/fotboll/osk/forum/177.aspx/fotboll/osk/forum/177.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 21:42
@Örebro-Hjärta:
Att ÖSK spelade skit på hösten har med många faktorer att göra. Axen är ju huvudtränare och bär ansvaret men man får ju se vad som skilde våren och hösten förra året. Så länge ÖSK fick behålla DG, Crespo, Rinne ocg framförallt Astrit på spelhumör så lykades ju Axen bra med sitt Coachande. När de förstnämnda lämnade och Astrit fick dra till OS började raset. Att vi förlorade dessa spelare och att Astrit fick åka till OS skyller jag på ledningen... inte Axen. Det enda spelartappet jag lastar Axen för är Kalle. Så, ledningen tog ifrån Axen möjligheterna att göra ett bra jobb (bevisligen lyckades han ju bra på våren) men jag hör ingen gnälla på Simon och ledningen? Som sagt, finns många saker jag anser Axen kan kritiseras för men det går inte att skita i hur mycket sämre förutsättningar han fick att sköta sitt jobb på grund av ÖSKs (ledningens) oförmåga att skriva längre kontrakt och behålla spelare.
Örebro Minatankar
2017-04-12 21:42
Jag brukar inte alls köra med att jag känner Alexander Axén. Att jag väljer att skriva Alik och inte Alek, Alec eller Alex som andra gör beror på att han själv skriver sitt smeknamn som Alik och jag alltid stavar ett namn som den som bär på det själv gör.

Det handlar inte det minsta om att jag behöver utmärka mig och jag bryr mig inte om i det fall jag är ensam om det eller inte. Men din vilja att raljera även om detta ligger ju i linje med det mesta som du provocerar mig med.

Självklart har jag märkt att spelet inte klaffat under hösten och våren. Alik har själv uttryckt flera gånger att han inte varit helt nöjd med en enda match. Däremot drar jag inte de slutsatser du gör.

Fram till sommaren låg man i topp i AS. Att sedan klubben kommit i stor otakt med en rad kontraktsskrivningar och en rad nyckelspelare lämnar klubben samtidigt, är inget vår tränare har ansvar för.

Men jag vet att du och många andra vill ha bort honom, bland annat därför att han kallar en del av oss för forumkungar. Men vi är också många som vill ha honom kvar. Förstår inte vad problemet är. Det är väl bara att konstatera att vi har olika uppfattningar om hans värde för laget och klubben och att vi drar olika slutsatser av varför det går bra eller dåligt för ÖSK under olika perioder. Och det är väl upp till var och en att argumentera på sitt sätt.

Det är inget imponerande att veta vad spelare och tränare tjänar. Det publiceras med jämna mellanrum i olika tidningar. Men man får bara ta det med en nypa salt eftersom betalningar ofta innehåller flera olika komponenter som kan slås ut olika under åren.

Däremot kan du glömma att vi kan locka de tränare och spelare som tjänar mest i Sverige till Örebro med motsvarande/konkurrerande ekonomiska ersättningar. Då behöver man vara kreativ och finna intressanta kontraktslösningar som bl a handlar om vad spelaren kan få i ersättning vid vidareförsäljning. Men det tar jag för givet att ÖSK redan prövar.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2017-04-12 21:37
Nej. Varför antar du det? Vi har en långsiktig plan för att slåss i toppen där klubben har ett bra jobb igång. På vilket sätt tycker du att den väg klubben går nu är fel? Mer än att vi har ett oinspelat gäng vilket jag också retar mig på. Det kan dock inte hållas emot Alex.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 21:29
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Menar i AS ;) Antar att du skojar !!
2017-04-12 21:24
Örebro - Hjärta. Du är alldeles för kortsiktig. Dessutom har du fel. Vi har spelat bra. Senast mot Mariehamn.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 21:19
Namn: Minatankar
Sänt: 2017-04-12 19:48
"Så nu kryper det fram det jag misstänkte. Precis som vad gäller vissa spelare så är det bl a Axens lön man retar sig på. Kan då berätta att både tränare och spelare i andra klubbar kan ha betydligt högre lön."

Hahaha, nejdå, jag är inte avundsjuk på vare sig Axens lön eller någon annans, avundsjuka är inget jag drabbats av i livet som tur är. Men du har imponerande kunskaper om vad de betalar tränare och spelare i andra klubbar. Konstaterade bara att med den lön Axén har i ÖSK kan man säkert hitta en mer meriterad tränare eller en spännande, typ Mellberg.

"Jag är inte "kompis" med Axen bara för att vi varit engagerade i samma klubb tidigare. Vi träffas inte, umgås inte och pratar inte i telefonen. Träffar honom på ÖSK-möten tillsammans med andra medlemmar, aktieägare och supportrar."

Jasså, annars brukar du ju köra med att du känner Alik som endast du väljer att kalla honom för här."

Har inte du märkt vilken otroligt dålig fotboll ÖSK spelat hela hösten 2016 och starten av AS. Då är det hög tid enligt mig att börja se sig om efter ny tränare.

Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 21:01
@Brandao:
Ja, fast han kan ju inte funnits på värvningslistan då han hade ett nyskrivet kontrakt i Grekland, var väll snarare att tillfället dök upp och ÖSK tog det. Måste ju, utöver Bangura, ha funnits en plan för vilken anfallare man ville värva men som av allt att dömma inte gick att få? Känns extremt oproffsigt om Bangura var ända spåret innan möjligheten att signa Igbo dök upp?
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 20:53
@Loppan i Axens skägg:
Ok, låter som en bra orsak att skippa. Fanns det någon annan de ville ha efter Bangura? Igbo hade väll inte ens påbörjat sin korta sejour i Grekland när det inte blev nått med Bangura?
2017-04-12 20:49
Jag tycker att Mellberg skulle vara spännande. Mer vet jag ej om hans meriter och kunskaper. Jag tycker också att Alex gör mycket som är bra för oss. Lättast är att se det som ligger utanför själva fotbollskunskapen. Dvs med media, när vi ska rekrytera mm. eftersom jag inte kan fotboll på någon nivå värd att nämna. Vi sitter ej i sjön, men självklart ska vi uppåt och framåt. Om det är med Alex litar jag på att Simon o Co kan bedöma på ett bra sätt. Vill också säga att det senaste dygnet här ger vid hand att vi har ett dynamiskt forum. Sport!
Örebro Minatankar
2017-04-12 20:43
@Loppan i Axens skägg:

Vilka frågor har jag ställt som jag har fått svar på och som jag inte "kan ta" om det inte är uppenbara faktafel eller provokationer man ägnar sig åt.
Det vore intressant att få exempel på det eftersom jag inte känner igen mig. Tycker jag läser massor av negativ kritik som jag bara konstaterar finns.
En del kan jag dessutom ha förståelse för.
Loppan i Axens skägg
2017-04-12 20:35
@Minatankar:

Men flera av oss kan ju motivera våran åsikt men du kan inte ta det och måste haka upp dig på en helt annan skribent. Du blir ju tvärtom irriterad och faller bort från ämnet mer och mer till de som faktiskt svarar dig.
Örebro Minatankar
2017-04-12 20:20
Namn: Darum müssen wir reden
Sänt: 2017-04-12 19:52 Ändrat: 2017-04-12 19:54:29
//

Vederbörande slänger ur sig en rad negativa uppgifter om olika personer, oftast utan underlag. Vi är flera som reagerar när man inte kan motivera olika påståenden, speciellt om det handlar om negativ kritik.

Kommer man då med egna förslag och vill ha bort nuvarande chefstränare är det minsta man kan förvänta sig att vederbörande kan motivera sitt förslag. Sedan får du raljera hur mycket du vill. Avhåller mig från att göra det, även om det kan locka ibland.
Loppan i Axens skägg
2017-04-12 20:14
@Alltid Örebro:

Hans dåliga knän. Vad han ville med sin fotboll. De fick ingen bra känsla alls.
Örebro Darum müssen wir reden
2017-04-12 19:52
@Minatankar:
Nej du: "Man behöver kunna motivera Mellberg om man nu uttrycker att det är ett mycket bra förslag..." skrev du. alltså talar du i denna mening om vad man måste skriva för att vara trovärdig. Om det skall till en kria och litteraturstudie innan dess för få diskutera olika tränarnamn så har du fel. Jag tycker helt enkelt du skall låta andra än du själv ha åsikter utan att skriva en avhandling med referenser och källhänvisningar. ... och gör dig själv en tjänst: befria din självkänsla från ditt skrivande om fotboll. Jösses, akta dig för hjärtinfarkt för sjutton.
2017-04-12 19:48
Jag hoppas sannerligen Ayaz är spelklar till helgen. Det har sett bra ut stundtals hittills i år och halvtimmen innan han gick ut mot J-södra går ju inte att klaga på. Mårtensson är jag inte lika säker på det lilla jag sett. Men eftersom jag tror på mer yta på mittfältet mot Östersund, så kanske han kan komma loss lite åndå (om han är frisk).

Omoh borde väl dock ÖFK kunna allt om, så där kan vi nog inte räkna med att han får samma ytor som mot Eskilstuna.

Nästa fråga gäller väl de tre mittbackarna. Skall vi tillbaks till Almebäck och Hines-Ike eller gav Plessis en dimension som är viktig mot ÖFK? Hur är deras huvudspel i anfallsboxen?
Örebro Minatankar
2017-04-12 19:48
Så nu kryper det fram det jag misstänkte. Precis som vad gäller vissa spelare så är det bl a Axens lön man retar sig på. Kan då berätta att både tränare och spelare i andra klubbar kan ha betydligt högre lön.

Jag är inte "kompis" med Axen bara för att vi varit engagerade i samma klubb tidigare. Vi träffas inte, umgås inte och pratar inte i telefonen. Träffar honom på ÖSK-möten tillsammans med andra medlemmar, aktieägare och supportrar.

Jag skriver inte alls om samma sak i mina inlägg och de är oftast inte längre än andras som vill ge lite olika aspekter på en fråga och inte bara slänga ur sig en spontan synpunkt i två-tre meningar.

Du får väl skaffa dig sådana kontakter och insikter att du själv får lite insikt i hur olika klubbar fungerar. Själv ringde jag i ett ideellt uppdrag för ÖSK runt till flera allsvenska klubbar för tre år sedan och även elitklubbar inom hockeyn och jag läser en del om hur de organiserar sig. Sedan har jag jobbat med ledarskapsfrågor i stort sett hela mitt liv, så det är något som intresserar mig.

Dessutom finns det de inom ÖSK som har god insikt i detta och berättar för mig. sådant som inte är konfidentiellt. ÖSK har en öppen attityd till medlemmar, aktieägare och övriga supportrar, berättar och svarar på frågor för oss som kommer på möten och ställer frågor.

Någon skriver hör att jag uttrycker vad man "får" skriva. Det enda jag uttryckt i det avseendet är att man behöver hålla sig till formreglerna. Kan man inte ta en sakdebatt utan att hela tiden slå ner på den som argumenterar och inte på vad man skriver, så har vi olika utgångspunkter för vad detta forum har för syfte.
2017-04-12 19:39
@Minatankar:

Trots att du talar om för alla i ditt inlägg om "vad man får" skriva för att det skall vara giltigt, så skiter jag i dig nu. Jag skriver utifrån ÖSK och vad jag känner är bra och mindre bra. Vis av min eget råd till andra att strunta i dem som skriver sånt som bara är för mycket, så gör jag det nu.

Vädret på söndag ser inte ut att bli så kul. Nästan nollgradigt och vinterlikt. Jag hoppas det inte håller folk borta från Vallen bara för det. Tänk om vi kunde kriga oss till 3 poäng till. Det skulle smaka fågel.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-12 19:32
Jag gillar tuggat på forumet just nu men försök att inte korsa gränsen för personliga påhopp. Det blir lätt tråkig stämning då. Håll dialogen konstruktiv.
Örebro Brandao
2017-04-12 19:23
Alltid Örebro

Igbo har ju Axén jagat i 3 år sa han ju?

Men jag håller med dig om att alla spelare man skriver kontrakt med är "drömspelare" på en presskonferens ..

Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 19:10
Sänt: 2017-04-12 18:38

Du skriver så långa inlägg som i princip alltid handlar om samma sak, så de tar upp en hel sida om man kopierar dem.

Ikväll spelar Real Madrid, den "lilla" klubben vågade chansa och tog en tränare vid namn Zidane, tror du han har börjat sin tränarkarriär via divII-klubbar? Eller en Örebroare vid namn Orvar Bergmark, tror du att han startade sin tränarkarriär i typ Kilsmo och slutade som förbundskapten. Finns hur många exempel som helst världen runt.

Det är ju uppenbart att du hela tiden går i försvarsställning när din kompis Axén kommer på tal. Kan inte vi andra få diskutera andra namn på ett forum? Jag förstår nu Axéns uttalande om att man tjänar bra som tränare i ÖSK, Kollade upp vad han hade för inkomst 2015 och den var minst 250.000:- högre än jag förväntat mig. Så jag tror inte det hänger på ekonomin om ÖSK skulle hitta en mer meriterad tränare eller "chansa" på t.ex Mellberg om han gör ett bra jobb i BP.

Du skriver att flera klubbar har bristfälliga underlag, hur vet du det? Samtidigt skriver du att ÖSK har ett bra underlag, det kan man inte tro när man ser placeringarna i AS och att klubben aldrig vunnit någonting. Jag får uppfattningen att du slänger ur dig saker som låter bra men omöjliga för oss som läser att kontrollera om det stämmer.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 18:56
@Loppan i Axens skägg:
Varför drog sig ÖSK ur då? Om det inte var för att han stälde för höga lönekrav?
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 18:53
@Brandao:
Nej, man ska inte lita fullt ut på vad han/styrelsen säger. Självklart säger de att de var deras favoriter... ger ju inte särskilt bra intryck om de säger "vi fick inte vårt första, andra eller tredjeval så vi fick nöja oss med spelare X" just Mårtensson tror jag dock tillhörde Axens första val samt att han var lätt att få då HIF åkte ur. Köpet av Rogic var nog uttänkt också men hade Axen fått välja så fritt som vissa verkar tro hade han nog inte plockat en mittfältare från superettan... få hade han tagit ex Bertilsson. Jag tror att ÖSK hade kunnat konkurera om honom men att styrelsen satt en gräns för vad vi får gr i lön. Med det sagt, tror alla nyförvärv utom Igbo är utvalda av Axen, men att påstå att han fått välja och vraka sina egentliga förstaval som fanns tillgängliga i Allsvenskan är naivt... där har med stor sanolikhet ÖSK satt gränser. Tror dock ÖSK skulle kunna konkurera lite hårdare om vissa spelare, men att styrelsen fegar lite pga våra tidigare problem med ekonomin. Som jag sagt tidigare, Simon säger att vi siktar mot topp 5 kontinuerligt 2020... tror dock inte ambitionerna stämmer överens med pengarna de vågar satsa.
Loppan i Axens skägg
2017-04-12 18:43
Alltid Örebro/

Kan redan nu säga att Örebro var de som drog sig ur på Bangoura så att de hade med ekonomi och göra kan jag förneka rakt av.
Örebro Brandao
2017-04-12 18:39
Alltid Örebro

Om du lyssnat på intervjuer med han så var både Mårtensson och Kennedy favoriter hos Axén. Bangura var inte jättehet.. ska man inte lita på vad han säger tycker du?

Mårtensson har jag för övrigt inte sett storheten i , varken i Helsingborg eller ÖSK
Örebro Minatankar
2017-04-12 18:38
@Darum müssen wir reden:

Du måste ha svårt att läsa och fatta eller så tillhör du de nättroll som bara vill provocera.

Jag har inte påstått att jag vet något om tränare i andra divisioner. Jag har inte heller påstått att någon annan har nämnt Henke Larsson. Jag gav det som exempel på en f d känd spelare när man nu la fram förslag på att Olof Mellberg var ett utmärkt förslag som tränare för ÖSK.

Man behöver kunna motivera Mellberg om man nu uttrycker att det är ett mycket bra förslag och vill ha bort Axén. Om man spelar kontrabas i en symfoniorkester innebär det inte med automatik att man också passar som dirigent, även om det naturligtvis är en tillgång att man är musikalisk.

Men om man nu vet att Mellberg gått tränarutbildning och verkligen givit ett starkt intryck i Brommapojkarna, så blir förslaget mer seriöst för mig.

Arbetet med att bestämma vilka som ska inneha olika nyckelbefattningar är omfattande. Flera klubbar har ett bristfälligt underlag för sina beslut. Är övertygad om att ÖSK tillhör de klubbar som numera lägger ner ett stort arbete på detta val och bedömer åtminstone ett tiotal olika kriterier i rollen som chefstränare och coach.

Men visst kan man slänga fram namn som ÖSK kan följa upp. Men då bör man enligt min uppfattning undvika att skriva att något av dem är mycket bra, om man inte har underlag för sitt påstående. Speciellt som samma person så ofta totalt skriver ner personer inom ÖSK utan att ha underlag för sina påståenden annat är personliga aversioner, bitterhet etc.

Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 18:11
@Brandao:
Kan inte hålla mig, måste svara på ett inlägg till om tränarfrågan :) Att säga att han fått välja spelare han verkligen viljat ha är väll en överdrift? Han har ju snarare fått nöja sig med spelare som legat inom ÖSKs budget. Tror (även om jag gillar Igbo) inte att han fanns med på listan över Axens önskemål... tror Axen ville ha Bangura men där satte ÖSKs begränsade ekonomi stopp. Har även hört att Axen ville ha både Tom Pettersson och Bertilsson. Tror faktiskt det finns en handfull spelare han viljat ha framför det han fått men ÖSKs styrelse har inte viljat satsa tillräkligt än för att konkurera om dessa spelare. Om Axen tränat ex AIK hade inte många av de spelarna vi har lirat i hans lag. Du får det att låta som att han fått världens bösta förutsättningar och misslyckats när han antagligen fått sämre förutsättningar att värva än ninst 10 konkurenter i allsvenskan. Om ÖSKs trupp är klen så ligger felet lika mycket hos Simon och styrelsen som Axen. Och att säga att det inte går att skylla på att han måste spela ihop ett nytt lag hur länge som helst stämmer ju inte när det är så att han hela tiden måste göra det. Tycker det riktas lite för lite kritik mot Simon i det fallet. Axen kan inte trolla med knäna, om ÖSK tappar 5 tongivande spelare varje säsong så ligger det på klubben och kontrakten den skriver.
2017-04-12 17:39
Förhoppningsvis får mittfältet lite mer utrymme mot Östersund så att det blir mer spel från ÖSK:s sida än tidigare. Sen kan man ju alltid leta frisparkar framför Östersunds straffområde. Nordin skulle nog inte ha något mot att sätta en eller annan strut på stillaliggande boll.
Örebro Benny Böckling
2017-04-12 17:14
Härlig kille han verkar vara Divine efter att ha sett senaste avsnittet av Sportklubben..

Att man inte tänkt på Niklas Strömstedts "Om" innna dess är ju skandal, given på söndag!
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 16:49
Sänt: 2017-04-12 16:14

"Ps. Jag har inte heller som vederbörande påstått nämnt något om tredjeplaceringen med Axen som assisterande tränare. Följande uttalande är sålunda helt falskt:"

Fel av mig, det var Alltid Örebro som kopplade ihop tredjeplatsen med Sixten/Axén.

Ps. Se vad lätt det är att erkänna när man har fel ;)
AIK Saywee
2017-04-12 16:49
Benny Ja, det gör han, cirkulerar, det enda många önskar är väl resultat, dvs spel i toppen och Europa. Fast ÖSK ligger bra till i tabellen, trots dålig begynnelsebokstav (Ö), i nuläget. Förstår ändå inte alltid minatankar's försvar för sina bekanta, men kanske lite ändå, ifall de skulle läsa här, eller om någon vidarebefordrar några inlägg. Det är inte lätt att vara i hetluften och Axén skall ju som tidigare upprepats, få åtminstone vårsäsongen på sig, att visa att han är helt rätt man för framtidens ÖSK. Darum ... Garphyttan's IF, det var ett härligt Kilsbergsgäng, med Sune Hjälm i mål. (Tror jag?) Det jag dock vet, var att jag såg Sverige-Brasilien via en av hyttans första teveapparater, som stod i Brukshandelns skyltfönster. Det var tider det, i Sverige fanns inget konstgräs, men det var ju sommar på den tiden :)
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: