/fotboll/osk/forum/1483.aspx/fotboll/osk/forum/1483.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Willy Foo Foo
2014-02-25 21:48
Angående publiken så är det till syvende och sist, anser jag, tre grundläggande punkter som ändå är avgörande för att få publik.

1: De sportsliga resultaten
2: Attraktiv fotboll
3: Profiler i laget

ÖSK kan bjuda på fri bira och striptease. Det kommer inte att hjälpa om inte en eller flera punkter ovan slår in. Eller - Ja det kanske skulle hjälpa. Men inget annat.

Örebro MaLa
2014-02-25 20:02
Är det någon som hört hur det blir med lördagens träningsmatch, dvs om den blir av eller ej? Senaste budet var väl att Falkenberg hade svårt att mönstra fullt lag pga skador o sjukdom?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 19:13
Tommy/
Joth fick andra intressen i livet :)
Örebro Jonas r
2014-02-25 18:29
Ett problem är att det finns Örebroare som i sin ungdom väljer ett Stockholms lag för dem var på e match och blev förtrollade. Här måste alla fans vara ambassadörer för ÖSK , det ska vara en självklarhet att välja ÖSK som barn!
Örebro TommyS
2014-02-25 18:15
Har någon sett en översikt över vårt hemmasnitt över de senaste 25 åren eller så? Vad hände med sportklubben.net?
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 17:31
Vidare är kunder mer ombytliga och "illojala" nu än vad man var tidigare. Det räcker inte att man kommit på en match som man fick med sig en positiv upplevelse ifrån, utan det måste ske upprepat, annars finns en tendens att man väljer något annat istället.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 17:07
Som sagt, jag är inte den som är rätt person och har heller inte varit på alla matcher så att jag sitter på ngn sanning om vad som gjorts och inte gjorts. Jag ville bara motivera och exemplifiera vad jag menade med mina tidigare inlägg. Jag tror att man trots att man har en kärnprodukt kan leverera en upplevelse som ger mer än just denna. Och jag tror att det behövs om man vill bli en naturlig mötesplats även för de som inte njuter av en välspelad 0-0-match som jag tidigare skrev. Försökte vidare fundera ut vad som skulle kunna få mig att få med mig hela min familj på en ÖSK-match utan att tjata dit dem (idag lyckas jag tyvärr oftast inte ens med det, trots ett fotbollsintresse). Men jag är bara EN enda kund, så det var alltså ingen lösning jag gjorde anspråk på. Vidare menar jag att jag tror att denna typ av händelser inte kan vara engångsföreteelser, utan att det alltid måste hända saker runt matcherna för att vi ska utöka antalet icke-kärnsupportrar och få dem att komma tillbaka. Även när Falkenberg kommer på besök med förhoppningsvis 11 man att ställa på plan. När jag var liten så var det superstort att få följa med farfar på fotboll utan inramning, sämre arena och med ofta klena publiksiffror. Idag ser inte samhället ut på samma sätt och ÖSK konkurrerar således mot så mycket mer än vad man gjorde då.
Örebro _Adde_
2014-02-25 16:54
@Marta (hane):

Jag vill inte vara "den som är den"... men det känns som att allt det du nämner redan görs eller i vissa fall gjorts. Inte mycket fräscha idéer där, men de behöver ju iofs inte betyda att de är dåliga för det.
AIK Saywee
2014-02-25 14:12
Mycket intressanta diskussioner :) Visst finns det våld överallt i samhället, men vi kan inte låsa in oss. Kul att det finns skribenter med så många bra idéer och synpunkter !!!
Örebro Hahne
2014-02-25 13:26
aa vi la tillbaka dem ...hoppas bara man tänker använda dem igen borde iaf kunna köra 2-3 ggr om året! eller kanske dela ut till varje match för att kunan ha vid tex mål eller när man kör en viss låt eller något!

Var även på hammarbyborta där man trots att man inte var så många fick till det med stora flaggor och annat för att få till det bra när spelarenaentrade planen hoppas man skulle kunna genomföra detta mer på hemmaplan för att öka stämningen ytterligare. Vet att man kör andra sorters tifo likväl med stora dukar med härliga bilder o texter.
Åges kyss
2014-02-25 13:14
Hahne

Vet inte hur ni gör men i Malmö finns korgar man kan lägga tillbaka dem i när man är på väg ut, de som inte läggs i då utan som ligger någonstans på läktarna samlas upp i efterhand.

Köra samma grej varje match hade ju inte varit snyggt eller speciellt effektfullt, vi har flaggtifo varje år i hemmapremiären, antingen tar man med sig en egen flagga eller går det att köpa begagnade för 5-10 kr(de som en gång blivit uppsamlade).

Hur ofta ni ska använda flaggorna är ju inte upp till mig men förslagsvis hittar ni något lämpligt tillfälle och kör alltid på det. Då blir det inte urvattnat.

Flaggdag, halsduksdag ja det går att bygga på oändligt.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 13:03
hahne/ Exakt! Många ggr tänkt på just detta. Kan inte heller tänka mig att allt tifo blir obrukbart efter en använding. Men kanske är jag en novis på området.
Örebro Hahne
2014-02-25 13:00
Kom att tänka på matchen mot Degerfors det var väll då alla i publiken fick svartvita flaggor att veva med ... vad händer med dessa under resterande matcher? kan man inte försöka ha det till varje match för att öka inramningen lite extra? visst förstår att de kostar men att bara använda dessa 1 gång känns inte speciellt ekonomiskt heller.
Örebro Jonas r
2014-02-25 12:43
självklart ska det inte avfärdas men svårt att tro de handlar om så många människor.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 12:38
Så klart drar dessa lag mer folk, men det är ju folk som är där för inramningen. Inramningen finns alltså oftast på dessa matcher, varför det mer är de övriga matcherna som behöver putsas till arrangemangsmässigt.

Våldet blir då i mina ögon lite en annan fråga, som dock absolut inte ska förkastas/avfärdas, för tyvärr är det så att många väljer bort matcherna enbart beroende på detta.
Örebro Restalundsvägen
2014-02-25 12:31
Den klicken som slåss och beter sig som svin är i 99% av fallen en vanlig supporter som druckit för mycket och åkt på bortamatch och ska spela Allan ballan. Klicken ni diskuterar just nu avskyr sånna personer och vill bara möta likasinnade och slåss. Dom ser ingen stolthet i att bara slå ner en random ÖSK supporter utan dom vill möta grabbar som slår tillbaka. Och visst har Örebro ett antal sådana grabbar men det är långt ifrån en organiserad firma.
Örebro Jekl
2014-02-25 11:59
Bobby Warshaw som spelade 9 matcher för Ängelholm i höstas och på dessa gjorde 8 mål och 1 assist, klar för GAIS. Han verkar kunna spela lite överallt, men har för mig att han spelade innermittfältare i ÄFF. Har sedan i höstas känt att detta eventuellt skulle kunna vara en bra värvning för ÖSK (utan att veta någonting närmare om hans spelstil), men detta kan nu avskrivas helt
Örebro Jonas r
2014-02-25 11:55
Med större ultras/aktiva supportergeupper så kommer också den klicken. Kommer hända i Örebro också eller det finns ju redan en gruppering som dock är liten. De gäller bara hitta ett sätt att hantera det på bästa sätt.
Örebro Jonas r
2014-02-25 11:51
håller verkligen inte med. Dessa lag lockar snarare mer publik det är väl bara se på publiksiffrorna.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 11:16
Pemo/ Du har helt rätt!
Örebro pemo
2014-02-25 11:15
Sen finns det också en svart anledning till att vissa inte vill gå på fotboll.
När AIK , Djurgår´n , IFK G , MFF och t.o.m HIF kommer på besök måste man vara streetsmart. Dvs inte visa öppet att man håller på hemmalaget, för då kan du lika gärna stanna hemma.

Jag kommer aldrig att få med mig min familj på någon av dessa matcher, då ovanstående supportrar har skämt ut sig ordentligt.

Så länge ingen tar ordentligt tag i ( och avstånd från ) huliganerna så missar vi ett stort antal besökare, som kanske inte alltid går på fotboll.
Det heter alltid att " det är en liten klick" eller " det är polisen som provocerar" eller " hamnade på samma pub" eller liknande.
Det jag vill se är att någon i klubbarna verkligen går ut och säger ifrån.

Förklara för mig varför jag, som vuxen man , inte törs vara glad när ÖSK vunnit hemma över dessa lag eller törs ha min ÖSK-halsduk synlig när jag går till bilen. Fick vi bort detta sviniga beteende, så kommer också mer publik till matcherna.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 11:03
Jekl/ Många bra idéer där från HIF, och det är bara ett av lagen. Lovar att det finns mänger av idéer att anamma och anpassa så attd e passar ÖSK. Familjebeiljetterna trodde jag man behövde NA-kort för att kunna nyttja. Årets priser på hemsidan.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 10:57
ÅtS/ Håller helt klart med. Men tror ändå det fnns mycket runt om matchen som kan bli mer tilltalande. - Mer evenemang i tävlingsform likt straffsparkstävling, slalombana, annat som kan aktivera yngre före match och i halvtid. Tävlingsmoment med ÖSK-priser. - Användande av halvtid, och inför matchtid på ett annat sätt (kanske fotbollsunderhållning på olika vis, någon som är en jäkel på att trixa, match/turnering mellan olika företag (som kanske kan betala för sitt deltagande) iklädd jättegummiboll et.c.) - Kanske nåt band/orkester som spelar (finns säkert nåt ok band som kan ställa upp billigt/gratis). Givetvis inte så att fokus flyttas från huvudnumret. - En speaker som jobbar än mer aktivt på för att få igång publik. - Ökat fokus på kubanerna. Tillsammans peaka ut vilka nyckelmatcher man kan highlighta och stötta kubarnerna ekonomiskt dessa matcher (vet ej om detta görs?) - ÖSK-ballonger till barn - Lättillgänglig billig mkt enkel barnfika som inte behöver ge så mycket vinst. et.c., et.c.... Jag är inte rätt person, men visst finns det möjligheter med kringarrangemanget! Håller även med om att Erik, långt mycket mer skulle kunna fungera som kommunikatör, och absolut, använd ÖSK:s historia att skapa en gemenskap.
Örebro Jekl
2014-02-25 10:49
Willy Foo Foo //

Håller helt med dig om att priserna på sittplats skulle kunna vara betydligt lägre för ex. pensionärer. Nya läktaren är ofta ganska välfylld men gamla samt östra brukar det kunna vara ganska glest på. Väldigt märkligt för övrigt att priserna på östra läktaren är desamma som de yttersta sektionerna på långsidan. Dels ser man sämre från kortsidan plus att det är precis över bortasektionen vilket känns lagom spännande.
Örebro Willy Foo Foo
2014-02-25 10:34
@Jekl:
Vet att man testade differentierade priser för ett antal år sedan men man slutade med det av någon anledning, Kanske upplevdes för rörigt Idag kostar det 75 spänn för en student/pensionär att stå och jag tycker det måste anses som ett rätt skäligt pris oavsett motstånd tycker jag ändå. Är inte så säker på att det skulle bli någon större rusning för att man sänkte det till 50 mot ett icke attraktiv motstånd. För familjer tycker jag också man har ett rätt ok pris. Senaste säsongen 250 spänn för upp till fem familjemedlemmar på sittplats = 50 kr för sittplats och entre. Jag tror ÖSK istället har valt att satsa på olika former av kampanjer och stötinsatser. Förra säsongen hade man ju fri entre till flera matcher Är det något som skulle sänkas så tycker jag det är sittplatspriserna för pensionärer. Det är för dyrt att sitta för många av dem. Och se dessa 70-80 åringar stå hela matchen är imponerande men kanske lider en del också. Jag tycker pensionärer skulle kunna får en röd sittplats för max 100 spänn
Örebro Jekl
2014-02-25 10:06
Flera har varit inne så smått på priset, och att eventuellt många kan känna att man helt enkelt inte tycker att det är värt att betala det som det kostar för att gå på en match. Utöver att man inte har det brinnande intresse för fotboll och ÖSK som alla vi här inne har, så kan andra anledningar vara att man hellre ser matchen på tv, eller som pemo skriver har ett par mil att åka från ex. Arboga och att man då bedömer att den totala kostnaden för resa+biljett helt enkelt inte gör det värt det.

Då jag själv bor nere i Skåne och har varit på en del Helsingborgsmatcher under de senaste åren pga en av mina närmsta vänner är stort hif-fan. Om man jämför deras prissättning till matcherna så skiljer den sig ganska kraftigt från ÖSKs. De har om jag inte missminner mig fyra kategorier av matcher, där priserna för dessa kategorier varierar ganska så kraftigt. För mig som är student varierar priserna för ståplats mellan 40-100 kronor ungefär (samma priser gäller för ungdomar), och vet att vuxenbiljetterna samt sittplats varierar från match till match också. Skulle inte detta kunna vara något för ÖSK att kunna ta efter för att locka lite mer folk till matcherna som normalt sett inte lockar så stor publik? Det är ju extremt sällan (jag skulle säga aldrig numera) som vi fyller arenan till sista stol, och jag tror personligen att det gynnar klubben i längden att kunna locka x antal personer mer till matcherna trots att det inte genererar högre intäkter pga lägre biljettpriser. Blir det en trend att det är mer folk på matcherna+bättre inramning så kommer detta i sig att göra att andra väljer att haka på. Jag är väl medveten om att man alltid måste göra en avvägning gällande priset för det går så klart inte att sätta det hur lågt som helst. Men till matcher mot ex. Falkenberg, BP, Mjällby osv. där det normalt sett inte är så mycket publik, varför inte sätta priserna lägre? (Sen spelar så klart andra faktorer in på publiksiffran så som speldag, matchtid, väder, tabellplacering osv). Har man inte uppemot 80-90% beläggning på arenan kan en stor orsak vara att man satt priset för högt helt enkelt. Vet att kampanjer så som 2 för 1 genomförts, och förhoppningsvis har man analyserat utfallet av dessa för att se om det genererat mer publik. Kampanjer brukar även genomföras för idrottsföreningar och liknande, vilket jag också tycker är väldigt bra.

Priset är främst viktigt för ungdomar, studenter och pensionärer. Men även för familjer och alla typer av supportrar som inte går på samtliga matcher utan enkelt kan välja bort en match för att göra något annat. Jag vet av erfarenhet att det varit en del gnäll på att det är för mycket ungdomar på ståplats och att dessa 12-15 åringar inte är några "riktiga" supportrar osv, men faktum är ju att det är extremt viktigt inför framtiden att tidigt locka dessa så att de kan bli inbitna supportrar och kanske kommer att gå på varje match i många år framöver.

Sen handlar det så klart även till stor del om att skapa en bättre upplevelse på plats med hjälp av kringaktiviteter osv. För att återigen knyta an till HIF så anordnar klubben en uppladdning (främst på fredagar som ett afterwork-event) innan matcher i anslutning till arenan där dom bjuder på en plockbuffe för 40 kr, bra priser på dryck, intervjuer, quiz och utdelning/utlottning av biljetter till nattklubbar, samt liknande event även efter matchen). Något sådant kanske skulle kunna locka lite extra publik vid valda tillfällen, även om jag vet att liknande uppladdning anordnas inne i stan av kubanerna.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-02-25 09:40
Det är givet, tycker jag, att en verksamhet måste ha riktigt bra koll på vad målgruppen önskar och vill ha. Ju mer kunskap om det, desto bättre förutsättningar att göra rätt. Men...om du har en fotbollsförening så är din kärnverksamhet ganska klar, det är osannolikt att börja spela hockey bara för att det finns en större publik- eller sponsringsbas där. Att göra rätt saker och att göra saker rätt är två olika saker och många verksamheter sitter ganska fast i sina grundförmågor. Då handlar det istället om att hitta smartare sätt att göra det på och att hitta smartare sätt att berätta om vad man gör så väldigt smart. Där kan marknadsföringen spela en stor roll är jag övertygad om. Om Erik, som kommer från supporterleden, har mer inflytande i kommunikationen så tänker jag att det kan vara ett steg i rätt riktning eftersom den kan få mer trovärdighet på så sätt. Fotbollsföreningar av Sportklubbens dignitet har ofta en ganska lång historia och därför ett bra utgångsläge för att "hitta" sin identitet och berätta den begåvat. Jag tror att många (mig själv inräknad) hejar i grund och botten på klubben och trogna "kunder" är toppen. Fler sådana vore kanon och då kan det kanske vara smart att erbjuda känslan av en gemenskap, snarare än att bara fokusera på matcherna som underhållning. Men marknadsföring kan bedrivas på många olika sätt såklart.
Örebro Bastard on Parade
2014-02-25 09:38
@Erik Wärlegård:

Bra! :)
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 09:28
Tror även på ngn form av familjebiljett a´la NA-läktaren. Finns nog få familjer där alla är så pass fotbollsintresserade att de tycker att priset är rimligt för egen del. Visst, kan man skapa en produkt där man även utan fotollsintresse får med sig en upplevelse så kan det så klart bli rimligare.

Sedan är kubanerna, precis som någon skrev, nog den viktigaste inramningsdetaljen. Stötta dessa, samarbeta med dem, ge dem bästa möjliga förutsättningar att växa. Ett sätt är att fostra in nya generationer i ÖSK-familjen genom att öppna upp evenmanget för alla.
Örebro Marta (hane)
2014-02-25 09:21
Tror återigen på att man måste erbjuda ngt som får även en relativt fotbolls-o-intresserad att få med sig ngt från en 0-0-match. Gillar det du skriver Marquis!
Våga va först med nåt. Men ngn form av marknadsundersökning kring vad som kan lyckas locka med en sådan kund måste nog föregå detta. Kanske utifrån ett antal förslag som får kunderna att tänka outside the box. Tror det är jäkligt svårt att vara helt först med något, så lite inledande benchmarking är nog att föredra.
Annons: