/fotboll/osk/forum/1320.aspx/fotboll/osk/forum/1320.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-07-10 12:40
@Stugägare Kenneth Lindeman:

Kan man kombinera kompetens, seriositet, förtroende mm med en "tuff" attityd med ödmjukhet i botten, bryr jag mig inte i om ordförande, vd eller chefstränare har hästsvans eller inte. Vår finansminister har haft det och ordföranden i vår förening har det också :-)
Stugägare Kenneth Lindeman
2014-07-10 12:29
@minatankar (för sm-guld):
Vill minnas att en viss tunnhårig herre med hästsvans hade en viss "tuff attityd"... hehe
2014-07-10 09:18
ÖSK Fotboll har budgeterat intäkter på ca 53 mkr för 2014. 2013 var det 10 klubbar som hade högre intäkter än så exkl spelarförsäljningar. Brommapojkarna och Halmstad ligger strax bakom ÖSK och lag som t ex Kalmar, Norrköping och Öster långt före.

Går man tillbaka några år såg bilden inte ut så. ÖSK låg bättre till i jämförelse med de andra. De som låg bakom oss har gått förbi och de som låg i topp har ökat sin omsättning betydligt från redan höga siffror.

Detta går inte att förklara endast med att vi spelat i Superettan. Enligt min uppfattning krävs ett helt annat tänkande där man i sin sinnesbild ser ÖSK som ett topplag och också jobbar på det viset när det gäller att bygga organisation kring kommunikation och marknadsföring.

Jag vill se ÖSK spela under devisen "Örebro Sportklubb - Fotbollskultur som utmanar" och att vi söker en huvudsponsor med nationell och kanske internationell marknad som också vill utmana sina konkurrenter och som är beredda att satsa betydligt större summor än vad som hittills varit fallet. Men då krävs det en betydligt mycket tuffare attityd från styrelse och ledning. Hoppas att en ny vd har den kompetensen och det självförtroendet.
2014-07-10 09:08
@Aspen.:

Jag har skrivit det tidigare: För att vinns SM inom 3-4 år krävs det att ordförande, vd och chefstränare alla tre vill nå det målet och är överens om hur man ska göra och vad som krävs av alla.

Jag tror inte på den tysta och ödmjuka vägen. Det skapar inte intresse och engagemang. Jag tror på att man sticker ut hakan och blir lite tuffare. Om alla då gjort sitt bästa och man ändå inte lyckas är det ingen som kritiserar de ansvariga. Men om man inte utrycker att man vill bli bäst och om man inte gör sitt bästa, då kommer naturligtvis kritiken.

Har man längre horisonter än 3-4 år kommer en stor del av tränarna, spelarna, de anställda och förtroendevalda hinna sluta och man får börja om från början igen.

Man kan naturligtvis på olika sätt bygga en stabil och solid grund för att vara kvar i AS. För att vinna densamma krävs dock speciella insatser. Inte minst tänker jag på att finna vägar för att kraftigt öka intresset hos publik och sponsorer/partners.
Därför är det viktigt med en marknadsinriktad vd och en professionell organisation kring marknadsföring och event. I annat fall kan vi glömma allt vad SM-guld heter.

Örebro Aspen.
2014-07-10 08:46
Detta är ÖSK Vision (övergripande mål? som man bör anpassa värvningar efter:

Vision (uttrycker ÖSK Fotbolls idealbild — övergripande målsättning)

•ÖSK Fotboll, en ledande förebild inom elitidrott i framgång; idrottsmässigt, affärsmässigt och socialt engagemang.
•ÖSK Fotboll, ett topplag i Sverige med frekvent europaspel, där framgångskonceptet är attraktiv fotboll som engagerar.

reviderad efter senaste besöket i S1. Väldigt diffus målbild. Den ska vi nog tänka på när vi önskar nyförvärv. Med avsaknad av drivande VD och en försiktig och inte så fotbollskunnig styrelse ska vi nog inte förvänta oss så tunga nyförvärv. SM-guld om 4 år tror jag inte styrelsen ser på sin radar.
2014-07-09 19:19
@Benny Böckling:

Håller med dig. Mitt förslag om mittback om inte Berisha skriver på för nästa år var snarare en satsning på rekrytering under vinteruppehållet. Wikström lär inte vara kvar nästa år och ett par av de andra är jag mycket tveksam till om ÖSK ska bli ett toipplag i AS.
Örebro malge
2014-07-09 19:04
Willy F F// Med tanke på vad jag hitils sett av Pode tror jag det säger mer om pekings försvarsspel än Pode himself, hoppas dock på att det nya spelsystemet kanske kan va nåt för han och att han även hittat formen, men har som sagt under alla andra matcher inte direkt sett att han har en riktig speed. Men kan ha fel.
Örebro Pedretti
2014-07-09 18:25
Pode kommer kanske inte få så många genomskärare mot ett mer kvalificierat motstånd som BK Häcken
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Willy Foo Foo
2014-07-09 18:08
@malge:

Ändå var han väl igenom 3-4 ggr mot Peking?
Örebro malge
2014-07-09 17:54
Pode tar såna löpningar, men tycker han är på tock för långsam
Örebro Willy Foo Foo
2014-07-09 17:08
@minatankar (för sm-guld):

Tycker Pode hotade riktigt bra i djupet senast och visar att han kan ta de löpningarna. Sen är det en annan sak att vara effektiv. Men vad jag menar är att med både Pode och Crespo har man två spelare som vill in bakom
backlinjen. Sen om man/vi/du inte tycker Pode är tillräckligt bra kan ju ta saken i annat läge. Frågan är vad tränarna tycker.
Benny Böckling
2014-07-09 17:05
Mittbackar har vi ju i överflöd.
En vänsterback måste bara vara prio ett.
AIK Saywee
2014-07-09 16:50
ÖSK-SUPPORTERN,

vore roligt med en kämpe i höst,
i Axén's klena backlinje,
vi har ju RÅP på mitten,
men resten är väl lite klena i kroppen ?

Duttande och finlir, i sidled och bakåt,
har vi inte "råd" med i framtiden.
2014-07-09 16:40
@ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark):

Törs du föreslå det? När jag gjorde det för ett år sedan idiotförklarades jag :-)
Likadant när jag föreslog att ÖSK skulle knyta Nordin till sig igen…

Jag skulle vilja se Berisha och Almebäck bredvid varandra. Då får vi både Sveriges tuffaste respektive snabbaste back.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-07-09 16:34
Vågar man hoppas på Iron Mike till sommaren/hösten?
AIK Saywee
2014-07-09 15:41
Vart har intresset för ÖSK tagit vägen ?
Snart är det istid igen.

Till helgen klipper vi Häcken :)
Benny Böckling
2014-07-09 13:47
Sam Johnson från Frej ryktades det ju om mycket på deadlineday sist.
Han har fortsatt att göra det bra nu under våren i Div1. Hugger ÖSK nu?
AIK Saywee
2014-07-09 11:37
Bra sil igen ...
2014-07-09 10:58
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):
Jag tror för min del att man i sommar prioriterar en vänsterfotad vänsterback och en djupledsspelande forward eftersom Crespo har tendenser till att bli skadad. Om inte Berisha blir i form för hel match och skriver på för fler år behöver man stärka även mittförsvaret, åtminstone inför nästa år. Om ÖSK i år klarar sig kvar i AS och i bästa fall får en trygg placering, är det läge för att nästa år satsa på en topplacering för att inom 3-4 år vinna SM. En ny vd måste ha den ambitionen och kompetensenen att leda klubben mot SM. Får vi behålla Nordin och Berisha även nästa år, är följande spelare givna för mig i ett sådant topplag: Oscar/Rinne, Berisha, Nordin, RÅP, Crespo och Yasin, dvs endast 6 startspelare, varav endast 4 har kontrakt i nuläget. Då har jag inte räknat med Atashkade. Följande spelare tycker jag ska ha chansen att konkurrera om startplats: Kalle, Dajje, DG, Saeid, Hagge, Nkili, Hasani, Moberg, Mensah och Lipovac. Dessutom hoppas jag man lyfter upp en eller två spelare från U-truppen. Om Pode mfl spelare överraskar under hösten får de gärna vara kvar i truppen. I annat fall behöver de avvecklas om vi ska ha ambitioner på topplaceringar. Värvar ÖSK vänsterback och mittforward under sommarfönstret, anser jag att man förutom kontrakt med Nordin och Berisha behöver värva vänster yttermittfältare av hög klass (jmf Porokara). Vi kan inte räkna med att både RÅP och Nordin kan spela alla matcher. Därför behöver man också rekrytera en stark innernittfältare. Blommar inte Dajje ut i en högerbacksposition (vilket jag verkligen hoppas) behöver vi också rekrytera en högerback. Tyvärr är jag dålig på namn att föreslå. Som tur är har våra tränare full koll på sådant. Hoppas bara att de gör samma analys som jag gör ovan eftersom jag tycker den är riktig. Man måste ju tro på det man tror på hehe
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-07-09 10:15
Apropå yttermittfältare/ytterforward så har Christophe Lallet brutit sitt kontrakt med Tampa Bay Rowdies och är kontraktlös. Kanske kunde vara ett alternativ?
Örebro Willy Foo Foo
2014-07-09 09:46
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

- Vänsterfotad vänsterback med bra passningsfot och bollkontroll

- Vänsterfotad ytter/ytterforward med kapacitet att utmana och skapa genombrott

Vill dock tillägga att jag tyckte Saeid skötte sig bra sist men skulle ändå gärna vilja ha en mer kraftfull utmanande spelare
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2014-07-09 09:32
Om en vecka öppnar transferfönstret.

Vilka positioner bör förstärkas och har ni några realistiska förslag på spelare som ni vill ha in i ÖSK?
AIK Saywee
2014-07-09 09:26
ÖSK-SUPPORTERN. 00:48,

Bra inlägg !
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Öppna Plånboken Sköldmark)
2014-07-09 00:48
Saywee 16:30

Bra berömt!
AIK Saywee
2014-07-08 16:30
TommyS, 16:03,

Bra skrivet !
Örebro TommyS
2014-07-08 16:24
OK, har inte tillgång till pappers-NA. Men det är klart att han letat jobb ett tag. Min fundering gällde om han blivit uppmanad av ÖSK att se sig om eller om han gjort det på eget bevåg. Känns som det förra snarare än det senare.

Örebro Willy Foo Foo
2014-07-08 16:15
Det står ju i dagens NA att han sökte detta jobb redan innan Peo lämnade. Vidare står det att relationen mellan honom och Peo inte hade med saken att göra
Örebro TommyS
2014-07-08 16:03
Jag har ingen aning om Jan K fått sparken eller frivilligt lämnat. Att han "fått nytt jobb samma dag" säger inte så mycket, det är ganska vanligt att en styrelse låter en VD se sig om efter nya uppdrag under en period. Jag noterar också att SEF på sin hemsida säger att de finner det "glädjande att Jan Karlsson väljer att vara kvar inom elitfotbollen", vilket knappast låter som om de lockat honom från ÖSK.

Personligen har JK aldrig gett mig intrycket av att hålla den nivå jag skulle vilja se hos en ÖSK-VD, vare sig vad gäller kommunikationsförmåga, nytänkande eller handlingskraft mot den externa världen. Övriga egenskaper är svårare att bedöma utifrån, men resultatmässigt har ÖSK under hans tid haft svårt att leverera konsekvent. Sådant som är tydliga missräkningar för oss supportrar såsom systematiskt felkonstruerade avtal, sponsorflykt, publiktapp, missräkningar med gräsmattor, avsaknad av sportchef, avhoppade tränare, dåligt utnyttjande av Spelarinvest (vad har jag glömt) är frågor som VD ska ansvara för.

Jag ser därför detta som en bra möjlighet för ÖSK, medveten eller ej, att bli en mer slagkraftig organisation. Jag hoppas innerligt att man hittar rätt kompetens. Ett ÖSK-hjärta kan man få med tiden, viktigast är att få in en hjärna av rätt kaliber. Jag hoppas att vi får ett namn som inger förhoppningar mycket snart.

Den akuta frågan för ÖSK i nuläget är väl annars vem som ska författa alster i klass med "VD vid pennan" inom den närmsta framtiden. Kommer kännas konstigt att inte längre kunna läsa sig till om Janne gått till tandläkaren i veckan.
Örebro Willy Foo Foo
2014-07-08 13:53
@En örebroare:
Du menar "Hejare med forum"? Observera att jag aldrig märker ord
2014-07-08 13:30
@Saywee:

Ofta vet jag inget eftersom jag inte frågar mina kontakter om saker jag anser hör till styrelsen eller ledningens arbete och de inte heller berättar något eftersom de är proffsiga och vet vad som man inte ska prata om.

Låt mig svara på din fråga på följande sätt: Varje proffsig styrelse måste mentalt vara inställd på att nyckelpersoner med kort varsel kan lämna organisationen. Ibland förbereder man sig praktiskt för detta beroende på vad det gäller, ofta löser man det när det blir aktuellt. Är man då överens om principerna sedan tidigare, ökar naturligtvis möjligheten att man finner en snabb och smidig lösning.

Annons: