/fotboll/osk/forum/1578.aspx/fotboll/osk/forum/1578.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-12-25 22:40
En örebroare, dåligt minne du har, är du ny här ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro John CapsLock
2013-12-25 22:32
@Asbjörn#10:

Ja förlåt. Jag kanske var otydlig. Jo jag läste det och håller med. Riktade mig inte heller mot dig med ordet "ni"

Jag försöker inte heller vara ironisk även om det kan verka så. Men jag hade/har helt enkelt inte fatta hur man kommit fram till bedömningen av hans höga nivå. För jag gör en mer "primitiv" bedömning och har bara utgått i från de matcher jag sett sista säsongen. Och som du indirekt säger tittar jag nog för mycket på dels hans räddningar, hans icke räddningar och misstag/felbedömningar. Men också tyckt han haft relativt lite att göra.

Hur mycket han talar och styr vet jag inte och i hur stor grad han har de andra egenskaperna utanför "tokräddningar" kan jag inte heller svara på. Den bedömningen gör andra här inne mycket bättre.

Angående om vad du sa om Isaksson så tycker jag iofs han fortfarande gör många bra räddningar och jag har inte sällat mig till dem som kritiserar honom. Jag har inte ens uppfattat den kritiken men det är möjligt att den finns. Men jag skulle gärna vilja se Johan Wiland få stå någon match av värde.

I övrigt ett bra inlägg från dig 21:49. Det är så man skapar konstruktiva debatter
Örebro En örebroare
2013-12-25 22:20
Saywee// Nej Pozniak var en forummedlem som hade det som nick som du fixa en spärr på. Kommer du ihåg?
Örebro Asbjörn#10
2013-12-25 22:16
John C, mitt inlägg var som sagt inte riktat som någon kritik eller liknande till dig eftersom du var tydlig med att du varken ville säga bu eller bä om honom. Började bara spåna lite allmänt kring hur folk ofta generellt bedömer målvakter. Att Oscar i nuläget skulle bedömas hålla "nästintill landslagsklass" tycker jag dock inte om man med landslag menar utöver januarisvängen. Potential finns dock där!
Örebro John CapsLock
2013-12-25 22:09
@Asbjörn#10 Du har så klart rätt i det och kanske inte detaljer jag tittat på i första hand. Är just därför så imponerad av er andra som inte bara som jag tittar på räddningar, luftspelet och till viss mån positioneringar och agerande i vissa situationer, att "ni" kunnat se att han håller nästintill landslagsklass Men du har 100% rätt att de är viktiga aspekter som utmärker en duktig målvakt.
Örebro Sweet Leaf
2013-12-25 22:08
Har vi med Asbjörns inlägg precis bevittnat årets proffsigaste inlägg här inne så här under årets sista dagar? Vågar man hoppas att 2014 för med sig fler inlägg och skribenter av den kalibern snarare än det tjafs vi fått uppleva de senaste veckorna? Hoppas att vissa skribenter tar det här med nyårslöften på allvar...
Örebro ÖSK FANS
2013-12-25 21:55
Ja en playmaker verkar inte prioriteras..väldigt tyst och inga rykten om en sådan.
Örebro Asbjörn#10
2013-12-25 21:49
Detta inlägg är nu inte riktat direkt till John Capslocks tidigare inlägg utan är egentligen bara lite allmänna tankar jag generellt funderade på kring målvaktsspel. Jag tycker det blir lite skevt när folk ständigt ska bedöma målvaktskvalité efter hur många "tokräddningar" en målvakt gör. Är det verkligen ett bättre målvaktsingripande att vara något ur position och tvingas korrigera det med att flyga som ett streck genom luften än att stå någorlunda rätt från början och bara behöva styra iväg samma boll? Ett klassiskt exempel på detta är när man runt landslaget hör folk som klagar på att Andreas Isaksson inte gör lika många "omöjliga" räddningar nu för tiden som han gjorde när han var yngre, att detta då skulle innebära att han är en sämre målvakt idag. I min värld är Isaksson en bättre målvakt idag än för 7-8 år sedan, förmågan att arbeta bort behovet av att behöva ta till "omöjliga" räddningar borde snarare lyftas fram som en styrka! Oscar är såklart fortfarande för oprövad för att nämnas som topp i Allsvenskan eller liknande men jag köper inte riktigt det här snacket med att han ännu inte blivit testad för att han inte behövde göra så mycket räddningar i år. Det finns så oändligt många övriga aspekter att ta hänsyn till kring målvaktsspel än just antal jätteräddningar. Hur styr han sin försvarslinje? Vilken trygghet inger han? Står han på rätt avstånd från linjen? Står han rätt i sidled? Hur rörlig är han? Håller han ständigt uppe 100-procentig fokusering? Hur stor gör han sig i olika situationer? Vilken spelförståelse besitter han? På samma sätt som man berömmer en spelare som Anders Svensson som kan få grejer att se simpla ut på planen bara för att han har läst vad som skall hända härnäst kan man även bedöma en målvakt med samma förmåga. Så även om Oscar inte gjorde så många tokräddningar under året så imponerade han ändå stort på mig i så många andra delar av sitt målvaktsspel!
Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:48
@Gentile:

Ja jag håller med. Sen kan jag iofs tro att man inte skall underskatta en bra ytterback och dess betydelse för laget. Men playmaker måste vara prio #1

Jag hör inget om det. Inga rykten eller något. Läser inget om det. Men hoppas ÖSK söker. Men klockan tickar. Visst, vi har ett sommarfönster också, Och vi har ju fått vänja oss vid att en trupp aldrig är definitivt satt i mars

Funderar på om man jobbar på utlåningar också? Kanske måste ÖSK frigöra löneposter? Jag vet inte
Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:40
Som tillägg kan jag väl nämna att ska man bara gå på insatsen 2013 i S1 så borde ju Falkenbergs målvakt också vara med på Januari-touren (Om den nu blir av. Läste att det var en del trassel. Men det kanske har löst sig). Han var ju riktigt bra

Örebro John CapsLock
2013-12-25 21:30
@minatankar (för sm-guld):

Jag tror att man tog ut honom för att syna honom närmare nu när man fick ett återbud. Jag skulle kunna utveckla det men orkar inte.

Men vad jag skrev är att jag baserar mitt omdöme enbart på hans spel i SE 2013 där han var bra men om hans insatser under denna säsong räcker för ge täckning för uttalande "Toppmålvakt i AS" och dylikt kan jag inte se.

Men för den skull kan han ju givetvis bli det. Jag har inte kompetensen att läsa ut hans potential som ni utan jag kan bara se det ur ett pragmatiskt perspektiv. Dvs senaste prestation och hur jag personligen uppfattat det.

Han kan säkert slå med buller och bång och bli kanon i AS. Jag bara skriver att det jag såg 2013 fick inte mig att skrika "Landslagsklass". Jag är bara så imponerad av många av er alla att ni utifrån säsongen i S1 nu senast kan se att han är en av Sveriges bästa. Ta det som en komplimang.

Örebro Gentile
2013-12-25 20:49
playmaker måste ju vara det vi har störst behov av!spela ytterback är ju inte sådär väldigt komplicerat oavsett vilken fot man har som sin bästa,tycker nog man ska lägga krutet på kreatören om man är i den sitsen att man måste prioritera,ytterbackar har vi ju en hel skog tänkbara!men finns det stålar.. så visst ... in med en vänsterfotad! annars vill jag nog hävda att en yrkesman i fotboll bör kunna dräpa iväg ett hyfsat inlägg/pass med "fel"fot!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-12-25 20:36
John CapsLock (Örebro) // Kan nig tycka att en målvakt som är uttagen till läger med A-landslaget ligger nära en 5 relativt sätt. Vem ska annars ha det?
Örebro John CapsLock
2013-12-25 19:37
För mig har Oscar Jansson kvar en del att bevisa innan jag sätter "5".Han har en del superlativer att leva upp till "Sveriges bäste målvakt", "Landslagsklass" osv. Jag är förmodligen en oduglig fotbollskännare när det kommer till målvakter men någon säsong som extremimponerade på mig har han inte gjort. Han kanske har den potentialen men det fanns andra målvakter i SE som var minst lika bra. Oscar gjorde en del bra räddningar. Några av hög klass. Men också flera misstag. Och han utsattes aldrig för de där stora proven utom möjligen i bortamatchen mot Hammarby. Så jag vet inte riktigt vilka kriterier på gångna säsong som skulle få mig att säga att han kommer bli en av AS bästa målvakter. Men jag får nog bokföra det på mitt konto för oförmåga att bedöma målvakter då man öser beröm över honom både i forumet såväl utanför det. Men jag blir mer än gärna överbevisad kommande säsong och mycket glad om det går riktigt bra för Oscar. För jag påstår på inget sätt annat att han är en bra målvakt. Men hur bra? Där har jag inte fått kvittot som alla andra fått. Jag har sett SGL i gamla ÖSK. Han var bra. Anders Karlsson var bra. Men ingen har imponerat på mig som Alvbåge under hans första sejour i ÖSK (då han ungefär var i Oscars ålder idag) liksom första 1-2 säsongerna under hans andra. Han tog ju kanonader av skott efter varandra och motståndarna skakade bara på huvudet. Jag vet att många tyckte han brast i luftspelet även om jag tycker han utvecklade det. Däremot tycker jag han tappade "Det" under sin sista tid i ÖSK
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2013-12-25 19:25
minatankar// Väl bekomme, tack för något relevant att diskutera :-)
Örebro Sweet Leaf
2013-12-25 18:18
Att Stefan Batan har varit på besök här i Örebro delade jag ju med mig om redan för ett par veckor sedan även om vissa då verkade tro att jag skojade...
Örebro ÖSK FANS
2013-12-25 18:02
En Örebroare

Stefan Batan !!!
AIK Saywee
2013-12-25 17:43
Har Chris Pozniak kännedom om ÖSK's framtida värvningar ?
Örebro DaSa
2013-12-25 17:36
Håller med om dina betyg för tillfället. Däremot tror jag att backlinjen kommer växa ut till en fyra i sommar medan att mittfält och anfall kommer att sjunka om vi inte får in ngn ny.
Örebro En örebroare
2013-12-25 17:09
Pratade med Pozniak idag och det är väldigt nära med våran nya vänsterback ifrån superettan. Jag själv tycker det låter som en väldigt spännande värvning.
2013-12-25 16:57
Namn: Åter till ståplats. (Sekt. E)
Sänt: 2013-12-25 15:55
//

Vill också tacka dig för dina kommentarer! :-)
2013-12-25 16:05
@Åter till ståplats. (Sekt. E):
Kan köpa det du skriver. Ville dock inte sätta 1 på Saeid, eftersom han i sina bästa stunder är en duktig playmaker och kan naturligtvis utvecklas och bli ännu bättre. Tror dock inte att Peo satsar på honom i denna roll på innermittfältet. När det gäller mittfältet är t ex Yasin mycket intressant. Kanske kan han själv bli en 4 i AS och kanske kan RÅP också bli 4. Men när det saknas en playmaker av hög klass så sjunker mitt betyg för mittfältet till 2-3. När det gäller forwards är både Hasani och Crespo stora favoriter hos mig. Hasani kan dock vara lite långsam i AS och Crespo behöver fortfarande utveckla sitt spelsinne. Pode behöver bevisa mycket. Därför satt jag 2-3 för forwards men det kan i bästa fall bli 3-4.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2013-12-25 15:55
minatankar (för sm-guld) // Intressant tycker jag. Dina faktorer kan säkert skapa en ganska bra bild av vad som krävs. Jag håller med dig om vårt styrkeförhållande i de flesta avseenden. Men skulle nog säga att vi har en stark trea på mittfältet och en etta på playmaker. På forwards känns det som en stark trea för mig även där, men givetvis är vi väldigt skadekänsliga. Om man bygger laget genom att förstärka där det är som sämst ställt letar vi alltså efter en playmaker...
2013-12-25 15:26
Nu en liten paus i julfirande och umgänge. Funderar lite på vilka viktiga faktorer som skapar ett SM-tecken och hur ÖSK ligger till i dagsläget. Ser nu bara på det sportsliga. Som alla insiktsfulla vet, skapas i grunden alla förutsättningar för framgång på planen utanför densamma. Men det går jag inte in på nu. Väljer de sportsliga faktorer som jag tror har stor betydelse och väljer en 5-gradig skala så att ni har något att tycka till om, i det fall nu mina tankar kring detta är intressanta. Allt utgår från vad som utmärker en SM-vinnare. Proffsigt tränarteam som vet vad som krävs: 5 Målvakt: 5 Försvar: 3 Mittfält: 2-3 Forwards: 2-3 Playmaker: 2 Målskyttar: 3 Team- och lagkänsla: 4 Avbytare/bänk: 3 Tror att man behöver minst 4 på samtliga punkter för att vinna SM. När det gäller hur pass bra spelarna är tränade i olika avseenden vill jag egentligen inte sätta någon siffra, eftersom jag har för liten insikt om detta. Men antar att den kan ligga på 4, om jag nu ändå ska skriva något. Vad tycker och tror du?
Örebro DaSa
2013-12-25 15:10
Viktigast efter att ha fått in en ny vänsterback är att bli av med Nilsson och Bergers löneposter. Jag skulle gissa att den förstnämnda har en skaplig allsvensk lön. När detta är avklarat så kan vi leta efter en kreativ mittfältare. Sen hade jag gärna sett fler justeringar av truppen som t.ex byta ut Pode mot en klassanfallare som kan ta över efter Hasani när hans kontrakt går ut.
Örebro DaSa
2013-12-25 13:31
Gjorde lite research... jucas (Assyriska) 2013-12-24 22:06 Zelge Det står ingenstans. Har fått höra det av en trovärdig källa. Har inte budet lagts till Assyriska så kommer det så småningom att göras det. ÖSK har varit intresserade av Batan i flera år men inget konkret erbjudande har lagts. Det ska tydligen göras i år, men jag hoppas budet är dåligt och att Assyriska nobbar det. ÖSK är kända för att vara snåla. Jag sitter varje dag och läser forumet och väntar bara på att någon ska skriva BATAN har förlängt! Jag hoppas fortfarande.. ""
AIK Saywee
2013-12-25 13:31
Mellandagsrea eller återbyte ?
Örebro Valderinho
2013-12-25 12:59
Det kan lösa sig med en spelare i mellandagarna. Den som lever får se ;)
AIK Saywee
2013-12-25 10:09
Det är en fröjdefull svartvit julstämning. En optimistisk tro på det nya ÖSK, med gyllene förhoppningar :)
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2013-12-24 21:46
Det lär väl inte bli något nyförvärv innan den åttonde då kontoret öppnar igen? :)
Annons: