/fotboll/osk/forum/175.aspx/fotboll/osk/forum/175.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Darum müssen wir reden
2017-04-12 12:33
@Brandao:
Nej, det vore väl konstigt om vi alla blir halleluja-överens. Det är nog snarare ganska troligt att nästan alla hårdnackat kommer stå kvar vid sina egna åsikter. Det är väl bara att inse faktum, käftas lite och slutligen ge upp missionsförsöken. Att sedan specifikt ge sig på ett par nick som att just de skulle vara extra istadiga är ju det som gör sådana här forum outhärdliga till slut. Nåja, med tanke på att ÖSK uppenbarligen de senaste (tre) åren varit ganska bra på att producera framåt men tyvärr varit minst lika "bra" på att släppa in mål, så är min åsikt den att 2015-2017 tydligt visat att vårt stora problem är att vi inte lagt ner tillräckligt mycket omsorg på att säkra upp i backlinjen. Så här i efterskott och med facit i hand är det väl rätt tydligt att Wikström pensionerades ett eller två år för tidigt. Som resultatfixerad supporter hade jag alltså hellre sett att pengar lagts på två riktigt bra pjäser på varje position i backlinjen än lull-lull i form av Ajdarevic, Besara, Broberg samt en uppsjö av halvbra mittfältare. Min åsikt i detta är givetvis inte särkilt sexig men jag anser givetvis att enbart jag sitter inne med sanningen :) (nu kommer Minatankar att kölhala mig som svar på detta, givetvis). Bring it on!
Örebro Motgångssupportern
2017-04-12 12:28
@Minatankar:

Tråkigt att du går ur diskussionen, du gjorde exakt samma sak när vi diskuterade huruvida det skulle vara ett krav på landslagsspelarna att sjunga nationalsången. För mig känns det som ett pessimistiskt sätt att tänka: "Jag verkar inte få folk att dela mina åsikter, de kommer också med argument som talar för att jag har fel. Jag drar mig ur". Var lite mer optimistiskt istället, du kan faktiskt utvecklas som människa av att vara lite mer öppen för andras åsikter och ändra dig nån enstaka gång.

Optimism är för övrigt bra, precis som du säger tenderar optimistiska människor må bättre. Men du har direkt fel när du påstår att de som tippar förlust är pessimister. Man kan vara optimist ändå, t.ex. genom att tippa 0-1 i en bortamatch mot Real Madrid där det mest naturliga hade varit 0-8. Att på slentrian tippa 4-0 är inte ett tecken på optimism, snarare ett tecken på att vara naiv.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 11:43
@Brandao:

Iofs har du rätt, när han inte får medhåll eller inser att han har fel drar han som en avlöning från forumet, ibland skall han aldrig mer skriva här. Ändå vet alla att han kommer smygande tillbaks.
Örebro Brandao
2017-04-12 11:35
Det går inte att argumentera mot Minatankar, det måste ni väl ha lärt er? Det är ett öppet forum och alla har olika åsikter, precis som i det dagliga livet.. Finns inget facit hur Axén eller ÖSK som klubb ska vara och det är helt öppet att tycka som man vill..
Örebro Minatankar
2017-04-12 11:33
Namn: Motgångssupportern
Sänt: 2017-04-12 11:18
//

Det är uppenbart att jag inte heller nått fram till dig med mina tankar.

Kan bara säga att det inte handlar om stolthet. För mig handlar optimism om ett förhållningssätt i livet som jag dels tror gör att man mår bättre och dels tror gör att man ökar chansen att nå det man vill.

Går ur diskussionen.
Örebro Motgångssupportern
2017-04-12 11:18
@Minatankar:

Du pratar emot dig själv. Du inser att det är orealistiskt att tippa 4-0 i varje match och tar det inte på allvar. Samtidigt skriver du ett mastodontinlägg om hur du reagerar negativt på andras tippande och ser en stolthet i att alltid vara optimist.

Min högst personliga åsikt är att det blir lite löjets skimmer över att slentrianmässigt tippa 4-0 i varje match. Ser jag en sponsor tippa utan förnuft så är min spontana känsla att "den sponsorn kan verkligen inget om fotboll, varför är de ens med och tippar?". När tipsresultaten summeras så tänker jag att de som vinner är kunniga och de stiger i mina ögon. Att jag skulle värdera resultat mot ÖSK:s placering i allsvenskan är en tanke jag inte någon gång tänkt tidigare, att många andra skulle tänka så är för mig högst osannolikt.

Tror inte heller att spelarna känner sig extra stöttade och stärkta av att sponsorer tippar 4-0-seger i bortamatchen mot Malmö. Tror i första hand att de inte bryr sig alls, och i andra hand att personen är okunnig. Då tror jag snarare tvärtom, tippas det nederlag så knyter de näven i fickan och vill visa motsatsen.
Örebro Minatankar
2017-04-12 11:18
Namn: Benny Böckling
Sänt: 2017-04-12 10:59

”Blir tufft att övertyga dig. Du är bara för mycket ibland.

Jag tippar emot ÖSK då och då både här på sf och via diverse spel. Big deal? Ja för dig åtminstone som drar på ett sånt långt inlägg för absolut ingenting”

Tippar: Örebro-Östersund 1-3

//

Ja, vi har uppenbarligen olika behov av djup i debatten. Mig stimulerar de som får mig att tänka utanför ramarna och utanför det konventionella. För mig har detta med optimism och pessimism stor betydelse i livet och vad gäller ÖSK. Jag försöker förstå mig på hur pessimister tänker.

Men visst, föreslå du de intressanta diskussionerna. Jag deltar i a f inte i de som handlar om att såga spelare och tränare när samma personer nästa gång kan skriva att det är ointressant hur vi spelar bara vi vinner.

Nu ligger vi i toppen av tabellen och spelare och tränare är redan ifrågasatta av skribenter med stort självförtroende, fastän vi bara spelat 2 av 30 matcher...
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 11:12
Namn: Minatankar
Sänt: 2017-04-12 10:46

Hur orkar du bry dig om tippning, har du hört talas om jinxning? Många tippar förlust för att de är skrockfulla och hoppas/tror att det då skall bli seger istället.

Jag har en kompis som alltid spelar pengar på ÖSK-förlust, han blir glad när ÖSK vinner, förlorar de så vinner han en slant som tröst. Så här har han hållit på i flera år och tyvärr ligger han på +. Nu var det du som tog upp det, men det borde vara fler än jag som tycker att dina 4-0 till ÖSK varje match bara är löjligt.
Örebro Benny Böckling
2017-04-12 10:59
@Minatankar:

Blir tufft att övertyga dig. Du är bara för mycket ibland.

Jag tippar emot ÖSK då och då både här på sf och via diverse spel. Big deal? Ja för dig åtminstone som drar på ett sånt långt inlägg för absolut ingenting
Örebro Minatankar
2017-04-12 10:46
@Benny Böckling:

Jag tillhör som du vet de som tycker du ofta gör bra inlägg men blandar dem ibland med överdrifter och väl starka ord. Kul ändå att det senare har minskat i frekvens :-)

Jag är ändå nyfiken på hur du ser detta med tippande av matcher som ÖSK-supporter. Jag tippar 4-0 till ÖSK i alla matcher för att markera optimism och "protestera" lite mot alla pessimister. Inser naturligtvis att det inte är ett realistiskt tippande men tar det inte heller på allvar.

Om en partner/sponsor till ÖSK tippar förlust för ÖSK reagerar jag och många med mig negativt. För det första bör man väl i alla lägen tro på det lag man sponsrar? För det andra skulle jag tycka det var badwill för mitt företag om jag trodde på motgång för det jag satsar på. För det tredje skulle jag inte uppskatta om mina kunder tror jag skulle misslyckas i mitt företag. För det fjärde handlar det ju inte om att vinna något tippande bland sponsorer och supportrar. Det handlar ju om att stötta laget!

Om jag vore sponsor ett dåligt ÖSK-år skulle jag bli stolt över att komma sist i tabellen över tippade sponsorer och skämmas över att komma i topp och ha visat min pessimism. Om jag vore sponsor ett bra ÖSK-år skulle jag skämmas för att hamna i botten av tippligan med min pessimism.

Hur ser du på detta resonemang som den ÖSK-supporter du naturligtvis är?
Är mitt resonemang kring sponsorer rimligt? Är det då någon skillnad på att vara sponsor och att vara supporter?

Det finns fler än du som tippar förluster men jag skulle uppskatta om du kan ge mig ett svar där du resonerar logiskt och inte blir förbannad för att jag frågar. Jag kanske ändrar min uppfattning om du lyckas övertyga mig med bra argument.
2017-04-12 10:46
Näst efter Elfsborg är vi ju också det lag som gjort mest mål i Allsvenskan hittills. Alltid något. Dessutom har vi ju (nästan) gjort två i egen kasse också, så egentligen har vi samma målskörd som Elfsborg :(
AIK Saywee
2017-04-12 10:41
Minatankar, jag som optimist, vilket även du är, kan ibland känna att det är trevligare och att man blir mer populär (?), om man "bara" tar fram det goda och roliga. Men det är så svårt att förtränga förbättringsmöjligheterna (=gnäll) och att förtränga det som varit dåligt och som kanske oroar lite i framtidens jakt på medaljer och Europaspel. Men, visst är det OK att se framtiden an. Plötsligt händer det :)
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2017-04-12 10:41
Minatankar, jag som optimist, vilket även du är, kan ibland känna att det är trevligare och att man blir mer populär (?), om man "bara" tar fram det goda och roliga. Men det är så svårt att förtränga förbättringsmöjligheterna (=gnäll) och att förtränga det som varit dåligt och som kanske oroar lite i framtidens jakt på medaljer och Europaspel. Men, visst är det OK att se framtiden an. Plötsligt händer det :)
2017-04-12 10:37
@Loppan i Axens skägg:
Har du svårt att läsa mellan raderna? Tror jag inte. Det är klart det lyser igenom vad han tycker. Du tar mest chansen att bråka med S. Hur svårt kan det vara att strunta i honom om du har så svårt för hans inlägg? Man måste inte läsa allt, titta på alla TV-program på TV, läsa alla tidningar som ges ut. Man får hoppa över det man inte gillar. Hursomhelst så ligger det mycket i att det verkligen är dags att Axén visar vad han går för nu. ÖSK är ÖSK med de ekonomiska förutsättningar klubben har. Kanske blir det långsamt bättre ekonomiskt men inte tillräckligt fort för att vi skall kunna köpa oss till framgång. Därför måste vi ha en tränare som kan leverera under de förutsättningarna. Ett exempel på en sådan är ju Pelle O. Det finns säkert andra också som kan trolla med knäna. Personligen tror jag alltså (och hoppas) detta blir sista året med Axén. Attityd i all ära men resultat är det vi/jag vill se nu, så här ca. 110 år efter vår födelse. Resultat är även viktigare än skönspel, så undertecknad är i alla fall hittills nöjd med årets poängskörd (men visst ser det risigt ut på plan och hjärtat får snart snörp).
Örebro Benny Böckling
2017-04-12 10:24
@KalleTeodor - Admin:

Ja, så kan man ju också se på saken.
Loppan i Axens skägg
2017-04-12 10:24
@Saywee:

Du är så djävla PK. Du är så rädd att ha en åsikt eller stå för dina egna ord. Så fort du gör det så backar du direkt.
Vad tycker du? Vad har du själv för idéer? Du ställer så många frågor men jag ser aldrig dig svara på någon.
Loppan i Axens skägg
2017-04-12 10:10
Axen hade både Mårtensson och Wanderson då bör man komma på en fin placering så det argumentet köper jag inte alls.
Axen lockar bra spelare? Inte så mycket värt när han inte får de att leverera eller åminstone laget.
AIK Saywee
2017-04-12 09:07
KalleTeodor, förlåt, fel av mig, han avgick ju självmant i tid och lämnade över till RN att ta hand om en nästan omöjlig uppgift. Nåväl, tråkiga minnen för många av mina vänner i väst.
Örebro pemo
2017-04-12 08:43
Restalundsv // F´låt. Ska skriva Filip i fortsättningen.
:=)
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-12 08:16
Det var inte Axén som spelade ner GAIS i S1. Det var hans ersättare, Roland Nilsson.
AIK Saywee
2017-04-12 07:56
Intressant Kalle Teodor. Jag tror bl.a. att Axen's CV drogs ned lite av att han lyckades spela ned GAIS till Superettan. Bra gjort, för vi vill ju bo i Örebro:)
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-12 07:50
Jag har en bandad intervju med Axén som jag håller på att renskriva. I den beskriver Axén med egna ord sin resa från spelare till tränare. Han beskriver också det där med GAIS och Lennartsson... Och den historien är värd att vänta på. Håll ut! Den kommer i textform efter påsk.
Örebro Minatankar
2017-04-12 00:21
Om någon inte ger mycket för att en tränare når en femte (inte sjätte) plats i Allsvenskan med GAIS innebär att vederbörande inte ger mycket för 9 av 10 allsvenska tränare över huvud taget. Intressant resonemang om vad som är ett bra CV. Man kan inte förvänta sig att ÖSK med landets 11:e största ekonomi ska kunna rekrytera tränare i parti och minut som tränat de största och bästa lagen. Intressant att alla som känner en tränare har sämre förmåga att bedöma hans kvaliteter och därför inte är trovärdig. Jag trodde i min enfald det var tvärtom. Jag har varit ansvarig tjänsteman resp ansvarig förtroendevald både för ett allsvenskt lag och för ett division-tvålag. Trodde inte det skulle vara till min nackdel när jag bedömer tränare och spelare. Att jag skulle ge tränare och spelare jag träffat mer positiv kritik än vad de förtjänar, känner jag inte alls igen mig i. Har inga problem alls med att framföra konstruktiv kritik vad gäller det som kan bli bättre. Däremot känner jag till ett antal skribenter på detta forum som lägger huvuddelen av sin energi i att kritisera olika företrädare på och utanför planen i ÖSK i stället för att lyfta positiva insatser. Det sättet väljer inte jag och många med mig, så länge man gör hyggliga insatser på planen och med ekonomin.
Örebro Minatankar
2017-04-12 00:04
Namn: Benny Böckling Leder tipsligan
Sänt: 2017-04-11 23:53
//

När jag skrev det så syftade det på den kritik som riktades mot honom vad gäller laguttagning, taktik och byten. Jag skrev ju att man naturligtvis ska kunna kritisera honom vad gäller detta även om jag tror han är ÖSKs viktigaste PR-vapen.

Jag väljer dock själv att inte uttala mig så säkert om vad han gör bra eller mindre bra. Resultaten över tiden får tala med hänsyn till klubbens ekonomi.

Jag väljer också att inte såga varken spelare och tränare längs fotknölarna efter en förlust eller mindre bra insats.

Det dräller av exempel här när den sista matchen avgör kritikernas synpunkter.
Ett bra exempel är Kalle som man kunde höja till skyarna både när han var i ÖSK och nu i Norrköping, för att nästa stund skriva ner honom.

Eller som någon tidigare idag skrev att han ville Axen skulle avgå i lördags för att idag säga att han var onykter och inte menade det...
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-11 23:56
Namn: Minatankar
Sänt: 2017-04-11 23:25

Du är ju kompis med Axén och skulle i alla lägen försvara honom, det är inte opartiskt. Så ditt försvar av honom är inte trovärdigt. En plats 6 med GAIS som bäst i sitt CV ger jag inte mycket för.

Namn: Vinnartradition
Sänt: 2017-04-11 23:04

Jag tror Axén är perfekt som asstränare, då kan han ägna tid åt att se till så spelarna mår bra mm. Men huvudtränare och matchcoatch, nej tack. Tyvärr tror jag inte hans ego tillåter att han tar ett steg tillbaks.
Örebro Benny Böckling
2017-04-11 23:53
@Minatankar:

"Jag försvarar inte Axén"
Örebro Restalundsv
2017-04-11 23:28
@pemo:
ROGIC!!!! Frågan är väl om Almebäck, Ayaz och Mårtensson kan spela. Men utgår från att Almebäck och Ayaz ska kunna spela nu. Dock är jag osäker på om Mårtensson får spela. Om man ska utgå från Axéns spelsystem och att Mårtensson är skadad vill jag ha detta lag: Jansson Lorentz Alme BHI Ring Omoh gerzic rogic Ayaz Igbo sköld Dags att peta Besara som vart fruktansvärt dålig.
Örebro Minatankar
2017-04-11 23:25
@Vinnartradition:

Axel Kjäll har alla chanser att utvecklas till en allsvensk tränare med eget lag.

Alexander Axén nådde femte plats i AS med GAIS och har med tanke på ÖSKs ekonomi nått fina placeringar även med ÖSK.

Man sålde av spelare för ca 50 mkr i GAIS och han fick då inte tillräckligt duktiga ersättare.

Att han och andra ledare tar hjälp till och från av olika konsulter är oftast en styrka hos en ledare, inte en svaghet. Ingen klarar alla utmaningar själv utan att bolla tankar med andra.

Alla tränare, inkl Axén och Kjäll, har startat med mindre lag och fått arbeta i många år innan man fått framgångar och erbjudande från större lag.

Även de "största" tränarna/ledarna har gått den vägen och möter förr eller senare motgångar.

Jag tillhör dem som menar att Alexander Axén är ÖSKs största PR-vapen f n.
Det innebär inte att man inte kan kritisera laguttagningar, taktik och byten.
När jag själv har sådana reflektioner tänker jag dock på att jag varken har utbildning eller erfarenhet i yrket som fotbollstränare, varför jag inte gör anspråk på att vara säker i mina tankar och tyckanden.

Någon har nyligen tagit upp detta med spelarnas självförtroende. Det är en faktor som är viktig vid laguttagning och byten. Det gäller att stärka både dem som får starta, de som byts ut och de som byts in. Sådant psykologiska aspekter tror jag sällan vi på läktaren tänker på.
Örebro Vinnartradition
2017-04-11 23:04
@Örebro-Hjärta:

Axel´s meriter som huvudtränare under två säsonger i division ett räcker inte för att övertyga mig på de punkter du tar upp.

Jag håller dock med om att det inte är givet att Axén får fortsatt förtroende som huvudtränare efter den här säsongen. Vi står vid ett vägskäl nu. Oavsett vad som händer anser jag att han gör och har gjort mycket positivt för ÖSK.
Örebro Sigurður
2017-04-11 22:46
Jag gillar debatten som är nu. För visst handlar det om att vissa gillar det positiva som Axén bidragit med. Framförallt med sina rappa kommentarer, fyllt av kaxighet och (jag skulle säga) nonchalans, i intervjuer. Att spelare berättar att han är anledningen till att de kommit till Örebro.

Och...

att vissa inte ser att han kan backa upp sitt snack på planen.

Vi kan väl bara enas om att det är kul med kaxigheten och hoppas för vårt svartvita lag att han för en gångs skull får laget att leverera på en högre och jämnare nivå under hela året. Vad tror ni, kan han leverera under press?
Annons: