/fotboll/osk/forum/1562.aspx/fotboll/osk/forum/1562.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2014-01-12 20:49
Visionen/ Förstår varför Hammarby har problem med ekonomin om de pröjsar mer än utköpsklausulen:) Min analys av alla rykten och vilka vänsterbackar som återstår på marknaden är att vi kommer att presentera Arvidsson denna vecka. Känns som en habil spelare, han har spelat ngr säsonger i allsvenskan och gör en del poäng för att vara back. Hade gärna sett att han gjort fler assists. Han verkar även ha en bra frisparksfot, vilket kan vara bra då det är ngt vi saknar nu när Wovven och Nordin inte är kvar. Beskrivning av Jesper efter hans förlängning med Åtvid: "En viktig detalj i vårt spel är kantspelet med offensiva ytterbackar och det känns viktigt att ha en naturlig vänsterfot på vänsterbacksplatsen. Jesper är därmed en viktig kugge för vårt lagbygge.” källa: länk
Örebro En örebroare
2014-01-12 19:47
Det finns ingen substans angående Wilton bara hört små rykten på stan men det känns knappast troligt. Håll utkik dock i veckan efter nyförvärv.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-01-12 19:46
ÖSK FANS

Han är väl mer etablerad än Batan och kanske mer värd att lägga pengarna på? :)
Örebro ÖSK FANS
2014-01-12 19:45
En Örebroare

hur ska ösk ha råd med han!?
Örebro En örebroare
2014-01-12 19:28
Vi har en spelfördelare i Danmark som kört fast- Wilton Figureido
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-12 19:12
@minatankar (för sm-guld):

//

Där kom det tillbaka… :-)
2014-01-12 19:11
@minatankar (för sm-guld):

//

Vad hände med ditt långa inlägg?
Örebro Visionen
2014-01-12 19:11
Svartvitt forever//
ang. Pode, Jag tror att om inga yttre lösningar dyker upp för den offensiva mittfältsrollen så är chansen stor att Pode kommer mer eller mindre skolas in där. Vilket jag tror även var en av anledningarna till att han värvades, nämligen förmågan att spela på fler (mer än en) positioner.
Något som ÖSK verkar ha satsat på när det kommer till "utfyllnadsspelare".

Vi har våra start-11 spelare som har fått sina positioner inristade, tänker på (sett till säsongen 2013) Janson, Haginge, Wikström, Hasani +Crespo & Gustavsson. Sedan har vi "roll-spelarna" Yashin (Ytter) Wiktorsson (försvarare), Nkili (Mittfältare/försvarare), Holmberg (Ytter/Anfallare), innermittfältarna var ett "vi gör så gott vi kan med de material vi har" uppsättning. Så kommentar överflödig.
Men viktigt att påpeka att både Nkili och Saeid hade sina stunder på innermitten.
De spelare som idag inte är i eller i direkt kännbar närhet av start-11 i kombination med oförmågan att prestera på fler än en position är också de spelarna som ÖSK letar nya arbetsgivare åt. Lex Samuelsson. Vidare har vi Berger & Nilsson, dessa har jag svårt att se en framtid för hos oss om inget chockartat händer.
Sedan har vi "åskådarna" på bänken som visserligen kan sättas in på fler än en position men vars prestation kan max nå ett godkänt resultat. Tänker närmast tillhands på Lumbana (Mittfältare/försvarare).

Jag hör till dem som har påpekat att vi behöver sålla och förnya laget inför/under annalkande säsong då den så kallade stommen inte är så stark som ex. VD:n har uttryckt. Värvningen av Moberg & RÅP är just av den kalibern som vi behöver först och främst (Rakt in i start-11). Men även de så kallade "dyra/etablerade". Crespo & DG har visserligen presterat hos oss men det är Allsvenskan som väntar och det är 30 matcher senare som jag eventuellt kan kalla dessa spelare för etablerade. Just nu är Crespo och DG i det intressanta/spännande facket, likt Björnquist och Mensah. Skillnaden mellan Björnquist/Mensah & Crespo/DG är att de förstnämnda kan användas på fler än en position.

Asbjörn#10//
Tack för det!
Javisst, ett annat bekant namn är ex. Nordin. Nordin som jag tycker visar att en utlandssession som ung och lovande kan bli riktigt kort men att med rätt förutsättningar kan den bevisliga potentialen tas tillvara på även om spelaren i fråga inte spenderade ”år och dar” någonstans i världen. Själv har jag funderat på hur eventuellt Martin Bengtssons fotbollsliv hade kunnat sett ut om förutsättningarna fanns där när han vände om. Lex. Bengtsson är i mitt tycke ett skräckexempel men det var en kille som gick från oss, hade ÖSK någon kontakt med den killen under hans knappa år utomlands, med störst sannolikhet nej.

Facit är rätt så klart. En klar majoritet av dessa ungdomar förverkligar inte sina drömmar, i första taget. Därför bör det vara än viktigare speciellt nu när vi har en uttalad talang/egnaled verksamhet att dessa vid en eventuell utlandsflykt inte glöms bort utan att klubben håller någon typ av kontakt och fungerar som stöd för dessa så länge de kan tänkas behöva det. Har de semester och är hemma på besök, hjärtligt välkommen ner på träning för att hålla formen uppe/utbyta erfarenheter.

Minatankar//
Jag ska göra ett försök iaf.

Karlstruum//
Almebäck platsade i BP men hade ett hälsoproblem som BP inte förmådde hjälpa honom med. Det kunde däremot ÖSK. Almebäck tacka också ÖSK för chansen och förlängde sitt kontrakt efter hans succé. Vad jag minns så tillhörde/spelade inte Almebäck för BPs A-trupp när ÖSK tog in honom.

Aspen//
Jag ser SI mer som ett ”Inbördesbeundran AB” än ett ”supporter-stöttar-sitt-lag-i-vått&tort AB”. Det är bevisligen viktigare för dessa att kunna göra skatteavdrag på sina eventuella vinster än att investera i klubben. Med jämna mellanrum kan man läsa hur supportrar (Mr. X) skänker/går in med pengar för att stötta sitt lag i diverse och de gör det mer eller mindre villkorslöst. Utdelningen ska vara det sportsliga resultatet. Varför detta inte har varit syftet med SI har jag ingen aning. Men en sak är klar jag tar inte och köper akiter i något jag ser som ett skämtbolag. Jag väljer då att donera samma summa direkt till klubben. För då kan jag med säkerhet tycka/känna och veta att jag verkligen har bidragit med det som klubben behöver som mest i specifika frågor. Min reflektion bara.

DaSa//
Ja, Hammarby pynta 100 000kr över klausulen till AFF. Hammarby har en gammal bekanting i Mats Jingblad nu som sportchef och vi vet att killen kan se potential i spelare/bygga lag. Se på hans tid hos oss. Jag tänker Boniek, Oyuga, Pozniak, Micke D, Skoog, Påhlsson osv.
Jingblad var också det namn som jag hoppades på efter Sjögren. Men Jingblad vill ha muskler att jobba med något som ÖSK tydligtvis (SI eller ej) inte verkar kunna leverera.

Ang. Batan har jag på känn att han hade blivit mer Grahn än toppen hos oss.
2014-01-12 19:10
Namn: Visionen
Sänt: 2014-01-12 19:05
//

Gillar att du har en tydlig mening i alla frågor. Dessutom delar jag flera av dem.
Örebro Visionen
2014-01-12 19:05
Örebro AnteT
2014-01-12 17:16
@Blåvitt – i med och motgång:

Nej, kolla länken för information om målvaktsläget i ÖSK.
Örebro Jonas r
2014-01-12 16:52
Tycker inte att snålhet från ösk är bevisat. Det enda vi vet är Batan och där håller jag med att det snarare hade varit dumhet att signa en spelare som ej bevisat att han håller på allsvensk nivå. 70 tusen på tre år är en del stålar. Förlitar mig på att ösk kommer hitta en bra vänsterback, tycker att de senaste nyförvärven visat på detta.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Aspen.
2014-01-12 16:38
DaSa // SI går bra in med övergångspengar, inte lön. Tanken med SI var att köpa billigt, ÖSK utvecklar och SI säljer dyrt. Det koncepter fungerar inte på Sveriges bästa vänsterback.
Med det fungerar på Nkili Berisha, Björnquist men för dessa var SI inte med.

Ska tanken med SI fungera så ska man värva U21 landslagsspelare. Var det inte en sådan vänsterback man skriver kontrakt med i helgen?
Benny Böckling
2014-01-12 16:22
DaSa för fan, han heter Moberg!
Örebro DaSa
2014-01-12 16:15
Visionen/ Gav Hammarby 500 000 kr i signing fee till Batan? Eller betalade de Hammarby mer än vad klasulen var?

Jag tycker det är rätt att inte betala 70 000kr/mån för en ytterback som inte bevisat att han håller allsvenskklass. Mogren fick ngt liknande men han har ju bevisat att han håller.

Om SI skulle gå in med pengar, vem är den bästa vänsterbacken i Sverige som är realistisk att värva?
IFK Göteborg Blåvitt – i med och motgång
2014-01-12 16:09
Har eran Jonathan Thuresson fått A-lagskontrakt?
Örebro ÖSK FANS
2014-01-12 15:26
Aspen

det undrar jag med!

Sluta snåla!!
Örebro Aspen.
2014-01-12 15:23
Jag undrar hur ÖSK:s 15-miljoners gudfader (SI) tänker att använda sina (mina) pengar? Tycker att 15 Mkr borde vara en styrka vid förhandlingsbordet.
2014-01-12 15:10

2014-01-12 15:08

2014-01-12 15:07
2014-01-12 15:05
Dubblett.
2014-01-12 14:57
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):
Rent allmänt är det fler människor, t ex företagare, som inte lyckas med sitt företagande därför att de är alltför försiktiga, jämfört med de som satsar, även om det är de sistnämnda man oftast talar om när det inte fungerar ändå. Om man inte ska förlita sig på tur, vilket man aldrig i längden kan göra, handlar det som de flesta vet om v a d man satsar på, h u r och n ä r. Alla tre faktorerna är viktiga. Oftast är det bättre att satsa ordentligt än att göra det halvdant. Annars kan det vara bättre att avstå. Och så är det som när du som man flörtar med en kvinna. Ska du fråga henne om ni ska gifta er så gäller det att finna rätt tillfälle, dvs timing är a och o :-) Därför bör man vara beredd att betala ett högre pris än vad man kanske tänkt sig för att få spelare som är högprioriterade på rekryteringslistan. De spelare som får förfrågan efter att 2-3 spelare redan tackat nej, torde inte vara lika motiverade. I alla fall skulle inte jag vara det om en kvinna först frågat en massa andra män om de vill gifta sig med henne och sedan skulle komma till mig när hon blivit nobbad :-)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-01-12 14:39
@ÖSK FANS:

Smakar det så kostar det naturligtvis, men samtidigt måste de förhålla sig inom de ekonomiska ramarna och inte riskera ekonomin.

Vissa säger snålhet andra ekonomisk.
2014-01-12 14:35
@ÖSK FANS

Tror inte vi är snåla, försiktighet kan vara svårt att förstå för fans men vi glömmer väl aldrig 2004?
Örebro ÖSK FANS
2014-01-12 14:11
ÖSK Krille

ska man värva mer etablerat kostar det och ÖSK är som sagt väldigt snåla vid förhanlingsbordet..
AIK Saywee
2014-01-12 13:53
minatankar, 12:02, mycket bra frågeställningar kring förbättringsmöjligheter.
Postat via SvenskaFans-appen
2014-01-12 13:27
Erik Nilsson tränar med Forward
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-01-12 12:47
Läste mitt tidigare inlägg och oj vad negativt jag skrev :p. Men det jag menade var att jag har inget emot att ÖSK värvar spelare från superettan men det kanske skulle vara ett säkrare kort att värva en mer etablerad vänsterback. En spelare som har spelat på allsvensk nivå eller högre i något/några år.
2014-01-12 12:02
Det finns många som skrivit här under de två år jag följt SvartVitt och som nu inte är med även om en del antagligen skriver under nya pseudonymer. Saknar hur som helst många som bidragit till att diskutera ÖSK och fotboll. Vet samtidigt att det är många som läser kontinuerligt och antagligen ännu fler som läser till och från. Var och en gör ju som man vill naturligtvis. Samtidigt är det som att gå på fest. Endera gör man det för att bli underhållen eller så bidrar man själv till underhållningen. Det handlar inte om att man behöver dominera och ta mycket plats, men att man ändå kan bjuda lite på sig själv och bidra till festen. Tror det kan finnas många anledningar till att många väljer att läsa i stället för att skriva. För att underlätta för dem som kan sakna ämnesområden, följer nedan ett antal frågeställningar som åtminstone skulle intressera mig att få höra andras synpunkter och idéer om; Hur kan ÖSK använda sig av fler ideella insatser utförda av sina supportrar? Hur kan klubben i ännu större utsträckning engagera sina supportrar? Hur kan man få fler att bli aktiva medlemmar i ÖSK? Hur kan man få ännu mer attraktiva matcharrangemang? Hur kan klubben utveckla sina erbjudanden till och kontakter med partners/sponsorer? Hur kan kommunikationen med klubbens representanter i form av spelare, tränare, sportchef, vd och styrelse förbättras? Hur kan anläggningen förbättras? Sedan finns det naturligtvis massor av sportliga frågor att diskutera, t ex talangutveckling och spelsystem. Skulle kunna fortsätta med hur många angelägna frågor som helst, men detta får räcka för stunden. Hoppas det väcker intresse att bidra med inlägg från några av er som normalt inte skriver. Vill bara tillägga att de som menar att frågor som ovan får man handha internt inom styrelse och ledning, har för stor tilltro till att få människor ska kunna ha alla idéer och dessutom orka genomföra dem själva. Vi behöver vara många som bidrar!
Annons: