/fotboll/osk/forum/1358.aspx/fotboll/osk/forum/1358.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-05-29 07:44
I morgon är det match i världens närmaste liga. Jag har bl.a. inspirerats lite av Kardinalen's senaste läsvärda inlägg. Publiksiffrorna är ju inte alls i närheten av vad jag önskat, efter återkomsten och "tillsammans tillbaka" och optimisten i mig är besviken på feststämningen på vår hemmaborg, som verkar, ja vadå? Kubanerna gör väl då gott de kan och orkar, men det verkar inte räcka. Klubben har väl gjort allt den kan, vågar inte kritisera den, utan de anställda kan nog luta sig lugnt, nöjda tillbaka? Vi saknar en publikmagnet :( I morgon är det en klämdag, med fredagsmys på arenan, en liten avslutning innan försommarens fotbollsfest börjar i BRASILIEN! ÖBO bjuder alla öbor på inträde, vädret blir som det blir, men ÖSK-Djurgården, vi kan väl iallafall bli fler än 8000? Många till BA, stöd ÖSK i minst 90 minuter !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-28 20:41
Freddan tar över Assyriska. Kul
Örebro pemo
2014-05-28 15:41
rirobban/ Tack för upplysningen.
Men är inte det en konstig period? eller är det jag som tänker fel?
Nåja, oavsett period, men tror ni att han har större chans i blåvitt nu när de fick en långtidsskada?
Örebro Kardinalen
2014-05-28 13:47
Nja, SvFF räknar helt enkelt inte assist på samma sätt som man gör i till exempel ishockey. Gerzic passar Yasin en bit in på Malmös planhalva, Yasin avancerar med bollen i 20 meter innan han skjuter på distans. Det är bara assister som är (klart) bidragande till målet som räknas in. Nordins enkla passning räknas därför inte som en assist. Om Nordins passning däremot hade f-r-i-s-p-e-l-at Yasin och han kunnat sprinta raka vägen fram till mål hade nog Nordins passning räknats som en MÅLAVGÖRANDE passning, hur relativt enkel den ju ändå är. Ponera att Nordin lägger en hörna som går över hela straffområdet och bollen dimper ned på fötterna hos Yasin. Yasin tar sedan sju sekunder på sig och fem bortdribblade motståndare innan han placerar bollen i nät. Slutsats: Nordin anses inte ha bidragit i tillräckligt hög grad till att målet kom till, trots att han var näst siste spelare på bollen och det var en form av regelrätt passning till Yasin. (Min egen personliga åsikt att assistregeln tillämpas så, alltså.) Annars skulle det ju vara lite fler än 6 assist på ÖSK:s hitintills 13 mål, tycker Ni inte?
Örebro Bastard on Parade
2014-05-28 13:32
@Kardinalen:

Kul med statistik. Uppskattas! Förbundet har dock rånat Gerzic på en klockren assist när han framspelade Yasin mot Malmö.
Örebro Kardinalen
2014-05-28 13:19
Kalla fakta om ÖSK:s historia de senaste 60 dagarna:

Publiksnitt: 6439 åskådare (8:a av 16 lag) (Superettan 2013: 4937 åskådare, 2:a av 16 lag)
Mjällby, april, tisdag: 5781
Malmö, april, onsdag: 8125
Åtvidaberg, april, fredag: 6849
Falkenberg, maj, torsdag: 5312
Gefle, maj, måndag: 6128

Tabellplacering: 5-2-4-6-7-6-8-8-8-8-9-

Poängplockande: 3-6-7-7-8-11-11-12-12-13-13-

Målskyttar:
Shpëtim Hasani: 5
Kalle Holmberg: 3
Yasin, Saeid, Gerzic, Moberg, Gustavsson: 1

Assist:
Nordin Gerzic: 3
Patrik Haginge: 2
Holmberg, Yasin: 1

Målvakter:
Oscar Jansson: 77 procent (delad 5:a av totalt 20 målvakter), 8 matcher, insläppta 10, nollor 2.
Jacob Rinne: 77 procent (delad 5:a av totalt 20 målvakter), 5 matcher, insläppta 5, nollor 2.

Varningar:
Ayanda Nkili: 3 (antal avstängningar: 1)
Patrik Haginge: 3 (antal avstängningar: 1)
Samuel Mensah: 2
Yasin, Saeid, Gerzic, Moberg, Gustavsson: 1
Örebro Bastard on Parade
2014-05-28 13:17
@Kardinalen:

Skulle vara intressant att veta vad de har budgeterat med. Hemmamatcherna hittills har ju inte varit mot några lag som traditionellt sett drar storpublik (Mjällby, Malmö, Åtvidaberg, Falkenberg, Gefle). En hemmapremiär bör ju som nykomling bör kanske locka mer än 5 781, men vädret var ju å andra sidan inte särskilt bra. Publiksiffran mot Malmö på 8 125 var ändå helt ok.

Tittar vi på återstående hemmamatcher så har vi många matcher som kommer att ge bra publiksiffror. Djurgården hoppas på 2000 bortasupportrar på fredag och jag har sett att Norrköping storsatsar på matchen efter VM-uppehållet. AIK har alltid ett stort bortafölje på Eyravallen och IFK Göteborg brukar också ha det. Sedan har vi Elfsborg i nästsista omgången som kan ge en bra publiksiffra, kanske speciellt om båda lagen spelar om viktiga tabellplaceringar.

Jag tror att vi klarar 7000 i snitt i alla fall, men skulle resultaten vara riktigt dåliga så kan det ju bli publiksiffror ala hösten 2012.
Örebro Kardinalen
2014-05-28 10:08
Inte så svårt att lista ut när man läser vår VD:s veckobrev, att ÖSK har budgeterat med ÅTMINSTONE 7000 åskådare i snitt denna säsong. Kan bli svettigt att uppnå det....aldrig får Janne låta bli att oroa sig....
Örebro rirobban
2014-05-28 06:12
@pemo:

Han är kvar juli ut, så han spelar även mot Norrköping, Häcken och i dubbelmötet mot Helsingborg som spelas efter VM-uppehållet.
Örebro Empes
2014-05-27 23:29
Endast en halvlek för en Berisha som behöver matcher. Det betyder antingen att han fick någon sorts skadekänning. Eller också att det var bestämt redan före. Det sista borde då tyda på att han är aktuell för spel från start mot Djurgården. Antar att Moberg i så fall ännu är tveksam till spel. Och att Berisha är aktuell på Nkilis plats...? Och att Nkili därmed kommer att gå ut på högerbacken och hålla Wiktorsson kvar på bänken? Spekulationer... Vi får se hur det blir.
Örebro pemo
2014-05-27 23:15
Är det sista matchen i ÖSK på fredag för Nordin?

Såg att Lukman passade och Christer nätade i dagens U-21.
Är det inte dags snart att dessa två får en chans i A-laget?
Benny Böckling
2014-05-27 22:45
Van Heerden kan nu avskrivas helt. Tråkigt.
Är det annars ingen som har insyn i om ÖSK aktivt letar en vänsterback till sommarfönstret?
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-27 22:12
Kanske bara 10 kvar framåt minut 69?
Örebro Bäst när det gäller
2014-05-27 22:10
@Brodd:

Ja matte har aldrig varit min starka sida, ser nu när jag är mer noggrann att du har helt rätt och jag helt fel. 24 poäng och 32 mål gjorda då. Poängen min kvarstår dock, vi måste kriga för varje poäng detta år och det kommer bli tufft. Utan räddningsplankor som tack och lov finns hade det blivit riktigt tufft.
AIK Saywee
2014-05-27 21:29
11 stycken i startelvan och några på bänken :)
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-27 21:18
Någon som har koll på hur mycket djurgårdare det blir på fredag?
Benny Böckling
2014-05-27 20:55
@ÖSK FANS:

Jag har länge tjatat om att man ska bryta med Wille pga det överjävliga skadebekymmret men nu när han ändå bara har kontrakt till säsongens slut så kan han lika gärna få cykla klart kontraktet.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-27 20:41
U21-matchen slutade 1-1. Eyravallen.se har skrivit en del om matchen för er som är intresserade. Ett helt ok resultat med tanke på att vi startade med 3-spelare från U17-truppen, 5 spelare från U19-truppen och de enda från A-laget var Bergström i mål, Lipovac och Berisha (som fick 45 minuter). Andra halvlek var svagare för ÖSK då de sjönk lite väl djupt, men Åtvidaberg skapade egentligen inga lägen alls.

Åtvidaberg hade lite fler spelare med rutin. Allan Olesen, Månz Karlsson, Petter Gustavsson, Gustav Jansson, Emmanuel Dogbe, Martin Christensen och Joel Rajalakso från A-truppen fick speltid.
Örebro ÖSK FANS
2014-05-27 20:34
man kan inte ha så mycket skador som William, det måste vara andra faktorer som spökar??

ÖSK och William borde bryta kontraktet för vad talar för att han ska bli frisk efter ca 12 år med skador?
Örebro malge
2014-05-27 20:34
Hur gick U21?
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-27 18:39
@Bastard on Parade:

Å fasen, första skadan på flera år då!?
Örebro Bastard on Parade
2014-05-27 18:05
Ser ut som att U21 spelar en 4-1-4-1 uppställning med denna formation: Ludvig Bergström, Hugo Eriksson - Ilir Berisha - Carl Ekstrand Hamrén - Oscar Ålgars Anton Westerlund Felix Möller - Mirza Turan - Jonathan Lundberg - Lukman Murad Lipovac Åtvidaberg har inlett minst dåligt. Edit 18:33: Lipovac gör 1-0 framspelad av Murad. ÖSK har höjt sig på slutet. Bättre rörelse, passningsspel och framförallt aggressivare försvarsspel högre upp i banan. Åtvidaberg har haft mer boll kanske, men har skapat få lägen. ÖSK får många omställningslägen som inte är ofarliga.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-27 17:54
@Stugägare Kenneth Lindeman:

Han är väl skadad?
Örebro malge
2014-05-27 17:18
Tycker många är lite negativa til DGs insatser hitils, tycker inte han får rätt bollar att leka med, visserligen slarvar han endel men många gånger så känner jag att löpningarna han tar så får han inte bollen utan den ska rullas i sida eller hemåt istället för att dra en på djupet mellan inner och ytterback. Tycker inte han har vart märkvärt mycket sämre än Yasin. Ska vi värva en ytter ska det vara Efter att vi provat vad Lukman kan göra.
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-05-27 16:58
Atashkadeh inte ens med i U-truppen. Definitivt på väg bort?
Örebro TommyS
2014-05-27 13:23
BB, håller med och den enda rimliga förklaringen är att tanken är att han börjar på bänken mot Djurgården men att man vill testa honom som back-up på ytterbacken, där det känns givet att Björnquist och Wiktorsson startar men där vi har nästintill 0 back-up när Hagge är avstängd och Mensah skadad. Betyder förhoppningsvis att Moberg är spelklar.
Benny Böckling
2014-05-27 12:12
Känns väldigt märkligt att Nkili är med i U21 truppen.
Ska han lira lördag, tisdag, fredag??
Örebro TommyS
2014-05-27 11:51
Kroon låter intressant.

Intressant också att Nkili är uttagen till dagens U21-match. Ovanligt att man tas ut när man spelat 90 min med a-laget. Vill man testa honom på vänsterbacken tro?
Benny Böckling
2014-05-27 11:37
Kan spela på båda kanterna vad det verkar.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-27 11:32
Åtvidaberg sänder dagens U21-match. Priset är 69kr ifall någon skulle vara intresserad.
Annons: