/fotboll/osk/forum/1488.aspx/fotboll/osk/forum/1488.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-02-26 09:31
WFF, 09:10, ... inte så säker på det. Kolla in widemarsh's jobb med publiksiffror och stora silveråret 1994.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Willy Foo Foo
2014-02-26 09:10
@Saywee:

Fast uppfylls inte framförallt punkt 1 spelar punkt 4-8 ingen större roll
Örebro Marta (hane)
2014-02-26 09:09
Och jag håller inte oväntat med dig Saywee. Sedan är säkert WFF:s punkter de avgörande (även om de till viss del är svåra att styra över).

men jag menar ändå att, trots att jag knappt är det minsta intresserad av Hockey, så får jag ändå med mig en upplevelse från ÖHK:s matcher som oftast spöar skiten ur den jag får med mig från många matcher som jag bevittnar på Behrn. Trots avsaknad av fri öl.
Örebro MaLa
2014-02-26 05:50
@Benny Böckling: Ja vi får hoppas att de kryat på sig så matchen blir av. Nu såg jag att man kompletterat matchinfon på officiella hemsidan med speltid kl 13 (förut har det stått 00:00) så vi håller tummarna!
AIK Saywee
2014-02-26 02:23
Willy Foo Foo Tror att det finns fler grundläggande punkter, exempelvis ... 4. Priset 5. Konkurrerande aktiviteter/intressen 6. Restid till och från BA 7. Vädret 8. Teve widemarsh Bra jobbat !
Örebro widemarsh
2014-02-25 23:57
@TommyS:
Kan försöka göra en sammanställning med hjälp av wikipedia och svff. 2013 - 4 937 (SE) 2012 - 5 525 2011 - 7 400 2010 - 7 704 2009 - 7 886 2008 - 8 660 2007 - 8 818 2006 - 5 359 (SE) 2005 - 5 034 (SE) 2004 - 7 243 2003 - 7 508 2002 - 8 039 2001 - 6 572 2000 - 6 922 1999 - 6 163 1998 - 5 721 1997 - 6 941 1996 - 6 107 1995 - 6 076 1994 - 6 083 1993 - ? 1992 - ? 1991 - 5 820 1990 - 5 496 1989 - 5 899 (högst i Allsvenskan!) Någon som kan fylla i luckorna? :)
Benny Böckling
2014-02-25 23:06
@MaLa:

Skulle tro att den blir av. Det var ju deras match mot HBK i förra helgen som blev inställd pga spelarbrist. Till helgen borde väl de flesta spelare frisknat till om det nu bara handlar om förkylning eller liknade.
Örebro Willy Foo Foo
2014-02-25 21:48
Angående publiken så är det till syvende och sist, anser jag, tre grundläggande punkter som ändå är avgörande för att få publik.

1: De sportsliga resultaten
2: Attraktiv fotboll
3: Profiler i laget

ÖSK kan bjuda på fri bira och striptease. Det kommer inte att hjälpa om inte en eller flera punkter ovan slår in. Eller - Ja det kanske skulle hjälpa. Men inget annat.

Örebro MaLa
2014-02-25 20:02
Är det någon som hört hur det blir med lördagens träningsmatch, dvs om den blir av eller ej? Senaste budet var väl att Falkenberg hade svårt att mönstra fullt lag pga skador o sjukdom?
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 19:13
Tommy/
Joth fick andra intressen i livet :)
Örebro Jonas r
2014-02-25 18:29
Ett problem är att det finns Örebroare som i sin ungdom väljer ett Stockholms lag för dem var på e match och blev förtrollade. Här måste alla fans vara ambassadörer för ÖSK , det ska vara en självklarhet att välja ÖSK som barn!
Örebro TommyS
2014-02-25 18:15
Har någon sett en översikt över vårt hemmasnitt över de senaste 25 åren eller så? Vad hände med sportklubben.net?
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 17:31
Vidare är kunder mer ombytliga och "illojala" nu än vad man var tidigare. Det räcker inte att man kommit på en match som man fick med sig en positiv upplevelse ifrån, utan det måste ske upprepat, annars finns en tendens att man väljer något annat istället.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 17:07
Som sagt, jag är inte den som är rätt person och har heller inte varit på alla matcher så att jag sitter på ngn sanning om vad som gjorts och inte gjorts. Jag ville bara motivera och exemplifiera vad jag menade med mina tidigare inlägg. Jag tror att man trots att man har en kärnprodukt kan leverera en upplevelse som ger mer än just denna. Och jag tror att det behövs om man vill bli en naturlig mötesplats även för de som inte njuter av en välspelad 0-0-match som jag tidigare skrev. Försökte vidare fundera ut vad som skulle kunna få mig att få med mig hela min familj på en ÖSK-match utan att tjata dit dem (idag lyckas jag tyvärr oftast inte ens med det, trots ett fotbollsintresse). Men jag är bara EN enda kund, så det var alltså ingen lösning jag gjorde anspråk på. Vidare menar jag att jag tror att denna typ av händelser inte kan vara engångsföreteelser, utan att det alltid måste hända saker runt matcherna för att vi ska utöka antalet icke-kärnsupportrar och få dem att komma tillbaka. Även när Falkenberg kommer på besök med förhoppningsvis 11 man att ställa på plan. När jag var liten så var det superstort att få följa med farfar på fotboll utan inramning, sämre arena och med ofta klena publiksiffror. Idag ser inte samhället ut på samma sätt och ÖSK konkurrerar således mot så mycket mer än vad man gjorde då.
Örebro _Adde_
2014-02-25 16:54
@Marta (hane):

Jag vill inte vara "den som är den"... men det känns som att allt det du nämner redan görs eller i vissa fall gjorts. Inte mycket fräscha idéer där, men de behöver ju iofs inte betyda att de är dåliga för det.
AIK Saywee
2014-02-25 14:12
Mycket intressanta diskussioner :) Visst finns det våld överallt i samhället, men vi kan inte låsa in oss. Kul att det finns skribenter med så många bra idéer och synpunkter !!!
Örebro Hahne
2014-02-25 13:26
aa vi la tillbaka dem ...hoppas bara man tänker använda dem igen borde iaf kunna köra 2-3 ggr om året! eller kanske dela ut till varje match för att kunan ha vid tex mål eller när man kör en viss låt eller något!

Var även på hammarbyborta där man trots att man inte var så många fick till det med stora flaggor och annat för att få till det bra när spelarenaentrade planen hoppas man skulle kunna genomföra detta mer på hemmaplan för att öka stämningen ytterligare. Vet att man kör andra sorters tifo likväl med stora dukar med härliga bilder o texter.
Åges kyss
2014-02-25 13:14
Hahne

Vet inte hur ni gör men i Malmö finns korgar man kan lägga tillbaka dem i när man är på väg ut, de som inte läggs i då utan som ligger någonstans på läktarna samlas upp i efterhand.

Köra samma grej varje match hade ju inte varit snyggt eller speciellt effektfullt, vi har flaggtifo varje år i hemmapremiären, antingen tar man med sig en egen flagga eller går det att köpa begagnade för 5-10 kr(de som en gång blivit uppsamlade).

Hur ofta ni ska använda flaggorna är ju inte upp till mig men förslagsvis hittar ni något lämpligt tillfälle och kör alltid på det. Då blir det inte urvattnat.

Flaggdag, halsduksdag ja det går att bygga på oändligt.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 13:03
hahne/ Exakt! Många ggr tänkt på just detta. Kan inte heller tänka mig att allt tifo blir obrukbart efter en använding. Men kanske är jag en novis på området.
Örebro Hahne
2014-02-25 13:00
Kom att tänka på matchen mot Degerfors det var väll då alla i publiken fick svartvita flaggor att veva med ... vad händer med dessa under resterande matcher? kan man inte försöka ha det till varje match för att öka inramningen lite extra? visst förstår att de kostar men att bara använda dessa 1 gång känns inte speciellt ekonomiskt heller.
Örebro Jonas r
2014-02-25 12:43
självklart ska det inte avfärdas men svårt att tro de handlar om så många människor.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 12:38
Så klart drar dessa lag mer folk, men det är ju folk som är där för inramningen. Inramningen finns alltså oftast på dessa matcher, varför det mer är de övriga matcherna som behöver putsas till arrangemangsmässigt.

Våldet blir då i mina ögon lite en annan fråga, som dock absolut inte ska förkastas/avfärdas, för tyvärr är det så att många väljer bort matcherna enbart beroende på detta.
Örebro Restalundsvägen
2014-02-25 12:31
Den klicken som slåss och beter sig som svin är i 99% av fallen en vanlig supporter som druckit för mycket och åkt på bortamatch och ska spela Allan ballan. Klicken ni diskuterar just nu avskyr sånna personer och vill bara möta likasinnade och slåss. Dom ser ingen stolthet i att bara slå ner en random ÖSK supporter utan dom vill möta grabbar som slår tillbaka. Och visst har Örebro ett antal sådana grabbar men det är långt ifrån en organiserad firma.
Örebro Jekl
2014-02-25 11:59
Bobby Warshaw som spelade 9 matcher för Ängelholm i höstas och på dessa gjorde 8 mål och 1 assist, klar för GAIS. Han verkar kunna spela lite överallt, men har för mig att han spelade innermittfältare i ÄFF. Har sedan i höstas känt att detta eventuellt skulle kunna vara en bra värvning för ÖSK (utan att veta någonting närmare om hans spelstil), men detta kan nu avskrivas helt
Örebro Jonas r
2014-02-25 11:55
Med större ultras/aktiva supportergeupper så kommer också den klicken. Kommer hända i Örebro också eller det finns ju redan en gruppering som dock är liten. De gäller bara hitta ett sätt att hantera det på bästa sätt.
Örebro Jonas r
2014-02-25 11:51
håller verkligen inte med. Dessa lag lockar snarare mer publik det är väl bara se på publiksiffrorna.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 11:16
Pemo/ Du har helt rätt!
Örebro pemo
2014-02-25 11:15
Sen finns det också en svart anledning till att vissa inte vill gå på fotboll.
När AIK , Djurgår´n , IFK G , MFF och t.o.m HIF kommer på besök måste man vara streetsmart. Dvs inte visa öppet att man håller på hemmalaget, för då kan du lika gärna stanna hemma.

Jag kommer aldrig att få med mig min familj på någon av dessa matcher, då ovanstående supportrar har skämt ut sig ordentligt.

Så länge ingen tar ordentligt tag i ( och avstånd från ) huliganerna så missar vi ett stort antal besökare, som kanske inte alltid går på fotboll.
Det heter alltid att " det är en liten klick" eller " det är polisen som provocerar" eller " hamnade på samma pub" eller liknande.
Det jag vill se är att någon i klubbarna verkligen går ut och säger ifrån.

Förklara för mig varför jag, som vuxen man , inte törs vara glad när ÖSK vunnit hemma över dessa lag eller törs ha min ÖSK-halsduk synlig när jag går till bilen. Fick vi bort detta sviniga beteende, så kommer också mer publik till matcherna.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 11:03
Jekl/ Många bra idéer där från HIF, och det är bara ett av lagen. Lovar att det finns mänger av idéer att anamma och anpassa så attd e passar ÖSK. Familjebeiljetterna trodde jag man behövde NA-kort för att kunna nyttja. Årets priser på hemsidan.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 10:57
ÅtS/ Håller helt klart med. Men tror ändå det fnns mycket runt om matchen som kan bli mer tilltalande. - Mer evenemang i tävlingsform likt straffsparkstävling, slalombana, annat som kan aktivera yngre före match och i halvtid. Tävlingsmoment med ÖSK-priser. - Användande av halvtid, och inför matchtid på ett annat sätt (kanske fotbollsunderhållning på olika vis, någon som är en jäkel på att trixa, match/turnering mellan olika företag (som kanske kan betala för sitt deltagande) iklädd jättegummiboll et.c.) - Kanske nåt band/orkester som spelar (finns säkert nåt ok band som kan ställa upp billigt/gratis). Givetvis inte så att fokus flyttas från huvudnumret. - En speaker som jobbar än mer aktivt på för att få igång publik. - Ökat fokus på kubanerna. Tillsammans peaka ut vilka nyckelmatcher man kan highlighta och stötta kubarnerna ekonomiskt dessa matcher (vet ej om detta görs?) - ÖSK-ballonger till barn - Lättillgänglig billig mkt enkel barnfika som inte behöver ge så mycket vinst. et.c., et.c.... Jag är inte rätt person, men visst finns det möjligheter med kringarrangemanget! Håller även med om att Erik, långt mycket mer skulle kunna fungera som kommunikatör, och absolut, använd ÖSK:s historia att skapa en gemenskap.
Annons: