/fotboll/osk/forum/1747.aspx/fotboll/osk/forum/1747.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Assyriska Den bevingade tjuren
2013-09-13 08:18
Grattis till segern även om jag känner viss bitterhet. Det är väl detta som kännetecknar ett topplag. Att få till det trots att motståndarna egentligen faktiskt är något bättre i denna match. Assyriska är klart mycket bättre än sin poängskörd. Jag hade gärna sett dem med en vass anfallare. Då hade nog laget kunnat slåss på allvar om en plats till allsvenskan.

För övrigt tycker jag att 4000 personer är en usel publiksiffra för en så stor klubb som ÖSK.

Ösk tar sina poäng och kommer att gå upp. Men jag är väldigt tveksam på att NÅGON i gårdagens match håller i Allsvenskan? Möjligtvis Ahmed då som tar för sig.
Örebro Marquis de Sade
2013-09-13 08:04
till övriga lag som vi har kvar att möta i år. lägg ner. sluta kämpa. om inte vi får gå upp i år så kommer vi ta ALLA poäng av er nästa år. så det är bättre att ni blir av med oss nu.
Örebro either/or
2013-09-13 07:58
Helt klart är ju att laget har tappat mycket av den form man hade under våren/sommaren. ÖSK under sensommaren/hösten känns lite som en långdistanslöpare som gick väldigt hårt de första 7 km och nu bara måste kämpa sig i mål de sista 3 km och hoppas på att försprånget till övriga löpare räcker. Som tur är känns några av de jagande löparna också ganska trötta... Jag tror inte vi kan hoppas på att få se det fina spelet vi fick se i våras. Orsakerna till varför vi gått ner så mycket i kapacitet bör naturligtvis analyseras, men personligen känner jag mest bara glädje för varje trepoängare som tar oss närmare säsongens klart viktigaste mål, att gå upp till Allsvenskan!
Örebro butter toker
2013-09-13 07:45
håller till viss del med föregående, jag såg fff-assyriska o det var ett helt annat lag de ställde på benen igår något som också peo bekräftade.mot falken läckte deras försvar som ett såll..
Sawadee
2013-09-13 07:32
ps. Men, Assyriska är som de spelade igår ett mycket bra lag. Långtifrån vad de presterade mot FFF. Glöm inte det alla ni som klankar ner fullständigt. Nej, ÖSK gjorde ingen jättematch, men AFF igår hade spelat jämnt mot många allsvenska lag ds.
Sawadee
2013-09-13 07:29
@Sawadee:

Får jag lov att svara mig själv så kändes hela matchen som ett drama kring mina våndor från dagen innan. Här kastades man hela tiden hit och dit i dramat, i hopp och i förtvivlan. Straff! ja! Miss!! Neeej!! Mååål!!!! Jaaaa!! Kvittering!!! neeeejjäääävlar!!! Kanske de t o m går för seger AFF???????? Måååååååål!!!!!!!! Hoppar uppåner i en löjlig målgest.... Det där 2-1-målet kan innebära skillnaden mellan superettan o allsvenskan nästa år. Mkt hårt arbete återstår självklart, men en stor betydelse har det, absolut!!
Örebro Jonas r
2013-09-13 07:23
Angående Yasins varning. Någon som vet vad regelverket säger ? 1. Denna typ av målfirane sker ju i princip varje match utan varning. 2. Borde inte alla spelare som deltar i firandet isf få en varning
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ernot
2013-09-13 07:21
Frågade brännmyr på twitter om atashkadeh.. De försöker få ut information om varför han ej får spela!
Örebro Svartvitt forever
2013-09-13 05:29
Efter tre poäng kan man inte vara riktigt missnöjd. Men till minut 90 var det verkligen INGET som tydde på att vi skulle få det igår kväll, och bänkgrannen och jag var helt bedrövade över avsaknaden av linjer i spelet. Där kändes Assyriska betydligt mer distinkta, och dessutom åt de upp vårt innermittfält med ett aggressivt närkampsspel.

Fram till Yasins mål hade vi inte ett enda avslut på mål i andra. Spelet gick mest ut på att spela runt bollen i backlinjen och sen lyfta långt, där bollen sällan gick till rätt adressat. Dessutom vet jag aldrig att jag har sett ÖSK med ett så bedrövligt passningsspel. Hur många bollar slogs för löst eller rakt i gapet på motståndare vilket skapade farliga omställningar?

Sen hör jag till dem som inte vill se Kalle Holmberg på topp. Han har inget av Hasanis förmåga att suga ner bollen och täcka den, och blir det motlägg slutar det med att han ligger raklång och motståndarna tar bollen.

Oerhört tacksam för de tre poängen, men så här får det inte se ut om vi ska gå upp, särskilt inte på hemmaplan.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:45
@Telle

Suveränt inlägg 01:22 :0)

Speglar i princip min känsla och åsikt som en fotostatkopia. Men du uttrycker det bättre
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:29
@minatankar "Hagge gör 9 av 10 gånger enkla saker och lyckas 3 av 10 gånger. Kalle gör 9 av 10 gånger svåra saker och lyckas 3 av 10." Nu ska jag inte dra detta i mer långbänk. Men dina stats ovan tycker jag är missvisande. Dels är deras roller helt olika. De hör till sakens natur att en forward normalt kräver en högre tekniskt kompetens. Dels tror jag du räknar saker med boll och glömmer alla brytningar och sådant i spelet utan boll. Du kan inte jämföra Kalle och Hagge på det sättet. Och Hagge gör inte 7 fel av 10 (om du räknar in alla brytningar och rensningar som faktiskt är hans primära uppgift) Hagge behöver helt enkelt inte den specialkompetensen som Kalle måste ha i sin roll. Även om t ex grundläggande teknik och spelförståelse alltid är fundamental. Jämför istället Kalle med en annan spelare i samma roll. Annars haltar din jämförelse tycker jag. En spelare som William (i normalform) gör Kalles grejjer rätt kanske 7 av 10 där Kalle ligger på 3 av 10 på samma position. Men nu hoppar jag ur denna diskussion med hänsyn till andra läsare.
Örebro Telle
2013-09-13 01:27
Angående diskussionen om Hagge och Kalle skulle jag vilja se en korsad spelare i ÖSK med Hagges vilja och arbetskapacitet men med Kalles teknik och spelsinne. Han hade hållit landslagsklass. (Och förmodligen sett ut som ett freak, men, men... ;)
Örebro Telle
2013-09-13 01:22
Det mesta av det bästa har redan sagts så här dags, så jag tänker mest hålla med. Skön seger ikväll (det är riktigt gött att vi själva kan göra det där sena målet ibland...) men halvtaskigt spel.

Någon efterlyste mer folk. Men med kvällens kvalitet på fotbollen, är det konstigt att en del väljer att göra nåt annat? Vi är väl runt 3-4000 hardcorefans som är engagerade nog för att gå ner på Behrn oavsett motstånd och spel. Bra så. Men de som mest vill se en trevlig fotbollsmatch då? Ja, förmodligen väljer de en Premier league-match eller liknande på TV istället. Att se Kalle Holmberg ramla omkull på olika sätt i 83 minuter är visserligen underhållande på sitt sätt, men knappast värt entrépengarna om man tycker om att se på bra fotboll.

Dåligt passningsspel idag, för få avslut, och för dålig rörelse i laget från för många spelare när vi erövrat bollen. (Märkligt nog tyckte jag flera gånger att vi rörde oss bra och pressade så länge Assyriska hade bollen, men samma sekund som vi vann den stannade alla upp direkt. Klart passningsspelet blir lidande då ingen vill ta emot bollen eller flytta sig för att få den.)

På individnivå så var Hagge just Hagge, och en av de få som spelade med lite umpf idag. (Yasin och Hasani var de övriga två, som andra redan påpekat.)

Wovven kändes betydligt tryggare än Wiktorsson på vänsterbacken, men som någon redan konstaterat är han tyvärr ingen tvåvägsspelare längre. Tycker att vi borde anpassa spelet mer efter det, det var faktiskt ett bra tag sen vi hade två ytterbackar som kan leverera offensivt med kvalitet på planen samtidigt.

Nkili imponerade med följsamhet och rörligt spel som vanligt, men måste verkligen förbättra passningsspelet. Och apropå passningar slog Wiktorsson bort lite för många långa bollar i tomme idag. Starkt ändå av mittbacksparet att klara tre poäng utan Wikström (även om han saknades idag i andra halvlek.)

Yasins två mål och hans vilja att åtminstone försöka räckte långt, även om han har kanske haft bättre 90-minutare totalt sett andra matcher. Kul att se att hans svacka verkar vara över.

"DG" måste börja våga skjuta snart. Gillar hans snabbhet och löpvilja, men så fort han får bollen i läge symboliserar han hela lagets uppenbara ovilja just nu att ta skott och våga avgöra. Har svårt att se varför han (som bör vara van med den betydligt hårdare AIK-miljön) inte vågar ta för sig mer i de avgörande situationerna.

Nordin kan bättre än vad han visade idag, även om han inte var sämre än någon annan. Kraven är bara högre. Till hans försvar kan man dock fråga sig vem han skulle slå de öppnande passarna till i kväll. Ingen löpte ju på djupet eller ville ha boll. Utom möjligen Kalle, men vem vill passa en spelare som välter av bollens tyngd när han ska ta emot den...?

Saied löpte föredömligt som alltid, men precis som Nkili slår han bort för mycket boll. Han behöver förbättra sina fötter om han ska ta det sista klivet, pun unintended.

Hasani var grymt nyttig i sin roll som target, men det är lite frustrerande att se många av hans skarvnickar gå till spillo. Kalle väger helt enkelt för lätt i boxen fortfarande, och därför förstår jag faktiskt inte varför han får fortsätta där match efter match. Han har många fina kvaliteter, men ingen av dem är att spela som anfallare i boxen där det blir så pass mycket närkamper där han själv inte kommer in med fart. Han har varit för ojämn i för många matcher i år, tycker jag, och borde ha fått vila sig i form för länge sen, för att sen få spela längre bak i banan där hans fina teknik och spelsinne kan göra honom rättvisa. Förlåt, vad sa ni? Har han gjort sju mål? Ja, visst är det bäst i laget, men inte en anmärkningsvärt hög siffra med tanke på alla chanser han haft under en hel säsong som offensiv spelare i en av seriens två bästa lag. Hans kväll sammanfattad på 20 sekunder: Bli av med bollen. Ramla, sen bli av med bollen igen. Chippa en gång. På väg att ramla, resa sig upp men snubbla till och sen ramla i varje fall. Utbytt i 83:e minuten, applådera till publiken och jogga ut till bänken. Klart.
Elakt? Ja. Sant? Nja, typ... ;)

Björnqvist kändes betydligt bättre idag än de två senaste inhoppen. Kul att se, liksom Kvist som visade bra inställning och initiativförmåga. Pode imponerade inte idag heller, men sprang i varje fall betydligt mer idag än tidigare, inbillar jag mig.

Angående William A så svarade Axen följande på frågan om vad som skiljer honom från startelvan: "90 minuter". Tolka det som ni vill, men själv skulle jag bli förvånad om vi får se William i spel mer. Efter sju sorger och en bedrövelse verkar han längre från startelvan än någonsin tidigare, vilket ger mig klara Haddad-vibbar. Brutet kontrakt, någon...?

Jaja... Tre poäng är allt man kan begära, så bra jobbat ikväll ÖSK!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-09-13 01:17
@John CapsLock:

//

Nej, så är det inte alls. Tvärtom. Vi kan lägga ner hela SvartVitt och alla sportbarer om det är så att supportrar inte får ventilera sina egna synpunkter. Dessutom är det långt ifrån alltid som tränarna gör rätt. Då skulle inte hyggliga lag ramla ur serier.

Jag har aldrig argumenterat med att mina argument är starkare därför att vi leder serien (som Pemo argumenterar för sin sak) eller att de är starkare därför att Peo anser detsamma (som du gör).

Det är ju just denna typ av argumentation jag vänder mig emot. I så fall kan vi alla vara tysta och all debatt dör ut.

Jag vill sluta med att förklara skillnaden mellan Hagge och Kalle i ett viktigt avseende.

Hagge gör 9 av 10 gånger enkla saker och lyckas 3 av 10 gånger.

Kalle gör 9 av 10 gånger svåra saker och lyckas 3 av 10.

Poången är att det i elitspel är de svåra sakerna som skapar målpassningar och mål., t ex direktskarvningar, överhoppningar och vollyskott. De enklare sakerna hör lägre divisioner till. Man skaffar sig inte övertag mot elitspelare och elitlag utan utvecklad teknik och bollkänsla.

Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:16
Aprpå på detta ämne att "underkänna" en tränare kan jag berätta en anekdot som kanske vissa kommer ihåg. Det var när Dala var tränare. Och han pushade för en ung forward. Tror han hette Henrik Andersson eller något med Henrik. Han var väldigt ung. Runt 17-18 eller något sådant Dala körde honom från start i match efter match och killen hade inte ett jävla rätt på plan. Han förlorade 100% av alla dueller och misslyckades i stort sett med allt. Men Dala fortsatte köra honom. I match efter match. Hela Eyravallen såg att han inte höll. Till slut gav Dala upp och han plockade bort och försvann i glömskan och jag tror han försvann från ÖSK också vad det led. Underkände vi Dalas uttagning? Ja det kan ni ger faan på att vi gjorde. Från match 1
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:08
Dubbel
Örebro John CapsLock
2013-09-13 01:02
@ minatankar
"Jag har inte heller påstått att du sagt att Kalle är kass i alla roller och avseende. Du har sagt att han är kass i den roll som Peo ger honom match efter match.
Då har du enligt min tolkning underkänt Peos förmåga att göra bra laguttagningar eller så är det så i din ödmjukhet att du inser att Peo kan veta mer och förstå mer än vi som ser på."

Men vad exakt menar du med det? Menar du att jag inte kan ha åsikter som strider mot tränarens uttagningar? Eftersom Peo är den kompetente i detta fall så har jag alltid fel? Tar han alltid ut laget exakt så som du önskar?

Jag ser ju vad jag ser och det jag kan konstatera är att jag kan tycka en individ inte presterar. Ska jag undertrycka den känslan eftersom en professionell tränare tagit ut laget? Är mina intryck per automatik felaktiga? Finns det bara en sanning?
2013-09-13 00:56
@John CapsLock:
// Jag har inte heller påstått att du sagt att Kalle är kass i alla roller och avseende. Du har sagt att han är kass i den roll som Peo ger honom match efter match. Då har du enligt min tolkning underkänt Peos förmåga att göra bra laguttagningar eller så är det så i din ödmjukhet att du inser att Peo kan veta mer och förstå mer än vi som ser på. Och återigen, jag har aldrig tänkt eller sagt att Hagge är kass. Så jag förstår inte vad vi diskuterar. :-) Vad jag sagt är att jag inte förstår dem som höjer Wiktorsson, Nilsson och Hagge till skyarna. Den enda jag kan tänka mig att höja till skyarna är Oscar.
Örebro John CapsLock
2013-09-13 00:51
@minatankar Återigen. Jag sa att Kalle är kass i den rollen. Det är en jäkla skillnad mot att säga att hans kompetens som spelare är allmänt kass? Wikström skulle säkert vara kass som ytter också. Jag har flera gånger sagt att Kalle visst har fotboll i sig. Men han skall inte ligga så nära mittbackarna och försöka ta emot boll och sedan börjar han trassla. Han klarar inte det. Antingen skjuter han rakt på eller fastnar på mittbacken med blicken ned mot fötterna, passar fel eller tuggar plast. Jag tror väldigt många kan skriva under på det. Han är mycket bättre rättvänd. Du säger att han släpar. Kanske det. Men han hamnar ändå där i spelet med boll tight mot backlinjen. Han ger också minimalt understöd till Hasanis andrabollar. T.o.m "TV-Experterna" har sagt det (Tror det var Stefan Rehn) Det är stor skillnad att säga att en spelare är kass in en viss roll eller rent allmänt. Det sistnämnda har jag aldrig sagt. Det finns uppgifter på mitt jobb som jag skulle vara kass på. Det är därför jag inte gör dem. Men jag är bra på andra saker
Örebro John CapsLock
2013-09-13 00:45
@Kajanus:
Men framförallt väldigt många bra brytningar och han läser spelet väldigt bra. Det är väl främst det jag hyllar. Men visst sprider han bollar lite väl enkelt ibland. Det är den delen han måste lyfta. Håller med
2013-09-13 00:38
@John CapsLock:

//

Vad jag sagt upprepade gånger under de 1,5 år jag varit med på SvartVitt är att jag vill se spelande ytterbackar. Och med det menar jag backar som t ex Samuel när han var som bäst för några år sedan. Numera är han tyvärr för långsam.

Vidare har jag sagt att jag vill se innermittfältare som spelar i djupled och som kan slå avgörande målpassningar.

Det är mot den bakgrunden jag menar att flera spelare inte passar in i ett elitspel och i den fotboll jag själv tror på. Men det är bara min åsikt och ingen annan behöver dela den.

Jag kan bara säga att jag varken tänkt eller sagt att någon spelare i ÖSK är kass.
Det är din egen tolkning som du själv får stå för.

Jag har sagt att Lumbana för mig är en innerback och ingen mittfältare, att Wiktorsson har en bra vänsterfot och att Haginge är ett föredöme med sin inställning och sina löpningar.

Örebro Sogen
2013-09-13 00:33
vad svarade han då Wärle?
Örebro John CapsLock
2013-09-13 00:30
@minatankar (för sm-guld):

Jag skrev att Kalle är kass i sin roll som forward om du läser en gång till.
Tycker du underförstått (mer en än gång) skriver att Haginge är kass även om du använder andra ord.

När det gäller Kvist var det faktiskt första gången jag såg honom spela. Erfarna tränare brukar vara försiktig med att spela in så unga spelare. Enligt några inlägg jag läst kan han tydligen vara lite för egenkär med boll och det kanske är sådant som måste slipas på. Lika så kanske hans spel utan boll. Men jag spekulerar bara. Bara att hoppas att ÖSK kan behålla och vidareutveckla honom.
2013-09-13 00:21
@John CapsLock:

//

Kul att vi båda gick i fällan vad gäller argumentation :-) Å andra sidan har jag aldrig kallat Hagge för kass :-)

Jag har många gånger hyllat Hagges inställning och löpningar. Så jag sågar honom inte helt.

Föreslog innan matchen att man skulle spela William Kvist till vänster från start.
AIK Saywee
2013-09-13 00:18
John CapsLock,

Jag håller med dig, fyra får godkänt, Hagge, Oscar, Nkili och Hasani.

Yasin är också OK, han fixade ju 3 poäng.

Men resten, usch va tråkigt, vi har ett plottrigt anfall och för få skott och
en mittfältsmotor av klass saknas fortfarande i laget.

De flesta kan prestera bättre, men varför gör de inte det ...?

Jag vill ha vårens ÖSK i höst !!!
Örebro John CapsLock
2013-09-13 00:18
@minatankar (för sm-guld):

Det är sant ;) Å andra sidan kliver du själv i den fällan ;)

Fast han har, förutom att han är så oerhört mycket mer kompetent än mig. förmånen att se alla alternativen i träning dagligen. Vilket inte jag har. Kanske är det så att det är som Viktorsson? Att vare sig Pode eller William presterar tillräckligt bra att han helt enklet inte har några andra alternativ.

Samtidigt kan man ju inte blunda ifrån att när Peo vill öka trycket framåt åker Kalle ned ett hack i banan. Jag skulle önska att han körde på det trycket från början

Sedan underkänner du Hagge rent generellt som spelare. Det gör inte jag med Kalle. Jag anser bara att han inte presterar på sin nuvarande position sett med en helhetsyn (Sedan det där med släpande kan vi diskutera. han är lite överallt)

Men även en blind höna kunde se idag att Kvist hade mycket bättre touch än Kalle och spelade betydligt mer distinkt. Det blev som en helt ny frisk kant när Kalle & Wowoah byttes ut.

Örebro Erik Wärlegård
2013-09-13 00:16
Fatcit // Precis den frågan ställdes av Kjell Strömberg i samtalet med Axén i ÖSK-tältet innan matchen. Heja Brage!
2013-09-13 00:12
@pemo:
// Så du menar att man kan försvara alla laguttagningar och allt sidospel bara för att man leder serien? Vet att det finns två läger här. Det ena att det är ok att vinna till varje pris och det andra som jobbar för att det ska vara underhållande fotboll samtidigt som vi vinner. Vi är många som menar att detta ältande med sidospel matcherna igenom och där men inte tar chansen till snabba omställningar utan låter motståndarlaget samla sig nästan inför varje anfall, upplevs som ganska tråkig fotboll i de flesta matcher. Flera lag har gjort fler mål än ÖSK och ytterligare lag ungefär lika många. Jag har tidigare hyllat spelarnas insatser och gör det även nu. Det är starkt att leda serien. Inte desto mindre tror jag inte på att bygga ett elitspel på mittfältare som Nilsson och Lumbana. Nordin har gjort ett par bra matcher och ett par mindre bra. Tycker du bör vänta med att fälla avgörande omdömen. Det finns hur som helst inte bättre spelare på bänken enligt min och mångas uppfattning. Upplever att du i din skrivning menar att så länge ÖSK leder serien så ska man hålla käften och får inte ha några synpunkter. Men så kan du väl inte mena? ;-)
Örebro John CapsLock
2013-09-13 00:08
@ minatankar När det gäller Wiktorsson så tror jag inte han är första eller andra valet för Peo. Han spelas helt enkel pga av brist på andra alternativ Tobias tycker jag inte har gjort bort sig i höst när han har hoppat in. Jag tycker egentligen inte att han varit särskilt mycket sämre än Saeid i höst. Egentligen har heller ingen (inklusive Nordin) varit genomgående bra heller i höst på mittfältet. Vi har ett mediokert mittfält helt enkelt. Jag saknar en Kilen när han var som bäst. Eller en Bedoya.
2013-09-13 00:04
@John CapsLock:

//

Intressant att du kan lyfta Peo som tränare och laguttagare när det gäller att avgöra Hagges betydelse men så har tydligen Peo ingen som helst förmåga att bedöma Kalles betydelse för laget utan där tar han ut en spelare som släpande forward match efter match trots att du anser honom kass ;-)

Annons: