/fotboll/osk/forum/1719.aspx/fotboll/osk/forum/1719.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro bison Forumkung
2013-09-23 19:44
Jonas// håller med i din analys men Häcken har aldrig vunnit guld och sen kan man ju alltid debattera var gränsen går för modern tid i fotboll, nu har du ju inte med Norrköping så kanske ska släppa den biten.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-09-23 19:43
Chipsen, 18:06, ... det är svårt att inte hålla med dig :( Men jag menar en riktig härförare, en gigant som leder vårt ÖSK till seger efter seger oavsett hur spelet ser ut ...
Örebro Jonas r
2013-09-23 19:35
lag med städer som örebro på sikt borde kunna konkurrera med. Alla har tagit guld i modern tid: Helsingborg staden är mindre men de har lyckats med spelar förvärv men framför allt byggt upp en vinnarkulur. Häcken staden större men häcken får enda vara med på listan då de räknas som fjärde lag i götet. De jobbar långsiktigt utan press från supportrar och är väldigt bra på att utveckla talanger för att sedan sälja dyrt. De vet spelare idag unga spelare som då väljer häcken framför ifk. Elfsborg även här är staden mindre . Elfsborg har också lyckats bättre med utveckla men också behålla och locka redan erfarna spelare. Nu har jag inte nämnt lag som Norrköping och Halmstad som också lyckats ta guld i modern tid. Med detta vill jag säga att det visst är möjligt som klubb i Örebro att lyckats. + Geografiskt läge + klubben som utvecklar talanger som går vidare ut i europa. + klubben som spelar attraktiv fotboll
Örebro mr olafski
2013-09-23 18:41
Gentile: håller med om haginge, jag tycker att han näst efter Wikström är den som har mest hjärta för klubben i dagens trupp. Har alltid älskat hagges inställning, tar alltid ut sig till 100% och lite till.
Örebro Gentile
2013-09-23 18:22
glöm inte Haginge när ni snackar härförare!blandar o ger,taskig teknik,men kämpar alltid som en svarvit djävul!och det kommer man långt med,kanske ända till ALLSVENSKAN!!
Örebro Chipset
2013-09-23 18:06
@Saywee:

I avsaknad av Berisha tänker jag i första hand på Nkili och Hasani blan utespelarna. Båda har visat sig oerhört viktiga för vårt spel. Hasani har tyvärr fått med sig lite poäng men räknar man hockeyassist borde han vara i topp.

Jag säger Nkili. Har funkat bäst av våra mittbackar. Och funkat bäst som balansspelare på mitten. Hade gärna sett honom på båda positionerna samtidigt.

Yasin är också värd att nämnas som "härförare" men han är mer än lirare i mina ögon.
AIK Saywee
2013-09-23 17:35
Vilken lirare är vår härförare ???
Örebro bison Forumkung
2013-09-23 16:50
Nummer 3 som är viktigt är talangutveckling. Vi måste ge unga spelare chanser, helt enkelt för att vi inte har råd att köpa färdiga spelare av hög allsvensk klass. I alla fall inte 11st. Här måste nog vi fans också tillåta att unga spelare misslyckas. Nu sitter jag med ett stenupplag i ett glashus men ta exempelvis Kalles insats senast, jag anser att han bör få spela nästa match trots att han brände mängder mot Ängelholm. Det som jag däremot inte förstår är varför Kvist efter sitt inhopp mot Assyriska inte fick 20 minuter mot Ängelholm. Tyckte hans inhopp gav en del hopp inför framtiden.
Missförstå mig inte nu, bara för att en spelare är ung och anses vara talang á la Rödlund (den eviga talangen) ska de inte få spela 90 minuter var eviga match utan att prestera.
Örebro bison Forumkung
2013-09-23 16:44
Tror utan att veta att det är lättare att "köpa" ett guldlag i hockey, däremot är det en jävla risk då den ekonomiska skillnaden mellan SHL och Allsvenskan är större än skillnaden mellan Allsvenskan och superettan. I alla fall om man läste Aftonblaskan om Leksand och Timrå för nån vecka sen.
Kontrakten ser ju lite annorlunda ut i hockey också.
Varför har inte ÖSK vunnit något guld i fotboll? Det är ju en tiotusenkronorsfråga kan någon ge ett "rätt" svar på den så är det ju bara att köra. Jag menar att det är väldigt mycket som ska klaffa.
Tror att ÖSK-Karl har rätt i sin analys angående Örebro som stad, ingen kan på fullt allvar säga att Kalmar, Borås eller Norrköping har mer som lockar. Däremot är det väl så att vi inte kan matcha IFK Göteborgs, Malmö och AIKs löner så där måste vi som jag ser det göra 2 saker rätt.

1. Vi måste scouta riktigt bra - för att vinna måste vi hitta fler Bedoya som kommer för en billig peng och inte har storlagens ögon på sig, vi kommer aldrig vinna ett budkrig mot de ekonomiska storlagen. Det gäller för övrigt även att vi inte som nämnda klubbar kan ta spelare från andra lag i allsvenskan lika lätt. Ta Malmösvärvningar av Raniegie bland annat, vi måste hitta guldkornen i de egna leden, i lägre divisioner eller utomlands.
2.Vi måste kunna erbjuda något annat än pengar, här bör man snegla på hockeyn och Mozart som ÖSK-Karl pratar om, alternativt locka med speltid - dock en risk då det binder upp tränarens valmöjligheter.
AIK Saywee
2013-09-23 16:21
Vilken spelare är ÖSK' härförare bland utespelare denna säsong ?
AIK Saywee
2013-09-23 16:17
pemo, 12:06, jag saknar en ABGAR !!!
Örebro pemo
2013-09-23 16:11
ÖSK-Karl // Bra svar. Ja, jag tror nog också på personkemin i föreningar. Men är helt okunning om de olka som sitter på posterna. Det där med " tråkiga staden" var väldigt subjektivt. Minns bara några namn som vi försökte värva inför omstarten 2006 ( tror jag ) som valde Elfsborg , Kalmar eller Halmstad istället för ÖSK. Och då fick jag för mig att staden inte var så attraktiv.

Saywee // Allt är relativt. Jag jämförde Örebro med "metropoler" som Malmö , Göteborg och Stockholm. Men visst, i jämförelse med Västerås så framstår Örebro som himmelriket på jorden. ;)

Ursäkta om jag inte uppfattade Örebro Energi som en stor sponsor, men det var säkert så. Jag bor ju inte i Örebro så hur starkt deras varumärke är vet jag inte. Det jag syftade på var kanske mer typ Volvo , ICA , SKF eller liknande.

Men, livet är ju till för att ständigt överraska. Varför skulle inte ÖSK kunna visa vägen med en bred hemmabas och satsning på ungdomar från egna leden? Tre - fyra etablerade allsvenska spelare och sedan ge kvarvarande förtroende. Men då måste det nog till en stark ledare som har en vision och kan bestämma över tränarna.

Finsk tränare gav många finnar både som ordinarie och som provspelare.
Nu har vi en skåning och det har givit en hel del från södra Sverige. föruto DG som är från Kungsör. Och det känns väl ganska ok. Och då räknar jag Nkili som skåning. ;)

" we are only in it for the money" Mothers of Invention
AIK Saywee
2013-09-23 15:30
Ursäkta mig, för att vara lite tråkig, men pengar styr nästan allt nuförtiden :( Med tillräckligt mycket pengar kanske det kan bli guld, men det är väl själva fan om vi inte kan fixa ett guld med kämpataktet och lite blod, svett och tårar .., ... å mycke GLÄDJE :) Heja SPORT !!'
AIK Saywee
2013-09-23 15:23
pemo, 09:28, punkt 3, där tror jag att du är totalt ute och cyklar ? Gamla fina ÖREBRO, idrottsstaden mitt i Sverige, GIH, Bergslagsnatur inom snabbt räckhåll, nära till allt, kultur och natur ... ... nej instämmer inte alls på den punkten ! Har du varit i Eskilstuna ???
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-09-23 14:20
Namn: pemo Sänt: 2013-09-23 09:28 Varför kommer aldrig ÖSK att ta SM-guld i fotboll? Ja, det finns ( som jag ser ) tre avgörande faktorer: 1. Ingen långvarig storsponsor. Pengarna är en framgångsfaktor 2. ÖSK tradition av att vara ett tråklag med bra försvar och " 0-0 " 3 Örebro som attraktiv stad. 1. Varför vann inte ÖSK SM-Guld under alla de år som Örebro Energi var storsponsor? Dessutom fick på den tiden både spelarna och deras fruar jobb på ÖBO och kommunen, vilket var viktigt. 2. Kan jag inte säga emot. 3. Talar man med ishockeyfolket är det lätt att locka folk p.g.a att det är en trevlig lagom stor stad för spelaren med familj, en viktig sak här att klubben verkligen tar hand om familjen, ishockeyn har framförallt Mozart som gör ett jättejobb med det. Nää, det måste bero på ett grundläggande fel i klubben. Jag tror det behövs en stark man som bygger en stark målmedveten styrelse som sätter bollen i rullning för SM-Guld.
Örebro pemo
2013-09-23 12:06
Varför blir vi så desperata och plockar fram avgrundens alla fällor efter en match som den mot Ängelholm?
Och då ska ni ha klart för etr att jag höll på att kasta fjärrkontrollen i väggen när kvitteringen var ett faktum. Men, vi ligger fortfarande tvåa och har allt i egna händer. Så, var detta bara en sista plump innan upploppssträckan tar sin början? Eller har den stora frossan inträffat?

Jag saknar en tydlig ledare på planen som kan elda på sina kamrater i alla lägen.Wikström är en klippa och kapten, men jag känner inte att han styr de andra. Hoppas verkligen att Nordin kan kliva fram nu och visa att han är en mentalledare på planen också. Avlossa lite skott från distans och trycka till lite extra i närkamperna

Samtidigt önskar jag att det kom lite mer djupledslöpningar. Men PEO:s ledstjärna verkar vara "tålamod" därav allt spelande i sidled och bakåt.

Hmmm....känns som om jag upprepar mig. Nåja, stor humor tycker jag i alla fall PEO:s svar om de byten han gjorde i fredags. Visst kan jag köpa att de försökte få Wiktorsson utvisad, då han inte riktigt hann med i svängarna, men ( som någon skrev ) då borde väl Dajja fått chansen i stället?

Att han sedan slänger in Boris säger väl att han vet mer om laget än vi andra.
Nu är ju inte jag tränare i ÖSK, så jag litar på Peo:s omdömme. Lika konstigt med Pode. Han var ju riktigt på hugget. eller hade han fått instruktioner att köra skiten ur sig för att sedan bli utbytt?

Men jag tröstar mig med att det inte kan bli sämre mot Brage. Eller kan det?
Örebro pemo
2013-09-23 09:28
Varför kommer aldrig ÖSK att ta SM-guld i fotboll? Ja, det finns ( som jag ser ) tre avgörande faktorer:
1. Ingen långvarig storsponsor. Pengarna är en framgångsfaktor
2. ÖSK tradition av att vara ett tråklag med bra försvar och " 0-0 "
3 Örebro som attraktiv stad.

Innan ni hänger mig skall jag kortfattat förklara.

1:an är ju självklar. Alla segrare ( utom Kalmar ) har haft en stark budget. Från storstan eller lokalt ensamma om pengarna.

2. Detta spöke är väldigt svårt att bli av med. -94 var ett lycklig avstickare. vi gjorde flest mål och mål i varje match, men det uppmärksammades inte speciellt mycke.

3. Ja, en lagom stor stad lite anonymt i stäpplandskapet. Svårt att locka svenska storspelare.Förutom Grahn då. ;)

Detta betyder inte att jag inte vill att ÖSK skall ta guld, men jag har sett mycket fotboll i mina dagar och är bara realistisk.

Att jämföra svensk fotboll med hockey känns lite fel. Hockey har väl max 5 - 6 länder med proffsligor som lockar. Det är alltså betydligt enklare att "köpa" ihop ett bra hockeylag än i fotboll. Men detta skall inte på någotvis förta ÖHK:s plats i elitserien.

Sixteneran var ett undantag som bekräftade regeln. Han fick rätt spelare till rätt tidpunkt och kunde få fram ett slagkraftigt lag som inte spelade som ÖSK brukade göra. Tyvärr var (är) han en elittränare som vill förfina produkten, och ingen talangutvecklare som jobbar långsiktigt. Han ( eller klubben ) ville ha resultat direkt. Att vi blev trea det året var pga för få oavgjorda. Två vinstar två förluster ger 6 poäng medans fyra oavgjorda bara ger 4 poäng.

Hur går det då nu? Ja, eftersom vi har allt i egna händer är det bara upp till laget att prestera. Är vi då ett lag för allsvenskan? Ja. Visserligen inget vinnarlag, men nog skulle vi klara oss kvar. Då skulle vi nämligen få mer betalt för vårt försvarsspel och sedan kanske vinna på kontringar. Och inte som i år, försöka vara ett spelande lag och möta igelkottsförsvar.

Men nu är ju inte fotboll alltid logisk. Hoppas att ÖSK-spelarna såg matchen i går mellan Syrianska och Hellsingborg. Topp mot botten och dessutom ett bottenlag som inte har något att spel för. Trots en man mindre andra halvlek klarade de oavgjort på bortaplan.

kan vara bra att ha i minne när Brage kommer på besök i morgon.

Så, denna långa drapa var bara mina egna tankar kring mitt favoritlag i fotboll och inte menat som någon provokation. Hur klubben styrs, vem som är "stark man" osv har jag ingen vetskap om och vill därför inte uttala mig. Men det är aldrig en styrelse som vinner matcherna utan de elva som spring på planen.

Och den 11:a vi får se i morgon kan se ut så här:
Oskar
Hagge - Wiken - Nkili - Björnkvist
Yasin - Nordin - Nilsson - DG
Kalle - Pode

Ursäkta igen att den blev lång. Och har du kommit hit är det för sent att scrolla. ;)
Brage Coldie
2013-09-23 08:39
Hej!

Förutom en förfärligt säsong och olust så har min vapendragare blivit sjuk vilket gör att jag har två sittplatsbiljetter över till dagens match. Ord.pris: 210:- /st nu 210:- för båda. Först till kvarn!

AIK Saywee
2013-09-22 23:23
John CapsLock, 22:16, sådant där elände finns överallt :( Liknande hände i div 6 i Halland. Vill tyvärr minnas att en match mellan Arvidstorp och Gullbrandstorp urartade totalt. Arvidstorp åker troligtvis på 4000:- i böter och riskerar att uteslutas från seriespel. Så skillnaden mellan turkisk och halländsk fotboll och våld är inte speciellt stor. Vad är det för planet vi bebor ?
Örebro Miroslav kuba
2013-09-22 23:13
Djurgården-Åtvidaberg 2-0 PSG-Monaco 1-1 . Nu har jag dubbel anledning att hålla på ÖIS i morgon . Degerfors-Örgryte 2 i morgon då sitter min trippel !! :)
Degerfors gbgdeg
2013-09-22 23:08
@ÖSK-Boldt:

Klart ni ska vara nöjda men ni var ju grymt bra på våren men tyvärr har ni hamna i en svacka känns det som ,ändå plockar ni poäng STARKT , men jävligt frustrerande för vissa:) men hoppet försvinner inte heller...
Örebro John CapsLock
2013-09-22 22:16
Apropå störningar under match
Örebro Miroslav kuba
2013-09-22 21:54
Viktigt att Hammarby vann ikväll. Det är bra att dem iaf har en teoretisk chans att nå kvalplatsen när dem möter Sundsvall hemma nästa omgång.
AIK Saywee
2013-09-22 18:41
butter toker, tack för att du tog dig tid med statistik ... hälsa Glader och de andra små. Svartvit och de sju små djärva :)
Örebro Gentile
2013-09-22 18:10
samsyn är vad som krävs!röda tråden (ursäkta tjatet)för det spelar ju liten roll hur bra tränaren är om de som håller i plånboken inte är överens med förstnämde om vilka som ska värvas,avpolleteras,säljas osv men det kanske funkar bra i Ösk,har dock en känsla av att det inte alltid vart så?
Örebro butter toker
2013-09-22 17:26
nu har jag själv räknat ut sixtens tabellrad vilken är 50 29 53 from 2008 tom efter tolv matcher 2012 vilket ger 37,9% strax ovanför stefan lundin alltså peo får 45,2% på sina 42 matcher 18 under 2012 o hittills 24 i år, 19 12 11. då går han in strax efter Rolf z men, de går ju inte rakt av att jämföra tränarprocenten eftersom laget legat i olika div genom åren ju
Örebro butter toker
2013-09-22 16:30
ja punkare skojar inte. ser att statistiken slutar en bit in på 2007 men för den som orkar e de lätt att summera sixtens tid, slutade ju efter tolv matcher i fjor o sedan ede ju peos statistik
AIK Saywee
2013-09-22 16:28
På min t-shirt står det ... JUST DO IT Men ibland kan det finnas en och annan skribent som tycker det är kul att plocka fram historisk statistik och gör det oftast väldigt bra. Det är lite synd att ta detta nöje i från de som är mycket bättre och snabbare än mig på sådant :)
Örebro Gentile
2013-09-22 16:24
punkare?? hahaha!
Örebro butter toker
2013-09-22 16:23
sen äre bara att gräva på som journalisterna (stavning?) brukar säga. Orvar tex stod väl mest för 4 2 4 men iblan 5 3 2 o dala väl mest 3 5 2 eller var det mest 4 4 2 ? jingan 4 4 2 men sixten 4 3 3 som bekant
Annons: