/fotboll/osk/forum/157.aspx/fotboll/osk/forum/157.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2017-04-28 14:01
@Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle:

Jag har länkat till hans blogginlägg där han förklarar hur passningsnätverket fungerar. Spelarnas punkter är alltså genomsnittspositionen där de slog sina passningar, så linjen mellan Rogic och Besara som exempel visar bara att det har funnits minst två lyckade passningar dem emellan. Det kan vara Rogic som har passat Besara eller tvärtom.
Örebro Matta
2017-04-28 13:55
Saywey m fl//
Håller med om att Besara inte hållit måttet under denna säsong. Axén har uttalat sig tidigare att Besara är som klippt och skuren för rollen han fått – som den bakre av två anfallarna – med att han inte hittat formen. Misstänker att Axén vill "få igång honom" genom att ge honom speltid. Man kan fråga sig hur länge han ska få chansen utan att leverera.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Misterister
2017-04-28 13:40
@Brandao:

Eller hur?
3-mannamitt med Nordin/Rogic/Mårten. (Reserver: Plessis/Naah)
Yttrar: Sema/Omoh. (Reserver: Ayaz,Besara)
Center: Igbo. (Reserver: Sköld/Janne)
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-04-28 13:27
@Bastard on Parade:
Sånt där gillar jag att nörda i. Tack för länken. Kollar man Besara i just denna match så ser man att han nästan uteslutande sysslar med bakåtspel. Att han borde spela centralt har jag blivit alltmer övertygad om också denna säsong. Jag tror Naah eller Sema skulle passa bättre som släpande
Örebro Alltid Örebro
2017-04-28 13:25
@pemo:
Brorsson är 4e valet å kommer inte få försöka... vill däremot se Plessis i nästa match istället för Brendan. Tycker inte han gjorde bort sig mot AFC... visst såg det lite krampaktigt ut ibland men i den matchen var det Logi och Brendan som var ute å cyklade hela tiden. Tror han kan komplettera Mike bra med sin styrka och huvudspel, precis vad vi saknar idag (dessutom vet man att det finns potential i grabben, han hade inte fått chansen att starta i CL och PL om han inte vart bra... även om det var få matcher). Hur som så bör Brendan vila en match då han inlett väldigt trevande. När det kommer till Besara så vill han väll egentligen till Bajen och Ayas verkar ha lite väl höga tankar om sig själv som given startspelare.
Örebro Restalundsv
2017-04-28 13:00
Helt rätt att Jansson är med
I omgångens elva.
Örebro Benny Böckling
2017-04-28 12:28
@Nicknamn i ribban:

Åh fan
Örebro Bastard on Parade
2017-04-28 12:06
Twitterkontot @fotbollssiffror brukar ta fram passningsnätverk efter de flesta Allsvenska matcherna. Tyvärr saknas ett passningsnätverk efter matchen mot Häcken, men det finns för tidigare matcher. Han har skrivit ett blogginlägg där han förklarar hur passningsnätverken fungerar ifall någon vill veta mer. En kortfattad summering är dock att han använder samtliga passningar fram tills laget gör sitt första byte och tar fram spelares genomsnittliga position på planen när han slår passningen. Det krävs minst två lyckade passningar mellan spelare för att det ska finnas en koppling i form av en linje. Ju tjockare linjen är, desto fler lyckade passningar mellan spelarna. Jag har länkat till hans inlägg efter AFC-matchen.

Ett stort problem med att spela Besara som släpande forward är att samspelet med Igboananike har varit obefintligt. Det finns ingen koppling mellan spelarna under någon av de fyra inledande matcherna om jag har tolkat bilderna rätt.

J-Södra: Fram till minut 69 (inte helt säker på om det fanns en koppling här)
AFC: Fram till minut 76
Östersund: Fram till minut 83
Elfsborg: Fram till minut 48

Under 276 minuter har det alltså maximalt varit 4 lyckade passningar mellan Besara och Igboananike. Det är katastrofalt dåligt för ett anfallsspar som tillsammans ska försöka luckra upp motståndarnas försvar.

När Besara har varit som bäst spelmässigt under säsongen hittills har han haft en låg utgångspunkt och hämtat mycket boll. Så som ÖSK spelar just nu så är han inte lämplig som forward utan bör nog snarare konkurrera om en plats på mittfältet.

Att spela med 2 renodlade forwards betyder ju inte att man behöver börja slå massa långbollar. Att ha det som ett alternativ när speluppbyggnaden inte fungerar är dock inte en nackdel. ÖSK:s främsta anfallsvapen hittills har varit fasta situationer och kantspelet. Att ha en till forward i boxen när till exempel Omoh kommer runt på kanten vore inte fel.
Örebro Nicknamn i ribban
2017-04-28 11:47
Det stavas fortfarande [b]Rogic[/b].
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Restalundsv
2017-04-28 11:46
(Betalvägg) Fattar inte hur så många spelare kan få godkänt, speciellt Besara. Det är inte många som ska ha godkänt trots 1 inspelad poäng. De enda som var värda sina höga poäng var Jansson, Iron, Omoh och Lorentz.
Örebro pemo
2017-04-28 10:49
Empes // Många bra inlägg under natten. Men jag är djärv nog och hävdar att Brorsson i hop med Almebäck är ett väl så gott alternativ som Brandan. Men då måste man också våga ge honom chansen. Om han nu inte är skadad.

Axén hävdar ju allt som oftast att det är svårt att ta ut truppen när alla är friska. Svårt? Ja, det är väl så att han måste förklara för de som egentligen skulle spela, varför han fortsätter att spela de som har sämre form.

Visst har Besara och Ayaz kvalitéer , men deras kroppsspråk just nu ger mig wibbar av " ta mig härifrån "

Nu vet vi ju inte hur matchen senast sett ut om Rodic varit på planen. Hans ersättare har ju inte alls samma spelstil.

Men va fasen, det är ju bara början. Nu ska jag ta ställning till om jag vill se 0-0 mot MFF och att ÖSK toksågas i skånska medier eller om det blir en spännande match ( typ MFF- DIF ) och vi får stryk med 3-2 .

Tyvärr föredrar jag nog 0 - 0
Eller varför inte, Kennedy ramlar i 89:e och vi vinner med 1-0 på straff.
Örebro Brandao
2017-04-28 10:33
Tommy s

Håller alls inte med, man kan spela bra fotboll med två renodlade anfallare. Det bevisar flera lag i allsvenskan!

Vi får inget tryck med bara en anfallare! Varför göra det så komplicerat?

Länken mellan anfall och mittfält måste vara löpstark och det har vi ingen i truppen.

Vi har otroligt bra material för 4-3-3 men det fattar inte våran grinige tränare, av ren prestige kommer han förmodligen fortsätta med Besara i den hemska Astrit-rollen.
Örebro TommyS
2017-04-28 10:22
Rogic har saknats mycket i de två senaste matcherna, både offensivt och defensivt. Hur vi ska ligga i defensiven med en eller två toppar beror väl på hur mycket vi vill styra motståndarnas uppspel till en viss kant. Som jag ser det är Lorentzons form så bra att vi ska se till att styra dit, egentligen oavsett motstånd. Offensivt tycker jag att vi ska våga skjuta fram båda ytterbackarna i banan. Vi har nu haft fem spelare som ligger lågt i uppspelsfasen, och för mig känns det som att vi genom det tillåter motståndarna att spela med hög press utan större risk, vi förlägger spelet onödigt långt ner i banan.

Två renodlade anfallare i offensiven är lätt att motivera om man gillar att skicka långbollar. Jag tycker inte att vi ska spela så. Däremot är Besaras form dålig, han bör bänkas till han hittar formen, och då tycker jag att vi i offensiven ska använda två yttrar (varav en kan agera släpande anfallare i försvarsspelet) som kan gå lite längre in i banan (eftersom båda ytterbackarna trycker fram) och på så sätt hamna närmre Iggy och ge honom mer understöd. Och sedan kan en av Mårtensson och Rogic, som det ser ut nu Rogic, stöta fram centralt.

Alltså gärna 4-4-1-1 i försvar, men i anfall 3 (mittbackar plus Nordin) - 4 (ytterbackar plus Mårtensson med Rogic som stöter framåt) - 3 (iggy plus yttrar).

Gillar Brendan men han var svajig senast så om Plessis är i form kan det vara läge att testa honom mot Malmö. Som yttrar/släpande anfallare ser jag gärna Omoh och Naah.
AIK Saywee
2017-04-28 10:02
Att Besara inte bänkas, utan ingår i Axèn's startelvor, bör väl bero på något. Är Besara duktig på träningar, tror Axén att det snart kommer att lossna, eller är det något annat mellan tränare/spelare som vi inte förstår? Spelar han på fel plats, är det fel på hans lagkamrater, förstår han inte spelsystemet, eller varför är han som han är? Gillar han inte träsmak, kanske, för då är det väl bara att ta med en sittdyna. Jaja, lite underligt är det iallafall, att han match efter match får förtroende ...
Örebro LeChiffre
2017-04-28 07:45
AIK bänkade Krpic och Markkanen blev matchvinnare. Dags att våga bänka Besara nu, Axén!
Örebro Empes
2017-04-28 02:47
Brandao, men om vi ska spela som nu - med en droppande forward (Besara) som hjälper till våra två innermittfältare i defensiven så ser jag nog hellre Skiöld i den rollen än Besara. Tycker Besara är för svag i de defensiva press-spelet. (Och att den här svagheten inte kompenserats av hans prestationer i offensiven.)
Örebro Empes
2017-04-28 02:42
@Brandao:

Två anfallare är likväl två anfallare. Tror det skulle bli ännu sämre defensivt om vi spelade så. Och det är tillräckligt problematiskt redan nu med en defensivt svag Besara i en släpande roll. Tror inte att årets ÖSK har råd att spela så, straffar sig i defensiven. Skulle hellre se att vi gick över till att spela med Gerzic, Mårtensson och Rogic (i stället för Besara) som tre lite mer renodlade innermittfältare. Med dessa tre blir vi inte lika sårbara defensivt om vi spelar med två lite mer offensivt lagda yttrar. Lite mer åt 4-3-3. Åtminstone mot starkare lag.
Örebro Empes
2017-04-28 02:33
@Grohl:

Bra analys. Värdefullt att du tillför fakta.

Precis som du skriver så har motståndarna hittat ett effektivt sätt att straffa oss genom att pressa hårt och högt i vår uppspelsfas. Vi behöver verkligen hitta ett motdrag till det här. Man chester United har i några matcher hamnat i liknande situationer och då har Mourinho skickat in Fellaini bredvid Zlatan och spelat långa bollar mot dem i stället. Tror det är jätteviktigt att vi hittar ett alternativ där vi kan lyfta långt. Förra året flyttade vi upp laget, spelade långt på RÅP och krigade om andrabollarna. Kan vi använda Rogic på ett liknande sätt? Ett annat alternativ skulle kunna vara att bara flytta upp hela laget rejält och låta Oskar dra iväg några gamla hederliga utsparkar. Och försöka få tag i bollen på motståndarnas planhalva och börja spelet där.
Örebro Empes
2017-04-28 02:23
@Alltid Örebro:

4-4-2 tror jag inte är en bra lösning, åtminstone inte borta mot MFF. Däremot skulle jag gärna se att vi spelar med Gerzic, Mårtensson och Rogic i ett 4-3-3 (eller som i nuvarande system 4-4-1-1, inte så stor skillnad) och bänka Besara (eller flytta ut honom på en kant). Håller med om att han tillför för lite både framåt och bakåt i nuvarande form och roll.

Örebro Empes
2017-04-28 02:18
Upplever att det är låg energi i vårt lag. Tänker lite på hur det såg ut i landslaget med Hamrén och hur det förändrats sedan Janne Andersson kom in. Oj vad de springer och jobbar för varandra nu! Känns som att stämningen är jättebra och att de har väldigt roligt i landslaget. Känns som att de har massor av energi. Och att det är sämre beställt med den varan i ÖSK. Om det skulle vara så att det är låg energi i ÖSK – och det typ skulle bero på att ledningen inte får med sig gruppen eller att det finns energitjuvar i det sätt gruppen interagerar – så skulle det i så fall oroa mig mer än själva spelet. Men det är inte säkert att det handlar om det. Kanske beror den lägre energin på just spelet och inget annat – att man inte riktigt hittat rätt. Lutar personligen åt det. Det är som att spelarna kämpar för att få ordning på sitt spel i en struktur som inte är optimal. Är beredd att hålla med Ohlsjö i det han skriver i sin matchrapport: att det känns som det är dags att göra smärre justeringar i det sätt vi spelar. För det känns verkligen inte som att vi får ut max av våra spelare just nu. För med rätt spelsätt utifrån de spelartyper vi har så kommer flytet och då ökar energin.
Örebro Empes
2017-04-28 02:04
@pemo:

Pemo, enig med dig i det mesta.

Är dock inte lika negativ när det gäller Besara och Ayaz. Alltså, ingen av dem har ju varit bra ännu. Men tror fortsatt på båda. Finns väldigt mycket i dem och har dem gärna i en ÖSK-trupp. Tycker även att Rogic redan visat att han var en bra värvning. Även Mårtensson kändes ju som en bra värvning, men han var blek i på slutet i Helsingborg och deras fans grät inte precis floder när han lämnade. Han har en del kvar att bevisa.

När det gäller ÖSK:s ungdomsverksamhet så tycker jag precis som du att det är för dåligt med ungdomar som fyller på underifrån. Här behöver det bli bättre! Däremot så tror jag inte att de ungdomar som du nämner är redo. Tror inte att de skulle lyfta en startelva och vill inte att ha in dem där just nu. Du skriver att det känns som ÖSK-ledningen dömer ut sin egen ungdomsverksamhet. Jag håller med. Men de gör det med all rätt – den är för dålig, spelarna som är närmst A-laget är likväl en bit ifrån.
Örebro Empes
2017-04-28 01:49
@pemo:

ÖSK har värvat tre breddspelare, dvs. spelare som breddar truppen. Eller också kan man möjligen i stället beteckna dem som spelare som (kanske) kan bli bra på sikt.

Men i dagsläget är det inte några spelare som går in och lyfter en startelva.

Klart att det (just nu) hade varit att föredra om vi i stället värvat tre startspelare. Hade till exempel gärna sett att vi hade plockat in den etablerade mittback med ledaregenskaper som det pratades om.
Örebro Empes
2017-04-28 01:43
@LeChiffre:

Omoh har varit vår vassaste yttermittfältaren (i konkurrens med Rogic). OM man ska spela med den bästa elvan från start så är han given. MEN det är inte alls självklart att man ska det. Och det verkar vissa härinne ha svårt att förstå. För det bästa för laget är inte alltid att starta med den starkaste elvan. Det bästa för laget kan i stället vara att ha flera verktyg/ess på bänken som man kan använda sig av för att få ett övertag på sin motståndare i ett senare skede av matchen.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-28 00:01
@Jonas r:

Japp, det gäller att vara på hugget :) Låt oss inte underskatta MFF.

Jonas r: Vilken laguppställning och gameplan vill du ha mot MFF borta?
Örebro Jonas r
2017-04-27 23:34
[QUOTE=Brandao]Jonas r Om du kolla på matchen så är du medveten om att MFF vilade några hyfsade spelare idag? Det blir åka av på måndag, var så säker. [/QUOTE] Jag såg matchen och skulle säga att de fanns ganska många hyfsade spelare på planen också så oavsett om vi mött dem idag eller på måndag så gäller det att vara på hugget.
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-27 22:03
@Sunnanlid (2017):

För att inte tala om Kalmars enpoängare !!
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-27 21:59
@Jonas r:

Hahaha, jag gillar din optimism ;)

Men visst, om ÖSK lyckas hålla MFF-spelarna framför sig så som Kalmar gjorde och inte ens har en inställning för annat kan det bli 0-0.

Så som Kalmar spelade ikväll är rätt medicin enligt mig när man möter Sveriges bästa lag på bortaplan. Men att spela så inför en hemmapublik, nja.
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-04-27 21:53
Usch, börjar bli riktigt orolig nu. Sitter åt gläds åt tappade poäng för Halmstad och J-Södra snarare än de tappade för Malmö och Sirius.
Örebro Brandao
2017-04-27 21:47
Jonas r

Om du kolla på matchen så är du medveten om att MFF vilade några hyfsade spelare idag?

Det blir åka av på måndag, var så säker.
Örebro Jonas r
2017-04-27 20:31
De var en bedrövlig insats igår få ljusglimtar. Men för att ge lite perspektiv så rekommenderar jag er att kolla Kalmar mot Malmö, fortfarande inga mål. Det ger iaf mig lite hopp om måndagen kan Kalmar så kan tamefan vi också!
Annons: