/fotboll/osk/forum/1678.aspx/fotboll/osk/forum/1678.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro John CapsLock
2013-10-29 12:48
@Sogen:
Han släpper vi till Degerfors :0) Nä, seriöst talat så är mitt intryck att han gjort sitt på den här nivå och framför allt allsvensk nivå om så det blir. Han har fortfarande god bollkänsla men defensiven, snabbheten och markeringsspelet känns passe. Och det säger jag med all respekt för en mycket bra spelare, personlighet och det han tillfört ÖSK. Sällan skadad och mer el mindre en inventarie på sin vänsterplats. Möjligen, men bara möjligen, om han accepterade ett år på bänken och som en backup men då bara i högst 1-2 matcher i rad. Nu är det all in på Dajje. Han har kommit för att stanna på en backplats. Ser att DG får mycket beröm nedan och att det är en spelare vissa anser att man ska satsa på. Framtiden kan jag inte se el bedöma men det han presterat hittills tycker jag sammantaget varit svagt. Absolut ingen som gjort avtryck på mig vilket fall. Tycker han uppträder som han har dåligt självförtroende i vissa lägen men framför allt har han ju varit så anonym i många matcher
Örebro Sogen
2013-10-29 12:46
kcm Jag sätter inte Dajje som backup jag säger att han får vara backup om han inte lyckas peta Hagge (vilket jag är rätt övertygad om att han gör). Jag tror däremot att det blir viktigare att ha en vänsterfotad ytterback till vänsterback allsvenskan. Viktigare att snabbt och under högpress kunna komma till inlägg och oxå tidigare inlägg pgs att motståndarna är bättre. Dajje får då problem till vänster. Därför ser jag helst. Ny v-back och Dajje till höger! Jag tror att vi behöver mer defensivt duktiga innermittar i allsvenskan och därför vill jag ej lägga pengar på Nordin. Mer IFK GBG spel med sittande innermittar och kant löpande yttrar. Iallafall för att hänga kvar första året.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2013-10-29 12:31
Jag tycker att Björnqvist har varit riktigt bra under de senaste matcherna. Han inledde lite tveksamt med ett par lite svagare insatser, men han har höjt sig rejält! Jag var orolig över hans defensiva kvaliteter men han har ju varit klockren i defensiven. Snabb, följsam och brytningssäker. Visst är han väldigt högerfotad, men jag tycker ändå han har visat att han kan anpassa sig till vänsterkanten också. Jag tror han har mycket goda möjligheter att bli uttagen till januariturnén efter en säsong i Allsvenskan. Sverige saknar ytterbackar med hans egenskaper.
Örebro KCMarten
2013-10-29 09:49
@Sogen:

Håller med dig i stort men..

Björnquist har utvecklats och gjorde en riktigt bra insats mot GAIS. Sätter du honom som backup kan du lika gärna släppa iväg honom till en annan klubb. Det vore riktigt trist eftersom jag är säker på att han inom kort är vår bästa ytterback med den utvecklingskurvan.

Vi saknar ledare på mittfältet så varför är så många negativa till Nordin?
Man kan ju inte i samma mening kritisera honom för att spela i sidled och samtidigt konstatera att ingen springer i djupet. Nordin har visat gång på gång att han är grym i att hålla i bollen och skapa tid för sina medspelare. Om ingen löper och gör sig spelbar så tvingas ju Nordin att spela bollen i sidled.

Nä, jag ser gärna att Nordin tar rollen som mittfältsgeneral. Mot GAIS tyckte jag att samarbetet mellan DG,Nordin och Moe funkade riktigt bra. Det vara bara Yasin som ibland kom på mellanhand.

Så lös Nordin till en rimlig penning och ge Dajje en försäsong, i kombination med övriga förändringar som du föreslog, så kommer ÖSK bli riktigt bra nästa år.

Risken är dock att att Farnerud slutar och då behöver nog blåvitt få tillbaka Nordin. Så jag håller med om att vi behöver få in en bollvinnande innermittfältare ändå, inte minst som ersättare för Nilsson som inte kommer hålla i Allsvenskan.
Örebro Sogen
2013-10-29 09:31
svartvitt wowoah har sagt i NA att han vill spela i ösk även nästa år.
Örebro Svartvitt forever
2013-10-29 09:25
DaSa//
Vem ska man jämföra Björnqvist med om inte de som har spelat på samma position nästan hela året? Kan tillägga att Wowoah har gjort det bra i snart sex år, men att han med ålderns rätt säkert lägger av.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Sogen
2013-10-29 09:19
Hyr ska vi värva inför nästa år? Går vi ej upp: backlinje Behåll samma backlinje mittfält Värva en innermitt av god s1 klass, varför inte Jernberg. Lämna tillbaka Nordin. Värva Kvist DG har vi nog ej råd med då. Anfall lämna tillbaka Pode och värva djupledslöpande forward helst Crespo men annars Kamara från Värnamo. Om vi går upp. Backlinje Värva ny vänsterback. (Dajje backup på vänster och höger om han ej petar Hagge). Värva stabil mittback (släpp Wikström). Mittfält En bra allsvensk grovjobbande bollvinnande innermitt. Värva DG. släpp Nordin Anfall Släpp Pode. Släpp Petson. Värva Crespo + ung ljipledslöpare,
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-10-29 08:50
Namn: Svartvitt forever
Sänt: 2013-10-29 05:47 Ändrat: 2013-10-29 05:52:02
//
Du skriver som vanligt oerhört intressant och med kloka slutsatser, oavsett om det sker här eller i form av artiklar.
Örebro DaSa
2013-10-29 07:36
forever/ Bra inlägg, men tycker inte att du skall jämföra Daniel med Wiktorsson eller Wovven då ingen av de senare håller se-klass längre som ytterbackar. Sen är jag skeptisk till DG, men det som talar för honom är att vi säkert kommer att spela mer med omställningar nästa säsong om vi går upp och då kommer hans snabbhet till sin rätt.
AIK Saywee
2013-10-29 06:49
Svartvitt forever, mycket trevlig läsning på morgonkvisten :) De spelare du nämner i ditt inlägg, plus Oscar, blir nog de som blev/är skillnaden mellan AS och SE ... ... nu rullar tåget vidare mot slutstationen.
Örebro Svartvitt forever
2013-10-29 05:47
I den underbara matchen I förrgår var det mycket som gladde, men två spelare som stack ut och äntligen visade upp sin fulla potential, enligt mig: Daniel Björnqvist och Daniel Gustavsson. Björnqvist gjorde några pigga inhopp och har därefter sakta men säkert växt in i startelvan, om än inte på sin favoritplats - högerback. Mot GAIS var han lysande. Med Björnqvist på ytterbacksplats får ÖSK:s spel en ny dimension med en back som ensam kan riva upp ett motståndarförsvar med sin snabbhet. Visst, han är starkt högerfotad, men två gånger nu har han serverat Hasani på samma sätt: vänt ut och in på sin back, ryckt ner mot kortlinjen och ett perfekt inspel snett inåt bakåt. Dessutom flera gånger till som det nästan resulterat. Så jag ser inget stort problem med att låta honom spela på vänsterkanten, eftersom jag inte kan se någon annan där i nuläget. Jag kan inte riktigt förstå dem som tycker att han är en säkerhetsrisk bakåt. Visserligen har även han begått misstag som motståndarna utnyttjat, men detsamma kan i så fall sägas om både Wowoah och Wiktorsson, och Björnqvist har gång på gång visat att INGEN springer ifrån honom. Den orutin i elitsammanhang som ännu finns hos Björnqvist kommer att slipas av, och jag är väldigt glad åt att Ljung ger honom speltid. En blivande storback. Wiktorsson visar klass när han äntligen får spela på sin rätta plats som mittback, men på vänsterbacken vill jag absolut inte se honom. Vi såg mot Degerfors hur en snabb anfallare kan utnyttja hans bristande snabbhet, och de andra lagen är nog inte sena att lära sig det. Daniel Gustafsson har nog setts som en besvikelse av många, särskilt dem som tidigare har sett vad han går för. Nu lossnade det äntligen för DG - kanske bäst på plan i lördags - och han är för mig given på yttern nästa år. Jag nästan förutsätter att ÖSK löser honom från AIK. Om alla rykten stämmer att Kamara är på väg tillbaka, så fattas inte så många pusselbitar för ett dugligt allvenskt lag nästa år. Alternativet vill jag inte ens tänka på, så man går i hemsk nervspänning i fyra dagar till. Därefter vet vi om det blir himmel eller helvete. Vi har allt i våra egna händer nu på lördag, men ändå känns det lite onödigt att det skulle bli så här spännande. Jag minns att Aftonbladets superettanblogg på försommaren trodde att ÖSK skulle vara klara för Allsvenskan omkring omgång 25. Sedan har det hackat hela hösten och vi har missat chans på chans att rycka i tabellen, och enda räddningen har ju faktiskt varit att Sundsvall har haft lika skakig form som vi. Låt oss inte glömma det. Det är ett märkligt psykologiskt fenomen för mig att spelet har knutit sig mot "lätta" lag, även hemma, och vi har tappat en lång rad ledningar, samtidigt som vi blommar ut och gör årets bästa insats i en måstematch med kniven mot strupen. När jag satte mig på min plats i lördags var jag helt inställd på 90 minuters pärs och ett ställningskrig där man spelade med nerverna utanpå tröjan. Klart är att chockstarten var förlösande. Låt mig för ett ögonblick vara djävulens advokat och säga att även om vi fixar det här nu på lördag och lyckan är ett faktum, bör vi inte i glädjeyran glömma vad som inte fungerat optimalt under året och ta lärdom av det, om vi ska kunna etablera oss igen som allsvenskt lag. Jag tyckte att Gustav Cronas analys nyligen var klockren, och var förvånad över att P-O Ljung motsa den eftersom Crona ju påtalade saker som vi alla har kunnat se inför öppen ridå, till exempel oförmågan att döda matcher där vi haft ledningen. Kanske var det den extremt hårda press Ljung måste känna inför uppgiften att föra skutan i land. Det är ju en helt annan sak att träna ett lag som kommer från ingenstans och överraskar alla - Falkenberg - jämfört med att leda ett lag som alla redan inför säsongen väntar sig ska gå upp. Man har ju dessutom varit mycket tydliga själva med det. Det ska ju göras också. Det kan nog finnas många olika skäl till att vi inte tagit poängen under hösten på samma sätt som under våren, men jag gör det enkelt för mig och nämner två: Alhassan "Crespo" Kamara och Ilir Berisha. Kamara var under våren just det som saknats i anfallsspelet under hösten: en genombrottstark spetsspelare som ensam kunde trycka sig fram på ren kraft och framfusighet. Och Berisha var under våren lagets bäste spelare, ibland i en division för sig. Han gav tillsammans med Wikström en oerhörd stabilitet i försvaret och var dessutom ett vasst offensivt vapen på hörnor. Med dem båda tillbaka till nästa år ser jag framåt med tillförsikt. Stackars Wille. Det är lätt att glömma att vi har en av Sveriges bästa anfallare i laget, helt enkelt därför att han så sällan är i spelbart skick. Jag lider verkligen med honom, och de få gånger vi fått se honom på plan har han ensam lyft spelet framåt. Jag håller alla tummar för att han äntligen ska få ordning på sin krånglande kropp och att vi ska få se honom glänsa på Behrn Arena nästa år. I Allsvenskan!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-10-29 00:23
Grattis Världens bästa sportklubb
AIK Saywee
2013-10-28 23:13
Grattis på 105-årsdagen ÖSK !!! ... jag bjuder på fortsatt support
Örebro berra-z
2013-10-28 23:07
GRATIS PÅ FÖDELSEDAGEN ÖSK!!! 105 ÅR 28 OKTOBER 1908 - 28 OKTOBER 2013
AIK Saywee
2013-10-28 22:55
Matta, 21:56, matematik Matta :) 7/9 räknat med bråk ...
Örebro Mr. Milton
2013-10-28 22:49
Dagens glädjeämne frånsett gårdagens underbara vinst är att Minatankar är tillbaka på forumet (om än som inhoppare enligt egen utsago).

Varför nöja sig med att vara inhoppare? För mig har du en given startplats i detta forum :)
Örebro Matta
2013-10-28 22:41
widemarch, chilie// Kom just att tänka på den möjligheten också : )
Örebro chilie
2013-10-28 22:11
Örebro kryssar, giffarna segrar och Falkenberg torskar...kval för Falkenberg
Örebro widemarsh
2013-10-28 22:04
Förlust räcker till allsvenskan om: Sundsvall förlorar eller kryssar. Oavgjort räcker till allsvenskan om: Sundsvall förlorar eller kryssar, alt. om Falkenberg förlorar. Seger räcker till allsvenskan oavsett övriga matchers resultat :) Vi siktar på seger va? Matta// Sundsvallsvinst och oavgjort för ÖSK kan också ge Allsvensk direktplats, om ÄFF slår FFF!
Örebro Matta
2013-10-28 21:56
Ägnade mig åt en liten räkneövning idag. Matchen LSK-ÖSK kan sluta på tre sät - vinst, oavgjort och förlust. Detsamma gäller för Sundsvall i matchen mot Landskrona. TIllsammans ger det 3 x 3 = 9 möjliga utgångar av de två matcherna.

Bara 2 kombinationer, Sundsvallsvinst och ÖSK-förlust eller Sundsvallsvinst och oavgjort för ÖSK gör att vi missar direktkvalificering. Alla övriga, alltså 7/9 resultat i de båda matcherna, gör att vi går direkt till AS. Hoppfull!
Örebro Brus-Nilsson (Svag signal)
2013-10-28 21:16
Text-TV har en målande beskrivning från Borås med tanke på väderläget:
"När matchen blåstes av stormade de 4000
ditresta supportrarna planen."
Örebro either/or
2013-10-28 21:05
Bra resultat i Jönköping för ÖSK. Nu åker ju Sundsvall till en mycket tuff bortamatch mot ett Landskrona som kämpar för sin plats i serien. Då måste man ju ändå säga att vi har en klart enklare match mot ett LSK som inte har det minsta att spela för. Det här ska vi ta!
Örebro John CapsLock
2013-10-28 21:02
MFF svenska mästare. Kan ju påverka de vaga rykten som fanns ett tag att MFF var ute efter Peo
Örebro John CapsLock
2013-10-28 20:52
ÖSK 105-år idag
Örebro DaSa
2013-10-28 20:45
Nu är det ju lite tidigt att börja planera inför nästa säsong, men kan inte låta bli:) Som det ser ut idag så kommer vi att behöva att värva minst tre nya startspelare till nästa säsong. En ny vänsterback, en krigare på mitten och en djupledsanfallare.

Anfallaren känns rätt så given, välkommen hem Crespo! Krigaren på mitten hoppas jag på Faltsetas (Gefle), han borde vi kunna locka över med en saftig lön. Till sist så tycker jag att vi skall försöka på Nouri (KFF), han kommer bli riktigt svår men man kanske kan knåpa ihop ett paket för hans familj.

Utöver spelarna ovan så är andra intressanta namn:
- Milosevic, mb (Brage)
- Samuel Mensah, vb (Östersund)
- Bertilsson, mf (truppspelare)
- Rachid Bouaouzan, ytter (free)
- Pär Ericsson, anfallare( Mjällby)
- Adam Eriksson, mf (GAIS)
Örebro DaSa
2013-10-28 20:32
Är helt emot att byta spelsystem till sista matchen, däremot skulle jag kunna tänka mig att byta ut Nordin och köra Moe från start.

Sen så brukar man ju säga att tabellen aldrig ljuger, men jag tycker att under våren så for den med osanning. Kommer inte ihåg hur många matcher vi vann tack vare en idioträddning av Oscar i slutskedena av matcherna. Nu kanske inte hans räddningar är tur, men tycker att vi har haft mera tur än otur denna säsong så vi skall vara tacksamma att vi har möjligheten att gå upp i egna händer inför sista omgången. Igår fm trodde jag att det skulle bli kval men nu är jag rätt så övertygad om att det är Falkenberg som kommer att få kvala mot BP. Inte en helt omöjlig uppgift för dem (eller oss om det nu blir vi).
Örebro either/or
2013-10-28 20:17
Kom igen J Södra! 2-1 med ca 30 min kvar.
Call For Rain
2013-10-28 18:44
Det vore tacksamt om Jönköping besegrade Landskrona ikväll, för då har BOIS något att spela för när de tar emot Sundsvall i sista omgången. Vinner de ikväll är de kanske helt ointresserade att bjuda giffarna motstånd.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-10-28 18:42
En dags kortare vila för Ljungskile
Örebro berra-z
2013-10-28 18:25
var på Behrnabeu idag och titta på a-lagets träning, efteråt stannade beger kvar och nötte skott, dem var magiska!!! #tillsammanstillbaka
Annons: