/fotboll/osk/forum/1552.aspx/fotboll/osk/forum/1552.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2014-01-19 21:41
ösk supporten/ Skillnaden mellan Saeid och Hagge är att Saeid fortfarande är ung och förhoppningsvis kommer fortsätta utvecklas. Jag tror han hade sitt mellanår säsongen 2013 och kommer att ta nästa steg i år. Har för mig att Saeid blev vald till matchens lirare ngr ggr hösten 2012 så potentialen finns...
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-01-19 21:34
Visionen, tack för din synpunkt, självklart kan inte alla anfall gå genom "kreatören". Men det finns en risk att alltför många tror att de måste spela genom honom. Vill helt enkelt ha ett mer svårläst anfallsspel.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-01-19 21:22
ÖSK har växt väldigt mycket under året i S1. Spelare har växt fram och fått nyttig matcherfarenhet. Organisationen har lyfts även fast antalet avlönad personal har krympt.

Nu kommer dock det viktigaste, att fortsätta arbeta för det slutliga målet. Att nå den ädlaste valören i svenskt fotbollssammanhang. Det kommer inte bli lätt, spelare som Saeid och Hagge håller tyvärr inte i ett allsvenskt guldbygge. Dock så kan man inte räkna med att de försvinner. Xavi Hernandez i Barcelona har det senaste året bevisat att han inte riktigt håller samma klass och den unge talangen Thiago kunde lätt ha axlat manteln innan han gick till Bayern München. Dock så förstod Tito Vilanova att Xavi har en viktig social roll i gänget och att det kan röra upp känslor när man gör något sådant. Vi med Instagram såg ju även att Hagge var viktig när han var huvudfokus i sångerna i omklädningsrummet efter LSK away. Det många inte vet är också att den av många ansedd bättre fotbollsspelaren Patrik Anttonen inte fick förnyat kontrakt just för att han saknade jävlar anamma. Enligt min förståelse så har Hagge ett överskott av detta. Vi behöver Patrik Haginge i en allsvensk elva även 2014, inte bara för att han är en "helt okej" fotbollsspelare utan även för att han är en jävla bra kille.

Beroende på hur denna säsong slutar så är jag kluven hur det kommer vara nästa gång. Om vi hamnar på den övre halvan så vet jag inte om vi agerar "nöjda" eller om vi satsar mot guldet.

Nordin är ingen spelare som man bygger ett guldlag på. IFKG har inte vunnit guldet än och han är inte ens med i elvan. Vem tror seriöst att den killen kommer att bli bättre om några år?

Slutligen så vill jag ge cred till Visionen som har extremt konstruktiva inlägg, Sweet Leaf och En Örebroare som läcker god information samt. Saywee som gör att man alltid har något att läsa när man går in hit en gång i halvtimmen ;)

HÄR ÄR MIN PREMIÄRELVA

Kung Oscar
Hagge - Moberg - Berisha - Björnkvist/Mensah(SNÄLLA GE MIG STENMAN)
Ahmed- Saeid/Nordin-RÅP-Kalle/DG
Shpetim - Crespo
Örebro Visionen
2014-01-19 20:28
Härligt med respons på det man skriver! Tack grabbar (och tjejer?).

Trilla Tore//
Javisst, anledningen till den formuleringen kring dessa spelare är att de har en spets som är eftertraktad. Även om vi alla är nog rätt så överens ang William eventuella speltid så är vi samtidigt rätt så överens om densamme's spets som gör honom till något utöver det vanliga. Samma gäller Berisha. ÖSK får en annan dimension i sitt spel med spelare av denna kaliber. RÅP är en spelartyp som var tydligt saknad under superettan. Likaså den offensiva mittfältaren. Vilket var (bland andra) en givande orsak till vårt centralmittfälts "o-befintlighet" under stora delar av förra säsongen. RÅP är den Nordback/Kihlberg typ vi saknat, fast "modernare". Likt Moberg så är det tydligt att detta är Wikströms ersättare, en position som ÖSK har haft det svårt med. Jag menar; sedan Almebäck försvann så har vi ställt upp med Island, Hagge, Anttonen, Berisha, Nkili samt Wiktorsson (med reservation för att ha tappat räkningen).

Utan RÅP ser vårt centrala mittfält ut som följande; Saeid Nilsson, Nilsson Nkili, Nkili Saeid (dessa 3 i kombination med Berger). Det ser även ut så ifall RÅP inte är spelbar. Med andra ord så skulle mittfältsspelet se ut som i superettan, skillnaden är då att i superettan möttes vi inte av inställningen från motståndarna att de var bättre än oss, möjligtvis Hammarby. Medan i Allsvenskan kommer lagen se oss som en nykomling och inte ha samma respekt. Ett centralt mittfält som vi skåda i superettan skulle inte klara av uppgiften.
Därav vågar jag påstå att RÅP är en rakt in i start-11 värvning. Likt Moberg.
Dessa spelare har tagits in för de har något att tillföra direkt. Det är inga hjälpgummor eller divisionsspelare som ska skolas och sakta matchas.

Crespo är också en sådan värvning som vi redan nu vet vad han kommer tillföra vårt anfallsspel.

Utan dessa på plan (sett till dagens trupp) har jag svårt att se att vi blir långvariga i Allsvenskan.

Minatankar//
Trevligt att du uttryckte dig så! Jag tar det som en komplimang.

Saywee//
Denna kreatör behöver nödvändigtvis inte vara den konstanta bollfördelaren utan snarare just den ytterligare dimensionen i vårt anfallsspel som gör det mer svårläst inför match.

ÖSK öster//
Du har helt rätt, Moberg blev väl om jag minns rätt även utsett till Åtvids bäste under 2013? Det är Även därför jag vågar påstå att vi förlitar oss på honom precis som på RÅP. Dessa grabbar ska bara in och leverera. Moberg/Berisha skulle bilda ett riktigt bra mittbackspar. Moberg/Wiken ett hyfsat. Därefter väger det lätt bland alternativen.

DaSa//
Tack. Jag håller med dig om att en del konkurrenter på pappret ser till och med sämre ut än vi men utan att ha följt deras matcher under 2013 vågar jag inte gå in på en mer djupgående jämförelse. Men efter att ha skådat samtliga våra matcher så känner jag mig rätt säker i mitt omdöme kring våra spelares förmågor. Vi har samtliga skådat under förra säsongen att truppen som inledde 2013 inte räckte till +att Crespo lämna. Därav tillskotten under sommaren. Tillskotten dominerade inte direkt men gjorde inte heller bort sig avsevärt. Nu inför 2014 när motståndet blir minst en division bättre kan man ställa sig frågan om vi som helhet har blivit en division bättre? Kom ihåg hur snabbt det börja kärva när Crespo återvände till AIK. Paniken med Pode, förklaringen att han kan spela på flera positioner (offensiv mitt) skulle legitimera förvärvet? Jag håller med dig om Pode men kan inte låta bli att vilja se honom i den positionen. Han kanske kan tillföra något därifrån?
Örebro ÖSK FANS
2014-01-19 19:52
Dasa

vi tycker att vårat lag är starkare..men frågan är om vi är det innerst inne. Man är ju lite färgad.

Jag står fast att dagens trupp får det svårt att hänga kvar.
Örebro DaSa
2014-01-19 19:19
Sen så tror jag att vi kommer att klara oss kvar då jag tycker att vi har bättre lag (trupp plus tränare) än följande lag:
Gefle - tror jag varje år, men i år så har de tappat flera rutinerade spelare samt sin demon-tränare.
BP - Det vara nära förra säsongen och andra säsongen brukar vara tuffare.
Falkenberg - De har tappat Eliasson och Sköld samt sin tränare. Tror att de bara kommer att casha hem denna säsong.

Utöver dessa lag så kommer vi kanske kunna komma före:
Norrköping - de tappade flera nyckelspelare under förra säsongen.
Mjällby - tunn trupp och de har bl.a. tappat Pär Ericsson.
HBK- tappar antagligen Landgren. Men de har ett starkt anfall så de kan nog överraska.

Till säsongen 2015 så värvar vi en riktig klassanfallare och en grym ytter samt eventuellt en ytterback av hög klass så kan vi då ta nästa steg och utmana om medaljerna:) (utgår från att vi värvar Nordin denna säsong:))
Örebro DaSa
2014-01-19 19:06
Hur stor del av Eidurs lön tror ni islänningarna betalar? En tredjedel?! Skulle tippa att Eidur lyfter en rätt så fin lön, därför det är så svårt att bli av med honom.

Bara hoppas att ngn SE-klubb kan tänka sig att låna/köpa Nilsson, känns lite som sista chansen för honom. Sitter han ytterligare ett år på bänken så är han nog slut som elitspelare efter det.

Lumbana ser jag faktiskt gärna att han stannar. Han är örebroare, verkar acceptera sin roll och är antagligen en billig lösning.

Wiktorsson hoppas jag också att vi lånar ut eller säljer. Jag har svårt att se att han kommer att få mycket speltid, speciellt nu efter värvningen av Moberg (han får väl heta det istället för Mogren som det nu skall vara så petigt:)) och att Berisha verkar vara på väg tillbaka efter skada. Dvs han har Wiken, Moberg, Berisha och antagligen även Nkilli. Eftersom varken Wiken eller Moberg är speciellt skadebengäna eller ofta avstängda så tror jag att han kommer att få 0 min spel under våren som mittback. Eventuellt så kan han få speltid som vänsterback men där ser jag hellre att Daniel eller ngt av nyförvärven får speltid om den nya vänsterbacken inte är tillgänglig.

Känns som jag sparkat in öppna dörrar i mina åsikter ovan då jag inte har läst många inlägg där de vill ha kvar spelarna. Däremot så kan jag tänka mig att behålla Berger, det känns som han har potentialen men saknar självförtroende/matchform. Kanske han fick lite av det på Island och med lite förtroende under försäsongen så kanske han kan utmana RÅP om ena platsen på det centrala mittfältet. Han kommer antagligen inte göra succé men tror han kan vara en bra lösning om man ser till ekonomi/skicklighet.

Att jag inte vill ha kvar Pode förstod ni nog i mitt förra inlägg:)
Örebro DaSa
2014-01-19 18:06
Visionen/ En bra sammanställning! Men jag tycker att du missar att många av våra konkurrenter inte heller har så starka bänkar. Jag skulle vilja påstå att vi har en bra bänk då vi har flera mångsidiga spelare som klarar flera positioner. Däremot så tycker jag att anfallet skulle må bra av en anfallare med klass. Ser inte att Pode kan prestera i allsvenskan, är bara att kolla hans statistik om man inte håller med. Sen måste folk skämta om att skola om honom till en kreativ mittfältare, varför skall man köpa en kass anfallare och sedan skola om honom?!
AIK Saywee
2014-01-19 15:31
... fast trojka är väl en grupp på tre, enligt ryskan, så det får väl heta nå' t om fyra, typ kvartett ... Skit samma vad det heter, dessa lovande herrar kan nog få ordning på den tidigare röran :)
AIK Saywee
2014-01-19 15:22
I senaste Örebroar'n, sidan 27, finns mycket intressant och uppmuntrande läsning om Jimmy Högberg (så hette han, degerforsaren, som jag berömde härom veckan). "Nu ska ÖSK orka ännu mer" När jag läser detta blir jag ännu mer optimistisk, skönt med en sjysst "medicinman" som verkar vara mycket kompetent och ha bra idéer. Han ingår i vår lovande tränartrojka. Det börjar redan nu, lukta lite guld, men det kan nog ta ett par år, vi får nöja oss med mitten 2014 :)
Örebro ÖSK öster
2014-01-19 14:19
Visionen, tack för ett tänkvärt inlägg!
Vill bara inflika att Erik Moberg spelade totalt 25 matcher förra året, av dem startade han 24 matcher. Du tänker säkert på 2012, då han enbart spelade 5 matcher totalt.
AIK Saywee
2014-01-19 12:56
Aha, på så sätt ...
Örebro ÖSK FANS
2014-01-19 12:06
Det har jag hört från en fd sponsor som ÖSK haft ;)
AIK Saywee
2014-01-19 11:54
ÖSK FANS, Är det något du hört eller läst någonstans, är det något som har hänt nyligen?
Örebro ÖSK FANS
2014-01-19 11:34
Fattar du nu eller vill du bara fjanta som vanligt??
Örebro ÖSK FANS
2014-01-19 11:33
Att han inte har så stort förtroende kvar hos Mild och Stahre..
AIK Saywee
2014-01-19 11:28
Jasså, har han bränt sina chanser i blåvitt, redan innan säsongen, eller vad menar du egentligen ÖSK FANS ... ... för någon månad sedan skulle han ju satsa hundra på att ta en plats i IFK.
Örebro ÖSK FANS
2014-01-19 11:10
Tämligen säker på att kreatören blir Nordin. Vad jag hört har han bränt sina chanser i Göteborg. .
AIK Saywee
2014-01-19 10:56
Visionen, jag önskar dig en fortsatt trevlig helg, även om den snart är slut. I morgon är det åter arbetsvecka och vi får väl se fram mot nya spännande möjliga nyheter och kanske hålla våra ögon öppna. Till skillnad mot dig, är jag optimist i utgångsläget, men får ibland backa till realism, men mitt hopp, min tro, kan ingen ta bort. Pessimism vill jag inte uppleva alls. Tänker mycket på den av många önskade kreatören. OK det kanske behövs en sådan, men risken finns att kreationen ÖSK kollapsar om kreatören är sjuk, skadad eller avstängd. Det får inte heller bli som så, att alla bollar mot mål måste gå via kreatören, för då finns en risk att spelet stannar upp, går i sidled eller till och med bakåt Nej, mot målet ÖSK, Sempre dritto ! Gillar när det blir ett flexibelt och anfallsrikt spel, där vi inte är sönderlästa redan innan match ...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-01-19 10:44
Visionen // Håller med om allt! Intressant att du besitter så mycket kunskap om historia, statistik och fotboll.
trilla Tore
2014-01-19 10:32
tack för ett, återigen gediget genomfört arbete, Visionen. Blir ju lite fundersam när du beskriver Berisha, William, Moberg och RÅP som "favoriter" och "säkra" i laget 2014. Kan faktiskt tänka mig att ÖSK skulle kunna gå igenom AS 2014 och klara kontraktet utan att dessa spelare gör en enda minut. det är inte dem det hänger på. William har jag t ex slutat hoppas på, en fantastisk spelare när det stämmer, men det tycks det ju inte göra under 99 dagar av 100.. kan nog rabbla upp 7-8 spelare som är mer "favoriter", en favorit i repris vore ju Nordin edit: alltså missförstå mig rätt, hoppas givetvis att de fyra spelare du nämner går rakt in i startelvan o spelar skjortan av våra AS-motståndare!
Örebro Visionen
2014-01-19 10:08
Tack till er som tog er tid att läsa mitt "arbete" sist och speciellt tack till er som även tog er tid att kommentera.

Syftet var att lyfta fram underlag för fortsatta diskussioner kring truppens kapacitet i proportion till det motstånd vi kommer möta under året. Att i denna kontext som gällde, komma fram till vad som eventuellt kan ses som förutsättningar för att kunna ställa rimliga krav på/målsättning för laget under nästa säsong.

Jag vill lyfta fram att de spelare som jag (efter att bland annat ha läst här) kan lyfta fram som favoriter/säkra i 11:an/bästa, Berisha, William samt nyförvärven Moberg och RÅP, knappt spelat fotboll den senaste säsongen. Vad är rimligt att förvänta sig av dessa under 2014? Givna 30/30, ledstjärnor på plan? Poängspelare? Säker stomme?

Kan ÖSK hoppas att kuggarna från 2013, Haginge & Wiken håller i Allsvenskan 2014? Båda sitter på utgående kontrakt. Ersättarna ska spelas in, lagen i Allsvenskan ligger 1 Allsvensk säsong före oss utvecklingsmässigt i dagsläget samt värvar för ett bättre resultat.

Genomlag så har vår trupp inte mycket till erfarenhet/rutin i detta sammanhang. Erfarenhet/rutin är också något som har diskuterats, hur viktigt det är etc. Spelare med noll/mycket liten rutin från allsvenskan är också spelare som vi ser som bland våra bästa (läs ex. Jansson). Jag har väldigt svårt att se att Jansson kommer behöva mäkta med 79 räddningar för att hålla 11 nollor. Alvbåge gjorde 30 matcher, släppte in 31 mål, gjorde 105 räddningar, fick ihop 77% för att få till 12 nollor. IFK GBG plats 3. Kenneth Høie gjorde 30 matcher, släppte in 41 mål, gjorde 87 räddningar, fick ihop 68% för att få till 7 nollor. DIF plats 7. Stojan Lukic gjorde 30 matcher, släppte in 46 mål, gjorde 113 räddningar, fick ihop 71% för att få till 6 nollor. HBK plats 14.

I dagens trupp ser jag följande som självklart; Jansson, Moberg, RÅP, Crespo & Hasani. Förutsatt att samtliga är fit to fight.

Det jag har sett av RÅP är att han inte är någon spelfördelare, därav det stora behovet av en sådan. Saeid vill fördela men måste utveckla det spelet ytterligare innan han kan tänkas driva boll i 30/30 i Allsvenskan. Nilsson lyckades inte med det i Superettan och kommer än mindre lyckas med det i Allsvenskan. Åtvid släppte Nilsson då de officiellt ansåg att han saknade speeden. Speed är väldigt brett i fotboll och omfattar allt som har med snabbhet att göra. Löpa, passa, dribbla, avsluta samt spelförståelse/positionsspelet. Allt detta syntes på Nilsson under 2013. På det planet är både Saeid och Nkili före honom. Nilsson är en misslyckad värvning (tills dagens datum) att hålla honom före Saeid och Nkili vore dumt. Likt att envisas med att ge Sandqvist chans match efter match i hopp om att förtroende skulle göra honom till en bättre målvakt, väldigt udda resonemang. Enbart förtroende kan göra en spelare säkrare mentalt men knappast bättre rent fysiskt & tekniskt än vad spelaren i fråga redan är.

Crespo & DG har inte lyckats ta plats i AIK, men att ta plats i ett AIK som slåss om guld titt som tätt är inte heller det lättaste. Här behöver det nödvändigtvis inte betyda att spelarna i fråga inte håller på den aktuella nivån (Lex Nilsson) utan snarare att de behöver en chans att visa vad de kan i ett större perspektiv än agera inhoppare etc.

Vi kan sätta ihop en hyfsad start-11. Som ska kunna mäkta med en säker placering. Men vår bänk är inget att hänga i granen för tillfället och skador, avstängningar, formkurvor, försäljningar etc. är vi väldigt känsliga för och absolut inte immuna emot. Därav formuleringen att det är en bragd att hålla sig kvar.

För jag är inte en optimist eller pessimist jag är en realist och anser inte att man kan gå en säsong och förlita sig på att alla faktorer faller på plats för en. Att andra lag går dåligt, att spelare inte går sönder eller tappar form, att avstängningar uteblir, att spelare kovänder i utvecklingskurvan och gör det magiskt och att pengar faller från himlen så vi kan värva vad vi vill när vi behöver det.

Jag ser fram emot säsongen och har 100% förtroende för våra tränare. Spelarna som har värvats är ödmjuka killar (inga stjärnor/divor) vilket jag ser som positivt. I slutändan är det en lagsport och vi faller inte om vi som lag är i vår helhet förberedda på striden som väntar.

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!
AIK Saywee
2014-01-19 08:17
pemo, du behöver väl inte be om förlåtelse när du skriver om fotboll i ett inlägg. Apropå på kreatörer, så vore det önskvärt om samtliga som spelar i ÖSK's dress hela tiden skapar sådant som är "målinriktat", dvs ända nere från egen zon, med till exempel snabba utkast (det tycker jag att Oscar ofta är bra på). Men, jag förstår vad som menas, när ni skriver att ni vill ha en kreatör på mitten. Jag vill dock ha kreatörer överallt, även på läktaren och då framförallt på västra stå :)
AIK Saywee
2014-01-19 08:06
trilla Tore, hehe, med det där med den sortens interner antydde jag lite om tidigare i ett inlägg, men det verkar som att all typ av lite humor, kan starta ett drev, när några önskar det ... Jag misstänker att det tråkiga vädret gjorde att man skippade matchen i fredags, men jag vet inte helt säkert.
trilla Tore
2014-01-19 00:58
@Saywee:
jo, tror att det spelades en sådan på kumla, slutade 3-2 till ena laget mot det andra
AIK Saywee
2014-01-19 00:29
Är det någon som känner till om det var någon internmatch i fredags ?
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-19 00:13
@pemo:

Nja - De generella reglerna är det ju faktiskt ok att även tala fotboll i allmänhet så du ska inte be om ursäkt.

F.ö håller jag med dig. Ser inga självklara arvtagare till Anders & Kim. Tycker dock Anders skulle fått mer förtroende än han fick sista tiden
Örebro Willy Foo Foo
2014-01-19 00:10
.
Örebro pemo
2014-01-18 22:39
Willy Foo Foo // Jo, Anders och Kim var verkligen det som jag tycker är kreativa. Men de är ju inte "självskrivna" i landslaget längre. Och förnärvarande ser jag ingen spelare som tar deras roller.
Elm , Ekdal , Wernbloom ? Nä, landslaget skulle behöva en Zlatan på mitten också.
Men nu är ju detta ÖSK:s sida, så förlåt utvikningen.
Örebro Kardinalen
2014-01-18 16:34
Senaste UPPDATERINGEN: Eidur Sigurbjörnsson, utlånad till IB Vestmannaeyja under 2014.

Nuvarande truppen har just nu 22 spelare på avlöningslistan.

Spelare med kontrakt t o m 2014:

- Ilir Berisha (2014, mittback)
- Patrik Haginge (2014, högerback, kan också spela mittback och innermittfält)
- Boris Lumbana (2014, innermittfältare)
- Kalle Holmberg (2014, anfallare, kan också spela yttermittfältare)
- Mohammed Saeid (2014, innermittfältare)
- William Atashkadeh (2014, anfallare)
- Sphetim Hasani (2014, anfallare)
- Emil Berger (2014, innermittfältare)
- Magnus Wikström (2014, mittback, kontraktet förnyat med ett år)

Spelare med kontrakt t o m 2015:

- Tobias Nilsson (2015, innermittfältare)
- Christoffer Wiktorsson (2015, mittback, kan också spela vänsterback)
- Marcus Pode (2015, anfallare, ÖSK har utnyttjat option på förlängning)
- Samuel Mensah (2015, mittfältare, kan också spela back, NY)
- Ahmed Yasin (2015, yttermittfältare, kontraktet förlängt med ett år)

Spelare med kontrakt t o m 2016:

- Daniel Björnquist (2016, högerback, kan också spela vänsterback)
- Jacob Rinne (2016, målvakt)
- Erik Moberg (2016, mittback, NY)
- Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare, ÖSK har utnyttjat option på förlängning)
- Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare, köpt från AIK, NY)

Spelare med kontrakt t o m 2017:

- Oscar Jansson (2017, målvakt, kontraktet förlängt med två år)

Spelare med oklar kontraktslängd:

- Robert Åhman-Persson (kontrakt t o m ?, mittfältare, bosman, kommer närmast från AIK, NY)
- Ayanda Nkili (flerårskontrakt t o m ?, finns ingen tillförlitlig uppgift men enligt fotbolltransfers.com är det t o m 2014, enligt annan källa är det tom 2015) (mittfältare, kan också spela mittback)

Just nu ej med i ÖSK:s trupp, utlånad:

- Eidur Sigurbjörnsson (kontrakt tom 2015, mittback, utlånad till IB Vestmannaeyja under 2014, IB har option på köp)

Spelare i ÖSK 2013 som inte kommer spela för klubben 2014:

- Samuel Wowoah (vänsterback, kontraktet med ÖSK gick ut, har nu skrivit på för Karslund som spelande assisterande tränare)
- Ludwig Bergström (målvakt, högst troligen ingen fortsättning)
- Peter Samuelsson (anfallare, lämnat klubben för Degerfors)
- William Kvist (yttermittfältare, verkar som att ÖSK inte tänker utnyttja sin köpoption, tränar med klubben under januari månad)

Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Annons: