/fotboll/osk/forum/1792.aspx/fotboll/osk/forum/1792.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison Forumkung
2013-08-26 19:36
Det var så dåligt så det förtjänar en dubbel ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
Bajen - FFF 0-1
Örebro bison Forumkung
Vilket jävla uselt försvarsspel av Bajen
Örebro bison Forumkung
Vilket jävla uselt försvarsspel av Bajen
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-26 19:35
superklantiga Hammarby!!
Örebro bison Forumkung
2013-08-26 19:24
Eftersom jag inte vill hoppas att ngn skadar sig så hoppas jag på många kort på Falkenbergare så de får brottas med en uppsjö av avstängningar på Behrna.
Örebro widemarsh
2013-08-26 18:52
Trodde själv att 5000 i snitt inte skulle vara några problem så länge vi låg med i toppen.

En lite rolig grej: Om vi lyckas snitta 6658 åskådare per match de här sista omgångarna, så matchar vi fjolårets snitt på 5525 åskådare! Det är ingen omöjlighet, 6200 sålda idag till på torsdag redan. Vore rätt häftigt att åka ur allsvenskan och sen öka publiksnittet i superettan :)

Örebro Tintin i Tibet
2013-08-26 18:22
@TommyS:

Mycket skrik är det ibland sa Bull
Örebro Tintin i Tibet
2013-08-26 18:20
@Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!):

Bra Elliot, pytsa in ännu mer!!
Örebro KCMarten
2013-08-26 16:35
@Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS):

Det är inte så enkelt.

Se på Elfsborg förras säsongen. När halva allsvenskan hade passerat hade knappt lyckats ta några poäng på bortaplan samtidigt som de inte förlorat någon på hemmaplan. till sist så vann de SM-Guldet ändå.

Som tränare har man två alternativ när man har ett underlag som BA.

1. Man slipar alla detaljer i träningen för att utnyttja underlaget maximalt och tränar näst intill uteslutande på hemmagräset.. Det innebär att spelartruppen har bollens rörelser på underlaget i ryggmärgen, vilket ger en väldig fördel hemma. Tyvärr försakas möjligheten att träna och vara bra på andra underlag, vilket lyser igenom när man spelar borta. Speciellt när underlaget skiljer sig markant från varandra som t.ex BOIS gräsmatta igår. Är man dominant och vinner sina hemmamatcher så klarar man dock ett par enstaka förluster borta så länge man tar poäng. Lex Elfsborg förra året, alltså.

2. Man anpassar spelet efter kommande underlag och tränar på det. Det ger ett bättre bortaspel men samtidigt har man inte möjligheten att nöta in ett dominant, vinnande hemmaspel på samma sätt som i alt 1 eftersom underlagen alltid skiftar.

Vilket alternativ man än väljer så måste det bero på tränares filosofi och spelartruppens kompetens om hur man vill spela. Ser man på hur P-O har gjort så känns det som att han inledde säsongen med alt 2, men har efter Bortamatchen mot Bajen allt mer gått in på alt 1.

Så som i mycket annat är det ge och ta. Dominant hemma, sämre borta, Bättre anpassad efter bortaplan mer poängtapp hemma..

Träningsmässigt tycker jag att P-O och co har lyckats rätt bra.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-08-26 16:16
Håller på Bajen stenhårt ikväll kan jag säga. Fyra poäng ner till FFF inför vi tar emot dem hemma...sju poängs försprång skulle smaka mumselimumma.
Örebro Glad
2013-08-26 15:54
Bra intervju med Oscar, klok ung man
Örebro Erik Wärlegård
2013-08-26 15:42
En längre intervju med Oscar Jansson.
AIK Saywee
2013-08-26 14:59
Då tippar jag oavgjort 0-0
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2013-08-26 14:49
Och jag spelar på Falkenbergseger för jag tippar fanimej alltid fel :)
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2013-08-26 14:27
Jag testar ett sätt att kunna hålla på Hammarby i afton; Spelar seger för dem på oddset. Smart...
Örebro bison Forumkung
2013-08-26 14:26
@Godzilla Jo det ser ut som att vi rimligen ska klara av det om vi inte rasar ihop fullständigt. Vilka av de jagande lagen kan rimligtvis komma upp i 60 pinnar. Sundsvall är väl de enda med rimligt läge. Falkenberg har väl ganska tufft schema med flera svåra motståndare på bortaplan.

Öis borta 0p där tror jag ju att ÖSK tar minst 1 pinne.
Örebro ernot
2013-08-26 14:23
@TommyS:

6200 biljetter ska redan vara sålda så snittet bör väl nås!
Örebro TommyS
2013-08-26 14:20
Kvällens match känns nästan som en ÖSK-match. Om Bajen vinner får vi ett otroligt ryckläge på torsdag. Känns konstigt att behöva hålla på felbyggda Hammarby mot fantastiskt överpresterande FFF men ikväll har vi inget val.
2013-08-26 13:42
Kung Kobra: jag tror personligen att spel mot allsvenskt motstånd blir annorlunda. Superettan är en helt annan serie. Även Djurgården anno 2000 med det bästa laget superettan förmodligen skådat åkte på sju förluster.

Men angående glädjekalkyl: 60 poäng ska enligt mina beräkningar utan tvekan räcka för direktplats till Allsvenskan. Alltså behöver vi ta 17 p på de återstående matcherna.
En snabb överslagsräkning ger:
Falkenberg (h) 3 p
Degerfors (b) 1 p
Assyriska (h) 3 p
Ängelholm (b) 0 p
Brage (h) 3 p
Östersund (b) 3 p
Landskrona (h) 3 p
Örgryte (b) 0 p
GAIS (h) 1 p
Ljungskile (b) 1 p

= 61 poäng. Och då är min spåkula överdrivet negativ. Jag tror faktiskt att vi tar det här.
Örebro munken
2013-08-26 13:39
Godzilla//Hehe, nä. De som skrev om en totalt orealistisk publikbudget var främst personer som älskar att grotta ner sig i allt negativt som kan dyka upp i samband med ÖSK. Känns inte som personerna ifråga är sådana som har lätt att erkänna när de har fel. Vore annars väldigt befriande om samma personer nån gång kunde skriva nått positivt i stil med; Skönt att jag hade fel angående publiksiffrorna. Riktigt skoj att vi verkar klara budgeterat snitt!
Örebro Kung Kobra
2013-08-26 13:27
Flera verkar tycka att det är ok att laget spelar uselt så länge som det blir vinst. Jag hoppas att ledningen inte har samma inställning utan förstärker rejält om det blir allsvenskt spel nästa år. Sommarförstärkningarna verkar dessbättre tyda på att de inte är nöjda med truppen. Daniel Gustavsson gick ju också direkt in i laget. Nordin verkar tyvärr befinna sig på samma låga nivå som senaste året i ÖSK - långsam, bolltapp och felpassningar. Fungerar kanske hyfsat i SE men ska under inga omständigheter köpas loss från Göteborg. Saeid är på tok för tunn och förlorar alla närkamper. Dessutom passar han nästan alltid bakåt i stället för att söka lösningar framåt. Yasin har tagit sig under säsongen. Om han slutar med sina klumpiga filmningar och i stället fullföljer situationerna blir det ännu bättre. Igår hade han t.ex. ett fint läge utanför straffområdet men valde att lägga sig för att få frispark men genomskådades av domaren. Han är inte på Erik Sundins nivå i det avseendet (vilket verkligen inte är något att eftersträva). Ytterbackarna som vanligt väldigt svaga kort. Wowoah alltid borta i markeringsspelet. Vid Varbergs mål kunde man se honom sakta hemjoggande på efterkälken. Haginge ofta överspelad och hans försök till passningar framåt och inlägg går i 90% av fallen till motståndarna. Vore nästan bättre att han spelade bollen över sidlinjen för att undvika omställningar för motståndaren!

Mycket negativt blev det... Men man vill ju se ett bättre spel än det här av ÖSK. Holmbergs mål var i alla fall en bra prestation. Podes mål också fint, påpassligt och distinkt ur svår vinkel. Med i startelvan nästa match?
2013-08-26 13:03
TommyS: du minns helt rätt. Jag tror inte att vi kommer att få se några pudlar dock.
2013-08-26 13:02
Jag skulle vilja se ÖSK som ett enda stort kollektivt Teddy Lucic. Vi anpassar oss efter motstånd. Alltså vinner vi med nöd och näppe mot såväl Varberg BOIS som Manchester United.
Örebro TommyS
2013-08-26 13:01
Om 5413 eller fler passerar grindarna på torsdag är vi uppe i det 5000-snitt som ÖSK budgeterade. Nu säger publiksnitten inte så mycket om de budgeterade intäkterna nåtts men det skreks väldigt mycket om glädjekalkyler här inne om jag minns rätt.
Örebro bison Forumkung
2013-08-26 12:14
Örebro bison Forumkung
2013-08-26 12:14
Kom ihåg vad en Bajen-figur sade inför säsongen. Superettan joggar man inte hem och man vinner inte serien på skönspel utan på att kunna grisa sig till och som topplag ta sig igenom köttmuren som flera lag ställer upp med.
Med detta sagt tycker jag att det är hårt att bara se Sundsvall hemma som den enda bra matchen. Tycker liksom tidigare talare att även Värnamo borta bör läggas till samt även Värnamo hemma - inget skönspel men dt kändes kassaskåpssäkert, Degen hemma, ja man bjöd in Degen onödigt mycket, men första halvlek var spel mot ett mål.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-08-26 12:10
Sedan måste vi komma ihåg att Allsvenskan är rätt rutten. Tror på fullt allvar att vi kunde hamna runt 7:e plats med det här laget. Till topp5 är en annan 5:a. Men från mitten o ner i Allsvenskan är inga superklubbar som skulle spela ut ens Värnamo på bortaplan. Men för den skull så behöver vi förstärka, förnya och utveckla. Inga tvivel om det.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-08-26 11:53
Kan uppleva att synen på ÖSK är som det mesta här i livet. En del är orealistiskt optimistiska och andra överdriver den negativa kritiken.

Har aldrig trott på att det bara är att spela hem serien. Tror heller inte på att så många som 75 % i truppen inte platsar i ett ev AS-spel.

Det går upp och ner för alla, både individer och lag. Ska man göra en hyggligt rättvisande bedömning så behöver man många matcher som underlag.

Även om Oscar har räddat flera matcher och många poäng till ÖSK så är det naturligtvis en laginsats att just nu bara ha förlorat 3 av 20 matcher och att ha en målskillnad på + 21.
Örebro pemo
2013-08-26 11:50
Jag kanske var lite för hård i mitt omdöme om Nordin, men jag hade ju förväntat mig så mycket. Vem vet, han kanske bara har 50% av sin kapacitet pga skdor och dålig matchtid. men den Nordin jag vill se är den som slet och sprang sistsa 30 mot Hammarby. Den killen vill jag alltid ha på plan.

Vi påminner lite om TFF det året de sprang igenon SE ( och vi kom två )
Dels gjorde de alltid något mål/match, men höll nollan väldigt ofta. En målvakt som sedan också räddade dem kvar i allsvenskan.

Så att vi bygger ett stsarkt försvar känns helt OK. Så jag hoppas på Berisha och Nkili som mittbackar. Hagge håller fortfarande som back, med rätt back-up (?) från mittfältet. Sammy gör nog sin sista säsong, så där gäller det för Wiktorsson eller Dajja att visa framfötterna.

Vem skall speal bredvid Nordin ( om han blir kvar ) Tycker Moe är för tunn. På ett vis skulle jag kunna tänka mig Hasani, då han har bra bollmottagning, men samtidigt behöver Nordin kanske någon som jagar runt hela tiden och det är nog inte Hasanis styrka. Då kan det vara bättre med typ Boris, som orkar springa hur mycket som helst. Han kan jaga bollar och vara allmänt jobbig på mitten, sen får Nordin vara geniet som fördelar och spelar fram.

Men jag gissar att det blir nästan samma på torsdag:
Hagge , Nkili Wiken , Sammy
DG , Nordin , Nilsson , Yasin
Kalle och Hasani

Ev att Wiktorsson spelar vänsterback.
Annons: