/fotboll/osk/forum/1389.aspx/fotboll/osk/forum/1389.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-05-05 15:23
Willy Foo Foo (Örebro) 2014-05-05 07:55 @Saywee: Har klubben gått ut med någon officiell målsättning i år? Sådant kanske är enkelt att finna på nätet, men jag har inte brytt mig, eller orkat leta ... ... jag som livstidskuban och supporter har mina egna målsättningar och gör så gott jag kan, för att supporta och stödja ÖSK :)
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-05-05 15:19
Om alla i spelartruppen blir friska, klarar vi oss mycket bra utan ett lån från blåvitt. Allt hänger inte på en enda spelare om vi hamnar i mitten, eller som några pessimister tror, inblandas i bottenstriden, trams ... Min bedömning om en åttondeplats, grundade sig på den tiden då både Crespo och RÅP var friska, jag vet vad de kan.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-05-05 13:39
Prio ett måste vara att få Gerzic att stanna åtminstone säsongen ut, men om vi tappar Gerzic så måste en ersättare in. Det tror jag också våra tränare inser.
Örebro TommyS
2014-05-05 09:50
Hasse Eklund känns mer och mer som en Lex Luthor som strör kryptonit över våra Ståhlmän. Han har tveklöst etablerat ett taktiskt övertag på Peo. Vi har gjort dåliga matcher tidigare men har åtminstone under delar av alla matcher hitta vägar där motståndarna är sårbara och har för det mesta varit hyggligt skyddade i vårt försvarsspel. Igår fanns inget av det där, mittfältsspelet i första halvlek var helt ok men det kändes väldigt tidigt - och för första gången där här säsongen för mig - som att det har var en match vi skulle förlora. Håller också med Avenbrand om att vi borde bytt till 4-4-2, särskilt när Holmberg fick utgå.
Örebro pemo
2014-05-05 09:20
Jag har ännu inte sett matchen, så jag skall inte kommentera den. Men, angående passningarna i backlinjen, så är det helt enligt tränarens idéer. De får inte bara tjonga upp bollen på måfå, utan skall ha kontroll på vem man passar till. Och med en sådan strategi så kan vi åskådare ibland "go nuts" över att inget händer. Men jag tror att den spelare som bryter mönstret och börjar slå långbollar på måfå ganska snart försvinner från startelvan.

Därför tror jag heller inte att vi står och faller med Nordin. Visst, han har gjort ett bra jobb och får gärna vara kvar, men han spelar också efter tränarens direktiv. Det som kanske mer behövs är att de spelare som ligger och hugger kanske ska ha lite mer "Hagge" i sig, och inte vara rädda om benskydden.

Sen vill jag kommentera Batan. Såg matchen mellan Hammarby och Värnamo i går. Visst, han dribblar och springer, men det är väldigt överarbetat ( som hela Hammarby ) och leder inte fram till så mycket.

Inte nog med det. Jag såg IFK - Ellos. Trots en man mer för IFK i 35 min lyckades ellos pressa sista 20!!!
Och IFK:s mittfältsspel är ett mysterium.
Så om vi har råd och Nordin vill, så blir han säkert kvar i Örebro
Örebro Jekl
2014-05-05 09:15
Självklart kommer vi att komma in i svackor, med flera matcher i rad där vi tar få eller inte några poäng. Det känns oundvikligt när man är nykomling och har ett relativt orutinerat lag. Det jag tror är viktigast är att vi vinner sådana matcher som den på torsdag hemma mot falkenberg. Ett lag vi ska ha bakom oss i tabellen, och en match som jag personligen tycker är viktigare än kalmar borta där vi ärligt talat inte kan "förvänta" oss några poäng.

Kalmar var mer effektiva igår och var bra på att ställa om, vi hade dåligt passningsspel och dålig skärpa sista tredjedelen. Någon annan som hade känslan att vi kom till fler skott än vanligt? Sen var ju dom allra flesta skotten mitt på målvakten men ändå. För övrigt tycker jag det är rätt tröttsamt att Peo ska skylla förlusten på att spelet blir annorlunda på gräs. På samma sätt som vi brukar klaga när bortalag skyller förluster på Behrn på konstgräset så tycker jag bara att det är för Peo och c/o att bita ihop och se till att ha ett fungerande spel på alla sorters underlag.
Örebro ÖSK FANS
2014-05-05 08:31
Blir Nordin inte kvar tror jag vi sjunker som en sten i tabellen och får kriga för att hålla oss kvar. Men ett innermittfält med Nordin och RÅP och en frisk crespo krigar vi om topp 5....

Fan att vi missa Batan!!
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-05 07:55
@Saywee:

Har klubben gått ut med någon officiell målsättning i år?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-05 07:53
När det gäller ÖSKs slutplacering i AS kan naturligtvis det mesta hända. Skulle Nordin bli kvar och ett par-tre av de /tidigare/ skadade spelarna komma i matchform, har vi chans att komma bland de 6-7 bästa. I annat fall hamnar vi tyvärr någonstans mellan 10-14, tror jag.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-05 07:49
@Jonas r (Örebro) Visst håller jag med om att set var DBs bästa insats i allsvenskan. Men det är jobbigt att se när närmar sig offensiv kortlinje och gör allt för att undvika att slå ett inlägg med fel fot. Skulle vara intressant att se Hagge på VB position, men eftersom detta inte sker så antar jag att det är väl testad på träning o inte gett några bättre resultat? Tror hursomhelst att DB skulle blomma ut ordentligt om han fick flytta över till rätt kant. Yasin och DB, vilken fart det skulle bli!
Örebro widemarsh
2014-05-05 02:01
Konstaterar att vi kommer ligga på övre halvan av tabellen efter 7 omgångar, endast 5 poäng efter serieledande Malmö. Håller vi samma poängsnitt hela säsongen landar vi på 47 poäng (5 poäng sämre än succéåret 2010) vilket senaste åren givit en tabellplacering mellan 4:a och 7:a...vilket vore helt okej för en nykomling!

Får vi tillbaka Crespo, RÅP, Berisha och Atashkadeh kanske vi till och med kan öka poängsnittet något. Känner mig inte speciellt orolig för en bottenstrid i dagsläget i alla fall!
Örebro Roswall
2014-05-05 00:05
Var det någon mer än jag som tyckte spelarna såg trötta ut redan tidigt i andra?
Örebro Jonas r
2014-05-04 22:50
En match kan alltid ses ur flera vinklar. ... Vi möter seriens formstarkaste lag på naturgräs tänk på det och ändå skapar vi chanser till två mål. Yasin hade två lägen i straffområdet plus skott utanför. Haginges nick räddades på mållinjen. DG hade minst ett läge som borde blivit en målchans. Pode två bra skott...jag glömde säkert något läge.. Allstå hade något av dessa chanser haft mer kvalitet så hade färre gnällt här inne. Tycker för övrigt att Dajje gör sin bästa match och vid ett par tillfällen funkade samspelet riktigt bra med DG. Ang konstgräset: Peo har påpekat detta sedan dag ett, att det påverkar hur laget spelar. Speciellt då Peo vill att laget ska växla tempo, det är inte lika lätt å det märktes idag.
AIK Saywee
2014-05-04 22:46
Jag har hela våren hävdat att vi hamnar på övre halvan av den allsvenska tabellen och vill inte ändra vare sig det jag tror på och det jag önskar ... ... jag har inte sett matchen, men saknade vi kreatörer idag ? På torsdag, då tror jag att det blir trevligt på BA, det tror jag iofs alltid att det blir på arenan, när giganterna lirar :) Heja SPORT !!!
Örebro either/or
2014-05-04 22:46
rirobban/

Jo jag håller med dig i stort, hittills i år så kan man inte se jättestora skillnader på gräs och naturgräs för oss, AIK-matchen är en av våra bästa matcher och det är på naturgräs. Jag håller också med om att bortaspel är en viktig ingrediens i det. Jag hoppas att tränarteamet jobbar med laget så att de har ett spel som fungerar bra på båda underlagen.
Örebro Gentile
2014-05-04 22:35
som många här inne konstaterat: Kalmar vann rättvist,känns lite grann som att man inte riktigt vet i år om ÖSK(vi) är fågel eller fisk? en kanonhalvlek mot Åtvid är årets höjdare hittils,större delen av BP matchen var ett riktigt lågvattenmärke,idag ingen höjdare men inget riktigt bottennapp heller,tycker dock att tempot var rätt lågt och att vi sjönk väl djupt mot eget straffområde i andra vilket medförde att Gerzic inte kunde hota framåt som man kan önska men inte fan åker vi ur allsvenskan utan en placering mellan 6-8 kan nog ros iland!
Örebro rirobban
2014-05-04 22:33
@either/or:

PeO säger det ja, men jag tror "bortaspelet" är ett större spöke än underlagsbytet! Detta påståenden grundar sig inte bara för den här säsongen, utan också tidigare år. Tycker inte gräs/konstgräs på bortaplan skilt sig särskilt mycket faktiskt. Men samtidigt gäller detta samtliga lag! Alla lag spelar sämre på bortaplan än hemma. På Behrn spelar vi i princip alltid bra. Tror att när Kalmar kommer på besök senare i serien så kommer även dom se passivare och svagare ut. Bortaspelet är snarare det som spökar. Jag tycker ÖSK har gjort 3 bra halvlekar på gräs denna säsong!
Örebro either/or
2014-05-04 22:24
Rirobban// Fast underlaget spelar roll. Det är ju även Peo inne på i sin TV-intervju efter dagens match. Det är ett annat spel på konstgräs än på naturgräs vilket gör att man måste ställa om i sitt tänk och i sitt spel. Det innebär förstås inte att man alltid spelar bra på "sitt egna" underlag men att bortse helt från det tror jag inte man kan göra. Jag vet att den debatten är helt död här sen länge men jag hävdar envist att det är negativt om man siktar på toppen att ha konstgräs på sin hemmaplan. Men är tidigt på säsongen och jag har inget emot att få äta upp mina ord när ÖSK når en Europaplats i höst! :-)
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-04 22:24
Såg inte matchen utan höll ett öga på den via mobilen. Kan just inte uttala mig om något. En fundering jag dock fick var när Mensah kom in istället för Kalle H. Jag vet inte om Mensah tog sin vanliga defensiva position men hade det inte varit bättre att ta ut DG samtidigt och sätta ut Mensah på kanten och sedan låtit Moe varit kvar centralt? Samtidigt som te x Pode hade kunnat gått in offensivt i mitten?

Såg dock inte matchen som sagt och spekulerar bara i huvudet
Örebro Bastard on Parade
2014-05-04 22:23
@rirobban:

Kalmar borta är en svår uppgift och jag var på förhand nöjd med ett kryss. Jag är dock inte nöjd med insatsen. Jag har absolut inte räknat med att vi ska spela ut vårt register och skapa målchanser, men jag tycker man ska ha högre krav på ÖSK än vad som presterades idag för att vara nöjda.

either/or:
Jag använde ordet pinsamt för att beskriva backlinjens agerande när vi jagar reducering. Då har vi inte råd att spela mellan mittbackarna och målvakten. Hur ska vi kunna reducera då? Det finns ingen idé när det låser sig. Jag kan köpa att man fortsätter på samma sätt om man spelar bra och skapar många chanser, men det gjorde inte vi. Vi spelade sämre i andra halvlek. Kalmar fick den matchbild de ville ha och ÖSK gjorde ingenting åt saken.
Örebro rirobban
2014-05-04 22:17
Jag tror inte det bara är underlaget som spelar roll. BP borta har också konstgräs, men där blev vi utspelade efter noter! Jag anser nog att vi i den matchen gör säsongens sämsta! Så tror mer det handlar om hemma/borta-spelet. Men om vi vinner hemma och spelar oavgjort borta så når vi 60 poäng, det kan räcka långt! :) Men nu har vi några poäng att ta igen, så vi måste ta ett antal segrar borta också...
Kalmar kapten bölja
2014-05-04 22:15
Jämn match men vi har mer spetskvalitet i laget vilket märktes ju längre matchen gick. Ingen ko på isen för er del. Ni lär hamna topp 8 i år.
Örebro rirobban
2014-05-04 22:12
Jag tycker inte denna match var den sämsta denna säsong! Både Halmstad och BP borta var mycket sämre matcher än vad man gjorde idag, och då mötte vi ändå mycket skickligare motståndare idag! ÖSK gör vad man kan, men vi har inte flytet med oss denna match. Första halvleken är bra, andra är dålig. Men ÖSK brukar alltid göra en bra och en dålig halvlek!. Förlusten idag kan nog till största del tillskrivas det otroliga misstaget av Moberg. För perioden innan Kalmar fick den bjudningen så känns allt så otroligt säkert och jag trodde vid det tillfället inte att vi skulle släppa in mål i denna match! Dock saknade jag Nkilis snabbhet i mittförsvaret idag. Med det så hade Måns inte fått något att jobba med. Nkili hade legat som ett plåster på honom! Vi skapade betydligt mer än vad Göteborg gjorde när dom mötte Kalmar borta. En del här inne verkar tro att man kan åka till Kalmar och spela ut sitt register och enkelt skapa målchanser. Men Kalmar borta är seriens nästsvåraste uppgift, så realistiska förväntningar är väl bra att ha :)
Örebro either/or
2014-05-04 22:07
Bastard on Parade//

Vi har nog ganska olika syn på matchen i och med att du använde ord som "Uselt" och "Pinsamt". Så troligen inget större idé att diskutera det. Jag tycker inte det var någon briljant insats förstås, men inte heller katastrofal.

Men en sak du lyfter upp tycker jag är intressant, konstgräs kontra naturgräs. Det är tidigt på säsongen än och vi har hunnit med tre gräsmatcher. Den sämsta rent spelmässigt av dem tycker jag personligen var den mot HBK, men där hade vi ju tur och fick med oss alla tre poängen. AIK-matchen så tycker jag ÖSK spelar riktigt bra förutom de första 15 minuterna. Och dagens match var ju den match vi inte fick med oss någon poäng i och där det fanns en del övrigt att önska i spelet också. Känns för tidigt att dra några slutsatser ännu av våra gräsmatcher. Alltför splittrad bild. Men ska bli intressant att följa under säsongen.
Att döma av de senaste säsongerna så är det knappast positivt för en framskjuten placering i serien att ha konstgräs på sin hemmaplan. Förra säsongen var topp 5 alla naturgräslag och just nu så är 3 av 5 lag i toppen naturgräslag och då saknas ändå två förväntade topplag som spelar på naturgräs, AIK och IFK Gbg, i den gruppen.
Örebro Tillbaka
2014-05-04 21:43
Instämmer med Bastard i stort. Jag tycker att dagens insats är i mångt och mycket den sämsta den här säsongen. Vi gick rakt in i en matchfälla och vi saknade helt nycklar till att komma igenom Kalmars defensiv. Tycker också att Hagge var vår farligaste spelare idag. Cred åt Hagge förvisso. Kalmar är bra och vi ska inte vara alltför nedslagna över att vi inte vinner idag. Kalmar är ett av de bästa lagen i serien. Vi ska dock vara bekymrade över att vi inte lyckades bättre med spelet.
Örebro ÖSK FANS
2014-05-04 21:42
Crespo saknas något enormt!! Nu har vi ingen som kan dra iväg på djupet..

--------Oscar-------

DB--Berisha--Moberg--Hagge--

Yasin--Nordin--RÅP---DG--

-------Crespo----Hasani--

Hade vunnit denna match lätt!!
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-04 21:36
Kalmar vann bollinnehavet med 51%-49%
Örebro Bastard on Parade
2014-05-04 21:26
Jag måste säga att jag är förvånad över att så många verkar tycka att ÖSK gjorde en bra insats. Visst hade vi lite mer bollinnehav i första halvlek, men titta på vilken typ av bollinnehav vi hade. Det var helt ofarligt och berodde på att Kalmar skickligt skar av ytorna för våra offensiva spelare och satte bra press på mittfältet. Vi hade en del avslut, men hur många avslut var bra? Hur många avslut kom i bra lägen? Kalmar gjorde allting bättre än oss. Varför ska de ha bollen i onödan när de vet att det blir totalt ofarligt när vi har bollen samtidigt som de kan straffa vårt försvar med hög press och utnyttja ytorna när ytterbackarna går upp? Många skribenter har alldeles för stort fokus på matchstatistiken. Titta på matchen istället. Vi var usla! Passningsspelet var uselt, närkampsspelet var obefintligt, rörelsen var usel, vi hade ingen press på bollhållare och vi gör för många misstag i försvaret som straffar oss hårt. Vi tar mängder av felbeslut på sista tredjedelen. När ska vi ta avslut? När ska vi släppa bollen? Det sämsta med dagens insats är att vi inte har någon tanke med vår forcering. Det är ju pinsamt när försvaret rullar boll i backlinjen i lugn och ro när vi desperat måste jaga en reducering. När vi väl kommer till offensiv planhalva så passar vi ända hem till mittbackarna från ytterforwards. Jag vill se en tydligare idé när ÖSK jagar reduceringar och kvitteringar. JAg vill se aggression och desperation hos spelarna. Jag vill se spelare med Haginges inställning. Det är för dåligt när Haginge som högerback är den spelare som ligger högst upp i banan när vi får läge att kontra. Det går för långsamt. Hur kan vi vara så mycket sämre med boll på gräsplaner? Vi har haft dubbla träningsläger utomlands och tränar på gräsplan regelbundet inför bortamatcher. Kanske måste ÖSK öka träningsdosen ännu mer på gräsplaner?
Örebro En örebroare
2014-05-04 21:21
Tänk när Nkili,Wille,Berisha och Crespo är med? Vattnas i munnen redan nu. Läge o byta spelststem då med?
Örebro ÖSK-Boldt
2014-05-04 21:04
Det är ju upp till Örebro att inte bjuda på sådana enkla mål. Det ger ju energipåslag till Kalmar som egentligen inte är så mycket bättre. Bortaspöket finns fortfarande men är inte lika jävligt som förr.
Annons: