/fotboll/osk/forum/1800.aspx/fotboll/osk/forum/1800.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-08-23 13:29
Har vi fripassagerare på återtåget? Det var inte bra, för då har kanske klubben ändå inte lyckats rekrytera så bra som många av oss gett sken av ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Eyra
2013-08-23 13:16
Maruti/ Aha! Tackar för infon. Förklarar mitt intresse för SC.
Örebro Bonaventure Maruti
2013-08-23 13:14
Eyra /

Hade dom kunnat gjort ändå eftersom det inte är Svenska cupen fören i vår igen.
Örebro Eyra
2013-08-23 13:08
Apropå Kevin Walker i Idol vill jag nu se Boris eller Oscar Jansson :)
Örebro Eyra
2013-08-23 13:04
Både Falkenberg, Varberg och ÖSK utslagna ur Cupen. Intressant med tanke på ÖSKs kommande spelschema, vem som får "revansch" osv.

Fiasko är väl rätt ord, men om man ska se någon ljusglimt - är det väl att man kan lägga full fokus på Superettan.
Örebro Bonaventure Maruti
2013-08-23 12:58
Jag tycker Peo's avhyvling var uppfriskande och hoppas att han kör över dom x10 i jämförelse med vad som sades i intervjun. Hoppas dom skäms, fyfan!
AIK Saywee
2013-08-23 12:54
Jag tycker det är helt OK av Peo att ryta till om fiaskoinsarsen, verkligen. Men jag klurar lite över om fripassagerarna kommer att kämpa max, om de känner att de inte kan tänkas vara av intresse i ett framtida ÖSK. Lurigt det där, ur ett spelarperspektiv, men det beror lite på hur de tar kritiken och vad de känner i övrigt för klubben och sin omgivning.
Örebro Pete Zahut
2013-08-23 12:36
@minatankar (för sm-guld):

Jag är benägen att hålla med dig. Ingen vill ju att en spelare skall kritisera tränaren öppet så motsatt förhållande borde gälla också. Sen kan jag tycka det är ok att kritisera insatsen eller kritisera kollektivt

Dock är jag nöjd med att Peo & co inte bara spolar bort ("nu glömmer vi det här och tittar framåt.") det utan tar saker på största allvar, det är ju en del av den vinnarkultur han så ofta pratat om och vill få in i klubbens DNA. Då ska man ta alla förluster på största allvar
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-23 12:12
Jag vet ingen människa som ligger på topp jämt. Vad det handlar om är att alltid göra sitt bästa och att ha en hög lägstanivå vad gäller elitfotbollsspelare och en godtagbar lägstanivå vad gäller arbetstagare i gemen.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-08-23 12:08
Offra
Örebro ÖSK-Boldt
2013-08-23 12:07
Jag tycker det är skönt att ÖSK utåt visar att man tar sådana här fadäser på allvar. Väldigt svårt annars att ta en tränare på allvar som bara hymlar. Detta kan vara en grymt viktig nystart och explosion i medvetandet. Vi kommer inte vinna serien om inte alla är beredda att offea sig. Och det direkt när domaren blåser igång matchen.
AIK Saywee
2013-08-23 12:00
Minatankar, med andra ord tyckte du då, att Peo handlade fel ... ?
2013-08-23 11:56
Grundprlncipen i all coaching och allt ledarskap är att inte kritisera offentligt. Först ger man positiv respons, sedan konstruktiv och så slutar man med positiv, och detta ska ske internt. Positiv kritik är dock ofta bra att ge offentligt, men inte alltid. Positiv respons kan man gärna uttrycka om personen som sådan medan den konstruktiva riktas mot spelarens handlingar. Sedan måste naturligtvis allt situationsanpassas. Det är en sak att coacha innan matchen, en annan under matchen och en tredje efter. Gör man avkall på denna vetenskap så bör man ha mycket starka skäl, speciellt om kritiken riktas mot enskild person/spelare. Jag är övertygad om att vår tränarstab har klara tankar om detta. Om de vill offentliggöra dem eller inte är ju upp till dem.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-23 11:26
@Svartvitt forever:
Det är tydligt att Peo ställer höga krav och är riktigt besviken efter de senaste två matcherna. Tror dock att han i botten är en tränare som vill utveckla spelarna på ett positivt sätt. Även Moa har fått smaka på offentlig kritik utan att han hamnat utanför startelvan. Peo har nu markerat att marginalerna i S1 är uppätna och nu gäller i första hand att blåstället är på. Jag tycker också att ledarna på bänken (Axel o. Alec) höll en för låg profil. Nu på söndag torsdag söndag igen avgörs mycket. Tre vinster är i stort sett ett måste för att undvika medicinering med valium
AIK Saywee
2013-08-23 11:15
Bra av Peo att "ryta" till lite, men detta med fripassagerare, det vetefan hur smart det var? De som känner att de bara är fripassagerare, vilket de troligen gör, har nog redan presterat färdigt på topp i ÖSK ... Men ett pinsamt paktfiasko, det var det !
Örebro widemarsh
2013-08-23 11:09
Hård kritik mot spelarna från Peo efter cupmatchen. Den här gången är det verkligen befogat. Det var en patetisk insats av s.k. fotbollsproffs. Vilka tror ni är "fripassagerarna" i truppen som Peo talar om? Pode, Nilsson, Samuelsson? Enligt mig obegripligt att Nilsson får så mycket speltid match efter match, killen går ju aldrig in i närkamper. Om han nån gång skulle göra det så går han in med sulan först. Pode har inte visat nånting hittills som talar för att han håller på SE-nivå. Trist. Samuelssons miss igår, ja, det var väl lättare att träffa målet än att missa det. Suck. I spelet gör han minimal nytta, och det kan man väl kanske komma undan med om man sätter de chanser som dyker upp. Det gör inte Samuelsson.

Ett lag som ligger på första plats i SE bör hålla Allsvensk klass och ska spela ut ett lag från div. 2. Jag kan köpa en förlust om man spelar ut sitt motstånd men åker på någon spelvändning och släpper in matchens enda mål. Men sättet ÖSK förlorade igår, viljelöst, utan spelglädje och idéer. Det får inte hända på den här nivån.

Varför anfalla med att lyfta in långa bollar mot straffområdet mot Rynninge?
Rulla bollen efter marken med tempo och rörelse så är dom chanslösa!

Hoppas verkligen att spelarna skärper till sig rejält, och att Varberg, Falkenberg och Degen får sota för denna fiaskoinsats.
Örebro Glad
2013-08-23 11:07
Naturligtvis var det en riktigt dålig inställning hos de spelare som fick chansen i denna match, hörde på läktarn(tas med nypa salt) att Nordin & Atashkadeh värmde upp på Java hela dagen och det är naturligtvis inte så proffsigt om det nu är sant. Nordin slog bort nästan alla bollar och gnällde sedan på Wiktorsson, han var ju klapprutten själv:)
Bara låta Varberg sota för denna förlust, "Tillsammanstillbaka". Forza ÖSK
Örebro Svartvitt forever
2013-08-23 10:48
Jag brukar hylla P-O Ljung och det är ofta befogat. Men man måste kunna kritisera honom också när det är motiverat. Jag tycker nog att P-O är lite väl hård i kritiken - inte efter bottennappet mot Rynningen - utan efter Hammarbymatchen, när han nu hänger ut Wiktorsson ännu en gång för målchansutvisningen. Dels tycker jag att man ska ta sådan kritik internt. Visst kan en tränare kritisera en spelare som gjort ett hårresande misstag och orsakat en sådan utvisning. Men när det inte var någon utvisning? När reprisbilderna ur olika vinklar visar att det knappt var kontakt och att vi har att göra med en spelare som slänger sig hejvilt och filmar? Jag tycker att kritiken ska riktas mot domarna som går på en så billig filmning.
Örebro ernot
2013-08-23 10:14
@mr olafski:

De är ju bara bittra degerforsarna :)
Örebro Pete Zahut
2013-08-23 10:08
@Sogen:
Dels för att spara Moe till Varberg, låta Boris spela renodlad defensiv och Tobbe mer offensiv istället för sida vid sida (eftersom Rynninge förmodligen skulle ligga mycket lågt), och för att få in längd på mittfältet och på fasta, få in en spelare med hunger och med mycket vilja (pga av bristande speltid) Sen är det möjligt att Moe skulle kunna komma in under matchen eller Nordin Normalt anser jag inte att Boris riktigt håller på mitten. Men mot ett Div II lag ska han bara göra det. Sen om detta hade ledat till vinst är en annan sak;0)
Örebro Sogen
2013-08-23 09:56
Varför ville du ha Boris istället för Moe? och hur skulle det kunna gå bättre med Boris istället för Moe?
Örebro Pete Zahut
2013-08-23 09:53
@ Ösk-groda:

Det kan ju förklara saken. Prio är väl att han är ok mot Varberg
Örebro Pete Zahut
2013-08-23 09:53
Om man ser till matchen mot Hammarby tycker jag man också måste tala om för killarna vad som de gjorde bra och inte bara stirra på de två misstag som gjordes. Men det märks att Peo hatar att förlora. Det märks särskilt på presskonfarna efteråt. Men det tycker jag inte är fel och jag hoppas han sprider den inställningen till spelarna.

Misstagen skall man naturligtvis analysera och se vad man kan göra bättre. Men jag tror det är ett misstag att bara fokusera på det dåliga. Trots allt slet killarna som galärslavar efter utvisningen och hade med lite tur kunnat kontra in ett mål.
Nu kanske Peo & co gör det. Men det är inte det intrycket jag får.

När det gäller Rynninge kändes uppställningen lite mysko men det fanns kanske interna argument för det. Hade annars velat sett William på topp göra 45-60 min och sedan byta med Pode, Nkili och Wiktorsson som mittbackar och Hagge & Wiken som vilande och Wowoah som spelande.
Kanske också Boris från start på mitten bredvid Tobias. Om jag får tycka utan att vara tränare ;0) Inte för jag vet om det hade blivit bättre men det hade känts mer logiskt att starta så med tanke på kommande matcher, speltid osv. Och det hade ju inte kunna gå sämre vilket fall ;0)

ÖSK har så pass smal trupp idag att det inte skall skilja jättemycket mellan spelarna

Örebro Pete Zahut
2013-08-23 09:46
Bugg
Örebro Ösk-groda
2013-08-23 09:40
Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)

Jag stod precis där Nikili värmde å han prata lite mellan varven med sjukgymnasten......det såg ut som han hade någon känning höften.......han pekade iaf mot den..........Jag trodde själv att han skulle få starta som mittback eftersom han varit avstängd nu oxå......
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-08-23 09:16
Stod vid spelar bänkarna under matchen. Tycker att ledarna på bänken borde ligga på spelarna mer med signaler att insatsen inte duger.
Det märks när Peo inte är där.

Inte ens Hagge visade vilja igår, trivs troligen inte som mittback.

Var överaskad att inte Nikili fick spela mittback, han värmde i stort sett hela matchen. Tror han är en bättre ersättare av Wiktorsson än Hagge.
Örebro Sogen
2013-08-23 08:23
Håller med, hans ord är verkligen hårda men dom fungerar som balsam för min ösk-själ
Örebro ÖSK-Boldt
2013-08-23 08:20
Underbart o läsa PEO. Man måste ta tag i sånt här på direkten. Det ska mig tusan kämpas oavsett motstånd och förutsättningar.
Örebro Sogen
2013-08-23 08:11
PEO är besviken. Han nämner inga namn men vissa spelare är fripassagerare och bör inte vara med i ösk's framtid. http://m.na.se/Default.aspx?pageid=14&parentid=0&link=1.2184788
2013-08-23 07:14
"En riktigt pinsam insats av oss. Vi ska vinna hundra av hundra såna här matcher." - säger Oscar Jansson i Na. Tar för givet att det bara är ett uttryck för besvikelse. I annat fall tyder det på obefintlig erfarenhet av matcher mellan lag från olika divisioner. Studerar man matcherna i cuper under åren framgår att överraskande resultat inträffar med jämna mellanrum. I Svenska cupen i varje spelomgång. På motsvarande sätt kan ett division 2-lag få stryk av ett division 4-lag till och från. Av 10 matcher mot ett bra division 2-lag vinner ÖSK 8 matcher, spelar oavgjort i en och förlorar en. Det är i alla fall min erfarenhet av motsvarande matcher utan att ha någon statistik som underlag. Att tro på 8-0 som någon gjorde här på forumet är helt orealistiskt och torde snarare vara ett uttryck för optimism eller humor, på samma sätt som jag själv tippar 4-0 till ÖSK i alla matcher i Superettan. Många av spelarna i division 1- och 2-lag har spelat i högre divisioner och är extra taggade när man möter bättre lag. Många lag har spelare som inom några få år själva kommer att spela i Superettan eller Allsvenskan. Alla allsvenska spelare börjar inte i det allsvenska lagets U-trupp utan värvas från lägre divisioner som t ex Nkili, Kalle och Kvist men också flera andra i ÖSKs trupp. För övrigt tycker jag det var kul att få se William Kvist. Har inte läst att någon på detta forum anser att han ska börja en match i SE som någon påstår ha sagts, men att man vill se honom som inhoppare. Jag tycker han visade i första halvlek att han har mycket boll och teknik i sig, som ÖSK kan komma att få stor nytta av.
Annons: