/fotboll/osk/forum/1735.aspx/fotboll/osk/forum/1735.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-09-15 14:53
På fredag planerar jag att överraska min fru, med en spontan resa över Hallandsåsen :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro butter toker
2013-09-15 14:45
tänk förresten hur jobbit de måste va att så ofta va sådär arg!
Örebro butter toker
2013-09-15 14:41
läste nånstan förresten för nåra år sedan att både hockey o bandy hall kan byggas ut om det blir eliten hockeyn till 7-8 tusen. kunde ju inte örebroporten ana för bara några månader sedan då hockeyn kom sexa eller åtta eller va de va i allsvenskan var ju inget då som tydde på eliten.
Örebro butter toker
2013-09-15 14:38
@Godzilla Hårddisksson:
shakespear (stavning?)
Örebro butter toker
2013-09-15 14:37
ösk-karl eftersom du inte vill att ösk ska förlora så måste de ju va me sorg i hjärtat du tippar 2-0 till ängel o me darrande läpp? skulle själv knappt vilja få tretton rätt om det byggde typ på att ösk förlorade en viktig match om sm-guldet eller så. likadant denna gång förlust mot ängel kan innebära ej allsvenska. men du tippa kanske fel kan hända den bäste edit: hända, mot
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-09-15 14:36
Jag tror att vissa personer tar det här forumet på alldeles för stort allvar. Just saying.
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-09-15 13:28
@minatankar (för sm-guld):

Ge inte efter för de/den som skriver rena lögner om dig, förstår din vrede mycket väl efter det jag själv blev utsatt för (att jag skulle vilja se ÖSK förlora), men väljer att ignorera den personen (pemo) istället. Du behövs här och även fortsättningsvis vara den blåslampa i röven på de styrande i ÖSK.

Utan dig hade vi troligen fått dragits med Sixten/Mosander och Sjögren fortfarande. Men du vet att "uppdraget" inte är slutfört ännu. Det måste bytas ut mer folk i styrelsen och VD:n måste få sparken, det kommer inte att ske om du drar dig tillbaks och det vet du. Du älskar ÖSK för mycket för att låta det ske, vila upp dig ett tag och kom igen!!! Även jag har för första gången tagit till svordomar här beroende på pemos lögner, men som sagt, bättre du ignorerar honom och enbart bemöter lögnerna.

minatankar, du behövs för ÖSK!!!
2013-09-15 13:16
Kan hålla med om att det är svårt att publikt mäta intresset i Örebro mellan ÖSK och ÖHK. Men hur många tror ni det skulle komma i snitt på varje fotbollsmatch om ÖSK hade 27 hemmamatcher i AS?

Jag är glad om Örebro mäktar med båda lagen. Men jag var med i Gävle när ÖSK kom tillbaks till AS, det var ett imponerande bortafölje men ändå en fjärt i rymden mot det jag fick uppleva i Karlstad igår. Om det inte varit slutsålt tror jag det hade varit mellan 4.000-5.000 Örebroare där, nu var det runt 3.000 och det var mäktigt och ett minne för livet.

Sedan för oss som gillar båda sporterna ungefär lika mycket föredrar ju ishockeyn nu. Det beror på att det är ett helt annat drag och arrangemang på de matcherna i jämförelse med den plåga man nu får uthärda när man ser ÖSK:s krampaktiga spel.

Det som fick mig att reagera var att någon/några här skrev att Örebro inte är en ishockeystad, de som varit med runt 40-45 år vet att så inte är fallet. Intresset har varit latent efter ÖIK:s konkurs och med den bedrövliga betongbunkern.

Sedan måste man rikta kritik mot Örebroporten igen. Varför bygger de en för liten arena som inte uppfyller kraven? En klubb som uttalat är på väg mot SHL, det är ofattbart, nu kommer det kosta oerhört mycket pengar för att bygga om igen.

Samma sak med bandyhallen, den är ju löjligt liten om ÖSK skulle nå elitserien, jag är inte bandyintresserad men kan ändå förstå att den inte kommer att räcka till.

Någon måste styra upp Örebroporten, det är ju ändå våra skattepengar det handlar om samt att många besvikna inte får tag på biljett i första hand till ishockeyn.
AIK Saywee
2013-09-15 13:14
Jag har blivit hotad, mobbad och förolämpad ... ... försöker hålla mig till forumreglerna, å tjatar på ändå :) Heja SPORT !!!
Örebro butter toker
2013-09-15 13:09
är det inte bättre att ni gubar käftar lite över en korv på Eyravallen än att ni ska belasta skattebetalarnas konto genom att driva process i ´rättssystemet frågan är också vad rättegången ska handla om??
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-09-15 13:02
minatankar (för sm-guld)// Nu vet inte jag vad det är som har inträffat, men är det inte fel väg att gå om du (genom att sluta skriva) viker dig för någon annan? Fortsätt istället att skriva och bidra med det som du tror på! #Tillsammanstillbaka!
Örebro pemo
2013-09-15 13:00
OK. Jag borde kanske ta det med pm istället. Men samtidigt kan det ju ge andra forumister en inblick i vad man skal/bör/får skriva öppet. Vad jag än skriver, så finns det vissa som tolkar det som påhopp. Det är ju också en tolkningsrätt. Om jag förstår er rätt, så började allt detta ( eller fick bägaren att rinna över ) när jag ifrågasatte spelsystemet och spelarna. Men det var ju bara min undrar över resonemanget. Att det sedan blir fruktansvärda personpåhopp från båda sidor är bara beklagligt.

Men jag har ingen prestige. Tar gärna en kaffe eller varmkorv med er på Bragematchen så kan vi väl åtminstone komma överens att vi inte är överens?

För jag hoppas att vi är i den åldern att vi kan kommunicera verbalt och inte måste tillgripa fysiskt våld. ;)

OBS. Detta är ingen provokation utan helt ärligt. Annars får ni väl be mig sluta skriva här om ÖSK och mina analyser av debatter.
Örebro butter toker
2013-09-15 12:55
kan vi kanske döpa om forumet till "tingsrätten" hehe
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-09-15 12:43
Tack för mig på denna sajt och för alla givande diskussioner med många här. Har uppskattat det!
Örebro ÖSK FANS
2013-09-15 12:06
Det här forumet blir ju bara värre och värre. Ska det börjas hota nu med!? Fan bete är som vuxna människor för fan!
Örebro either/or
2013-09-15 11:59
Intressant att se lite andra perspektiv på det. För mig var/är Örebro alltid fotboll. Men det handlar nog väldigt mycket också om vilket eget intresse man har för de andra sporterna. Och jag måste väl erkänna att jag alltid varit väldigt insnöad på just fotboll och därför inte har följt så mycket det som händer i de andra örebrosporterna mer än för kännedom. Inget att skryta med kanske...

Håller med om att diskussionen blir adekvat här på grund av att det finns en reell risk (ur fotbollens perspektiv), att det inte finns ekonomiska resurser i staden för två lag i de i särklass största publiksporterna i Sverige. Vi ska komma ihåg att det är ytterst få kommuner i Sverige som ens har representanter i båda de högsta serierna i respektive sport. Är ju i år bara Stockholm, Göteborg, Gävle och Växjö. Inte ens en storstad som Malmö klarar av det. Att Gävle och Växjö finns med där är ju en mindre skräll egentligen. I Gävles fall är det ju enormt tydligt att hockeyn är större än fotbollen så det är ju en riktig bedrift av Gelfe att hålla sig kvar i allsvenskan år efter år. I Växjö får man nog se det som ett undantag mer än regel att stan har både Öster och Växjö Lakers i högsta serien samtidigt. Någon av de två klubbarna kommer nog ramla ur inom de närmaste åren.

Bland städer kring Örebro storlek är det ju vanligen så att den ena sporten av de två klart dominerar den andra i publikintresse/ekonomiska resurser/sponsorintäkter och därför nog gör det väldigt svårt för den andra sporten att nå samma nivå. Några exempel är ju Karlstad, Jönköping, Linköping (hockey) och Helsingborg, Borås, Norrköping (fotboll). Ska bli intressant att följa vad som händer om (när!) ÖSK går upp i allsvenskan igen och hockeyn kanske hänger kvar i elitserien också...Jag tror personligen att underlaget som finns i Örebro angående sponsorer, kommunalt stöd osv kommer göra det svårt att ha både ett framgångsrikt elitserielag och framgångsrikt allsvenskt lag på sikt. Men vore ju trevligt för staden om det gick.
Örebro fursten
2013-09-15 11:49
Skickar pm istället. SVARTVITT!
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-09-15 11:30
ÖSK-Karl////

Jag håller med either/or och John CapsLock om att det är svårt att ta hänsyn till att hockeyn spelar fler matcher. Ska en jämförelse göras på punkten publiksnitt så måste den göras rakt av. Dessutom så kommer ju (som du själv har nämnt) en majoritet av hockeyns åskådare att vara säsongskortsinnehavare, det medför också att det blir svårt att räkna på det sätt som du gör.

Trots att kommunen inför den här säsongen har ökat sitt ekonomiska stöd till hockeyn så anser de att fotbollen har ett större marknadsvärde än hockeyn. Se länktips.

Jag, liksom dig, hoppas dock på att det finns plats för båda sporterna. För fotbollens del så hänger nog som tidigare skrivet mycket på att vi tar steget upp i år. Men det räknar jag som sagt med att vi fixar!
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-09-15 11:27
@fursten:
Jag avslutade mina inlägg för ett tag sedan med "Puss och Kram". Oberoende om inlägget var ett svar eller var fristående. Anledningen att jag skrev så var att stämningen på forumet var negativ mellan skrivbenterna. Och jag vill få till en bättre stämning. Det hoppades jag att alla ville men förstår nu att det kanske inte var så. Vänligen förväxla inte uttrycket "Puss och Kram" med en förolämpning. Är uttrycket okänt för dig kan du göra en sökning på Internet.
Örebro Grixx
2013-09-15 11:22
Själv är jag intresserad av sport allmänt och örebrosport i synnerhet.
(...och får jag välja in ett ytterligare steg så håller jag alltid på kumlalag mot örebrolag)

Jag har säkerligen sett flerdubbelt fler hockeymatcher med örebrolag än fotboll och har alltid tyckt att Örebro är en hockeystad. Dock med ett frågetecken efter konkurskräftgången...men för 5 år sedan spikrakt på spåret igen.

Två elitlag orkar säkert stan med men visst blir det klart tuffare att jaga sponsorer om båda har toppambitioner.

Jag håller med andra som säger att publikmässigt så ser fotbollen ut att dra flest om man ser per match men med det enorma antal matcher som spelas i hockeyn så kan hockeyn ligga före i totalen....

Den mediamässiga exponeringen blir också stor pga antal matcher.

Antal matcher kan bli jobbigt om man vill följa laget vilket gör att många är blasé på "skiten" innan slutspelet drar igång.

Nervdaller, publiktryck, intensitet och show leder hockeyn överlägset.

....men jag tittar ändå på fotboll...också!!!

ps Att jämföra fotboll/hockey är helt ok i forumet då de påverkar varandras möjligheter att driva verksamheten. Att någon dras med i tex matchen igår och hejar/imponeras så kommer det alltid att vara. Det finns kontaktytor i forumet mot fler sporter som speedway/bandy/KIF mm och inläggen där är försumbara till antal om man jämför med de "rena" fotbollsinläggen.
Örebro John CapsLock
2013-09-15 11:10
@either/or, @ÖSK-Karl

Ja det är jättesvårt att jämföra egentligen. Enda korrekta jämförelsen skulle vara om båda arenorna hade samma kapacitet, laget spelade samma antal matcher och båda lagen spelade i högsta serien. Och båda lagen leder serien.

Att ÖHK kommer dra mycket folk (givet att de inte blir ett strykgäng) är jag övertygad om. Årsabonnemangen sålde de väl fler än ÖSK också Att klubben är konkurrenter på samma marknad och där ÖHK helt klart har kapat åt sig en större andel är solklart.

Hur som helst. Detta är ett fotbollsforum främst (även om jag faktiskt blandar in ÖSK ovan) ska jag försöka hockeyn till hockeyforumet, Det brukar jag göra. Ber om ursäkt om jag blarrat lite om hockey. Var så uppspelt igår ;)

Vill bara avsluta med att jag vägrar ställa mig på ena eller andra sidan. Jag är precis lika intresserad av bådas framgång. Örebros framgång. Men var sak i sitt forum ;)

Örebro either/or
2013-09-15 11:04
För övrigt, vem har koll på detta forum? Moderatorer? Nu är det ju några inlägg som har gått långt över gränsen för vad som är OK... Bara deprimerande att läsa...
Örebro either/or
2013-09-15 11:01
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):

Att jämföra sammanlagda antalet åskådare mellan ett lag som spelar många fler matcher än det andra blir ju inte korrekt. Publiksnittet är ju det enda man kan jämföra. Nu när ÖHK är uppe i högsta serien och ÖSK i andra divisionen så är det kanske inte jättekonstigt att hockey är uppe och nosar på ÖSKs publiksnitt. Om ÖSK hade en mer normal säsong, alltså mittenlag i Allsvenskan, så tror (och hoppas!) jag ändå att fler örebroare väljer fotbollen före hockeyn. Sen att jämföra omsättningen mellan hockeyn och fotbollen är ingen bra mätning för det generella intresset för sporterna. De allra flesta elitklubbarna i hockey har ju en högre omsättning än elitklubbarna i fotboll (om jag inte missminner mig) men det är ju sällan grundat i att publikintresset för hockeyn är större.
Örebro Grixx
2013-09-15 11:00
Minatankar// ...vem menar du att du ska stämma? Pemo?
Örebro fursten
2013-09-15 10:56
Pemo skriver uppenbarligen för att provocera, är det då värt att besvara och reagera? En förolämpning följt av en smiley, liknande "Puss och Kram" som användes för ett tag sen av andra skribenter.

minatankar:
"Och nu VARNAR jag dig! Får jag läsa en enda mening till när du ljuger om mig så kommer jag att kontakta dig. Vet vem du är och du kommer att få stå till svars för det du skriver. Hur får du se då."

Är ganska vulgärt (iaf smaklöst) skrivet, även om det inte var menat så.

Kan vi inte prata fotboll istället?

Jag börjar: Nån som åker ner till Ängelholm? Har betydligt närmre dit än till hemmamatcherna och skulle gärna sällskapa med nåt gäng.
AIK Saywee
2013-09-15 10:54
Never Ending Story LIMAHL
Örebro butter toker
2013-09-15 10:20
att han skriver att du uttrycker dig "mindre vulgät" än en annan skribent svårt att förstå att det kan göra dig så upprörd. nog svårt att få tingsrätten att ens höja på ögonbrynen för det.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-09-15 10:16
@butter toker:
// Du är inte bättre du när det gäller att tolka texter. Jag har skrivit att jag kontaktar honom och med det menar jag per telefon eller mejl om du nu vill veta. Och där kommer jag informera honom om att jag lämnar in en stämning till Tingsrätten om han fortsätter. Om det inte hjälper att få stopp på sådana här påhopp på andra människor så drar jag mig inte ett dugg från att hota. Jag tillhör inte dem som går undan och inte tar ansvar. Jag gör vad jag kan inom de ramar jag anser är acceptabla. Räcker inte det så tvingas jag gå utanför det som jag normalt sysslar med, och det är absolut inte hot.
Örebro butter toker
2013-09-15 10:10
otrevligt med hot här om att man ska söka upp personen i dess hem o göra, ja vem vet vad? nu verkar allt ha passera alla gränser på de här forumet. hotet mot pemo är hemskt
2013-09-15 09:45
@go_osk (We are on the road again!):

Personligen vill jag att båda sporterna skall dra mängder med publik och få in oerhört mycket sponsorpengar. Problemet med ditt sätt att räkna är att Örebroporten i vanlig ordning byggt fel. Hallen för ishockey är på tok för liten, den är full redan vid 5.200 åskådare och då skall bortalaget ha ett antal platser också. Vid hemmapremiären på tisdag mot Leksand tror jag det skulle kommit minst 10.000 om de bara gått att få in.

ÖHK har dispens denna säsong, men nästa måste hallen ta minst 6.000, det är därför Skellefteå alltid hade 6.001 åskådare. Men trots det drar ju ishockeyn oerhört mycket mer åskådare per säsong, med serie, playoff eller kvalspel lär det bli ca.140.000 åskådare mot fotbollens ca.80.000. Även omsättningen är ju betydligt högre. Så nog har ishockeyn blåst om fotbollen i Örebro vare sig man vill eller inte.
Annons: