/fotboll/osk/forum/173.aspx/fotboll/osk/forum/173.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Minatankar
2017-04-12 18:38
@Darum müssen wir reden:

Du måste ha svårt att läsa och fatta eller så tillhör du de nättroll som bara vill provocera.

Jag har inte påstått att jag vet något om tränare i andra divisioner. Jag har inte heller påstått att någon annan har nämnt Henke Larsson. Jag gav det som exempel på en f d känd spelare när man nu la fram förslag på att Olof Mellberg var ett utmärkt förslag som tränare för ÖSK.

Man behöver kunna motivera Mellberg om man nu uttrycker att det är ett mycket bra förslag och vill ha bort Axén. Om man spelar kontrabas i en symfoniorkester innebär det inte med automatik att man också passar som dirigent, även om det naturligtvis är en tillgång att man är musikalisk.

Men om man nu vet att Mellberg gått tränarutbildning och verkligen givit ett starkt intryck i Brommapojkarna, så blir förslaget mer seriöst för mig.

Arbetet med att bestämma vilka som ska inneha olika nyckelbefattningar är omfattande. Flera klubbar har ett bristfälligt underlag för sina beslut. Är övertygad om att ÖSK tillhör de klubbar som numera lägger ner ett stort arbete på detta val och bedömer åtminstone ett tiotal olika kriterier i rollen som chefstränare och coach.

Men visst kan man slänga fram namn som ÖSK kan följa upp. Men då bör man enligt min uppfattning undvika att skriva att något av dem är mycket bra, om man inte har underlag för sitt påstående. Speciellt som samma person så ofta totalt skriver ner personer inom ÖSK utan att ha underlag för sina påståenden annat är personliga aversioner, bitterhet etc.

Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 18:11
@Brandao:
Kan inte hålla mig, måste svara på ett inlägg till om tränarfrågan :) Att säga att han fått välja spelare han verkligen viljat ha är väll en överdrift? Han har ju snarare fått nöja sig med spelare som legat inom ÖSKs budget. Tror (även om jag gillar Igbo) inte att han fanns med på listan över Axens önskemål... tror Axen ville ha Bangura men där satte ÖSKs begränsade ekonomi stopp. Har även hört att Axen ville ha både Tom Pettersson och Bertilsson. Tror faktiskt det finns en handfull spelare han viljat ha framför det han fått men ÖSKs styrelse har inte viljat satsa tillräkligt än för att konkurera om dessa spelare. Om Axen tränat ex AIK hade inte många av de spelarna vi har lirat i hans lag. Du får det att låta som att han fått världens bösta förutsättningar och misslyckats när han antagligen fått sämre förutsättningar att värva än ninst 10 konkurenter i allsvenskan. Om ÖSKs trupp är klen så ligger felet lika mycket hos Simon och styrelsen som Axen. Och att säga att det inte går att skylla på att han måste spela ihop ett nytt lag hur länge som helst stämmer ju inte när det är så att han hela tiden måste göra det. Tycker det riktas lite för lite kritik mot Simon i det fallet. Axen kan inte trolla med knäna, om ÖSK tappar 5 tongivande spelare varje säsong så ligger det på klubben och kontrakten den skriver.
Örebro Darum müssen wir reden
2017-04-12 17:39
Förhoppningsvis får mittfältet lite mer utrymme mot Östersund så att det blir mer spel från ÖSK:s sida än tidigare. Sen kan man ju alltid leta frisparkar framför Östersunds straffområde. Nordin skulle nog inte ha något mot att sätta en eller annan strut på stillaliggande boll.
Örebro Benny Böckling
2017-04-12 17:14
Härlig kille han verkar vara Divine efter att ha sett senaste avsnittet av Sportklubben..

Att man inte tänkt på Niklas Strömstedts "Om" innna dess är ju skandal, given på söndag!
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 16:49
Namn: Minatankar
Sänt: 2017-04-12 16:14

"Ps. Jag har inte heller som vederbörande påstått nämnt något om tredjeplaceringen med Axen som assisterande tränare. Följande uttalande är sålunda helt falskt:"

Fel av mig, det var Alltid Örebro som kopplade ihop tredjeplatsen med Sixten/Axén.

Ps. Se vad lätt det är att erkänna när man har fel ;)
AIK Saywee
2017-04-12 16:49
Benny Ja, det gör han, cirkulerar, det enda många önskar är väl resultat, dvs spel i toppen och Europa. Fast ÖSK ligger bra till i tabellen, trots dålig begynnelsebokstav (Ö), i nuläget. Förstår ändå inte alltid minatankar's försvar för sina bekanta, men kanske lite ändå, ifall de skulle läsa här, eller om någon vidarebefordrar några inlägg. Det är inte lätt att vara i hetluften och Axén skall ju som tidigare upprepats, få åtminstone vårsäsongen på sig, att visa att han är helt rätt man för framtidens ÖSK. Darum ... Garphyttan's IF, det var ett härligt Kilsbergsgäng, med Sune Hjälm i mål. (Tror jag?) Det jag dock vet, var att jag såg Sverige-Brasilien via en av hyttans första teveapparater, som stod i Brukshandelns skyltfönster. Det var tider det, i Sverige fanns inget konstgräs, men det var ju sommar på den tiden :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Brandao
2017-04-12 16:47
Jag kan bara konstatera att så dålig fotboll som ÖSK spelat från i höstat tills nu var länge sen sist.. Axén har fått plocka spelare han verkligen viljat ha och att inte prestera bättre är ett underbetyg. Det går inte att skylla hur länge som helst på att vi har så många nya spelare..

Samma med försvaret, varför ser det precis lika virrigt ut som vanligt!?

Loppan i Axens skägg
2017-04-12 16:40
MinaTankar ärligt talat är du helt ute och cyklar mountainbike just nu.
2017-04-12 16:39
@Minatankar:

Problemet är att du sätter dig själv i centrum både när du läser andras inlägg och när du skriver dina egna texter medan de flesta andra klarar att skilja mellan sig själva och en diskussion om fotboll.
Örebro Minatankar
2017-04-12 16:36
Namn: Darum müssen wir reden
Sänt: 2017-04-12 16:26
//

Varför citerar du mitt inlägg? Det är inte jag som tar upp detta utan andra.

Jag vet inte alls mycket om alla tränare i olika divisioner, tvärtom. Men jag vet så mycket att nästan alla elittränare har en bakgrund som tränare i mindre sammanhang bakom sig.

Däremot uttrycker både jag och andra att både spelare och tränare som flera vill ge sparken har kvaliteter som bör uppskattas. Och vi ber också att de som inte tycker detsamma ger alternativa förslag och kan motivera dessa.

I annat fall blir ju diskussionen fullständigt meningslös och bara ett uttryck för ren frustration och letande efter syndabockar varför vi inte har 6 poäng utan bara 4.
Örebro Benny Böckling
2017-04-12 16:30
Du vandrar i cirklar med ditt gamla vanliga prat Minatankar
2017-04-12 16:26
@Minatankar:

Lyft blicken lite. Vi skriver om tränare och möjliga alternativ. Kanske lite om vilken filosofi de har. Vad som finns och vad som saknas (kanske) i ÖSK. Inte så mycket om huruvida Minatankar vet och kan allt om alla tränare i allsvenskan, Superettan, Div 1 och Div 2.

hHenke Larsson är väl inte nämnd som ny ÖSK-tränare av någon vad jag sett. Han älskar väl inte konstgräs direkt.
Örebro Minatankar
2017-04-12 16:14
Någon skriver att jag inte har grundkunskap om elittränares bakgrund. Har gått igenom samtliga chefstränares bakgrund i Allsvenskan 2017 och i princip samtliga har börjat i lägre divisioner, som u-tränare och som assisterande tränare. Detsamma gällde Rolf Zetterlund som vederbörande nämner som avvikande exempel. Han började i division 2. Jag skulle naturligtvis ha skrivit näst intill samtliga tränare på elitnivå eftersom det under många årtionden går att plocka fram ett och annat undantag. Att då skriva att jag har käpprätt fel visar bara hur denna skribent bara söker konfrontation. Vederbörande skriver också att det är ett mycket bra förslag att få Olof Mellberg som tränare för ÖSK. Vad bygger han detta på eftersom han är så säker? Kanske är det ett bra förslag, inte vet jag som inte har insikt i hans kompetens vad gäller träning och coaching. Vet bara att en annan känd f d spelare vid namn Henrik Larsson var ansvarig tränare när Helsingborg ramlade ur AS. Men han kanske ändå är en bra tränare och coach? Jag kan inte säga det förutom att jag reagerat på hur negativ och tråkig han varit i många framträdanden i TV. För mig bör en ledare sprida positiv energi utan att vara glättig. Ps. Jag har inte heller som vederbörande påstått nämnt något om tredjeplaceringen med Axen som assisterande tränare. Följande uttalande är sålunda helt falskt: "Att du sedan skriver att Axén bärgade tredjeplatsen med Sixten är ju en sanning med modifikation. Sixten var väl knappast känd för att lyssna på någon annan när han var huvudtränare !!" Jag har vid ett flertal tillfällen sedan i höstas blivit beskylld både för det ena och det andra som är helt gripet ur luften. Jag undrar verkligen hur vederbörande mår.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 16:07
Måste ju dock också tillägga att jag tycker många (inklusive mig själv ibland) är väldigt snabba att prata om ny tränare. Axen har kontrakt den här säsongen också... vi har spelat 2 omgångar av 30! Jag sa innan säsongen att jag är nöjd om vi har 10 poäng efter 5 omgångar... så kan det mycket väl vara. Alla som följt ÖSK länge lär ju knappast inte ha upplevt perioder av extremt dåligt ÖSK spel.. skillnaden är att nu har vi fått poängen med oss ändå. Personligen står jag fast vid att ÖSKkommer sluta topp 5, varför så optimistisk? Jo för att jag känner mig säker på att spelet bara kommer att bli bättre. Utsikterna inför denna säsong är bättre än förra då man på förhand viste att vi skulle tappa spelare till sommaren.. nu tror jag inte vi kommer tappa nån, snarare kanske vi förstärker laget. Som sagt.. har en bra känsla inför denna säsong. Tror sen inte heller att man ska lägga för stor vikt vid Östersundsmatchen heller... är inte direkt det motstånd som passar ÖSK bäst, så känns aningen orättvist att dömma ut ÖSK vid en förlust mot Östersund. Nu släpper jag snacket om ny tränare till runt omgång 10... ligger vi på nerflyttning då hakar jag på disskussionen igen :)
2017-04-12 15:44
@Minatankar:

Vi har ju redan ett lag som gör tillräckligt med mål framåt. Det vi saknar är tillräckligt med högkvalitativ manpower bakåt för att dra resultatmässig nytta av att vi gör två mål per match. Jag tror det är lättare att se till att vi minskar antalet baklängesmål från 2 till 1 än öka antalet mål framåt från 2 till 3.

Peking fick en sjuhelsikes ekonomisk kalldusch och fick börja om från början med ingenting i ett läge ett par år före guldet. Superettan och allt. Det är mycket som skiljer olika lag åt och jag har ingen lust att påverka Peking år 2013. Jag är intresserad av ÖSK år 2017 och 2018. Annars skulle jag skriva på ett annat forum.
Örebro Minatankar
2017-04-12 15:37
Sänt: 2017-04-12 15:01

Janne Andersson som nu är förbundskapten var som bekant tränare i IFK Norrköping i 6 säsonger mellan 2011-2016.

Under de första fyra åren släppte man in 49, 43, 47 resp 50 mål och nådde placeringarna 13,5, 9 resp 12.

Alexander Axén har varit tränare i ÖSK i tre avslutade säsonger mellan 2014-2016. Under dessa år släppte man in 44, 50 resp 51 mål och nådde placeringarna 6, 9 och 9.

Frågan om Alexander Axén bör erbjudas ett nytt kontrakt i ÖSK bör nog handla om fler faktorer än om hur han hittills lyckats i defensiven. Där finns det flera "skolor", framför allt två. Den enda säger att man bör bygga upp laget bakifrån. Den andra prioriterar spelskickliga spelare på mittfältet och i kedjan som dessutom är disciplinerade defensivt. Optimalt är naturligtvis att kunna satsa på de allra bästa spelarna i alla lagdelar samtidigt. Tyvärr har ÖSK inte pengar till det f n.

Skulle ÖSK satsa det mesta av sina pengar på ett starkt försvar skulle laget sannolikt inte göra tillräckligt med mål. Skulle man satsa det mesta av sina pengar på anfallet skulle man sannolikt fortsätta släppa in många mål. Därför blir det en kompromiss. Hur långt den bär återstår att se.

2017-04-12 15:32
Något jag har tänkt på en del är hur man funderar kring ytterbacksspelet (inte bara i ÖSK, då). Man ser det som ett väldigt bra sätt att komma snabbt fram i banan och anfalla via inlägg från vänster och höger. Det innebär tyvärr också att när man letat ytterbackar så har man letat löpstarka snabba spelare som helst också har bra inläggsfötter.

Däremot har man inte funderat över om kanske motståndarna också har kanterna som primära anfallsvägar. Har man då bara (i ÖSK) rekryterat ytterbackar för deras offensiva kvaliteter (snabbhet, inlägg) men tummat på deras defensiva kvaliteter, så innebär det att man blottar sig ohemult mycket för attacker efter linjen. Det är min iakttagelse att det är så det blivit i ÖSK. I stället för att se alla fyra backar i första hand utifrån deras defensiva kvaliteter så har vi letat ytterbackar som egentligen inte är så himla bra defensivt.

För att klara att spela som ÖSK tänkt så måste man spela (och ha spelare som gör att man kan spela) som PSG eller Barcelona, där defensiven utefter kanterna i ett possessionsspel inte nödvändigtvis behöver vara högklassigt på samma sätt. Vi är inte PSG. Vi behöver vara bättre defensivt än vad vi är idag.

Min spaning är alltså att vi har fel typ av spelare som vänster och högerbackar. Genom att låta yttermittfältarna ta flankerna i stället för ytterbackarna frigörs även utrymme i mitten som gör det mindre trång för Nordin. I de två senaste matcherna har det räckt att motståndarna satt två spelare var och en inom fem meter från Nordin så har allt uppspel via mittfältet blivit förgäves.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-12 15:15
Minatankar

"Det finns naturligtvis massor av saker jag inte känner till i livet och inom fotboll. Men jag undviker då också att yttra mig om detta till dess jag skaffat mig grundläggande kunskap. Om det anses att vara en Besserwisser så får man anse det."

Du skrev ju igår 23:25 käpprätt fel om vägarna att bli elittränare i fotboll, där fanns det ju helt uppenbart ingen grundläggande kunskap. Ett mycket tydligt exempel kom ju även här nedan. Att Mellberg redan är elittränare efter sin karriär. Att du sedan skriver att Axén bärgade tredjeplatsen med Sixten är ju en sanning med modifikation. Sixten var väl knappast känd för att lyssna på någon annan när han var huvudtränare !!

Darum müssen wir reden
Mycket bra förslag med Mellberg, hoppas Sköldmark och Simon läser här ;)

2017-04-12 15:01
@Minatankar:

Det kanske bara är så att efter ett antal år med Axén så är ÖSK:s prestation ungefär detsamma. Ingen rörelse uppåt. Han kanske helt enkelt är Sveriges 9:e bästa tränare. Det är i och för sig bra. Inget att säga om det. Men det är inte bäst och det är väl det vi vill.

Eller så har paret Axén/ÖSK tillsammans inte kunnat uträtta de stordåd som många supportrar inkl jag själv hoppats. Därför kanske det är lagom att skiljas åt efter säsongen och ta in någon sommed de små medel klubben kan erbjuda möjligen kan ta oss upp emot Europaplatserna.

Klubben måste ju jobba mot visionen (Europaplats regelbundet) man satt upp och då räcker det ju inte att byta ut styrelseledamöter, man måste nog byta ibland både på bänk och på plan (det sistnämndadock kanske de till och med varit för bra på, hmmmm).

Stärk upp defensiven! Det är inte Axén så intresserad av. Därför måste vi ha någon som är det.
Örebro Minatankar
2017-04-12 14:52
Att kalla ÖSK:s chefstränare för en mysgubbe mot bakgrund av den uppskattning spelarna ger honom för hans sätt att både vara tydlig med vad han vill och samtidigt vara nära sina spelare, tycker jag är något positivt.

Att begränsa hans kompetens som tränare och ledare till detta och mena att det skulle kunna vara hans enda roll i ÖSK, visar bara på att den som uttrycker sig så inte har någon kunskap om hans kompetens som tränare och coach eller vet något om hur en tränarstab i ett elitlag jobbar.

Vederbörande har tidigare frågat oss vad en sportchef och lagledare gör i stället för att googla på frågan. Uppenbart vet han inte heller vad en tränare och coach gör och tror att någon som bara är en mysgubbe hjälper oss till SM-seger i Allsvenskan. Det hjälper inte med tio mysgubbar om inte chefstränaren har ett modernt ledarskap utan leder med negativ auktoritet och avståndstagande.
Det finns det mer än ett exempel på bland ÖSKs tidigare tränare där de inte haft spelarnas förtroende.

Det finns naturligtvis massor av saker jag inte känner till i livet och inom fotboll. Men jag undviker då också att yttra mig om detta till dess jag skaffat mig grundläggande kunskap. Om det anses att vara en Besserwisser så får man anse det.

2017-04-12 14:50
@Saywee:
Alla blir vi äldre, eller hur? ... eller för att travestera någon som inte bryr sig om fotboll (=min morsa): Har Garphyttan ett lag i Allsvenskan? He, he.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 14:48
@Saywee:
Haha, ja... har gott om tid. Men börjar ärligt bli lite jobbigt att vänta hela tiden. :)
AIK Saywee
2017-04-12 14:41
Alltid Örebro Jag har längtat efter resultat som supporter till ÖSK sedan 1960-talet, så jag vill inte stressa fram något i onödan. Men det vore ju trevligt om det händer något riktigt positivt snart. Iofs så har jag ju hela livet på mig att vänta, men det kanske inte alla har.
2017-04-12 14:40
@Minatankar:

Jag retas med dig. Kolla smajlisarna. Det brukar du vara noga med att man skall göra.

Det finns som sagt ett problem med Axel och det är att han sannolikt är okänd för gemene spelare. Där har Axén som redan skrivits ett övertag men tyvärr har han inte lyckats omsätta sin "aura" i något vettigt på plan. Nej, en kraftfull mittback med sturigt humör (=Mellberg) skulle ge både lyskraft och förhoppningsvis jävlar anamma på bänken. Målet är ju att fortsätta med snittet två mål framåt per match samtidigt som vi måste stänga helt bakåt.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 14:33
@Saywee:
Tror också Kjäll kan bli bra för ÖSK i framtiden. Men jag vill ha en tränare som ger resultat nu, inte ett långtidsprojekt som behöver ett antal säsonger på sig för göra ett namn för sig. För om vi ska vara helt ärliga, hur många toppspelare skulle vilja gå till ÖSK med Kjäll som tränare i nuläget? Och vi kommer aldrig kunna nå toppen utan tillgång till åtminstånde några av de bättre spelarna. Där tror jag Axen har ett stort övertag. Att signa andra tränaren vars främsta merit är att vara just andra ttänare skriker inte heller direkt sattsning. Tror ärligt inte äns Kjäll finns som tänkbart allternativ för ÖSK då de gått ut hårt mee att de satsar mot toppen nu.
Örebro Minatankar
2017-04-12 14:31
Sänt: 2017-04-12 12:33 Ändrat: 2017-04-12 12:35:27
//

Kan du berätta varför jag skulle kölhala dig för din uppfattning?

Kan du berätta varför jag eller någon annan ÖSK:are inte skulle kunna berätta om man har fel? Är du inte själv en ÖSK:are?

Kan du berätta vad som är rätt och fel vad gäller laguttagningar, taktik och byten?
2017-04-12 14:28
@Saywee:

... och Lagardere!! Det de verkligen skulle åstadkomma (= attrahera sponsorer utanför regionen) har de helt misslyckats med. Om det inte blir uppryckning på den punkten inom 18 månader undrar jag om ÖSK inte aktiverar "§50" = ÖSKexit
AIK Saywee
2017-04-12 14:24
Tror på Axel och känner att han skulle kunna bli och vara en mycket möjlig framtid för ÖSK. Axén kan vara mysgubbe om han vill bo i Örebro. Men facit kommer i höst! När påbörjas förhandlingarna om förnyade tränarkontrakt månntro ... Jag önskar bara ett bra resultat från alla som jobbar med ÖSK, spelare, tränare, korvgubbar, supportrar, kanslister, bollkallar med flera :)
Örebro Alltid Örebro
2017-04-12 14:23
@Darum müssen wir reden:
Väldigt intressant, det tror jag faktiskt skulle kunna funka. Tror inte han är omöjlig att få hit och hans namn kan attrahera spelare till Klubben. Jag skulle tycka det var ett bra namn om Axen inte presterar i år.
2017-04-12 14:18
@Alltid Örebro:

Olof Mellberg!!!
Annons: