/fotboll/osk/forum/1303.aspx/fotboll/osk/forum/1303.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 17:46
Bolaget som äger tv-rättigheterna till AS och SE har konkat
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 17:12
@Saywee:
Då jag är ganska intresserad av militähistoria och läst en hel del genom åren så finns det något nästan alla stora befälhavare delar som ett gemensamt ord som den viktigaste egenskapen när det kommer till att slå ut en motståndare. Och det ordet är "Överraskning" :0)
AIK Saywee
2014-07-22 17:08
Axén kanske kan släppa det där med att spela med fyra backar,
någon gång, vet dock inte om det är rätt tillfälle mot ett delvis nytt Helsingborg på Olympia o sommarvärmen.

Alla till sundet !!!
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 16:43
@minatankar (för sm-guld):

Ja, ett 3-5-2 i ÖSK lär jag nog aldrig få se. Men just nu tycker jag tanken är befogad då jag tycker vi besitter bättre mittbackar än ytterbackar
AIK Saywee
2014-07-22 16:37
Sogen,

instämmer, men varför i herrans namn bryr sig inte klubben om detta,
som vi alla sett då länge, svagaste positionen, köp eller låna åtminstone ...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-07-22 16:35
Axel Vadd // Intressant inlägg. Har alltid varit förespråkare för 4-3-3 med olika möjliga diamanter på mitten. Kan tycka att ditt 3-5-2 kan vara ännu intressantare. Båda systemen ställer stora krav på kantspelet. Är förvånad över att Alec negligerar tankar på olika system med att det bara är siffror. För mig representerar siffrorna olika sätt att spela fotboll. Om han alltid vill ställa upp med 4 i backlinjen är ju emellertid ditt system uteslutet tyvärr.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-07-22 16:34
Gôtt att det diskuteras fotboll igen :)
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 16:20
@pemo Roligt med ett fotbolls inlägg som omväxling och jag tycker din uppställning är intressant. Alla system har svagheter och ditt blir kanterna. Både offensivt och defensivt. Själv har jag alltid varit förtjust av 3-5-2 som även det lider av kantsvaghet i traditionell mening. Tyckte ofta kommentatorerna under VM misstolkade det systemet och såg det som 5-3-2 och pratade alltid om dess 5-backslinje. Men ett "äkta" 3-5-2 spelar lika mycket med 5 mittfältare som med 4 anfallare men kräver riktigt löpstarka yttrar som får hela korridoren som sitt ansvarsområde. Det fina kråksången med 3-5-2 är att du får både tre mittfältare men kan ändå behålla två forwards. Likaså täpper man till rejält med tre mittbackar där två kan vara stötade och en fallande. En sådan uppställning i ÖSK skulle kunna se ut som nedan: ----------------------Rinne/Jansson----------------------------------------- -----------Berisha------Mogren--------Wikström (Mogren fallande)---- Hagge------------------------------------------------------ ---------Moe/DG- --------------------------Nikili-------------------------------------------------- ------------RÅP---------------------------Nordin------------------------------ --------------------Pode------Crespo----------------------------------------- Med stötande avses att i detta fall Berisha och Wikström smäller på i ryggarna på forwards medan Mogren fungerar som en säkerhetsventil mellan dem. Den fallande får också ansvaret att täck ut mot kanterna där yttrarna inte hunnit med tillbaka i en spelvändning av motståndarna "yttrarna" kan besättas av olika typer av spelare. En som är mer offensivt balanserad eller mer defensivt. Eller som i detta fall ovan mer tvåvägstyper. En sak gemensamt måste de ha. De måste vara löpstarka. Perfekta spelare för denna roll kan jag se som i Anttonen och Riddez i den form de var i för några år sedan. Dessa spelare innehar/hade både offensiva och defensiva kvaliteter på kanterna och vågade också ta initiativ. En spelare som tex Hagge blir lite mer statisk i sitt spel men skulle ändå klara rollen hyfsat bra
2014-07-22 16:14
Dubblett
2014-07-22 16:14
jeki // Bra inlägg i flera viktiga frågor!
AIK Saywee
2014-07-22 16:11
pemo, sjysst startelva, dock lite tveksam till Nordin, han verkar vara lite ur form, kanske behöver vila efter VM-uppehållet ? Vet inte heller om det är så bra att laborera allt för mycket på Olympia, men kanske ändå, för på Behrn Arena var det nog några som inte gav 100% så vitt jag läst och hört, bedrövligt !
Örebro Sogen
2014-07-22 16:08
För faan ÖSK köp en vänsterback nu för dan. Hur i helvete kan det vara så svårt att skrapa fram en vänsterback man har vetat i 2år att man måste köpa. Och man har gaft behov av ny vänsterback i 4års tid. Det är så fruktansvärt dåligt aggerat av klubben att man blir mörkrädd. Förmodligen är 70% av alla vänsterfotade vänsterbackar i superettan bättre än alla ösks såkallade vänsterbackar.
Örebro Jekl
2014-07-22 16:07
Pemo// Mycket bra inlägg. Håller med dig om i stort sett allt du skriver. Tycker björnqvist gjorde det bättre på högerkanten med bra genombrott men tyvärr sämre inlägg. Hagge såg också mer bekväm ut på vänsterbacken jämfört med den tidigare nämnde, även där skulle inläggen dock behöva förbättras. Ett annat problem är dock att det ganska ofta fylls på dåligt i straffområdet, och då blir det ju svårare att slå inlägg till rätt adress. Berisha och Moberg ska absolut starta i mitten. Hoppas trots allt på en ny vänsterback och att wiktorsson lånas ut/säljs. Nordin i en fri roll låter spännande. Jag tycker dock att han förbättrat sitt defensiva spel mycket och att problemet i dom matcherna när han är lite sämre är att han antingen rör sig för dåligt i lediga ytor, eller att motståndarlaget har för hård bevakning på honom. Saied tycker jag varit bra som ytter men också på mitten senaste matcherna. RÅP är ett framtida kaptensämne och en sjukt viktig pådrivare och kämpe (manar på andra spelare på ett positivt sätt, till skillnad från Nordin som ibland ser ut att skälla lite väl mycket på medspelare). Yasin tycker jag är lite som Holmberg, han måste ta nästa steg snart. Framförallt måste han bli bättre på att behålla farten när han får bollen, ofta stannar han upp och det går för långsamt. Han passar väl egentligen bättre som ytter i ett 4-3-3 tycker jag, men gillar ändå att bryta in och komma till skott så kan absolut funka i ditt system också. Tycker vi måste ha in en till vass anfallare, pode har sett bra ut senaste matcherna men dessvärre tror jag att det rör sig mer om ett tillfälligt flyt även om jag såklart hoppas att det håller i sig. Hasani tror jag lämnar i sommar, nkili och DG nyttiga på bänken. Lumbana ser jag ingen direkt plats för i truppen faktiskt även om han ska ha beröm för att han aldrig klagar. Tycker att man kan satsa mer på att låta Westerlund, Ekstrand hamren och lipovac (+murad i fjärde hand) få lite bänkplatser och speltid. De kan inte utvecklas om dom inte får speltid. Många andra från U17-landslaget har fått börja spela mer och mer i sina respektive klubblag och gjort det bra (engvall, Strandberg, saletros, sonko-Sundberg för att nämna några). Hasani tycker jag inte behöver vara med i truppen om man ändå inte tänker byta in honom. Och istället för både wiktorsson och lumbana som jag ändå inte tror att man tänker satsa på för framtiden så kan gott någon av nämnda yngre spelare få en plats. Långt inlägg men blir så när någon kommer med bra tankar och idéer ;)
2014-07-22 14:59
pemo // Bra förslag!
Örebro pemo
2014-07-22 14:54
Jekl// Då skall du få något att fundera på av mig. Jag skulle vilja prova en uppställning med en fri Nordin. Oskar DB , Berisha , Erik , Hagge Moe , RÅP , Yasin Nordin Pode och Crespo Backlinjen är svår, då jag inte se så många alternativ. Wiktor är lite osnabb, Nkii väldigt yvig ( straffar ) och Wiken tycker jag har gjort sitt. Mitten får en grovjobbare, RÅP, en duracell, Moe och en tekniker, Yasin Framför dem går Nordin obehindrat i en egen värld och fördelar bollar utan något större defensivt ansvar. Det han är bäst på . Framåt fortsätter Pode, då han verkar ha kommit in i ett stim. Crespo, för sin styrka och okonventionella stil. Dock tror jag inte han blir den stora stjärnan. Då hade AIK aldrig släppt honom En offensiv (?) uppställning på hemmaplan i alla fall. Vad har vi kvar? Holmberg. Tyvärr tror jag att han väger för lite. Han måste nog snart fundera på vilken fotboll han vill spela. Antingen får han fula till sig eller också gå ner en serie. Nkili. Ständig hjälpgumma. Tror att han får svårt att ta en ordinarie plats i dagsläget. Skön med bollen, men kommer aldrig till skott Slår alibipassningar och livsfarlig i eget straffområde. Men ändå svårbedömd. Boris. Fortfarande kvar i truppen, så något tillför han tydligen. Jag hade nog hellre haft kvar Berger.... Hasani. Känns lite körd nu. Vill han vara kvar i ÖSK skulle jag nog försöka skola om honom till mittback eller defensiv sweeper DG. Han är från Kungsör. Säger allt. Nä, skämt åt sidan. Han har väl inte riktigt nått upp till allsvenskt spel, men är alltid en farlig inhoppare. Blommar han inte ut för fullt i höst, borde han kanske också gå ner en serie. Övriga i truppen är ju tillfälligt skadade eller "juniorer" som av hävd ÖSK sällan ger chansen. Oavsett tränare. Trots all kritik så gav Sixten chansen till Astvald. Har någon annan junis fått det av någon tidigare/senare tränare? Så. Kom med motargument. ::)
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 14:52
@Kardinalen:

Ok, tack för info. Hade inte riktigt följt med där. Trodde Emil var utlånad
Örebro Jekl
2014-07-22 14:10
Herregud vad tröttsamt det är att läsa på det här forumet. Den enda gången det skrivs mycket under en dag är när 4-5 användare håller på och tjafsar på varandra. Dessutom har man läst samma saker som det tjafsas om i minst ett år nu. När någon ställer relevanta frågor eller kommer med intressanta synpunkter kommer det kanske max två eller tre svar. Jag trodde att det var det som det här forumet var till för, att kunna konstruktivt diskutera ÖSK? Känns mer som ett högstadium här inne med ständigt hackande.. Och ja, jag kan sluta läsa också istället för att gnälla men det skulle vara roligare att värvningar, spelsystem, taktik etc kunde diskuteras.
AIK Saywee
2014-07-22 13:41
Alla tillsammans !!!
Örebro Aspen.
2014-07-22 13:38
Enade vi vinner. Söndrade vii hamnar i S1:an
Örebro Kardinalen
2014-07-22 13:18
@Axel Vadd:
Bergers kontrakt med ÖSK tog slut till ett hundra procent när han skrev på för Kongsvinger. Forward tappade ju två spelare för några veckor sedan vill jag minnas jag läst, och Kihlberg halvt på skämt halvt på allvar sa till NA att han gärna skulle ha 5 nya spelare i ersättning....så om Berger är villig att spela för en billig peng, så finns det plats....
AIK Saywee
2014-07-22 12:30
En örebroare,

Inte det minsta faktiskt ...

... och jag skiter totalt i dina ständiga insinueringar,
tror att du totalt har hakat upp dig.

Jag bryr mig inte så mycket längre,
men det finns några som absolut inte gillar upprepningar ...
Örebro En örebroare
2014-07-22 11:55
@Saywee:

Du känner inte dig träffad där?
AIK Saywee
2014-07-22 11:24
Axel Vadd,

du har så rätt.

Tror att många vill visa "offentligt"
att de har "rätt".

Men vi lever med olika sanningar :)
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 11:18
Tycker se mig ett mönster att ju sämre det går för ÖSK ju sämre stämning härinne. Tycker fortfarande att det är för få som använder PM-funktionen för pajkastnngarna
Örebro Axel Vadd
2014-07-22 11:15
Är kontraktet med Berger brutet från ÖSK:s sida, med tanke på att han säger att han måste ha ett jobb? Annars är han väl garanterad inkomst kontraktstiden ut. Men han kanske tänker på framtiden?

Annars vore väl Forward en bra nystart för Berger? Om de kan fixa fram ett jobb vore det väl inte omöjligt?
AIK Saywee
2014-07-22 11:12
Läste i NA om någon i Lindesberg som pysslade med det i våras ... ... förlåt om just du kände dig träffad. Sedan finns det ju några som ringer till mig och frågar efter det det ena och det andra, men jag är en mussla och har å andra sidan ingen kännedom om vem som är vem, kan liksom bara gissa och en del nickbytare är så förbaskat lättlästa.
2014-07-22 11:04
@Saywee:

Tycker att du ska vara tydlig om du gör ett sådant inlägg.
Om du tänker på att jag skrev att jag gick in på Svenska Fans officiella sida för att se vad en pseudonym skrivit tidigare, så förstår jag inte alls ditt inlägg.
Har man inte rätt att ta del av officiell information på Internet, menar du?
AIK Saywee
2014-07-22 11:01
Det jag läst ...
2014-07-22 10:55
@Saywee:

Vad tänker du på?
AIK Saywee
2014-07-22 10:52
Prijovic kanske kunde bli ett lyckat lån :)
Annons: