/fotboll/osk/forum/1388.aspx/fotboll/osk/forum/1388.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2014-05-03 13:55
@Benny Böckling:

Nej. Lars Zetterlund var tränare i ÖSK Ungdom och hade en tendens att byta ut Jonathan Ring oavsett hur bra han var. Minns när han bytte ut honom innan halvtid en gång och hörde att det hade skett vid fler tillfällen.

Jag tycker det är riktigt tråkigt att Jonathan känner som han gör. Jag förstår att han är besviken, men det är ju inte något smidigt uttalande. Stora delar av den organisation som Jonathan har all rätt att vara besviken på är borta och ersatt med något nytt. Jag tror inte att hans yngre bror hade valt att gå över till ÖSK om inte han var övertygad om att en gigantisk förbättring har skett inom ÖSK-organisationen med vår tränartrio och U-lag.
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-03 13:31
@Bastard on Parade:

Otroligt omoget. Inte utan att man skulle kunna önska killen att han förlorar och därtill gör självmål i alla matcher han spelar framöver
Benny Böckling
2014-05-03 13:28
@Bastard on Parade:

Antar att du menar Lars Mosander?
Annars ett inte alltför vacker uttalande från herr Ring. Hoppas att Haginge kan ge han en rejäl bröstvärmare som tack.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-03 13:05
Jonathan Ring är inte särskilt förtjust i ÖSK. Tack för det, Sixten Boström och Lars Zetterlund! Låter inte som att ÖSK har skött själva övergången till Värnamo jättesnyggt heller, trots att han var amatör.

- Det här är säsongens viktigaste match för mig. Jag gillar inte alls Örebro och hoppas att de förlorar alla matcher de spelar.

Vad grundar det sig i?
- Nä, jag tycker inte att jag blev behandlad särskilt bra när jag var där. Jag fick aldrig chansen och när Värnamo visade intresse för mig var jag plötsligt "Örebros största talang genom tiderna".
Örebro PELLE LKPG
2014-05-03 12:44
William i truppen igen!
Nkili sjuk.
Samma startelva som mot ÅFF???
Eller går Mensha in istället för Mo/Kalle?
Berisha?? Poder?
AIK Saywee
2014-05-03 09:07
Mycket intressanta nattinlägg och välkommen Empes :) Det du och WFF skrivit handlar om några företeelser som jag ofta klurar över. Spelvändningar - snabbt ställa om, jag har inget eget recept, men sådant chockar ofta och leder till "målet" titt som tätt. Inte stå och titta på som "ståplatspublik" typ när ÅFF reducerar till 3-2 och erbjuda lite spänning, men också nervåkomma, för stor del av publiken. Titta på boll - och försöka lista ut var den kan hamna - här gäller det att spelarna kan läsa och känna varandra, samt själva placera sig. Vi skall inte vara sönderlästa, utan kunna överraska vilket lag som helst. I morgon tar vi Kalmar :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-03 04:45
@Empes:
Gjorde man aldrig misstag skulle man förmodligen aldrig förlora en match. Se vilka misstag våra motståndare gör när vi själva gör mål. Jag har sett ruskiga. Utan att gå in på dessa situationer så tycker jag ÖSK generellt lidit av för mycket bolltittande rätt länge. Samuel Wowoah var väl en av de värre senaste åren. Om jag ändå skall prata om Åtvid och BP så blir väl spelarna lite bortvända också. Har man inte understöd i pressen och lite långt lag öppnas ofta ytor. Tror jag räknade till 5-6 man som lunkade långsamt tillbaka vid ett av Malmös mål. Och den räkningen tog jag innan de målade. Så även mot Åtvid 5 man som låg kvar högt vid spelvändningar och kvarlämnade högt. Ytterst beror det på att man inte får till någon tidsfördröjande press när motståndarna vinner bollen, utan hela linjen spelas förbi eller man tappar boll på helt fel plats. För även om du fokuserar på de sista gjorda misstagen har det ofta legat fler tillkortakommanden i momenten innan. Det är hela kedjan som måste hålla hop. Läs lite om Dortmund i länktipset så får man en uppfattning om att sätta press snabbt. I.e modern fotboll
Örebro Empes
2014-05-03 04:13
En annan sak: jag upplever att ÖSK sammantaget fått bra kritik för sitt försvarsspel. Lite för bra kritik enligt min mening. Owoeris båda mål för Åtvid föregås av 2 tveksamheter i försvaret, och det gäller i synnerhet hans första mål där (lilla) han får nicka ostört mellan våra 2 (betydligt större) felplacerade och bolltittande mittbackar. Tycker att ÖSK-försvaret åter blir bolltittare vid Malmös båda mål. Vid Molins mål så är enligt min mening försvarares viktigaste uppgift att se till så att spelaren inte når bollen. Men man glömmer Molins - han var väl den enda man behövde markera? - och blir bolltittande. Redan i sekvensen innan brister det i försvarsspelet när Björnqvist kommer ut i press på Rosenberg alldeles för sent, vilket gör att Rosenberg ges gott om tid att måtta inlägget. Vid Janssons andra mål så får han rulla in bollen relativt ostört. Ser återigen ut som att man i alltför hög grad ägnar sig åt att titta på var bollen är och på situationen runt bollen, i stället för att ta bort spelaren (Jansson). Mot BP gör Nkili ett mistag som orsakar straffen, men det har redan ventilerats så det lämnar jag. Men även vid det första BP-målet finns brister. Försvaret har förstås också gjort mycket bra och förtjänar beröm. Man har förhindrat många mål. Och målen man släppte in mot AIK och HBK tycker jag inte heller är så mycket att säga om. Men det finns också utvecklingsområden. Såsom att vara närmare den spelare som i nästa sekvens kan tänkas komma till avslut. Och att bli mera "spelartittande" i stället för "bolltittande".
Örebro Empes
2014-05-03 03:48
Funderar på hur ÖSK kommer att ställa upp mittfältet. Jag tror att det blir Gerzic och Saied, och sedan någon av Mensah och Nkili som utpräglat sittande mittfältare. Mensah har ju varit bra i den positionen, och Nkili gjorde i vissa delar en tveksam insats i sin senaste match (som mittback). Å andra sidan var ju Nkili Ljungs förstaval på den platsen innan Wikströms skada. Är båda hela och friska så går min röst till Nkili. Sedan är Gerzic given. Saied? Ja, jag tror att han går före Holmberg i den offensivare mittfältspositionen i en tuff match som Kalmar borta. Saied är bättre i defensiven. Man får en okej balans i laget. Holmberg kommer säkert att spela mycket i den offensiva positionen hemma på Behrn Arena. Han är dessutom väldigt bra att ha som inhoppare om ÖSK behöver balansera om mer offensivt. Med Holmberg från start - och med Atashkadeh skadad - saknar ÖSK ett riktigt bra sådant alternativ. Ett alternativ skulle ju kunna vara att balansera laget ännu mer defensivt genom att vända mittfältstriangeln. Exempelvis genom att sätta Nkili och Mensah (eller Saied) som sittande mittfältare och med Gerzic framför. Men jag tror inte att det är aktuellt. Ljung har ingjutit stor självkänsla i laget och pratar ofta om att föra spelet även i till synes tuffare matcher. En så defensiv uppställning kanske sänder motsatta signaler till spelarna, något jag inte tror Ljung är intresserad av. Alltså, förutsatt att alla är 100 % speldugliga: Nkili, Gerzic och Saied på mittfältet.
Örebro Pedretti
2014-05-02 23:08
Måste säga att Jämtkraft Arena är riktigt läcker (Östersunds FK's arena)
AIK Saywee
2014-05-02 20:58
hv_robban (Kalmar) vi spelar inte hemma på Behrn Arena :)
Kalmar hv_robban
2014-05-02 20:54
Välkomna till Sveriges finaste arena på söndag!
Örebro rirobban
2014-05-02 18:20
@Saywee:

Hehe nej då, jag var där på JSM i en annan sport och då sov vi i ena läktaren där. Var någon pingislokal där.

Olympia har dock långt gående planer för en rejäl renovering. Så Olympia kommer att lyftas det också. Tycker svenska arenor överlag har blivit mycket bättre på de senaste 6 åren!
AIK Saywee
2014-05-02 18:14
SKL, tycker som dej, vännernas arena är rätt sjysst:) Men jag gillade nog Råsunda mer trots allt ...
AIK Saywee
2014-05-02 18:12
rirobban, ja på något sätt påminner BA och Olympia om varandra, jag gillar sådana arenor. Var det en tråkig match på gamla Ullevi, eftersom du råkade somna :)))
2014-05-02 17:52
själv är jag förtjust i Friends Arena, riktigt vacker. Fina mål där också.. Håller med rirobban, med en södra läktare som görs lik norra får BA en mer enhetlig och genomtänkt arkitektur. Blir bra.
Örebro rirobban
2014-05-02 17:39
@Saywee:

Nya Gamla Ullevi är ju såklart en rejält förbättring mot sin föregångare. Jag har ej varit på denna nya anläggning, sov dock i läktaren på det riktiga gamla Ullevi. Har svårt att fatta någon uppfattning av arenan, men den tillhör inte mina favoriter. Vet inte vad det är, om det är färgerna på stolarna eller liknande, men jag gillar inte designen riktigt.

Angående Olympia så är väl det Behrn arenas tvillingarena typ. Dom liknar varandra till vissa delar. Olympia är också det en "unik" arena. Med det menar jag att den inte är/ser ut som alla andra arenor, och den har behållit sin charm. Men deras kortsideläktare gör ändå att Olympia inte tar någon topplacering längre!
AIK Saywee
2014-05-02 17:17
rirobban, intressant inlägg från dig ... ... vad tycker du om "lilla Ullevi" ? Själv gillar jag Olympia.
Örebro rirobban
2014-05-02 17:09
"Någon ihopbyggnad av läktarna i de fyra hörnen blir det sannolikt inte. Däremot ser Jan Karlsson gärna en utvidgning av södra läktaren på båda kanterna, detta för att skapa mera utrymmen för andra behov."

Gillar att Janne gärna ser en "utvidgning" av båda kanterna på södra. Inte för jag vet vad det innebär, men om det innebär samma som på norra (vikta hörn) så är mycket vunnet. Dels för att det inte blir mycket till hörn kvar, men också för att södra då kommer att likna norra till stora delar, vilket också gör att vi får en mer enhetlig arena.

Jag gillar dessa arenor:

* Nya Parken i Norrköping, branta läktare och stilren arena i ett etage. Unik!

* Kopparvallen i Åtvidaberg, gammal klassisk arena som fått behövlig renovering, 3 nya grymt fina träläktare och så en gamla hederliga kvar som en kontrast.

* Swedbank stadion i Malmö, Sveriges bästa Allsvenska arena! Kommentarer överflödiga...

* Tele2 arena i Stockholm, ej varit på denna, men som det ser ut som på tv:n så det den riktigt bra ut.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-05-02 13:25
@Xerzex:

Jag är övertygad om att ÖSK undersöker möjligheterna att ha kvar Gerzic. Det troliga är väl dock att Blåvitt är mer intresserade av att få till en försäljning än en förlängning av lånet.

Som jag har förstått det så får inte Gerzic vara med mot Blåvitt.
Örebro Xerzex
2014-05-02 13:14
Tror ni att ÖSK jobbar för att behålla Nordin? Eller förlitar man sig på truppen när RÅP och Crespo kommer tillbaka och Gerzic får återvända till Götet?

Får Nordin spela i bortamötet med Blåvitt senare denna månad eller finns det nåt i lånekontraktet som gör att han inte får lira (á la Astvald förra året)?
Örebro pemo
2014-05-02 10:32
TommyS / Ser logisk ut. Möjligtvis om Nkili går in före Wiken, men här går nog rutin för . Samtidigt kan det vara svårt att hålla Kalle utanför strttuppen. Och då tror jag Mensah går före Moe. men han gjorde ju inte bort sig som sweeper heller, så det är nog 50/50 på vem som startar.

Sen vet man ju inte om PEO har koll på KFF och ser någon taktiskt idé med en annan startuppställning. Fast det finns ju inte så många att välja på just nu.
AIK Saywee
2014-05-02 10:27
SKL, 09:06, tackar gör lite info. Aha, var syftet att få ett lyft för den"moderna" människan ... ... alltså, jag förstår till vissa delar, men förstår ändå inte ändå ... När jag var yngre, var publiksiffrorna oftast större, folk orkade stå ett par timmar varje vecka och stämningen var god. Sittplats, lyft på aschlet och ge stående ovationer :)
Örebro Aspen.
2014-05-02 10:18
Möjliga träningsmatcher (U21) för rehabiliterande spelare före VM-uppehållet: 2014-05-05 18:00 IF Elfsborg - Örebro 2014-05-14 18:00 Örebro - Djurgården 2014-05-27 18:00 Åtvidabergs FF - Örebro
Örebro Aspen.
2014-05-02 10:13
ÖSK ger svar på tal om läktardiskussionerna
Örebro Grixx
2014-05-02 10:08
fotbollsarenan är nog ganska lagom pubikmässigt. Absolut max ca 12 000 vilket sällan skulle nås men till o från skulle kännas välfylld och skapa stämning. Matcherna med 5000 ser idag lite ödsliga ut.

Hockeyn tex skulle inte mått bra av att ha haft publikmöjlighet mot 10-12 000. Storleken har gett en bra stämning och fullt hus med en känsla av lite lyx att ha haft biljetter.
Örebro TommyS
2014-05-02 09:16
God morgon, någon som vet om Nkili har tränat i veckan? Har inte hört något sedan Eyravallens rapport från tisdagsträningen. Om han varit sjuk kanske det troligaste är att han börjar på bänken om han kan vara med alls. Förenklar onekligen laguttagningen för Peo om nu Mensah är helt återställd.Och Pode, är han frisk nu? Gissar nog på Jansson - Hagge, Moberg, Wiken, Dajje - Mensah, Nordin, Holmberg - Yasin, Hasani, DG, bänk Rinne, Nkili, Berisha, Wiktorsson, Saeid, Pode, Lipovac. 19:e man Westerlund. Atashkadeh? I believe it when I see it.
2014-05-02 09:06
@Saywee:
"Syftet har varit att få ett ordentligt lyft på alla våra arenor, och det har vi kunnat se också de senaste åren med flera nya eller upprustade arenor. Grunderna för arenakraven har röstats igenom av Sef, samtliga föreningar har stått bakom dem".
Tydligen är det Sef själva som satt kraven om max 20% ståplats på arenorna...
Örebro pemo
2014-05-02 08:59
kapten bölja // JA!!! Alltid.
Kalmar kapten bölja
2014-05-02 08:55
Är er målsättning medalj i år?
Annons: