/fotboll/osk/forum/1378.aspx/fotboll/osk/forum/1378.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-05-09 09:30
Apropå Nordin, igår var han inte så lyckad, hörnorna blev meningslösa :( Förstår inte riktigt att NA gav honom en 2:a. Jaja, han kan bättre, det tror vi ... Bäst igår i ett klent ÖSK - Våra duktiga målvakter - Saeid - Haginge
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-09 09:02
@ Willy Foo Foo:
// Håller med dig att Nordin är den passningsspelare som allra bäst slår den typen av passningar jag menar. Nu har han gjort ett par mindre bra matcher och dessutom får jag ofta flera andra på mig här så fort jag skriver något positivt om honom, så jag valde Saeid som exempel i stället. Vad jag menar är en passning där man står med ryggen mot motståndarmålet, vrider vristen och spelar snett bakåt (dvs framåt) med en snabb vrickning med yttersidan. Samtidigt ökar man farten på bollen väsentligt och skapar därmed ett "ryck" i spelet som ger nya möjligheter. Det fanns massor av sådana tillfällen i går som skulle inneburit att vi haft 1-2 spelares övertag i offensivt läge. Men många spelare begagnar sig aldrig av denna typ av helt förlösande passningar. Kanske beror min "frustration" på att jag själv i unga dar använde dessa passningar 2-3 ggr per match och lyckades 1-2 ggr och därmed skapade de farliga lägen jag pratar om. För mig och andra är det en relativt enkel passning, för många tydligen en svår, eller så kommer de inte ens på tanken. Självklart är det fler än Saeid och Nordin som slår sådana passningar till och från, t ex Kalle och Yasin. Men som sagt, ser ingen i backlinjen göra det och när hela laget trycker på som i går och ligger högt upp riskerar en back lite med att chansa när snabbe Dajje finns att löpa tillbaka. Som det nu är slår man enkla och aviserade bredsidor och framför allt luftpastejer utan något närmare tanke mer än att bli av med bollen. Och framför allt sker allt i ett lugnt eller "normalt" tempo. Det en större chansning eftersom vi ofta tappar bollen i samband med detta och skapar möjligheter till snabba omställningar för motståndarna. Jag ser hellre att man tappar bollen när man själv chansat i offensivt läge och därmed missat en stor möjlighet, än att tappa den när möjligheten är liten. I försvarsspel ska man spela på säkerhet, i anfallsspel på chans.
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2014-05-09 08:33
Ibland har man lust att kalla någon här "Träskalle", men jag nöjer mig med att säga: Dra ner luvan långt, det kommer en hackspett!
Örebro bison
2014-05-09 07:10
Mata inte Kalle han är ett troll. Riv 2 läktare så bara 5000 kommer in så blir det lapp på luckan varje gång. Jävla tjat. Vem är du att uttala dig om hur folk stavar - har många gånger läst dina inlägg och utgått från att du varit full när du skrev.... Glömde bort första raden i mitt eget inlägg..
AIK Saywee
2014-05-09 05:00
Situationen där Oscar blir skadad är väl en sådan, där en domare ibland visar upp ett rött kort ? I ett sådant läge skall väl utespelaren välja att hoppa över målvakten, exempelvis ...
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-09 02:46
@minatankar (för sm-guld):
Tycker också Saied i det stora hela gör ett bra jobb. Tog honom som ett exempel i en viss situation där man väljer obegripliga beslut utifrån förutsättningarna. Annars just när det gäller de passningar du talar om så tycker jag snarare att det är Nordin som står för den typen än Saeid. Pode är en annan som försöker hitta insticken men han hade inte en bra dag idag för dem. Men han försökte vilket fall.
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-09 01:52
@loopy:

Ingen dum ide
Örebro En örebroare
2014-05-09 00:31
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Och ännu en gång blundar admin för Kalles påhopp. Inte första gången hockey Kalle går på en skribent hur den stavar. I detta forum pratar vi fotboll inte hockey men ständigt leder Kalle in på hockey. Sett folk få spärr för sånt här innan men inte Kalle. Lär väl sluta med att jag får en spärr istället.
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2014-05-09 00:06
@Sparkabolleninimål:

Ja, visst är det kul ;) ;) ;)
2014-05-08 23:22
@minatankar (för sm-guld):

Håller helt med dig och det är av den anledningen som gör fotbollen så urbota tråkig ibland, inte minst den svenska. Men håller man som vi gör på ett lag (ÖSK) så går man hem med ett leende på läpparna om vi så hade vunnit på ett självmål. Sedan är det ju ett bekymmer att AS håller en så låg klass Såg flera ggr ikväll hur främst Nordin snabbt ville vända upp och gå framåt, problemet var att han inte hade någon att spela bollen på. Sedan blir han utdömd för han råkar missa en hörna???

Vi har i truppen tre-fem spelare som höjer sig över mängden i AS. Två eller tre är skadade. Därför ger jag tränartrojkan tummen upp. De leder en trupp som är rena skämtet i jämförelse med 2010. Så går det om man inte handskas rätt med spelarkontrakt och sponsorer.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-08 23:13
@"ÖSK-Karl (Rensa mer) (Örebro) Hahaha
Örebro rirobban
2014-05-08 23:02
Denna match var ju klasser sämre än den vi gjorde mot Kalmar borta. Jag kan ej hävda att konstgräs/naturgräs har så stor skillnad! Vi skapade ju betydligt mer mot Kalmar än mot Falkenberg. FFF var dock här för att spela 0-0, deras målvakt maskade från första minut. Så dom är nog mycket nöjda över att ha lyckats. Knappt något inläggsspel idag, Nordin gör sin sämsta match för säsongen.

Jag vill ha in Nkili och Mensah på planen snarast! Vi behöver fart, energi och vilja!

Såhär vill jag att vi ställer upp mot Göteborg:

-----------------Rinne----------------------

Haginge--Nkili--Moberg--Björnqvist

----------------Mensah--------------------

Yasin---------Saied-------Gustavsson

--------------Holmberg--------------------

---------------Hasani-----------------------
AIK Saywee
2014-05-08 23:02
Men visst är det trevligt när det är 10.000 eller fler på BA, jag menar stämningen alltså ? Tror t.o.m. att spelarna kan tända till lite extra då ...
2014-05-08 22:58
@Sparkabolleninimål:
Hej Bulten, kom jag åt din ömma tå? Nää, du kan inte få mig att sluta älska ÖSK även om de spelar som ikväll resterande del av säsongen, den kärleken finns i blodet och jag tänker inte göra blodbyte. Namn: Roswall Sänt: 2014-05-08 21:52 När man diskuterar publiksiffran tror jag att man måste komma ihåg att det är väldigt tätt med matcher nu, och att flera har spelats på ovana vardagskvällar, fredag sist och idag torsdag../ Ja, nästan lika tätt som ÖHK har det hela säsongen med lapp på luckan. Namn: Sparkabolleninimål Postat via SvenskaFans-appen Sänt: 2014-05-08 21:48 "ÖSK-Karl (Rensa mer) (Örebro) Snälla lägg ned. Finns säkert massvis med hockeyforum för dig att ha roligt på. Antar att ingen tvingar dig att gå på denna tråkiga fotboll så måste tycka att det är konstigt att du plågar dig själv att ha sådan koll på ösk. Grunden för att vara här är väll ändå att man gillar fotboll och inte behöver baka in att det finns andra idrotter i alla inlägg. / Se ovan, älskar ÖSK, sedan stavas inte väll som du skriver, kom ihåg detta, det stavas väl. Problemet är att jag älskar ÖSK men samtidigt tycker jag kvällens match var bortkastad i tid och pengar. Ett tips, vill du ha roligare än i kväll, gå då in på BA:s ishockeyarena och kolla in en träning. Ger mer och är gratis. Ingen sponsor eller publik undantaget dig och ett fåtal fler hade kul ikväll. Dessutom är det varmare inomhus, undantag jag och några fler som faktiskt satt just inomhus ikväll!!!
Örebro D. McGrain
2014-05-08 22:52
Javisst var det en skitmatch. Men, det år vårat lag och vår (usla) Allsvenska och det är helt underbart härligt med fotboll. Vill jag se Barca slår jag på tv:n, jag vill se Hagge kämpa och försöka slå inlägg match efter match. Jag skiter i publiksiffror, jag är där iaf. Och andra sporter är helt ointressanta. Upp med hakan så möts vi vid nästa match med hjärta, stolthet & passion! Forza ÖSK!
AIK Saywee
2014-05-08 22:38
Jekl, nej det hjälper föga att konstatera dåliga publiksiffror, jag tycker bara det är tråkigt och förstår att det är svårt att göra något åt detta. Jag får väl vara glad åt en pinne hemma :)
Örebro Xerzex
2014-05-08 22:36
Urk vilken match.
Urk vilket väder.
Urk vilken domare.

Borde inte åtminstone efterslängen renderat ett rött kort, oavsett hur lös/hård sparken var?

Bara Hagge, Yasin och målvakterna var okej idag.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-08 22:29
Det handlar om att på något sätt komma i numerärt överläge för att kunna göra mål. Vanliga sätt är att man löper förbi en motståndare, spelar väggspel, dribblar eller finner snabba passningar i steget, gärna med yttersida.

Det senare fanns det många tillfällen att använda sig av och det skulle då ha skapat numerärt överläge i anfallszon. Framför allt saknar jag den kompetensen hos våra fyra spelare i backlinjen. Det begagnar sig nästan alltid av väl aviserade och enkla passningar med en bredsida som sällan överraskar en motståndare.

Däremot har Saeid förmågan att slå den typ av passningar jag menar. Tycker för övrigt att han gjort bra ifrån sig i två matcher nu, framför allt med sin energi, sina löpningar och i defensiven.

Örebro Jekl
2014-05-08 22:20
Saywee// Jag tror inte att vi ännu en gång behöver konstatera att det var en "dålig" publiksiffra, det konstaterandet hjälper inte nämnvärt. Tätt matchande, ovan matchdag, dåligt väder, ingen spännande motståndare.. Nej jag tycker inte att det är så märkligt att det bara kommer strax över 5000 personer. Dessutom blir det allt billigare att se matcherna med bra kvalitét via dator/tv vilket är ett väldigt bekvämt sätt om man har mycket annat att göra, om vädret är dåligt osv.
Örebro either/or
2014-05-08 22:16
@ Willy Foo Foo:

Nä det är klart att Peo inte vill att man ska spela omkring bollen i en evighet, men att stort bollinnehav är en del av grundstrategin är ju tydligt och det är ju inget som varken Peo eller de andra i tränarteamet hymlar med i intervjuer. Jag personligen gillar tanken med stort bollinnehav, men det kan också se väldigt långsamt och passivt ut i matcher som idag.

Självklart är det så att det tas enskilda felbeslut av spelare under en match, som Saeid i den situation du tar upp. Det kan man aldrig helt få bort. Även jag saknar Crespo mycket, och jag tror (eller hoppas) att bara det att han finns på plan gör att den där plan B jag efterlyser kommer finnas där.
AIK Saywee
2014-05-08 22:01
Ajajaj, väder, hockey och dåliga matchdagar drar ner publiksiffrorna och sänker stämningen :( Fan vad glest det var på läktarna ikväll ...
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-08 21:57
@either/or:
Jag är inte så säker på att Peo vill att man ska spela runt i evighet. Självklart vill han att man skall hitta in de öppnande bollarna. Men det blir lätt att det spelas runt. Ingen vill tappa boll. Men ibland väljer man svårare passningar än vad man behöver när de väl försöker öppna upp. T ex Saied kom centralt löpande boll. Offensivt diagonalt ligger Björnkvist på en jätteyta och enligt skolboken borde han snärta ut en hård pass där - Men istället ändrar han sig och slår en djup chansboll "Mot Hasani" som är omgiven av tre försvarare och utan understöd. Bolltapp direkt. Där och då tycker jag Saeid saknar hjärna. Likaså att det lite för ofta väljs bakåtspel istället för att våga vända bort och hitta ett offensivt säkert alternativ. Något som egentligen bara Nordin har egenskapen att göra känns det som. Men det här vet tränarna - Vi är inte där ännu. Lite tråkig känsla är dock att man känner igen detta sedan länge - Även under Sixtens tid - Särskilt 2011 - Där man uppvisar högt bollinnehav men skapar inget. Värst var en hemmamatch mot Kalmar om jag minns rätt där ÖSK hade upp emot vansinnigt sjuka 80% i innehav men förlorade matchen. Man skapade inga avslut. Sen är detta baksidan på 4-3-3 som så många förespråkar. Man får ofta en isolerad #9 om spelet inte sköts rätt. Även Kim Olsen var isolerad i många matcher om ni (vill) minns. Saknar Crespo och hans otroliga jobbiga stil mot motståndarnas backar. Han ensam kan ju uppehålla 2-3 backar. Jag tror nyckeln mot ett försvar som Falkenberg är, förutom distansskott och vara heta på returerna, betydligt fler inlägg från kanterna. Kommer det ö.h.t inlägg från vänsterkanten? Känns som om Haginge står för alla
Örebro Roswall
2014-05-08 21:52
När man diskuterar publiksiffran tror jag att man måste komma ihåg att det är väldigt tätt med matcher nu, och att flera har spelats på ovana vardagskvällar, fredag sist och idag torsdag...
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-08 21:48
"ÖSK-Karl (Rensa mer) (Örebro) Snälla lägg ned. Finns säkert massvis med hockeyforum för dig att ha roligt på. Antar att ingen tvingar dig att gå på denna tråkiga fotboll så måste tycka att det är konstigt att du plågar dig själv att ha sådan koll på ösk. Grunden för att vara här är väll ändå att man gillar fotboll och inte behöver baka in att det finns andra idrotter i alla inlägg.
Örebro either/or
2014-05-08 21:43
Jag hade inte möjlighet att se första halvlek, men andra halvlek var riktigt svag. För långsamt, för dålig rörelse... Sen är det inte lätt att spela mot ett lag som FFF som ligger väldigt långt ner med laget och inte hade alls något emot att ÖSK hade bollen och spelade runt. Tydligt är ju att Peo vill att ÖSK ska ha bollinnehavet och spela runt bollen mycket. Inget fel med det, men man bör ha en plan B när man spelar mot lag med lågt försvarsspel. Känns inte riktigt som att den plan B finns...
Örebro loopy
2014-05-08 21:43
Angående eventuell ny målvakt så är ju Ludwig Bergström utan kontrakt. Gjorde en U21 match med göteborg för en vecka sen men fick inget kontrakt, bör duga som backup en månad
Örebro S&V is the shit
2014-05-08 21:36
Rinner är en bra målvakt, inte tu tal om det. Men man försöker inte ens offensivt, det retar mig. Så fort det finns ett läge att gå offensivt på kanterna stannar man in och väntar in resten av laget. Så kommer man aldrig ta poäng.
Benny Böckling
2014-05-08 21:34
Är det fraktur på Oscar då är han ju definitivt borta fram till VM.
Rinne kommer ta över kassen bra men en ny keeper måste absolut in då tycker jag. Skulle inte kännas bra med nån 17årig reserv på bänken och Rinne frilägesutvisad.
Jag vet att fönstret är stängt men vad gäller målvakter så kan man enklare få dispens för att ta in en kontraktslös spelare.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-08 21:32
@Godzilla Hårddisksson:

När kommer det? Vi hade ganska många matcher förra säsongen där vi fick träna på att rulla upp defensivt orienterade lag på Vallen. Det är inte särskilt många ändringar i startelvan om man jämför med hur det såg ut i höstas.
2014-05-08 21:32
@Saywee:

Allvarligt tror jag att många av dem håller på att spara ihop pengar till chockhöjda priser för säsongskort till den förbjudna sporten. Tror ÖSK:s ledning bör tänka både en och två ggr om de vill bygga ett topplag i AS. Jag satt i en loge ikväll med ca 12 personer, har aldrig tidigare hört så många längta till hösten. Det talades mer om den förbjudna sporten, det är fakta.
Annons: