
Örebro Hertig_Karl
2017-04-13 14:40
@Minatankar:

Om man går in på profile kan man se att den är registrerad 2008 och han/hon har skrivit ett inlägg(idag) sedan dess. Icke trovärdig skulle jag säga.
2017-04-13 14:19
@Alltid Örebro:

Det är väl egentligen självklart att det bör vara större chans för en tränare att vara kvar om vi blir fyra än om vi blir nia.

Nu är det ju sant att det bara är ett mål upp till toppen efter två omgångar men det är också bara tre poäng ned till jumboplats. Det kan vara stor skillnad i placering bara i början av nästa vecka. Vad som triggat diskussionen kan nog vara misstanken om att med det spel som producerats hittills i år så upplevs nog risken för en nedåtgåendes trend större än risken för en uppåtgående, i förhållande till tabellplaceringen idag.

Kan vi hålla tredjeplatsen säsongen ut så vore det ju extremt glädjande.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-13 13:57
@Darum müssen wir reden:
Känns tugnt att säga, men håller på Peking i finalen. Kan leva med att de får en titel till men vill inte ha ännu ett lag som vunnit mer än oss.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-13 13:53
@Darum müssen wir reden:
Självklart är det bra att vara förberedd, personligen tycker jag också att Axen ska få gå om vi inte klarar att nå topp 6. Men låt oss säga att ÖSK slutar topp 4 i år och tar en Europa plats... ska Axen få förlängt då eller ska vi skaffa in nån annan? Att ÖSK förbereder sig är förståligt... vad jag har lite svårare för är att vi, på detta forum, redan efter två omgångar sitter och spekulerar i tränarens vara eller icke vara efter denna säsong. Ska också erkänna att jag är livrädd för att vi tar in en tränare som PO, Pelle Olsson eller något annat val som cementerar ambitionen till att vara ett mittenlag. Som jag sagt innan, med Axen har jag, och många andra, känslan att det kan gå hur som. Vi kan åka ur men det finns också ett hopp om topplaceringar... det är osäkert och instabilt men ändå att föredra framför någon som gör
allt enligt boken och säkerställer att ÖSK är ett allsvenskt lag men ger noll förhoppning om framgång. Om ÖSK väljer att bryta med Axen, oavsett hur det går detta år, då vill jag ha en tränare som vunnit SM guld tidigare... problemet är att ingen tränare som gjort det vill träna oss. Kan vi inte få det så finns det inte därskilt många namn som egentligen är intressanta (enligt mig). Ett är väll Mellberg, men frågan är om gan vill träna oss.
Örebro Minatankar
2017-04-13 13:52
@Mandrake:

Intressant att du helt plötsligt dyker upp på vårt forum. Du har inte skrivit något på GAIS forum efter augusti vad jag kan förstå och innan dess har jag inte kollat.
2017-04-13 13:42
@Nicknamn i ribban:

Man kan ju hoppas att ÖFK spelar sig trötta idag så de inte har så mycket spring i benen på söndag. Annars vore det ju kul på sitt sätt om de blev cupmästare.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-04-13 13:39
Shit vad taggad man är på cupfinalen idag! Börjar 16:00. Kan inte vänta...
2017-04-13 13:11
@Restalundsv:

Vet inte om det är någon som ropar precis. Det är ju som många sagt många gånger vi det här laget att det inte är någon som vill ha Axéns avgång utan att det handlar om nytt kontrakt eller inte efter säsongen.

Och jag tror du har helt rätt, synen på tränaren är nog (och bör nog vara) helt resultatbunden.
AIK Saywee
2017-04-13 13:04
Ja, häxjakt är jobbigt, även om det är Påsk snart. Men på söndag blir det Påsksmäll för Östersund :)
Örebro Restalundsv
2017-04-13 12:58
Undra hur många som ropar efter Axéns avgång om vi fortsätter plocka poäng?
Örebro Vinter
2017-04-13 12:48
@Hertig_Karl:

Ja, suck. Låt oss slippa den häxjakt Sixten utsattes för!!
Örebro Hertig_Karl
2017-04-13 12:15
Omöjligt att ta domedagsprofeten ÖSK-karl på allvar efter allt skit han kommit med under åren. Tycker debatten om framtida tränare/riktning är bra och viktig. Många bra inlägg! Men om man stör sig på Axéns eventuella dryghet är man totalt humorbefriad och tar sig själv på alldeles för stort allvar anser jag. Om det sportsliga sedan når upp till en godkänd nivå får denna säsongen visa.
2017-04-13 11:48
Vi är fler än Borås/Elfsborg, vi är fler än Kalmar/KFF, vi är fler än Helsingborg/HeIF, vi är fler än Östersund/ÖFK, vi är fler än Sundsvall/GIFfarna, vi är fler än Norrköping/IFK, vi är fler än Jönköping/J-södra, vi är fler än Eskilstuna/AFC. Det skall ta mig tusan synas i tabellen också, från nu och framåt!
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-13 11:45
@Mandrake:

Kan du utveckla detta lite mer, jag vet att Axén fick "fly" från er med svansen mellan benen, men er historia med honom vid rodret har passerat många fans till ÖSK obemärkt märkligt nog. Skulle vara befriande om sanningen kom upp på bordet, vill ju inte att vår klubb skall gå samma öde till mötes som er.

Hoppas ni repar er och lycka till i framtiden !!
2017-04-13 11:44
Jag gillar verkligen den där reklamskylten för ÖSK ute vid flygplatsen: 146 631 (eller exakt vad nu siffran var).

Jag blir lite stolt både som Örebroare och ÖSK:are när jag ser hur många vi är. Det är f-n inget att leka med!!

Det är VI, och ÖSK, som är Örebro!!!!
2017-04-13 11:34
En annan sak som är intressant framöver är hur aktieemissionen tas mot av medlemmar och gemene man. Det är ju av vikt för att bygga eget kapital och ge möjlighet både att ha en buffert när dåliga tider kommer och att kanske kunna ta in några snäppet dyrare spelare än vi gjort hittills. Det som kittlar mig lite är att det också blir någon form av mätare på hur ÖSK ses utanför den allra innersta kretsen av "närmast sörjande". Tidigare har ju bara aktieägare i Spelarinvest kunnat delta. Det kan man väl på något sätt se som en inre krets. Nu blir det möjligt dels för medlemmar dels även för allmänheten att bidra till ÖSK:s framtid. Vad tror ni, kommer ÖSK att få något intresse för denna emission. Kan vi få in tre miljoner tror ni? Slälv funderar jag på att lägga in några tusen. Minsta posten kostar väl 5000 Kr men man kan ju gå ihop några stycken om man inte vågar gå hela vägen själv. Det här forumet skulle ju dessutom kunna vara ett sätt skapa ett konsortium för att kunna vara delägare i ÖSK och skapa lite större röststyrka än vad en enskild medlem har råd att "köpa sig".
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-13 11:21
Namn: TommyS
Sänt: 2017-04-13 10:21
"Forumvänner! Vi har inte fått igång spelet än. Alla kan se att det finns mer att få ut av detta truppbygge än vad vi sett i inledningsmatcherna. Om man vill kan man skylla på tränaren i sådana lägen. Ibland kan det vara korrekt. Men betänk följande:
1. Vi har fyra poäng på två matcher (hur överkomligt motståndet var vet vi inte än, tabellen är ung). Man kan diskutera om vi "förtjänat" det, men det är poängen som räknas."

Vi måste ju själva inse att med tanke på hur spelet sett ut så är det ju rena rånet att vi fått fyra poäng på det. Det som oroar är ju att det så lika illa ut hela höstsäsongen också.

Visst, det går att skylla på en massa saker, men med en duktig tränare tror inte jag att spelet skulle befinna sig i fritt fall.

Jag tror inte Axén är mannen att vända en lång negativ trend, det behövs en ny röst i omklädningsrummet. Att vi diskuterar det på vårt forum ser jag som ett friskhetstecken, skulle vara värre om det var tvärtom. Hoppas klubben redan nu börjar leta tränare till nästa säsong. Då behöver de inte hamna i ett desperat läge om/när det visar sig att det återigen blir en dålig placering.

Det sätter även en blåslampa på Axén, tror han behöver förbättra sitt CV betydligt om han vill fortsätta träna ett AS-lag.

Vare sig publiken eller sponsorerna kommer att acceptera hur det sett ut på planen under lång tid, vissa har redan tröttnat.
AIK Saywee
2017-04-13 10:31
TommyS, trevligt inlägg! Vi har mött Jönköping och AFC och det är förväntat och dessutom bra jobbat med 4 poäng. Snart möter vi, på det så kallade papperet, bättre lag å Jag tror banne mig att det triggar igång flera spelare. Hoppas bara att Axén låter lirarna visa vad de kan, alltså lite flexibilitet och egen initiativförmåga. Domedagen är i höst, men det är sällan fel att vara förberedd, eller?
Örebro Minatankar
2017-04-13 10:26
Namn: TommyS
Sänt: 2017-04-13 10:21
//

Tack för ett, som vanligt, initierat, balanserat, energifyllt och optimistiskt inlägg.
Örebro TommyS
2017-04-13 10:21
Forumvänner! Vi har inte fått igång spelet än. Alla kan se att det finns mer att få ut av detta truppbygge än vad vi sett i inledningsmatcherna. Om man vill kan man skylla på tränaren i sådana lägen. Ibland kan det vara korrekt. Men betänk följande:
1. Vi har fyra poäng på två matcher (hur överkomligt motståndet var vet vi inte än, tabellen är ung). Man kan diskutera om vi "förtjänat" det, men det är poängen som räknas.
2. Vi ligger trea, ett mål från serieledning.
3. Vi har gjort nästflest mål i allsvenskan, och målen har gjorts av spelare vi vill ha i målprotokollet.
4. Försvarsspelet fungerar i grunden bättre än förra året, de målchanser vi fått emot oss handlar mycket om individuella misstag och missförstånd. Känns lättare att rätta till än strukturfel.
5. Att vi inte har flyt i spelet och att missförstånd uppstår är vanligt vid tidiga byten. Vi har fått två tidiga byten på två matcher, plus en sen förändring i startelvan.
6. Sådana oväntade händelser får typiskt sett större negativ verkan i en trupp som inte är helt samspelt. Mot Sundsvall hade utespelarna följande antal allsvenska starter för ÖSK i bagaget: Lorenz 8, Hines-Ike 6, Plessis 0, Logi 29 (varav 22 från 2015), Omoh 4, Gerzic massor, Mårtensson 1, Rogic 1, Besara 12, Iggy 1. I startelvan fanns bara tre spelare som var med förra våren, då en var bänkad, en var skadad för det mesta. Bara Nordin finns kvar från förra våren.
7. Vad jag sett är stämningen i truppen och mellan spelare och tränare och ledning väldigt god. Och jag har trots allt bott på hotell med truppen och varit med på matchgenomgångar.

Vi går alltså in i omgång 3 med ett bra utgångsläge i tabellen, med en bred trupp med god stämning men med en hel del oförlöst potential och den bästa kontraktssituationen på länge. Vi kommer att bli mer samspelta för varje match.

Lite svårt att fatta Armageddonstämningen som sprids av många här. Vi lever i märkliga, farliga tider. Men Örebro SK mår bra. Så tvivlare där ute, deppa imorgon, måla ägg på lördag så fixar vi mål på söndag.

AIK Saywee
2017-04-13 10:19
Vinter Kanske inte någon anledning egentligen, bara en obehaglig känsla. För sådant förekommer mer än man kan tro inom organisationer och företag:( Men förhoppningsvis inte inom ÖSK.
Annons: