/fotboll/osk/forum/1376.aspx/fotboll/osk/forum/1376.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Tom Hell
2014-05-08 10:39
Jag träffade f ö Hagge häromsistens och fick lite intressanta kommentarer kring hans ÖSK-hjärta och tiden i Djurgården. Se länktipset för den som är intresserad.
Örebro Tom Hell
2014-05-08 10:35
Om nu UEFA:s regler för utlåning skulle vara gällande i Sverige så tror jag knappast att det skulle ha någon effekt på utlåningar. Klubbarna har så mycket att vinna på att spelarna utvecklas och att de hålls någorlunda nöjda (dvs får speltid) att det faktum att de spelar mot en troligen har minimal påverkan. Utan att veta vad som står i utlåningskontraktet gällande Nordin så tror jag knappast att IFK skulle välja att låta spelaren gå och skräpa under säsongen, speciellt om ÖSK går in och betalar hela eller delar av lönen. Jag hoppas att förbundet agerar i den här frågan med fördel till Nordin och ÖSK.
AIK Saywee
2014-05-08 10:34
Härligt pemo, rätt inställning :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2014-05-08 10:03
Äntligen dags för match. Om resultatet går vår väg så har vi en skön grund att stå på. Då kanske vi inte behöver tokstressa fram de skadade spelarna.
Men samtidigt har vi väldigt svårt för FFF.

Men vad tycker Örebroarna? Blir det ens 5000 i kväll?
Regn och halvvarmt ( kallt ) känns ju inte så lockande. Kanske många sitter kvar och ser Sverige- Nordirland i VM-kval i stället?

Men jag kommer. Och hejar och klappar. Och åker hem med ett leende på läpparna. Eller????
Örebro Gudjonsson
2014-05-08 10:01
Gameday!!!!
AIK Saywee
2014-05-08 02:28
Ibland får väl sunt förnuft gå före "lagstiftning". Om jag lånar ut något till någon, så vill jag helst inte att någon, har möjlighet att sabba för mig, med hjälp av något. Det är nog bara lite mediaståhej det handlar om.
Örebro Osvaldo
2014-05-08 00:26
Är osäker på om Uefa kan ingripa i allsvenskan. Antagligen är kontraktet utformat med något form av vite som utfallet om den lånade spelaren spelar matchen. Det Uefa hävdat är att ett sådant vite är ogiltigt. Vad konsekvenserna blir om den utlånande klubben kräver in vitet vet jag inte. Uefa har troligtvis möjlighet att sanktionera på de flesta plan. (Även i det civila finns det villkor som inte kan förhandlas bort; i dessa fall för att utjämna styrkeförhållandena eller för att det krävs för att inte snedvrida system/regelverk.)
Örebro En örebroare
2014-05-08 00:19
Fjantigt att komma överens med klubben att Nordin inte ska få lira o sen springa till förbundet.
Dock intressant ifall man möttes sista matchen och de va en final match. Snacka om miss av klubben då.
Någon som minns hur de va för Markus Rosenberg när han var utlånad till Hbk och de slogs om guldet tillsammans med Malmö?
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-08 00:00
@Osvaldo:
Fast två parter måste väl ha rätt att komma överens om vad som helst? Vill ni låna Nordin? Ok, villkoret är att han inte spelar mot oss. Det vill vi visst att han ska få! Ok? Glöm lånet. Vad ska Uefa göra åt det? Tvinga IFK låna ut Nordin?
Örebro Osvaldo
2014-05-07 23:45
either/or: Anledningen till att det är på tapeten är att Uefa nyligen sa att den typen av klausuler inte är giltiga. Därför är det intressant att diskutera huruvida det gäller allsvenskan eller ej.
Örebro either/or
2014-05-07 23:28
Förstår inte riktigt diskussionen om Nordin och eventuellt spel mot IFK. Det är ju oerhört vanligt internationellt, och har väl blivit ganska vanligt i Sverige också, att man under en låneperiod till ett annat lag inte ska kunna spela mot det lag som äger en. Avtalet mellan IFK och ÖSK är ju inget unikt. Och jag tycker faktiskt det är ganska naturligt att Nordin inte spelar. Det sätter honom i en ganska jobbig situation att spela mot det lag han de facto (än så länge) tillhör. Ni minns väl kanske Elfsborgs möte med Celtic i CL-kvalet härom året där Celtic missat att skriva in i låneavtalet att den utlånade spelaren Mohammed Bangura inte skulle kunna spela mot dem. Det blev ju ett jäkla liv om det och satte Bangura i en mycket tuff sits och brände troligen den lilla bit av bro han hade kvar i Celtic... Nu skulle väl jag personligen inte ha något emot att Nordin brände sina broar med IFK och blev kvar hos oss för alltid, men ändå...

Nä det är helt enkelt läge för en annan spelare att kliva fram mot IFK! Inget mer med det.
Örebro ÖSK-Boldt
2014-05-07 22:25
Ösk-Karl //. Nej nej. Med nästa gång så menar jag den gång då man vet hur att förhålla sig innan klausuler och avtal utformas. Vi skall aldrig bryta vad vi lovat. Sorry om jag var otydlig.
Örebro "ÖSK-Karl (Rensa mer)
2014-05-07 22:14
@Miroslav kuba:

Glöm det. Örebroporten äger och hyr ut arenan. Trots krisen i kvällens match gick de säkert med på en hyra av max 25.000 trots att de lätt kunde fått 75.000-100.000. Men det är ju vi skattebetalare som blir blåsta.

Jag är så trött på Örebroporten oavsett vilka som har styret i Örebro. Enligt mig är de lika dåliga båda två, Bondesson (KD) eller röde Roger (S). Enda skillnaden är att man aldrig ser Bondesson pimplades på fjärde våningen, men Roger kanske betalar privat när ingen annan ser?
2014-05-07 22:04
ÖSK-Boldt//

"Men som sagt. Håll löften och klausuler denna gång. Nästa gång är nästa gång".

Ja, det är ju så självklart, men menar du att vi t.ex i höst skall låna Nordin på samma premisser och sedan strunta i vad som står i l åneavtalet bara för att UEFA har andra regler? Det är väl inget problem att en spelare får "vila" en match oavsett vad UEFA säger, eller,,,,?
Örebro Miroslav kuba
2014-05-07 22:01
Läste att vi har bönder från Degerfors på våran fina arena just nu hoppas vi tar bra betalt för det :)
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-05-07 21:29
@ÖSK-Boldt:

Bra inlägg!
2014-05-07 21:19
@go_osk (We are on the road again!):

Då får vi hoppas att Tommy S får ett uttömmande svar ;) ;) Hoppas det inte slutar med att klubbar i samma serie slutar låna ut spelare till varandra. Heller att ÖSK blir straffade för att Astvald inte fick spela med degen mot ÖSK förra året.

Ja,ja, intresseklubben antecknar.

Förövrigt bra resultat för ÖSK ikväll, måtte vi jaga bort spöket från Falkenberg imorgon ;)
Örebro ÖSK-Boldt
2014-05-07 21:17
Vi kan ju inte bryta mot det avtal vi satt upp tillsammans med IFK oavsett vad som gäller. Vilket ingen riktigt vet i dagsläget. Dels vore det riktigt fult att i efterhand bryta det klubbarna kommit överrens om och dels skulle det ge Örebro och ÖSK i synnerhet en badwill vi sent, för att inte säga aldrig kan tvätta bort. Däremot kan det ju vara viktigt i fortsättningen för alla lag och veta hur man ska gå till väga i den här frågan. Verkar ju otydligt o dumt om Sverige har egna bestämmelser rakt emot UEFA:s. Men som sagt. Håll löften och klausuler denna gång. Nästa gång är nästa gång.
AIK Saywee
2014-05-07 21:02
Då missar han kanske pyttipannan på Kamratgården ...
2014-05-07 21:01
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

I och med att TommyS har skickat ett öppet "brev" till SvFF´s chefsjurist Krister Malmsten så är det väl rimligt att utgå från att han besvarar det?
2014-05-07 20:47
@Saywee:

Han gör mål från läktaren!
2014-05-07 20:47

Allvarligt, varför skall SvFF uttala sig, det gör de ju endast om ÖSK begär att använda sig av Nordin, vilket de solklart inte kommer att göra.

Hur kan du tycka det är intressant?
AIK Saywee
2014-05-07 20:30
Nordin spelar inte mot IFK, klubbarna är överens, huruvida det är med regler saknar nog betydelse. Tänk er Nordin frispelad mot målvakten vid ställningen 0-0 på övertid, vad skall han göra?
2014-05-07 20:27
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Det stämmer att ÖSK skrev in motsvarande klausul när Astvald gick till Degerfors.

Det jag syftar på är att det ska bli kul att se om SvFF uttalar sig i frågan. Jag tror inte heller att Gerzic spelar mot Blåvitt, men frågan är betydligt större än så och det krävs ett tydliggörande.
Örebro Motgångssupportern
2014-05-07 20:17
@"ÖSK-Karl (Rensa mer):

Jag håller för ovanlighetens skull helt med ÖSK-Karl här. Nordin kommer inte att spela mot IFK och att ens diskutera i sådana termer känns helt poänglöst. Låt oss ta poängen på plan istället.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-07 20:03

Jag vet inte om det uppenbart strider mot UEFA:s regelverk.

UEFA skriver i uttalandet som TommyS länkat till:
"Both the UEFA Champions League and the UEFA Disciplinary Regulations contain clear provisions which strictly forbid any club to exert, or attempt to exert, any influence whatsoever over the players that another club may (or may not) field in a match."

Jag har tittat lite snabbt på the UEFA Disciplinary Regulations och vad jag kan se så är det artikel 12 som behandlar integriteten i matcher och tävlingar. Jag hittar ingen "clear provision which strictly forbid any club to exert, or attempt to exert, any influence whatsoever over the players that another club may or may not field in a match". Menar UEFA att det faller in under art. 12 2p. a)?

Det är mycket möjligt att det regleras annorlunda i tävlingsbestämmelserna till Champions League.

Jag har inte tid att leta igenom fler tävlingsbestämmelser just nu, men det är knappst uppenbart att det strider mot UEFA:s reglemente om dylika klausuler används i stor utsträckning över hela Europa. Vilken klubb tar medvetet risken att åka på sanktioner av UEFA och de nationella fotbollsförbunden som kan medföra dryga böter och kanske även poängavdrag och transferförbud?

Ska inte klubbarna även skicka in avtalen till Förbundet? Om så är fallet bör ju Förbundet upptäcka en dylik klausul och inte godkänna lånet/övergången.

Jag tycker det är bra att frågan väcks, men jag tycker inte den gör det på ett särskilt snygg sätt när ÖSK kan få en fördel av det som de inte har rätt till enligt avtalet med IFK Göteborg. Jag är övertygad om att det är en viktig klausul i avtalet. Hade IFK Göteborg lånat ut honom till en konkurrent annars? Hur mycket mer hade ÖSK fått betala?

Spelaren hamnar i en olycklig situation. Vad händer om ÖSK inte betalar fulla lönen. Uppstår en jävsituation då så att spelaren inte får deltaga i matchen ändå? Hur reagerar ÖSK-fansen om spelaren råkar orsaka en straff på övertid i ställningen 0-0? Vart har spelaren sin lojalitet i hjärtat, hjärnan och enligt avtalet? Hur ändras det om motståndaren för 2014 skulle betala mer än 50% av spelarens lön om man slår ut signon-bonusen proportionellt över kontraktstiden?
Örebro Osvaldo
2014-05-07 19:26
Jag är osäker på vilken ställning Uefas regelverk har lokalt; CL är ju en turnering som arrangeras av Uefa. Jag tycker dock att det vore på sin plats att SvFF tar samma ställning som Uefa i frågan. 1. Att spärra utlånade spelare gynnar stora klubbar och vi är på väg i en riktning där storklubbar kan desarmera mindre klubbar när de möts genom att blockera utlånade spelare. 2. Ett definitivt förbud att blockera spelare äventyrar inte framtida förhandlingar om försäljning eller vidare lån. ÖSK tar en risk, även om de skulle ha rätt, om de spelar Nordin mot Skattefusk. Den risken blir mindre om förbundet sätter ned foten och säger att denna typ av kontrakt inte är giltiga.
Degerfors gbgdeg
2014-05-07 19:25
Var kan vi ställa våra traktorer ikväll ? jävla närkebönder!,
2014-05-07 19:24

Vaddå kul? Det är väl givet att ÖSK inte kommer att använda sig av Nordin?? Allt annat gör ju att vi inte kan låna spelare på samma sätt. Vi hade väl samma klausul med någon vi lånade ut till degen förra året?

Tycker inte det här är något att spekulera om, Nordin kommer inte till spel mot Göteborg, så enkelt är det.
Sverige Ante09
2014-05-07 19:18
"En stor jävla dunderskandal"
Annons: