/fotboll/osk/forum/1380.aspx/fotboll/osk/forum/1380.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro either/or
2014-05-04 22:07
Bastard on Parade//

Vi har nog ganska olika syn på matchen i och med att du använde ord som "Uselt" och "Pinsamt". Så troligen inget större idé att diskutera det. Jag tycker inte det var någon briljant insats förstås, men inte heller katastrofal.

Men en sak du lyfter upp tycker jag är intressant, konstgräs kontra naturgräs. Det är tidigt på säsongen än och vi har hunnit med tre gräsmatcher. Den sämsta rent spelmässigt av dem tycker jag personligen var den mot HBK, men där hade vi ju tur och fick med oss alla tre poängen. AIK-matchen så tycker jag ÖSK spelar riktigt bra förutom de första 15 minuterna. Och dagens match var ju den match vi inte fick med oss någon poäng i och där det fanns en del övrigt att önska i spelet också. Känns för tidigt att dra några slutsatser ännu av våra gräsmatcher. Alltför splittrad bild. Men ska bli intressant att följa under säsongen.
Att döma av de senaste säsongerna så är det knappast positivt för en framskjuten placering i serien att ha konstgräs på sin hemmaplan. Förra säsongen var topp 5 alla naturgräslag och just nu så är 3 av 5 lag i toppen naturgräslag och då saknas ändå två förväntade topplag som spelar på naturgräs, AIK och IFK Gbg, i den gruppen.
Örebro Tillbaka
2014-05-04 21:43
Instämmer med Bastard i stort. Jag tycker att dagens insats är i mångt och mycket den sämsta den här säsongen. Vi gick rakt in i en matchfälla och vi saknade helt nycklar till att komma igenom Kalmars defensiv. Tycker också att Hagge var vår farligaste spelare idag. Cred åt Hagge förvisso. Kalmar är bra och vi ska inte vara alltför nedslagna över att vi inte vinner idag. Kalmar är ett av de bästa lagen i serien. Vi ska dock vara bekymrade över att vi inte lyckades bättre med spelet.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK FANS
2014-05-04 21:42
Crespo saknas något enormt!! Nu har vi ingen som kan dra iväg på djupet..

--------Oscar-------

DB--Berisha--Moberg--Hagge--

Yasin--Nordin--RÅP---DG--

-------Crespo----Hasani--

Hade vunnit denna match lätt!!
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-04 21:36
Kalmar vann bollinnehavet med 51%-49%
Örebro Bastard on Parade
2014-05-04 21:26
Jag måste säga att jag är förvånad över att så många verkar tycka att ÖSK gjorde en bra insats. Visst hade vi lite mer bollinnehav i första halvlek, men titta på vilken typ av bollinnehav vi hade. Det var helt ofarligt och berodde på att Kalmar skickligt skar av ytorna för våra offensiva spelare och satte bra press på mittfältet. Vi hade en del avslut, men hur många avslut var bra? Hur många avslut kom i bra lägen? Kalmar gjorde allting bättre än oss. Varför ska de ha bollen i onödan när de vet att det blir totalt ofarligt när vi har bollen samtidigt som de kan straffa vårt försvar med hög press och utnyttja ytorna när ytterbackarna går upp? Många skribenter har alldeles för stort fokus på matchstatistiken. Titta på matchen istället. Vi var usla! Passningsspelet var uselt, närkampsspelet var obefintligt, rörelsen var usel, vi hade ingen press på bollhållare och vi gör för många misstag i försvaret som straffar oss hårt. Vi tar mängder av felbeslut på sista tredjedelen. När ska vi ta avslut? När ska vi släppa bollen? Det sämsta med dagens insats är att vi inte har någon tanke med vår forcering. Det är ju pinsamt när försvaret rullar boll i backlinjen i lugn och ro när vi desperat måste jaga en reducering. När vi väl kommer till offensiv planhalva så passar vi ända hem till mittbackarna från ytterforwards. Jag vill se en tydligare idé när ÖSK jagar reduceringar och kvitteringar. JAg vill se aggression och desperation hos spelarna. Jag vill se spelare med Haginges inställning. Det är för dåligt när Haginge som högerback är den spelare som ligger högst upp i banan när vi får läge att kontra. Det går för långsamt. Hur kan vi vara så mycket sämre med boll på gräsplaner? Vi har haft dubbla träningsläger utomlands och tränar på gräsplan regelbundet inför bortamatcher. Kanske måste ÖSK öka träningsdosen ännu mer på gräsplaner?
Örebro En örebroare
2014-05-04 21:21
Tänk när Nkili,Wille,Berisha och Crespo är med? Vattnas i munnen redan nu. Läge o byta spelststem då med?
Örebro ÖSK-Boldt
2014-05-04 21:04
Det är ju upp till Örebro att inte bjuda på sådana enkla mål. Det ger ju energipåslag till Kalmar som egentligen inte är så mycket bättre. Bortaspöket finns fortfarande men är inte lika jävligt som förr.
Örebro Grixx
2014-05-04 21:03
Xerzex
Att inte komma till många målchanser mot Kalmar är ju något alla lag har svårt med. Svårt att kritisera just det.

Svårt att säga var vi befinner oss rent allmänt i målskapandet. Det har senast sett hyggligt ut men visst har vi haft svårt ett bra tag. Får se om det kommer fler matcher med gjorda mål eller om matchen senast bara var slump.

Att klubben nu ändå börjar få till ett spel och kan hålla i bollen är ett enormt positivt steg framåt. Tidigare tappade vi spelet gång efter gång pga chansbollar eller usla pass. Nu verkar man vilja vårda boll och se ett värde att inte slarva bort den i tid o otid.
Örebro either/or
2014-05-04 20:59
@Xerzex:

Det där handlar väl om vad man menar med att vara bra med spelmässigt. Att ÖSK borde ha skapat mer och varit skarpare i de få lägen vi hade tror jag de flesta kan vara överens om. Men ingen kan väl påstå att Kalmar var så enormt mycket bättre i spelet än ÖSK. Jämnt bollinnehav, jämnt antal chanser. Dock var KFF snabbare i omställningarna och lite bättre kring straffområdet. Och det är ju sånt som kan avgöra fotbollsmatcher.
Örebro Xerzex
2014-05-04 20:40
Jag håller inte med Er om att vi är bra med spelmässigt. Visst, vi har en hel del boll men vi skapar ju ingenting alls frånsett en hörnick och det är alldeles för stillastående. Avsluten är verkligen bedrövliga. Att Hasani inte fick någon hjälp mot KFF:s två mittältsbjässar är för mig en gåta. Hoppas vi kan dyrka upp FFF:s defessiv denna gång. Har inte gått så bra de fyra senaste gångerna vi mötts.
Örebro either/or
2014-05-04 20:34
Spelmässigt en hyfsad insats idag. Första halvlek var till och med nästan bra tycker jag. Vi var ju i alla fall det bättre laget där. Andra halvlek sämre. Men all statistik visar ju att det var en jämn match med liten övervikt för ÖSK när det gäller antalet avslut. Problemet är kvalitén i avgörande passningar och kvalitén på avsluten. Det tycker jag har varit att problem hela säsongen och det är lite oroande. Flera spelare måste vässa sig där.

Kalmar är ett stabilt lag och en förlust där är ingen katastrof, dock ändå naturligtvis en besvikelse. Mycket viktigt med vinst mot FFF för att hålla uppe den positiva känslan som har funnits i inledningen av säsongen.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-05-04 20:34
Jag tycker vi är med spelmässigt mot de bättre lagen och jag är inte rädd för att vi kommer bli indragna i bottenstriden.

Idag kom fösta förlusten på bortaplan i 7:e omgången och 11 poäng inspelade. Som nykomlingar så tycker jag ÖSK har gjort det bra hittills.

Nya tag mot Falkenberg och nya 3 poäng.

Heja SportKlubben!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-04 20:26
De enda som kom upp i bra energinivå tycker jag var Hagge och Saeid.
Örebro kenya
2014-05-04 20:13
Sparkabollenimål/ Visst krävs det kommunikation mellan spelarna men tycker ändå att han tar för lång tid på sig med bollen. Situationen hade varit annorlunda om Oscar slagit passen och Eriksson hade varit i rygg direkt. Nu hinner han fumla tillräckligt innan Kalmar snor bollen för att det inte ska vara okej på allsvensk nivå. Med det sagt. Skit händer och alla gör misstag. Blir bara mer synligt när det görs av måvakter och mittbackar då det oftast straffas direkt. Är ju egentligen likadant när innermittfältare tappar bollen på mittplan, spelet vänder och det resulterar i baklängesmål. Dock så tar det lite längre tid och situtationen glöms oftast bort. För övrigt kul med en pinne för Värnamo mot Hammarby. Kan återigen konstatera att vi gjorde det jävligt bra som gick upp direkt.
Mannii
2014-05-04 20:11
@chilie:

51% bollinnehav. Chelsea har haft runt 25-30% i de två matcher du tänker på. Kalmar spelar inte en defensiv fotboll. Laget har ännu inte fått igång sitt spel, men är det något Kalmar är så är det organiserade. Senaste 10 säsongerna är Kalmar Topp 5 i Sverige.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-04 19:55
Såg att många av er beskyllde Moberg för fadäsen i första... Som jag ser det så ser han ovetandes ut om att han har en kalmarspelare i rygg. Skriker inte Oscar, samt Wikström så tycker jag inte man lan lasta Moberg för det. I övrigt så tyckte jag lipovac gjorde ett fint inhopp. Hoppas han får chansen fler ggr.
Örebro Grixx
2014-05-04 19:44
Visst är Kalmar ett topplag med dagens vinst...men vi hade även varit ett om vi vunnit. Trots allt tycker jag att det börjar se bättre ut spelmässigt men vi har en bit kvar.

Lite mer spetskompetens i startelvan så är vi stabilt med på övre halvan och kan med lite tur nafsa topplagen i deras bakhasor.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-05-04 19:36
Mindre slarv bakåt och mer effektivitet framåt.

Ett riktigt framgångsrecept som jag tror Peo kokar ihop till nästa match.
Örebro Alltid Örebro
2014-05-04 19:31
Vi har förlorat mot lagen som ligger 1 och 2.... Räknar med attvi förlorar borta mot Häcken (3 i nuläget), Elfsborg (4 i nuläget) och Djurgården (5 inuläget)... Göteborg bör vi kunna plocka poäng mot borta och resten av alla lag (som i nuläget ligger bakom oss) bör vi kunna plocka både 1 och 3 poängare mot. Självklart kommer vi torska mot några av dessa lag också, men så länge vi fortsätter att plocka poäng hemma så har jag svårt att se att vi es ska vara inblandade i bottenstriden.
Örebro Glad
2014-05-04 19:29
Bara bryta ihop o komma igen, tycker det finns ljusglimtar men jag behåller dom för mig själv så ingen känner sig krängt
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro widemarsh
2014-05-04 19:27
Inte alls bra i andra, men man får väl komma ihåg att vi saknar Nkili, Crespo, RÅP och att Berisha/Atashkadeh inte är redo för spel än. Kalmar är ett topplag och ett av de bäst försvarande lagen i AS. Men det hjälper ju knappast att man skänker bort ett mål. Som en blixt från klar himmel, och jag är rädd att den obegripliga missen sabbade hela matchen. Inget snack om att Kalmar håller en högre klass än oss dock, fortfarande obesegrade i år. Riktigt starkt.
Örebro kenya
2014-05-04 19:27
Matchstatistiken till vår fördel. Mobergs miss blev kostsam samt att vi inte får dit våra lägen. Kalmar har släppt in fem mål på sex matcher så man får kanske ändå ge någon typ av plus till att vi får till hyffsat många avslut. Mot Falkenberg sätter vi dit dem också.
Örebro rirobban
2014-05-04 19:25
Kalmar det tråkigaste lag vi mött såhär långt, men dom är effektiva. Effektiva var däremot inte vi denna match! Men vi hade 2 bollar på mållinjen som med lite flyt hade gått in istället. Yasin har 2 fina chanser.

Jag är absolut inte orolig för fortsättningen. Grundspelet är bra och vi skapar chanser för att kunna slå Kalmar borta. Men just idag så är Kalmar något starkare och har flytet (med bjudningar från ÖSK). Vore skönt om Crespo är tillbaka snart!
Örebro Sogen
2014-05-04 19:25
vi möter trots allt ett riktigt bea lag, dom spelar precis som FFF förra året och det var ju lyckat då. Jag fortsätter att hävda att vänsterbacken är vår sämsta pos pga avig med högerfoten. Kanske kan prova saeid där när vi får tillbaka lite mittfältare.
AIK Saywee
2014-05-04 19:23
Benny, då är vi två, jag saknar också Crespo ...
Örebro Xerzex
2014-05-04 19:22
Jag förstår inte varför man envisas med att rulla bak bollen till innerbackarna när man är i inläggsläge. Det sker i minu 56, 89, 90, 91, 93. Det var en riktigt svag insats mot ett inte alls så bra Kalmar. Uddlösheten framåt är påtaglig.

Positivt? Ehhh ... inga varningar i alla fall.
Call For Rain
2014-05-04 19:22
Det är bara att bita ihop och komma igen. Kan vi höja oss ett snäpp till på torsdag så bör vi kunna ta en pinne mot Falkenberg?
AIK Saywee
2014-05-04 19:21
På torsdag vinner vi mot Falkenberg i vår hemmaborg inför drygt 8000 :)
Benny Böckling
2014-05-04 19:20
Man saknar Crespos kvalité vad gäller avslut.
Väldigt viktig match mot FFF på torsdag, hoppas på bättre skärpa då.
Örebro Bäst när det gäller
2014-05-04 19:18
Tycker det finns bra saker även i dagens match: - Vårt grundspel finns där - Pode och Lipovac kliver in och tar jobbet samt spelar enkelt och koncist - Nordin fortsätter vara viktig - Hagge och Dajje gör inte bort sig mot kvalificerat motstånd Däremot saknar jag kvalitet i de avgörande besluten, passningarna och avsluten. Jag ville se en match mellan två allsvenska lag, inte en dagslända (nykomling som trillar ur) och ETT allsvenskt lag, och det fick jag. Tar med mig det!
Annons: