/fotboll/osk/forum/1477.aspx/fotboll/osk/forum/1477.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-03-05 07:29
@Benny Böckling:

Vet för lite om de läkarundersökningar som gjorts. Finns det en klinik någon stans i världen med en medicinsk teknik där man kan testa kroppens muskler, vävnader mm och kanske finna en förklaring, tycker jag man ska man ska skicka William dit om det så är i USA eller i Kina. Han är ändå en av de spelare i Sverige som har stört potential.

Får man då nedslående besked om möjligheten att han någonsin ska kunna bli skadefri, får man naturligtvis bita i det sura äpplet. Jag vill med andra ord veta mer innan jag som supporter vill ta slutgiltig ställning till honom.
Benny Böckling
2014-03-05 07:08
Tycker det är hög tid att bryta kontraktet med Wille. I fler år har han bara pga av alla skador hållt en plats i truppen stängd när man istället skulle kunna satsa på en ny klassanfallare. I nuläget verkar ju Pode ses som en startspelare och det säger en hel del om anfallsbessättningen...
Benny Böckling
2014-03-05 06:47
William skadad igen enligt NA.
Människan är ju gjord av glas, fullkomligt hopplös.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-03-04 22:43
NA-tv: Därför är ÖSK i Portugal - igen.
2014-03-04 18:05
@ÖSK FANS:

Jag skrev ju att jag håller med om behovet av nyförvärv. Det andra är positiva fakta. Bara för att hjälpa mig själv hålla hoppet uppe, och förhoppningsvis även ditt :-)
Örebro ÖSK FANS
2014-03-04 17:40
Minatankar

jag hörde att Berisha har samma knäskada som Gawelin..jag tror du är för optimistisk till truppen i stort.

jag tror vi ryker om inte en riktig mittfältare och en bra back kommer in...Dock hoppas jag på sm guld!
2014-03-04 17:20
@ÖSK FANS:
Visst är det nervöst för oss alla som tror att 1-2 nyförvärv är nödvändiga. Låt mig ändå lyfta några av alla positiva faktorer: 1) Vi har professionella tränare. 2) Vi har en mycket duktig målvakt. 3) Berishas tillfrisknade går snabbare än beräknat. 4) Dajje och Mensah kan spela både höger- och vänsterbackar. 5) Nkili kan spela både mittback och innermittfältare. 6) Vi har starka offensiva kort i bl a Crespo, Hasani, Yasin och DG. 7) DG har utvecklat sitt spel under försäsongen. 8) William är, vad jag vet, inte skadad på samma sätt som tidigare utan kan förhoppningsvis komma i matchform. 9) Moberg är duktig i luften. 10) Nilsson har lånats ut. 11) Kalle har gått upp 7-8 kg i vikt. Bra gjort! :-)
Örebro ÖSK FANS
2014-03-04 16:48
Vi har värvat en klass- spelare (RÅP) och en som bevisligen håller i Allsvenskan (Moberg) alla andra nyförvärv kanske kan bli bra!!

Nu är våran enda klass- spelare skadad och det är knäpptyst från ÖSK s håll.

Denna silly är på tok för dålig då vi ska etablera oss i Allsvenskan igen.

kalla mig negativ men jag tror många är lika oroliga som jag!
2014-03-04 16:07
Marta (hane)//

Jo, det vore konstigt om det inte blir spekulationer om Gerzic nu när Malanghu har kritat på för IFK Göteborg.

Vem det än blir så måste ÖSK punga ut pengar för en innermittfältare av hög klass, för sådana är varken billiga att köpa eller ha i drift.
Örebro ÖSK FANS
2014-03-04 14:28
Ska vi inte åka ut direkt så kanske vi måste spendera pengar på dyra spelare...
Örebro Häståvagn.
2014-03-04 13:22
Har vi ens råd med Nordin? Även om vi skulle kunna få hem honom för en ok summa så lär ju hans lön vara den överlägset högsta i truppen.
Örebro Marta (hane)
2014-03-04 11:58
Tommy/ Aha, fanns det 2 artiklar? jag läste artikeln från JNytt direkt. Krille/ Hmm borgar det för en Nordin i dagarna månntro?
2014-03-04 10:35
Mahlangu är nu helt klar för IFK Göteborg.
Örebro TommyS
2014-03-04 09:19
Precis, Marta. Man ska kanske inte ta jättehårt på citat från en presskonferens. Jnytt (som Eyravallenbloggen länkar till) citerar Huskvarnas sportchef som säger att ÖSK betalar en "stor del" av lönen, medan Jönköpingsposten utan att direkt citera sportchefen i just den delen skriver "större delen". Det kommer troligen från samma uttalande från presskonferensen, och om ÖSK tar på sig t.ex. 25% av lönen så känns det inte helt orimligt. Över hälften av lönen låter dock mastigt
Örebro Marta (hane)
2014-03-04 09:10
Ska vi bara klargöra att det står att ÖSK betalar en stor del av lönen, och inte större delen av lönen som "fredohva" citerade. Vad detta innebär vet vi inte, men det har iaf inte samma betydelse.
2014-03-04 07:11
@Bastard on Parade:

Håller med om vikten av att talanger lyfts fram. Tycker t ex att fler kunde ha varit med på träningslägren.

När det gäller spelare som behöver säljas eller hyras ut, tror jag frågan är lite mer komplicerad. Det är uppenbart att vi i efterhand kan konstatera att några spelare, värvningar och förlängningar av kontrakt kan ifrågasättas.

Samtidigt har flera bra värvningar gjorts liksom förlängningar av kontrakt. Åker man ur AS och snabbt vill ta sig tillbaka, tror jag också man får räkna med en del kostnader, eftersom en sådan prestation kräver kalkylerat risktagande med en krympande ekonomi.

Till bilden hör att ÖSK och Hammarby var de klubbar som hade högst löner i SE. Har man då för ett eller två år sedan tagit ett "felbeslut", visar sig konsekvenserna senare när spelaren inte platsar och inget lag som har höga ambitioner och "god" ekonomi är intresserad av aktuella spelare.

Har spelarna inte tagit plats i ÖSK lär de få svårt att ta plats i t ex Hammarby. Då återstår klubbar med betydligt mindre ekonomi och därmed blir också möjligheten att täcka kostnader ÖSK skaffat sig lägre.

Till bilden hör också att det är flera personer inblandade i rekryteringar även om de idag är färre än tidigare och att det finns en tydligare organisation. Det kan vara en otacksam uppgift att sälja något man haft ett begränsat inflytande på när man köpt.

En viktig slutsats man bör dra är naturligtvis att ÖSK behöver bestämma sig om sportchefsrollen, så att den får ännu större tyngd. Tror mg veta att man jobbat med den frågan och att ställningstaganden är på gång.

Örebro Bastard on Parade
2014-03-03 23:17
Nu ska jag gnälla lite igen, men om det nu stämmer att ÖSK betalar "större delen av lönen" (alltså mer än vad HFF betalar), är det då inte dags att ta in en person som ansvarar för försäljningar av spelare? Det är ju uppenbart att Sköldmark har misslyckats med den uppgiften rejält om ÖSK så desperat måste minska lönebudgeten att de betalar mer än 50% för en spelare utan utvecklingspotential.

Det var ju tydligt redan i november angående vilka spelare som inte skulle vara aktuella i en allsvensk startelva. Varför har ÖSK inte lyckats sälja/låna ut fler spelare? Det här är negativt för ÖSK både i ett kortsiktigt perspektiv (lönebudget) och ett långsiktigt perspektiv. Talangerna blir lidande när de inte får vara med och känna på Allsvenskan ens genom att konkurrera om en bänkplats. Till förra lägret var väl ingen annan än Lipovac med?

Jag hoppas att ÖSK lyckas låna ut spelare som Lukman Murad, Ekstrand-Hamrén osv. Forward kanske vore ett lämpligt steg den här säsongen? De har ju tappat många av deras nyckelspelare.
Örebro pemo
2014-03-03 23:06
Nä, jag tror inte tränarna " ser att det behövs en riktigt bra mittfältare "
Med tanke på hur ÖSK har spelat och fortfarande spelar så är väl mittfältarna helt i riktlinjerna?

Tänkte också på mittbacksparet. Undrar hur det ser ut när Niklas Hult kommer farande? Fast det sätter kanske Björnqvist stopp för?
Trots Wikens avsaknad av snabbhet, så skall man inte förakta vad rutin betyder.
Kommer ihåg från min egen juniortid. jag var bland de snabbaste i laget, men när motståndarna hade en "gammal gubbe " ( säkert över 30 ) längst bak så spelade min snabbhet inte så stor roll, då han alltid stod rätt när bolarna kom.
OBS!! Ingen annan jämförelse på något vis. ;)

Men återigen, vi önskar och vi kräver en stjärnmittfältare, men tränarna har ju visat att spelet trots allt fungerar som de vill.
Likaså med mittbackarna. Där har de ju också visat konsekvent att de tror på Magnus och Erik. Annars hade de väl experimenterat med fler val?

Nä, jag ser med större oro på att vi fortfarande inte har en klinisk killer längst fram. Crespo i all ära, men där är det också mycket på chans. Känns som att vi har flera toppar som vill slå en passning för mycket eller lägga bollen till rätta. Så mer skott från DG och Yasin på distans, så får de andra jobba på "andrabollarna" Tycker jag , alltså. :)

Örebro T8
2014-03-03 22:26
ÖSKFANS: Frågan är väl inte vad tränarna ser saknas. Utan vem/vilka som kan tänkas gå till ÖSK. Och vilka som finns tillgängliga. Det är lätt för oss att skrika och önska. En annan sak att få det att hända. Synd att folk "som vet" inte kan släppa lite namn. Nu känns det mest som pemo skriver, att inget mer händer.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Kardinalen
2014-03-03 21:27
Senaste UPPDATERINGEN: Tobias Nilsson utlånad till Husqvarna FF under hela 2014. Nuvarande truppen har just nu 21 spelare på avlöningslistan. Spelare med kontrakt t o m 2014: - Ilir Berisha (2014, mittback) - Patrik Haginge (2014, högerback, kan också spela mittback och innermittfält) - Boris Lumbana (2014, innermittfältare) - Kalle Holmberg (2014, anfallare, kan också spela yttermittfältare) - Mohammed Saeid (2014, innermittfältare) - William Atashkadeh (2014, anfallare) - Sphetim Hasani (2014, anfallare) - Emil Berger (2014, innermittfältare) - Magnus Wikström (2014, mittback, kontraktet förnyat med ett år) Spelare med kontrakt t o m 2015: - Christoffer Wiktorsson (2015, mittback, kan också spela vänsterback) - Marcus Pode (2015, anfallare, ÖSK har utnyttjat option på förlängning) - Samuel Mensah (2015, mittfältare, kan också spela back, NY) - Ahmed Yasin (2015, yttermittfältare, kontraktet förlängt med ett år) Spelare med kontrakt t o m 2016: - Daniel Björnquist (2016, högerback, kan också spela vänsterback) - Jacob Rinne (2016, målvakt) - Erik Moberg (2016, mittback, NY) - Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare, ÖSK har utnyttjat option på förlängning) - Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare, köpt från AIK, NY) Spelare med kontrakt t o m 2017: - Oscar Jansson (2017, målvakt, kontraktet förlängt med två år) Spelare med oklar kontraktslängd: - Robert Åhman-Persson (kontrakt t o m ?, mittfältare, bosman, kommer närmast från AIK, NY) - Ayanda Nkili (flerårskontrakt t o m ?, finns ingen tillförlitlig uppgift men enligt fotbolltransfers.com är det t o m 2014, enligt annan källa är det tom 2015) (mittfältare, kan också spela mittback) Just nu ej med i ÖSK:s trupp, utlånad.: - Tobias Nilsson (2015, innermittfältare, utlånad till Husqvarna under 2014) - Eidur Sigurbjörnsson (kontrakt tom 2015, mittback, utlånad till IB Vestmannaeyja under 2014, IB har option på köp) Spelare i ÖSK 2013 som inte kommer spela för klubben 2014: - Samuel Wowoah (vänsterback, kontraktet med ÖSK gick ut, har nu skrivit på för Karslund som spelande assisterande tränare) - Ludwig Bergström (målvakt, högst troligen ingen fortsättning) - Peter Samuelsson (anfallare, lämnat klubben för Degerfors) - William Kvist (yttermittfältare, verkar som att ÖSK inte tänker utnyttja sin köpoption, tränar med klubben under januari månad) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
2014-03-03 21:13
Jag hoppas och tror att en innermittfältare blir klar inom kort.

Fråga är vem det blir?
Örebro ÖSK FANS
2014-03-03 21:05
Pemo

hoppas du har fel ;) Tränarna måste väll se att det behövs en riktigt bra mittfältare??

Sen kommer inte firma Wikström och Moberg hålla när vi möter lag med snabba forwards..

Örebro pemo
2014-03-03 20:38
Om jag får spekulera fritt, så tror jag inte det kommer att dyka upp någon ny förrän vid sommaruppehållet. Att Nilsson lånas ut var väl naturligt, då han inte fått någon speltid i år.
När Boris och Berger gick före så förstod han nog vad klockan var slagen och gjorde väl sitt val.

Om vi bortser från Berisha och RÅP så är det väl trion Berger, Boris och Wiktorsson som spelat minst? ja, Wille förstås, men han får nog en sista chans den här våren.

Då har vi två målvakter. Och det är ju bra.
Hagge , Mensha , Erik , Wiken och Dajja, som tydligen slåss om fyra platser.
Yasin och DG på varsin kant, med Holmberg som dark horse. Nkili och Moe på mitten just nu. Om inte Berger överraskar i Portugal.

Crespo , Hasani , Pode och Wille framåt.
Det gör just nu 16 friska spelare + de som inte spelat så mycket.

Så om någon mer lånas ut ser det ut att bli Wiktorsson. Med tanke på speltid alltså. Fast jag har inte 100 koll på tiden. Berger och Boris har ju hoppat in, men om de fått så lång tid vet jag inte.

Därför tror jag alltså att truppen är intakt när vi startar allsvenskan.
Men, återigen, jag har ingen insyn i klubben, utan spekulerar bara kring det jag sett på TV. Och läst i tidningen.
Örebro DaSa
2014-03-03 20:09
Bara att gratulera Husqvarna, tror och hoppas att Nilsson kommer att göra succé där. Tycker att det ät rätt att släppa än vi får betala större delen av lönen, kanske man kan tycka att Nilsson borde kunnat gå ned lite också i lön men föll men jag hade inte gjort det själv så kanske är för mycket begärt. Tror att även Berger skulle vara ett fynd för en SE- klubb.
Postat via SvenskaFans-appen
Husqvarna Oraklet Orakelsson
2014-03-03 19:53
Tackar!
Örebro ÖSK FANS
2014-03-03 19:40
Väldigt långsam, bra passningar och skott. Har inget i Allsvenskan att göra..
Örebro Bäst när det gäller
2014-03-03 19:31
@Oraklet Orakelsson:

För en nykomling i Superettan och för en bråkdel av hans egentliga lön sannolikt ett lysande tillskott med sin rutin. Till sin fulla lön i en Allsvensk klubb däremot en dyr truppspelare utan egentliga spetskvalitéer.
Örebro T8
2014-03-03 19:28
Ingen skräll att ÖSK betalar lönen. De hade ju inte råd att betala Rinnes lön och Nilsson borde ju ha mer betalt, men det är bara min spekulation.

Oraklet Orakelsson: Kommer han upp i fin fulla potential så är han allsvensk. Dessvärre gått trögt i ÖSK. Varit småskadad och långsam. Innan han kom till ÖSK pratades det mycket om hans passningsfot.
Husqvarna Oraklet Orakelsson
2014-03-03 19:12
Hur är Nilsson?
Husqvarna fredohva
2014-03-03 19:10
@TommyS:

Nope.

"Tobias är på lån från Örebro, som också betalar större delen av hans lön."
Annons: