/fotboll/osk/forum/1353.aspx/fotboll/osk/forum/1353.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Empes
2014-05-21 17:26
Intressanta tankar.

Utifrån hur nuvarande trupp ser ut så tycker jag att TommyS förslag med Saied till vänster är intressant. Men jag tror nog att en mer offensivt inriktad ytter som kan utmana, gå på djupet, egentligen är mer i linje med ÖSK:s nuvarande spelidé. Jag tänker att det kan vara svårt för Nordin att både kunna vara en (av två) sittande mittfältare som utgör nav i speluppbyggnaden och dessutom hinna ta en mer offensiv position. Men med nuvarande trupp, och om DG inte tar chansen framöver, tycker jag det är idé att prova Saied.

Kanske är det så att vi skulle behöva köpa in både en vänsterfotad back och yttermittfältare - som värvas för startplats. Å andra sidan - hur skulle DG´s spel påverkas av att ha en duktig, vänsterfotad back bakom sig?

Vad finns det för intressanta vänsterfotsbackar? Emil Johansson?

När det gäller Wiktorsson så håller jag med dig TommyS. Wiktorsson "kan vara en lösning när vi ska trycka på", men när det gäller vad han visat defensivt är inte heller jag redo att släppa in honom från start mot Elfsborg.
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-21 16:22
@TommyS:

Det är möjligt. Vad jag mer tänkte på att åtminstone jag vill ha mer offensiv spets på kanterna. Killar som kan göra sin spelare och komma runt (läs Porokara), inte bara slå tidiga inlägg för det kan ytterbackarna göra. och dessutom komma in i boxen aggressivt på bortre ytorna.

Men det kanske inte finns någon sådan spelare i truppen lämplig för vänsterplatsen
Örebro Bastard on Parade
2014-05-21 14:38
Håller med TommyS. Det skulle vara intressant att se Saeid till vänster i en 4-4-2 roll. Våra yttrar har ju ganska fria roller så det hindrar ju inte att Saeid rör sig centralt, men jag vill gärna att vi kan utnyttja de stora ytorna vi har på kanterna med snabba inlägg från båda kanterna. Jag gillar hur Saied rör sig utan boll för att göra sig till ett alternativ hela tiden och det tycker jag har saknats hos våra offensiva spelare.

Yasin - Gerzic - Nkili/RÅP - Saied
Hasani - Crespo

Det känns som att vi får ett möjligheter att variera vårt anfallsspel lite mer med en sådan uppställning. Gerzic kan fortsätta fördela boll djupt, men jag tror han vågar vara lite mer offensiv om han har en spelare bredvid sig som är duktig defensivt.
Örebro Pedretti
2014-05-21 14:25
Visst Valdet Rama och MVH skulle vara trevliga nyförvärv men jag vet inte om spelarinvest eller klubben i sig vill värva.
Skulle ju vara kul med två nya spelare på kanten.
Örebro TommyS
2014-05-21 13:29
WFF - du har en poäng men nyttan av att ha en vänsterfot är att man inte behöver finta upp backen på läktaren för att få in ett bra inlägg. Ett litet ryck duger. Jag tror absolut att Saeid kan göra nytta till vänster. Han har bra precision i sin vänsterfot. Och visst har du rätt i att DG hur som helst blir lite mer av balansspelare när vi spelar med två anfallare - och i den rollen är väl Saeid tveklöst mer kapabel än DG?
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-21 13:08
Saeid spelade till vänster några ggr under Sixtens tid. Tror han gick även till vänster sidan i någon av matcherna i början av AS i år

Jag tycker inte man ska tänka vem man vill ha till vänster utan vad man vill ha till vänster. Moe kommer knappast finta upp backarna på läktaren och sedan slå in en hård bananknorr till boxen utan bli mer av en balansspelare på kanten. Och det är väl till viss del DG också idag (eller har blivit)

Skall dock Moe (eller vänsteryttern) spela indraget hela tiden så kan vi lika gärna fortsätta med tre centrala för det blir det i praktiken. Då är det ytterbacken som får stå för alla fioler och även utmaningarna
Örebro TommyS
2014-05-21 12:58
Sparkabolleninimål - jag har ingen aning om hur staben tänker men jag hoppas att de funderar på hur vi ska kunna få igång vänsterkanten offensivt och dessutom hitta balans defensivt när vi går över till två anfallare. Jag tycker att Mo på kanten har potential att slå två flugor i en smäll.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-05-21 12:42
@TommyS (Örebro) Gillar din tanke om att spela saeid till vänster! Har han spelat där tidigare? Tror du att ledarstaben är inne på samma sak, kommer det att ske?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2014-05-21 11:50
Trots att det är valtider, ett inlägg om behovet av en fungerande vänster som helt saknar annan politisk färg än den svartvita.
Örebro Jekl
2014-05-21 11:49
@KalleTeodor:

Ingen aning men han har kontrakt ett år till så det är väl möjligt att han blir kvar. Så hög lön borde han inte ha. Skulle ju definitivt vara en rejäl förstärkning för ösk men frågan är om han vill tillbaka, och om tränarstaben vill ha in honom i dagens trupp.
2014-05-21 11:31
På tal om skador, Boris Lumbana, hur går det för honom och hans skada? Hade nästan glömt bort att vi hade honom :)
Örebro KalleTeodor
2014-05-21 11:24
Är det någon som har koll på vad som händer med Valdet Rama nu när hans Valladolid åkte ur La Liga?
Örebro TommyS
2014-05-21 10:40
Har vi koll på skadeläget inför Elfsborg? Är Hagges rygg ok? Hur mår Mobergs vrist? Är RÅP redo för bänken? Är Crespo redo att starta? Ska vi någonsin få någon information om status på Atashkadeh?
AIK Saywee
2014-05-21 10:28
Kuba hade rätt skapligt sikte.
Örebro TommyS
2014-05-21 10:26
Saxat från låst artikel på Aftonbladet, intervju med Mats Gren:
– Jag vill verkligen förlänga med May ­Mahlangu. Lyckas vi inte med det så är det en spelartyp vi kommer att leta efter, säger Gren.

Bra för oss.
Örebro Jekl
2014-05-21 10:20
Är inte heller övertygad att det är just MVH vi borde värva till vänsterbacksplatsen. Visst han kan slå fina crossbollar och hörnor men det är ända bara en liten del av allt en vänsterback måste vara bra på. Hur är han defensivt? Offensivt? Dessutom känns det inte som att det är en klockren spelare för Peos strategi att satsa på spelare från regionen. Problemet är bara att det gärna ska vara en rutinerad spelare som går direkt in i startelvan.

Finns det ingen spännande vänsterback i superettan vi skulle kunna satsa på? Tycker det var synd att vi inte värvade Batan, av det jag sett med Hammarby i år så har han en bra vänsterfot och följer med upp i offensiven, defensiva kvaliteer kan jag dock inte uttala mig om
Örebro pemo
2014-05-21 10:01
Minatankar // Hoppas du också har sett Morgan Hedlund. Dom bollarna är väl fortfarande på drift runt arenan? ;)
Där hade i alla fall ÖSK en skytt innan skadan.-
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-21 09:52

Kom på att jag överdrev lite. Det var nog inte mer än 2-3 kvarter.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-05-21 09:49
@Pedretti:

Förstår dig och håller med dig. Har man å andra sidan sett Leif Wendt för länge sedan göra många mål för ÖSK men också imponerats av när han missade målet och bollen hamnade 3-4 kvarter bort på öster, så var det även en form av underhållning :-)
Örebro pemo
2014-05-21 09:37
Fast nu är ni väl lite orättvisa. Både Holmberg och Yasin har gjort mål på bra långskott. Och senast hade Yasin en riktig bra träff som målvakten knappt kunde hålla. Crespo var framme och högg, men målisen var lite snabbare.

Hagge skjuter väl inte så ofta? Att missa mål två meter före mållinjen är ju knappast att skjuta. Då handlar det mer om att vinkla kroppen rätt och få bollen på mål.

Men jag säger inte nej till en klinisk killer. En kobra som hugger på allt och oftast stöter in målen.

Sedan kanske DG och DB skjuter lite i fel lägen. Deras skott går oftast utanför. Men visst, Pode och Yasin drog varsitt kanonläge över senast, och det kan man ju ha åsikter om. Fast hade Gefle några skott på mål över huvudet taget?
2014-05-21 09:33
Ja Kalle måste ha gjort flest distansmål? Även om det kanske inte är några kanoner så följer han ändå nedanståendes råd, placerar in dom. Kalle missade ju sjukt mycket förra säsongen, synd han inte fick göra några fler då. Målskytt är han det har han iallafall bevisat.
Örebro Bastard on Parade
2014-05-21 09:27
@ Willy Foo Foo:

Kalle Holmberg har gjort en del mål från distans när han fått komma rättvänd med bollen. Valdet Rama var duktig på det. En av mina absoluta favoriter, Lars Larsen, hade ett riktigt bra skott.
Örebro Pedretti
2014-05-21 09:03
Det eviga problemet med ÖSK's skytte enligt mig är att dem alltid skjuter över.
Jag ser hellre att dem går på precision än kraft.
Örebro Willy Foo Foo
2014-05-21 07:57
@Godzilla Hårddisksson:

Tycker väl de flesta i ÖSK skjuter rätt illa under match. Mot Gefle träffade de väl knappt mål? Vet inte om Pode visat så mycket sämre bössa än andra.
Yasin och Haginge har väl skjutit över från 5 meter typ?

Sen har det varit några lyckoträffar (Hasani mot GAIS) under åren men generellt sett så var det väl väääldigt länge sedan ÖSK hade skyttar av rang? Drömmer om en spelare som Petter (ex Hammarby) som var livsfarlig att släppa rättvänd på mitten när han avancerade
AIK Saywee
2014-05-21 06:39
Värva Eija Feodorof !
Örebro Bempa no:10
2014-05-21 00:21
Och när vi ändå är inne på skott och prickskytte så tycker jag verkligen att Yasin skulle under de senaste 4-5 matcherna minst gjort 3-4 mål då han tyvärr sumpat otroligt bra lägen han fått nära mål inne i straffområdet men men alla läktarexperter vet ju redan detta :):)
Örebro Bempa no:10
2014-05-21 00:11
Jag måste bara hålla med och bekräfta att Podes skott inte är mycket till skott och framförallt pricksäkerhet då jag själv såg med egna ögon hans sista träningar med Mjällby på strandvallen precis innan han skrev på för Ösk som sagt jag vart inte direkt överlycklig att han vart värvad till Ösk då och materialaren i Mjällby letar nog fortfarande efter de bollarna som hamnade på camping platsen i Hällevik efter deras skotträning hehe , men men som sagt jag skyller det på dåligt självförtroende som jag hoppas att han i framtiden återfår i Ösk och att han även motbevisar detta för mig och övriga Ösk fans för nånting måste Peo veta om Pode som inte jag vet som läktarexpert , för som sagt på läktarn har jag aldrig förlorat en match :):)
Örebro Godzilla Hårddisksson
2014-05-20 23:05
@Sparkabolleninimål:

Det baserar jag på det flertalet matcher då han lossat bössan. Stenhårt och på mål. Men att han även är en målsumpare av rang förnekar jag inte. Men med lite tid för att ställa in siktet så...
Benny Böckling
2014-05-20 23:02
@Sparkabolleninimål:

Såg matchen på tv och där sa Fredriksson att Moberg var tveksam till start pga skada.
2014-05-20 22:52
Källa på det? Peos uttalande i NA: "Moberg skadade fotleden. Att byta en mittback i det tidiga läget är så klart inget man önskar så vi kom kanske av oss lite i början. Men det var ändå starkt att fortsätta jobba på."
Annons: