/fotboll/osk/forum/1445.aspx/fotboll/osk/forum/1445.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Jekl
2014-03-31 13:35
Han skulle säkert kunna vara bra på sikt men 4 mål och 2 assist på 25 matcher förra året i div. 1 är väl inget som skrämmer jättemycket. Skulle gärna se en anfallare som går direkt in från start, och som gärna besitter Crespos förmågor att löpa i djupled Kan tilläggas att i de två matcherna jag sett med Ngoma så ser jag inte honom som en startspelare just nu heller. Inte en sån värvning man bör göra en dag efter att allsvenskan har börjat, utan snarare som en långsiktig satsning
Örebro Aspen.
2014-03-31 13:23
Tycker landslagsmannen och forwarden Ngoma passar bättre för ÖSK än yttermittfältaren Sam Johnson. Men det måste finnas pengar till ett köp av Ngoma
Örebro Grixx
2014-03-31 13:19
Vem vet, kanske en nödlösning som blir sjukt bra köp??
Hammarby Nanne väcker den slumrande jätten!
2014-03-31 12:58
"Liberianen Sam Johnson har gjort en stark försäsong i Frej. Under lördagen gjorde han enda målet på Löten när norrettan-laget vann mot Sirius med 1–0. På läktarplats fanns enligt uppgifter ett par scouter och sportchefer från klubbar högre upp i seriesystemen. Nu med bara ett drygt dygn kvar innan transferfönstret stänger så ska ett bud ha kommit på Frejanfallaren från allsvenska Örebro SK, som är ute efter en ersättare till långtidsskadade anfallaren Alhassan "Crespo" Kamara."
Örebro Osvaldo
2014-03-31 12:51
Om Oscar inte kan stå har vi en ersättare som har nästan en hel minuts mer erfarenhet av allsvenskt spel.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Tvetov Nato
2014-03-31 12:46
Någon som vet hur det är med Oscars axelskada?
Örebro ForzaÖsk
2014-03-31 12:20
Det är idag transferfönstret stänger?

Så då får man hålla tummarna för att det kanske blir Ngoma samt en anfallare av klass. Tror dock mer vi lyckats hitta någon halvtaskig anfallare(som pode) med tanke på tiden de har haft på sig. Snabba värvningar brukar ofta inte bli så bra.
Örebro micro_42
2014-03-31 11:58
Maskeringsförbud verkar svårt, tänk om alla klär sig som talibankvinnor.
Vad gör man då?
Benny Böckling
2014-03-31 11:31
2012 tog det 13 matcher innan första AS vinsten kom. Nu räckte det med 1 match, jag tackar för det.
Örebro Aspen.
2014-03-31 11:25
@Kardinalen:
Det var Peo som vid medlemsträffen inför Vålerängs-matchen sade att han under förra hösten försökt ersätta Crespo med djupledslöpningar från DG och Yarsin (troligen inom 4-4-2 modellen). Han var inte nöjd med resultatet. Kanske en orsak till att det blev 4-3-3 igår. Dock så jag bara en forward. En udda tanke är att värva en djupledslöpande kopia av Crespo. Det kanske sker i dag.
Örebro TommyS
2014-03-31 11:17
@Kardinalen:

Visst, men frågan var om DG. Han startade inte någon match som anfallare, det känner jag mig säker på, men kanske minns Aspen någon justering under match där DG släpptes lös på topp. Jag minns dock inte det skulle ha hänt ens under en minut.
Örebro Marquis de Sade
2014-03-31 10:28
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-03-31 10:26
Deportvista:

Så här skriver du:

"Svensk militär på gatorna skulle inte göra någon nytta"

Så här skriver jag:

"Tror inte på militär på gatorna"

Det innebär väl att vi är överens?

Örebro Kardinalen
2014-03-31 10:26
Finns mycket att ventilera om idag, både saker som är 100 procent fotbollsrelaterade och saker waaaaaaaaay far off.... .....först måste jag kommentera detta med att ÖSK "inte spelade tillräckligt bra" under fjolårsäsongen. Det är ett snack som har florerat på detta forum sedan snart ett år tillbaka. Jag såg samtliga hemmamatcher på plats. De flesta, men långt ifrån samtliga bortamatcher, på dumburken. Av våra femton hemmamatcher har vi det spelmässiga- och chansmässiga övertaget i fjorton. Det vara väl bara Hammarby-matchen som fallerade sett till 90 minuter, och det "endast" för att vi fick en man utvisad. Räcker det inte att vinna matcher och spela bra? Måste vi spela ut motståndarna? Vart finns respekten för motståndarens kapacitet? Om vi ledde hemmamatcherna i Superettan med ett måls marginal med en kvart kvar att spela: då heter det att: "varför får jag aldrig vara lugn i slutet av matcherna?". O s v..... .....jag kommer aldrig förstå tugget om förra säsongens spel.
Örebro affeman
2014-03-31 10:23
@ÖSK FANS:

Svårt att inte gilla Hagge även när han inte håller landslagsklass.
Örebro josud
2014-03-31 10:23
Efter Ådalen -31 får väl inte ens militär användas på det sätt som diskuteras nedan, om jag minns rätt. Men man kan ju alltid ändra lagar iofs. Tror dock att vi skulle vara inne på ett sluttande plan om man gick ditåt....

Det som händer inne på arenan är ju, förhållandevis, enkelt att hantera. Plocka bort alla som uttrycker sympatier/bär motståndarlagets färger från sittplats, var stenhårda mot bortaklacken - missköter sig en drabbas alla (t.ex. genom att spola ner hela klacken med vatten om t.ex. en bengal tänds osv, eller genom att helt enkelt bara utrymma bortastå och bussa ut klacken i ingenmansland.).

Men tyvärr är det väl så att det är utanför arenan det svåra uppstår. Minns för några år sen när Hammarby valde att bojkotta att gå in på arenan (av någon anledning, var det i protest mot SvFF!?). Istället stod det en stor "klack" utanför Vallen, bakom gamla bortastå. Vad gör man då som arrangör?

Kanske är lokala ordningsstadgar den enda vägen framåt - matchdag tillåts inga motståndarsupportrar i staden. Varken utanför arenan eller inne på arenan. Punkt. Visst skulle fotbollsupplevelsen bli lite fattigare emellanåt, men det är ett pris som vore värt att betala i så fall.
Örebro Kardinalen
2014-03-31 10:14
@TommyS:

Kalle H spelade anfallare hela höstsäsongen. Allt sedan Crespo lämnade oss.
Örebro ÖSK FANS
2014-03-31 10:13
sista dagen.. kommer en anfallare in?? kommer en vänsterback in?? Att Hagge fortfarande spelar är för mig en gåta? Han ska inte ta plats i ett lag som siktar högt.

Dock kan jag inte låta bli att gilla han ;)
Örebro deportivista
2014-03-31 09:51
En av de få tillfällen jag inte håller med minatankar...

Svensk militär på gatorna skulle inte göra någon nytta - eftersom de inte är utbildade för den uppgiften. Senaste gången militär användes inom landets gränser var i princip i Ådalen 1931 och jag tycker både det är en viktig princip att militären inte är en alternativ-polis samt att jag vet att de inte skulle kunna hantera demonstrationer/bråk med nuvarande träning.

Det viktigaste - enligt mig - är att (vi alla) fotbollssupportrar måste peka ut de som är gärningsmän - så länge "tystnadsplikt" råder kommer inte någon av idioterna att kunna fällas för slagsmålen oavsett vilka lagar som skrivs. Det ska vara en skyldighet att jag (som ÖSK-fan) ska samarbeta med polisen om någon annans ÖSK-supporter gör något.

Det finns en ganska stor forskning inom kriminologin som påpekar att det är inte längden på straffen som är det viktigaste för att förebygga brott, utan hur stor risken är att åka fast. Om idioterna vet att de åker fast ifall de slåss nära arenor eller bland "civila" så kommer de sluta med det - och så kan de få ha sina uppgörelser i grustag eller parkeringsplatser om de vill,
Örebro Willy Foo Foo
2014-03-31 09:48
@MinaTankar

Jag tror inte Sverige har några "militära insatsstyrkor". Vilket fall inte utbildad för detta. Inte ens nationella insatsstyrkan är utbildad för det. Och ska man gå in och upp på läktaren där det står kanske 500-1000 supportrar och dra dem i örat för att de skakar på skyddsnätet måste du förmodligen ha lika många poliser som de är. Polisen måste välja sin strid där man har möjlighet att kontrollera dem. Det gör man ju ens på gatan utanför trots kravallpolis.

Att ha en arme av poliser på arenan, ja då är det bättre att stänga matchen för bortaklacken om du frågar mig. Då slipper du dessutom överfallen på gatan.
Man har provat det inom ishockeyn (nu senast i derbyt mellan AIK-DIF) med gott resultat.

Jag förstår din frustration och att du till varje pris vill åt problemet och stämma i bäcken. Men jag tror aldrig vi kommer kunna ha denna form av polisrusningar upp på ståplats

2014-03-31 09:03
Fortsättning…

Jag tycker t ex att det är helt fel som jag sett flera gånger på Behrn Arena när bortalagets supportrar tillåts att skaka skyddsnäten på ett sätt så att det är stor risk att de rasar och går sönder. Här är vakterna och polisen alltid passiva.

Jag vill se att man går fram med högtalare och uppmanar alla att stå minst 2 meter från nätet och om man inte efterlyder detta så går man in med en insatsstyrka och lyfter ut de som inte följer polisens anmaning.

Varje gång man låter bli att göra detta har man "tyst" talat om att det är ok för dessa personer att tro att de är tuffa och starka ledare och de kommer därför fortsätta med sina tilltag hela tiden.

2014-03-31 08:43
@bison:
Tror inte på militär på gatorna. Däremot tror jag på att militära insatsstyrkor vid speciella tillfällen kan hjälpa polisen. Vi har ändå med en liten klick kriminella människor att göra med som inte drar sig för att hota, misshandla och döda. Även om dessa människor i grunden behöver vård och hjälp, måste omsorgen om alla andra människor komma i första hand. Gång på gång visar polisen att man inte klarar av situationen. Man avvaktar och vill inte provocera. Det kan säkert vara klokt många gånger. Men det är också mycket klokt att med jämna mellanrum göra tvärtom och verkligen markera vad som är oacceptabelt. Men man tycks sakna resurserna för det. Tänk dig själv att du tillsammans med 50 andra gäster sitter och äter på en restaurang som i Helsingborg i förrgår, och in stormar 15-20 kriminella personer och misshandlar gästerna på det mest grymma sätt samt förstör hela inredningen. Dessa personer ska, om de vistas i det fria, enligt min mening hela tiden bära fotboja och också ha en insatsstyrka i bakhasorna. Det får inte vara så att man först ska behöva ringa efter polisen och flera av vandalisterna hinner försvinna innan polisen dyker upp. Helt oacceptabelt! Det är bara en tidsfråga när dessa kriminella slår till så det är synnerligen lönsamt för skattebetalarna att ha en insatsstyrka bara avdelad för dem. Är i grunden mot allt våld och stöttar flera antivåldsföreningar. Jag kan ändå inte vända andra kinden till när oskyldiga människor drabbas. På flera forum kan man läsa om föräldrar som nu inte kommer att ta med sig sina barn längre på några fotbollsmatcher och dessutom avstår själva. I Helsingborg haglade det glas och annat över publiken. Jag tror på en kombination av sociala insatser, politiska insatser och att man bjuder in till konstruktiva supporteraktiviteter. Men detta behöver kombineras med betydligt tydligare markering från polisen utanför arenorna och om det behövs, även innanför.
Örebro Willy Foo Foo
2014-03-31 08:41
@bison: "Idrottsministern pratade om förbud för bortasupportrar och pekade på derbyn" ================================= Jag var inne på helt samma tankar igår. Vi får väl förbjuda bortaklackar helt på hemmamatcherna. Åtminstone i s.k riskmatcher. Det är ju inte bara matchen som drabbas med oroligheter utan värre är väl den krigszon som skapas i stan. I Helsingborg vart ju vanliga oskyldiga påhoppade inne på en restaurang som stormades. En oskyldig gäst slogs medvetslös. Tänk dig själv att man sitter och äter med sina barn på ett ställe och denna DIF-hord kommer instormande och slår sönder allt och alla. Eller ska alla "civila" hålla sig inne gameday? Sedan är det kanske inte en lösning på sikt. Men att inleda med och markera. Politikerna har förstås inte gjort mycket i vanlig ordning för att sätta upp rödljusen i korsningen före någon blir påkörd. Trots att det legat en färdig utredning med förslag. Utan det skall ju utredas till förbannelse. Utredningar som skall utredas och sedan säkert den utredningen också. Hade inte en människa avlidet igår hade det säkert fått fortsätta som vanligt Sammantaget skapar det kostnader och lidande för samhället som vida överstiger den förlust klubben gör av att stänga bortafansen ute.
Örebro D. McGrain
2014-03-31 08:39
Inte ofta jag är helt överens med ÖSK-Karl - men här är ett exempel.

@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Örebro D. McGrain
2014-03-31 08:37
Tragiskt när någon dör. Men Djurgårdens sportchef tog ännu en gång huliganerna i försvar i tv. "De hörde att någon hade dött - det är orsaken till att de stormade planen". D.v.s. att det var helt ok att göra det".

Va!? Nej, det är idioter och drägg som måste bort från fotbollen. Inga ursäkter. De vet att någon har dött och då - tar de till mer våld! (Hur intelligent det är får ni avgöra själva...)

EN gång vill jag höra någon av de s k storklubbarnas ansvariga säga: Alla drägg som stormade planen blir livstidsavstängda. FÖ går våra tankar till den avlidnes familj.

Men, nej. De tar aldrig avstånd från huliganerna.
Örebro Erkan
2014-03-31 08:30
Förstå mig rätt men när jag fick kännedom om att det var en helt oskyldig supporter så blev detta dödsfall ännu värre på nåt sätt.
Huliganer som håller på o slåss får skylla sig själv till viss del, de har gjort ett val där de vill slåss o då får man räkna med att få stryk MEN när vanliga supportrar attackeras är nåt totalt fel.

Va kan vi göra för att förhindra detta framöver, det är frågan som hela Sportsverige måste ställa sig, det kan o får aldrig va acceptabelt att sport får betyda liv eller död på detta sätt.
Man måste kunna få och våga ta med sig barn o familj på matcher utan att behöva vara rädd.

Sluta slåss - heja fram ditt lag till 100 %, Sportsveriges slogan år 2014.
Örebro bison
2014-03-31 08:01
Militär på gatorna i samband med fotbollsmatcher - är ni på riktigt?

Idrottsministern pratade om förbud för bortasupportrar och pekade på derbyn i Kvalserien som lyckade exempel. Personligen är jag skeptisk till detta när det gäller allsvenskan. För den hockeyintresserade hålller väl svensk hockey rätt hög nivå och alternativen på Tv är förhållandevis få, detsamma gäller inte för allsvenskan.
IFK Göteborg OldTown_Gbg
2014-03-31 05:50
I väldigt många av mina tidigare inlägg så har jag gång på gång tagit avstånd från de våldsverkare som har fått florera fritt på och utanför våra arenor och jag kommer att fortsätta att jobba för en attitydförändring så att man som vanlig supporter vågar att gå på alla matcher utan att känna sig hotad, jag har en tanke på att starta något som jag kallar DGK vilket står för Den Goda Kulturen och tanken är att få med så många supporterklubbar runt om i landet som möjligt.

Min tanke är att de supporterklubbar som arbetar aktivt för en positiv attitydsförändring på och utanför arenorna skall premieras för sina insatser genom ekonomiskt stöd t.ex och jag hoppas att detta är ett projekt som kommer att slå väl ut, eftersom jag bara nu är i idéstadiet så hoppas jag få så många goda idéer som möjligt från er mina supporterbröder.

Det är nu dags att se förbi färgen på våra motståndares tröjor och faktiskt inse att bakom färgerna som bärs så finns det en människa av kött och blod som andas samma luft som dig och mig, varför skall färgen på hans tröja göra honom till lovligt byte för dem som enbart är ute efter att förstöra för sitt eget höga nöjes skull och varför skall vi vanliga supportrar alltid få stå till svars inför något som vi bara önskar bort.

Som sagt var så tar jag gärna emot idéer om hur DGK kan utvecklas till en nationell rörelse som värnar om oss vanliga supportrar.
Örebro Bastard on Parade
2014-03-31 01:28
Problemen i England är inte borta som så många tror, men de förekommer inte i samma omfattning i Premier League. De problem som finns får inte alls samma uppmärksamhet i media som i Sverige. För att "Englands-modellen" ska fungera krävs det att polisen kan lagföra individerna som begår brott i samband med fotboll. Polisen i Sverige får inga resultat med deras ingripanden, titta bara på antalet gripna i Helsingborg idag, Malmö för någon vecka sedan och Djurgården mot Union Berlin. Polisen är för passiva och när de väl agerar så går de loss med batongerna utan att idioterna omhändertas.

Jag tror absolut inte att ståplatsen är det största problemet i sammanhanget, utan problemet är att folk helt sonika vill slå andra på käften och de gör det i anslutning till idrottsarrangemang. Andelen våldsbrott överlag i Sverige är hög. Har vi för mesiga straff för våldsbrott?

Jag ser gärna följande åtgärder:
* Förbud mot maskeringar.
* Polisen måste omhänderta de våldsamma elementen när brott begås.
* Inför kännbara straff!

Sedan kan säkerligen idrotten ta ett större långsiktigt förebyggande ansvar genom föreläsningar/seminarier för ungdomslagen.
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2014-03-31 00:57
@Bäst när det gäller:

Om alla åskådare skulle behöva betala Pl-inträden är svensk fotboll rökt direkt. Vad jag menar med engelsk pubkik är att den f-n som gjort bort sig är lååångt ifrån nästa match. Jätteenkelt i England och minst lika enkelt här. Hulliganen skall med leg visa upp sig på en polisstation. Den ligger så långtirån att personen ifråga missar matchen/slagsmålet. Självklart har de fotboja eller vad det nu heter. Anmäler de sig inte får de ta sitt straff på 6-8 månader. England med de värsta fansen någonsin har ju lyckats. Vad hindrar Sverige att inte följa efter? Att det inte var vi som kom på det först? Det tror inte jag. I Sverige tycker jag man skyddar brottskingen mer än brottsoffret.
Annons: