/fotboll/osk/forum/1300.aspx/fotboll/osk/forum/1300.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2014-08-09 13:53
Tror att Axel Kjäll är i starten inför att bli en riktig demontränare....eller något annat jäkligt bra i ÖSK.

Upplever honom som oerhört smart och genomtänkt. Få om någon i ÖSK är så tydlig och lättförstådd.

Det gäller verkligen att värna om hans fortsättning inom klubben!!!
AIK Saywee
2014-08-09 13:50
En torsk på krogen kan jag beställa,
men icke på BA ...
Örebro Samba Hagge
2014-08-09 13:41
Minatankar

Absolut och jag hade inte räknat med att du sagt något annat. Du skulle aldrig våga säga något annat...Nog om det vill inte tjata med dig..

En riktig vinnarskalle skulle aldrig springa på krogen efter en bedrövlig match..Fråga Rydström,han hämtade hem spelare från Kalmar på krogen och sa att dom borde skämmas...
Örebro Grixx
2014-08-09 13:16
Viktig match för att hålla närliggande lag stången. Det gäller att ta tillvara på chanserna om de dyker upp som i förra matchen...och försvaret får inte var så förbaskat statiskt. Spelar Chippen som är extremt vindsnabb och målfarlig är risken stor att backlinjen enbart står där som träningskoner. Yasin måste kunna hålla bollen innanför stolparna annars är det meningslöst att han skjuter och får enbart passa. Han är likadan som Anttonen var ett tag. Han har ju ett hårt skott men 99% är totalmissar och när han nu skjuter ganska ofta så måste fler sitta mellan stolparna....och UNDER ribban!!!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-08-09 13:15
@Sparkabolleninimål:

Kul med optimistiskt tänk! Ska vi har större krav på spelarna att tänka positivt än vad vi har på oss själva som supportrar? :-)
2014-08-09 13:13
dublett
Örebro Sparkabolleninimål
2014-08-09 13:10
Vinst 5-1. Crespo gör hattrick, Nordin lirkar in en frispark och saeid dunkar in en straff! Lätt som en plätt, nu vänder det
Postat via SvenskaFans-appen
2014-08-09 13:09
@Samba Hagge:

Alla kan väl gå på krogen efter en bra eller dålig arbetsdag?
Örebro Samba Hagge
2014-08-09 11:59
Mitt tipps blir 3-1 till Mjällby...Dom är starka hemma och spelade ut IFK Göteborg där nyligen..Lägg där till att Ösk har haft svårt där Historiskt..

Hjärtat säger 2-0 ÖSK
Örebro MaLa
2014-08-09 11:35
Nedräkning till matchstart nu, och det känns precis lika nervöst som vanligt. Mjällby borta ska ju "vanligtvis" inte vara någon omöjlighet - men denna säsong så kan man ju inte räkna hem några poäng innan 90+tillägg är spelade (och tyvärr allt som oftast inte efter det heller). Mjällby har vunnit sina två senaste matcher på hemmaplan, en vänskapsmatch mot Bolton (3-2) samt I allsvenskan mot IFK Götet med 3-0, vilket är ganska imponerande. Men Mjällby känns som ett lag i ungefär samma sits som oss - man har blandat och gett under säsongen. Mjällby är enda laget i allsvenskan som hittills både gjort färre mål framåt än oss och samtidigt släppt in fler bakåt. Hoppas killarna tänder till idag och vänder den negativa trenden vi varit i så länge. Tippar att vi vinner med 4-1, målskyttar: DG 2, Pode och Saeid. Over and out från en svartvit i gurkstaden.
Örebro Samba Hagge
2014-08-09 11:31
Är det inte härligt att vissa spelare springer på krogen och steker när man förlorat pinsamt mot Halmstad hemma?

Hörde att dom fick höra ett och annat och vissa tog åt sig och knalla där ifrån..

Hårt att vara elitfotbollsspelare ;)
Örebro widemarsh
2014-08-09 11:07
Man kan jämföra årets säsong lite med 2007, där vi också var nykomlingar efter att slutat 2:a i superettan. Dock var ju revanschlustan och sammanhållningen kring ÖSK ruskigt stor det året efter att fotbollsförbundet hade pissat på oss med tvångsnedflyttningen. Hur som helst gick det knappast bättre sportsligt det året, och till slut var vi endast 2 poäng från nedflyttning trots att endast ett lag åkte ur det året. Några viktiga segrar på hösten räddade oss kvar det året. Annars var det sportsligt ett helt bedrövligt år.

Men publiken då? Ja, vad sjutton hände där egentligen? Vi snittade imponerande 8818 åskådare per match! Snacka om att staden ställde upp för sitt lag. Inte en enda match under 6000 åskådare, och hela 4 matcher med över 10.000. Och strax där under i den magiska 4-3 matchen mot Helsingborg.
Snacka om kontraster mot i år där vi redan har 4 matcher under 6000, och inte varit uppe i femsiffrigt en enda gång. Skulle tror att det sportsligt går något bättre nu än 2007 till och med.

Härliga tider :)
Örebro Jekl
2014-08-09 10:26
Tillägg till diskussionen om publiksnittet: även om detta kan öka efter AIK-matchen så är det inte bra att vi ligger efter redan nu då det riskerar att bli ännu mindre folk på de avslutande hemmamatcherna om kräftgången fortsätter. Vi har hemmamatcher kvar mot AIK, BP, Kalmar, Elfsborg, ifk Gbg och häcken om jag inte missminner mig. Dessutom fick ju exempelvis alla med spelkort gratis inträde mot Halmstad så där försvinner lite intäkter också. Jag imponeras för övrigt över den hype som hockeyn lyckats skapa i stan för tillfället, 4000 på första isträningen är MYCKET imponerande och jag hoppas att samarbetet kan förbättras och att man kan ta lärdomar av hur man skapar ett högre underhållningsvärde på matcherna. Jag säger absolut inte att hockeyn är bättre eller roligare för det är det sista jag tycker, men, det är spännande att se hur andra klubbar både inom fotbollen och andra idrotter jobbar för att öka försäljningen av sina produkter (dvs sina lag) Edit: Så här skrev Jan Karlsson i sitt "nyhetsbrev" den 26 maj: "Publiksiffrorna är vi givetvis än så länge inte riktigt nöjda över, vi hoppas att vädret och den stigande tempen likväl som en accelererande spänning i tabellen bidrar till publiksiffror åtminstone över 7000 i snitt.". Det är väl därför rimligt att tro att budget ligger på 7000, dock omräknat till kronor som Aspen skriver.
Örebro Aspen.
2014-08-09 10:04
@widemarsh:

I budgeten räknar man kronor, inte antal åskådare. Sommaren försäljning av höstabonnemang innebar en halveringen av inträdesintäkterna man sålde då. Vi får hoppas att åskådarna köper kaffe, bullar och korv .
Örebro En örebroare
2014-08-09 10:00
Dags för Crespo o kliva fram idag!

Sparkabollenimål/ Jag hoppas och tror inte William är så ofantligt korkad att när han äntligen är skadefri går ut och festar o därav trilla i en trapp.
2014-08-09 09:43
@Sparkabolleninimål:

Det är intressant att ta del av hur vi supportrar reagerar i ÖSKs utsatta tabellposition. En del har före säsongen tippat att vi ska hamna bland de åtta bästa i tabellen, andra att vi ska ramla ur. När det gick bra i början av säsongen anslöt sig fler till de positiva. Det var så mycket som 55 % som mest. Nu är det nere i 37. Och skulle alla få rösta om skulle den siffran med all sannolikhet vara ännu lägre (se statstik i omröstningen på SvartVitt).

En del utrycker att vi kommer gå långt efter en vinst, andra skriver att vi ramlar ur efter någon förlust.

Jag tror att detta sätt att betrakta ÖSKs möjligheter beskriver vårt sätt att betrakta problem och möjligheter i livet i stort. Den som är optimist i sin läggning blir det också vad gäller ÖSK, och tvärtom.

Själv är jag optimist och tänker efter en motgång, att nu är det bara att ta i ännu mer. Ska man vinna en match så krävs åtminstone 1-0. Ligger man under med 0-1 är det inte svårare än att man behöver göra 2 mål. Andra ger upp efter 0-1. Därför är det viktigt att spelarna märker att det går att vända matcher där man hamnar i underläget.

Eftersom de sportliga framgångarna över tiden har mycket starkt samband med ekonomin och hur arbetet på kansliet och i styrelsen är, intresserar jag mig mycket i de frågorna även om jag naturligtvis också är engagerad i varje spelare och i varje match.

När jag ser på klubben i stort upplever jag att man efter degraderingent till SE är mer ödmjuka, lyssnande och har en enklare beslutsprocess. Samtidigt behöver hela tiden takten i viktiga beslut upprätthållas. Det allra viktigaste är att få upp klubbens omsättning från ca 50 mkr till minst det dubbla. Jag hoppas att klubben inte insett detta för sent och att en ny vd hinner arbeta fram de koncept och ta de kontakter som krävs för att komma dit.

Det är styrelsens och vd:s uppgift att ha ambitionen att ÖSK ska bli ett topplag, ha idéerna för hur man ska göra, är beredda att ta viktiga och ibland obekväma beslut i god tid för att också verkställa handlingsplanen och slutligen jobbar hårt för att bidra till framgången.

Idag vinner vi! Bra för er som är på gränsen till hjärtattack att veta, så att ni kan lugna ner er och njuta av matchen :-)
Örebro Sparkabolleninimål
2014-08-09 09:10
Ni verkar oroliga... Ta det lugnt, detta löser sig! Spelarna har varit ur form under en tid, men snart stiger formen och i samma takt självförtroendet! Crespo och Berisha blir de mest positiva i höst! Förövrigt, ataskade, är det ett skämt eller? Ramla i en trapp o gjort illa handen? Att en icke för full människa ska ramla så illa i en trapp lär väl vara väldigt liten risk! Eller har han varit ute o slirat? Någon som har mer koll?
AIK Saywee
2014-08-09 08:34
Jag är lagd lite åt det optimistiska hållet och född lite tidigare än föregående inläggare. Känner viss oro för klubben som alltid kommer att ha en plats i mitt hjärta. Det jobbiga är att det händer så mycket som måste ändras, under säsongen, å jag vet inte riktigt varför. Peo, JK, Marino, Sphetim ... ... kontinuiteten "hotas". Har dock läst bakom "kulisserna" att ÖSK spanar på en spelare. Drar han på sig den vackra dressen, tror jag på framtida mål :)
Call For Rain
2014-08-09 03:59
Jag får en känsla av uppgivenhet, att ingen i klubbens ledning bryr sig om allvaret i denna prekära situation? När man åkte ur förra gången så mobiliserades alla krafter och händerna knöts i fickorna. Den här gången kommer det att ta lång tid att åter gå upp i Allsvenskan, och under tiden har Svensson tröttnat, vänt ÖSK ryggen och istället öppnat dörren till den betydligt mer optimistiska hockeyn. Jag är född på 60-talet, och fruktar att detta är sista säsongen med allsvensk fotboll i Örebro under min livstid. Det handlar inte längre bara om årets och nästa års säsong, läget är mycket allvarligare än så...
AIK Saywee
2014-08-08 23:27
widemarsh,

jag vill minnas att jag i våras läste någonstans att man budgeterat med 7000, kan bara inte komma på var ...
Örebro widemarsh
2014-08-08 22:25
@Jekl:

Vad har man budgeterat för? Vi ligger på ca 6700 nu, och ett förväntat snitt på 7000 låter rimligt. Så långt efter ligger vi inte isåfall, 9500 åskådare mot AIK och vi är uppe i 7000 i snitt. Har ÖSK budgeterat för säg 7500 tycker jag man haft orimliga förväntningar.
Örebro Axel Vadd
2014-08-08 21:53
@Bastard on Parade:
I tillägg måste man inberäkna att spelaren under dessa 4 år faktiskt utför ett arbete åt ÖSK som (förhoppningsvis) betalar sig tillbaka i en sportsligt prestation. Spelaren utför inget arbete åt SI under denna tid. För SI är det en riskkapitalinvestering. För ÖSK en anställning.
Örebro Bastard on Parade
2014-08-08 21:37
@minatankar (för sm-guld):

Nu är inte jag insatt i Spelarinvest, men jag antar att de vill betala så lite som möjligt och investera i spelare som de kan göra en förtjänst på vid försäljning. "Problemet" med en sådan lösning som du skriver om skulle vara att det i princip är spelarinvest som betalar lönen, och det vill de ju inte göra. Hoppas dock att ÖSK och Spelarinvest för konstruktiva dialoger för ÖSK:s bästa, för nu börjar det bli ont om tid. En större investering av Spelarinvest bör ju rimligen ge en större del av en framtida försäljning.

Det skulle vara intressant att veta hur diskussionerna förs mellan ÖSK och Spelarinvest. Hur hjälper Spelarinvest till vid t.ex. bosmanvärvningar? Hur ser fördelningen av vinstandelar ut om Spelarinvest t.ex. investerar 1 miljon kr i sign on bonus och ÖSK investerar 5 miljoner kr (inklusive arbetsgivaravgifter) på ett 4-årskontrakt?
Örebro Jekl
2014-08-08 21:32
Gudjonsson/ Ja och inte blir det bättre av att publiksnittet inte varit så högt som man budgeterat för, mycket förväntade intäkter som försvinner där. Men som minatankar skriver borde det faktiskt gå att lösa med en större sign-on istället (som också kan betalas ut månadsvis om det är så)
2014-08-08 21:27
@Gudjonsson:

Jag menar att man kan lösa lönefrågan genom att spelaren får ett större engångsbelopp som Spelarinvest kan finansiera mot att spelaren nöjer sig med låg månadslön. Förstår inte vad problemet skulle vara.

Örebro GT
2014-08-08 20:40
Vi borde värva Ayaz, Karlslundsgrabben som spelar i degen. Jösses, vilket speed han har ! Borde dock bygga på sig lite mera muskler.
Örebro Gudjonsson
2014-08-08 20:29
Ryktet säger...

Att spelarinvest är beredda att satsa men att ÖSK inte har råd med de löner som tillkommer.

Att Hasani lämnade för att göra plats för Nordins lön.

Som Minatankar skrev, det ska bli intressant att se kvartalsrapporten som kommer snart!
Örebro Jekl
2014-08-08 19:26
Är det någon som hört några transferrykten överhuvudtaget eller är det helt dött? Tre dagar kvar på fönstret..
Örebro Samba Hagge
2014-08-08 19:12
Ska vi slå vad om att RÅP lämnar efter säsongen? ;)
Örebro S&V is the shit
2014-08-08 18:54
Tommys// Tack för en alldeles perfekt krönika. Huvudet på spiken på alla punkter!
Annons: