/fotboll/osk/forum/1299.aspx/fotboll/osk/forum/1299.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-08-09 08:34
Jag är lagd lite åt det optimistiska hållet och född lite tidigare än föregående inläggare. Känner viss oro för klubben som alltid kommer att ha en plats i mitt hjärta. Det jobbiga är att det händer så mycket som måste ändras, under säsongen, å jag vet inte riktigt varför. Peo, JK, Marino, Sphetim ... ... kontinuiteten "hotas". Har dock läst bakom "kulisserna" att ÖSK spanar på en spelare. Drar han på sig den vackra dressen, tror jag på framtida mål :)
Call For Rain
2014-08-09 03:59
Jag får en känsla av uppgivenhet, att ingen i klubbens ledning bryr sig om allvaret i denna prekära situation? När man åkte ur förra gången så mobiliserades alla krafter och händerna knöts i fickorna. Den här gången kommer det att ta lång tid att åter gå upp i Allsvenskan, och under tiden har Svensson tröttnat, vänt ÖSK ryggen och istället öppnat dörren till den betydligt mer optimistiska hockeyn. Jag är född på 60-talet, och fruktar att detta är sista säsongen med allsvensk fotboll i Örebro under min livstid. Det handlar inte längre bara om årets och nästa års säsong, läget är mycket allvarligare än så...
AIK Saywee
2014-08-08 23:27
widemarsh,

jag vill minnas att jag i våras läste någonstans att man budgeterat med 7000, kan bara inte komma på var ...
Örebro widemarsh
2014-08-08 22:25
@Jekl:

Vad har man budgeterat för? Vi ligger på ca 6700 nu, och ett förväntat snitt på 7000 låter rimligt. Så långt efter ligger vi inte isåfall, 9500 åskådare mot AIK och vi är uppe i 7000 i snitt. Har ÖSK budgeterat för säg 7500 tycker jag man haft orimliga förväntningar.
Örebro Axel Vadd
2014-08-08 21:53
@Bastard on Parade:
I tillägg måste man inberäkna att spelaren under dessa 4 år faktiskt utför ett arbete åt ÖSK som (förhoppningsvis) betalar sig tillbaka i en sportsligt prestation. Spelaren utför inget arbete åt SI under denna tid. För SI är det en riskkapitalinvestering. För ÖSK en anställning.
Örebro Bastard on Parade
2014-08-08 21:37
@minatankar (för sm-guld):

Nu är inte jag insatt i Spelarinvest, men jag antar att de vill betala så lite som möjligt och investera i spelare som de kan göra en förtjänst på vid försäljning. "Problemet" med en sådan lösning som du skriver om skulle vara att det i princip är spelarinvest som betalar lönen, och det vill de ju inte göra. Hoppas dock att ÖSK och Spelarinvest för konstruktiva dialoger för ÖSK:s bästa, för nu börjar det bli ont om tid. En större investering av Spelarinvest bör ju rimligen ge en större del av en framtida försäljning.

Det skulle vara intressant att veta hur diskussionerna förs mellan ÖSK och Spelarinvest. Hur hjälper Spelarinvest till vid t.ex. bosmanvärvningar? Hur ser fördelningen av vinstandelar ut om Spelarinvest t.ex. investerar 1 miljon kr i sign on bonus och ÖSK investerar 5 miljoner kr (inklusive arbetsgivaravgifter) på ett 4-årskontrakt?
Örebro Jekl
2014-08-08 21:32
Gudjonsson/ Ja och inte blir det bättre av att publiksnittet inte varit så högt som man budgeterat för, mycket förväntade intäkter som försvinner där. Men som minatankar skriver borde det faktiskt gå att lösa med en större sign-on istället (som också kan betalas ut månadsvis om det är så)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-08-08 21:27
@Gudjonsson:

Jag menar att man kan lösa lönefrågan genom att spelaren får ett större engångsbelopp som Spelarinvest kan finansiera mot att spelaren nöjer sig med låg månadslön. Förstår inte vad problemet skulle vara.

Örebro GT
2014-08-08 20:40
Vi borde värva Ayaz, Karlslundsgrabben som spelar i degen. Jösses, vilket speed han har ! Borde dock bygga på sig lite mera muskler.
Örebro Gudjonsson
2014-08-08 20:29
Ryktet säger...

Att spelarinvest är beredda att satsa men att ÖSK inte har råd med de löner som tillkommer.

Att Hasani lämnade för att göra plats för Nordins lön.

Som Minatankar skrev, det ska bli intressant att se kvartalsrapporten som kommer snart!
Örebro Jekl
2014-08-08 19:26
Är det någon som hört några transferrykten överhuvudtaget eller är det helt dött? Tre dagar kvar på fönstret..
Örebro Samba Hagge
2014-08-08 19:12
Ska vi slå vad om att RÅP lämnar efter säsongen? ;)
Örebro S&V is the shit
2014-08-08 18:54
Tommys// Tack för en alldeles perfekt krönika. Huvudet på spiken på alla punkter!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Grixx
2014-08-08 17:47
Tycker att vi haft klart fler chanser med Alec än Per. Hade vi tagit tillvara på målchanserna senast så hade det gått bra. Däremot känns spelet överlag ofokuserad och rent av räddhågset.

Försvaret är riktigt uselt. Mittfältet är på sin höjd snäppet bättre men borde faktiskt vara bra....där borde det kunna lösa sig.

Berishas återkomst kan möjligen lyfta försvaret annars vette sjutton hur vi ska klara oss.

Att vår främste forward har lämnat mitt i säsongen har jag extremt svårt att förstå. Finns det något annat än att usel ekonomi eller personlig misskötsel påverkat så är det mer än obegripligt. Att ev chansa bort en allsvensk plats så lättvindigt är usel strategi... skulle Berisha följa efter på samma sätt så vette fan!
Örebro Mr. Milton
2014-08-08 17:39
.@M.:

Tack för klargörande. Alla kan vi fatta fel beslut så inga hard feeling från min sida. Jag tror vi alla lärt oss något av detta och trots allt vill vi alla samma sak dvs framgång för ÖSK och ett bra diskussionsklimat på forumet.

Sen vill jag passa på och rikta min uppskattning till alla ideella krafter på forumet som engagerar sig och trots allt i 99 fall av 100 fattar bra beslut.

Låt oss se framåt.
Örebro TommyS
2014-08-08 17:19
När ÖSK hamnar i svackor som denna är det lätt att krypa ihop i ett litet hörn och tänka på en fin sandstrand. Det gör mindre ont då. Det är väl vad jag gjort, men nu kände jag att jag var tvungen att skriva av mig. Så nu har jag skrivit av mig. Eftersom jag inte var först med kritiken på något sätt försöker jag åtminstone att bli lite konstruktiv mot slutet.

Hoppas nu att ÖSK:s ledning också lämnar fosterställningen och börjar agera. Trevlig också att se alla här. Lite back-to-school-känsla.
M.
2014-08-08 17:04
Hejsan,

Bara ett klargörande. Det var fel av oss (mig) att stänga hela forumet. Jag kan bara om ursäkt för att merparten drabbades men det hela hade nåt en sån nivå att vi inte ville låta det hela stå omodererat då ingen sax fanns tillgänglig under drygt en vecka. Med facit i hand borde jag agerat annorlunda. MrMilton att ditt välskrivna kritiska inlägg försvann (jag läste det och såg ingen anledning att agera mot det) har jag inget svar på. Men vi engagerade ytterligare några saxar innan forumet öppnades upp igen och möjligt någon av dem var övernitisk och väö trigger happy under gårdagen. Om du har ditt inlägg sparat (själv spar jag ofta längre inlägg i .txt) så är du givetvis välkommen att återposta det.
Benny Böckling
2014-08-08 13:11
Nu kan han checka av den skadan på listan också. Ujujuj...
Örebro Kardinalen
2014-08-08 12:57
Senaste UPPDATERINGEN: Sphëtim Hasani bryter kontraktet i förtid och flyttar till Polen.

Nuvarande truppen har 22 spelare på avlöningslistan.

Målvakter
1. Ludwig Bergström (sommaren 2014)
2. Jacob Rinne (2016)
3. Oscar Jansson (2017)

Försvarare
1. Ilir Berisha (2014, mittback)
2. Patrik Haginge (2014, högerback)
3. Magnus Wikström (2014, mittback)
4. Christoffer Wiktorsson (2015, mittback/vänsterback)
5. Daniel Björnquist (2016, högerback/vänsterback)
6. Erik Moberg (2016, mittback)

Mittfältare
1. Nordin Gerzic (LÅN, 2014, innermittfältare)
2. Boris Lumbana (2014, innermittfältare/mittback)
3. Mohammed Saeid (2014, innermittfältare)
4. Ayanda Nkili (2014 eller 2015?, innermittfältare/mittback/högerback)
5. Samuel Mensah (2015, innermittfältare/försvarare)
6. Ahmed Yasin (2015, yttermittfältare)
7. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare)
8. Robert Åhman-Persson (?, innermittfältare)

Anfallare
1. William Atashkadeh (2014, anfallare)
2. Christer Lipovac (?, anfallare)
3. Marcus Pode (2015 eller 2016?, anfallare)
4. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare)
5. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare)

Just nu ej med i ÖSK:s trupp, utlånad:

1. Tobias Nilsson (2015, innermittfältare, utlånad till Husqvarna under 2014)
2. Eidur Sigurbjörnsson (2015, mittback, utlånad till IB Vestmannaeyja under 2014, IB har option på köp)

Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro pemo
2014-08-08 12:53
Nu skall jag inte försvara laguttagningen, men det är inte så lätt att komma tillbaka efter en skada och ett uppehåll på nästan ett år. Varför de slängde in Berisha mot Häcken var väl en chansning, typ den Sixten gjorde med Haddad mot Gefle. Om inte annat, så syns det ju på RÅP att han inte spelat på ett tag.
Toppar och dalar under en match.

Men en Berisha i toppform vill väl alla ha, men en skadad spelare kan man inte låta ta för mycket plats. Tråkigt med det sociala, men ÖSK är ju ett företag och måste låta resultatet gå först.

Sen har vi olika åsikter om vilka mittbackar som skall spela, och det är väl ok.
Men när "agenter" går ut och gråter i media anar jag alltid lite ugglor.
Lex Prijovic i Djurgårn.

Lite mer tröst i bedrövelsen. ÖSK släpper inte in mest mål och gör inte minst heller. Alltid något. Och som sagt var, slår vi Mjällby så kan vi ta några steg uppåt. Och varför inte?

Dags för Oskar nu? Om inte annat , så för att få någon som styr upp försvaret.
Örebro Kardinalen
2014-08-08 12:46
Jaha, så nu är forumet tillbaka i bruk.... Visst var det väldigt fel att göra en kollektiv bestraffning för att cirka 3-4 skribenter hamnar i luven på varandra titt som tätt. Det enda rätta måste väl ändå vara att stänga av en skribent när denna skriver oväsentligheter/dravel/mobbning etc, och också MEDDELA här på forumet när så sker, så att folk vet det? Om jag skriver dravel så får väl forummoderatorn stänga av mig i ett par veckor/en månad/resten av livet, så att resten av forumisterna kan fortsätta delge sina tankar. Och viktigt, alltså, att moderatorn skriver namnet på den avstängde så att folk vet om det och därmed kan bilda sig en (bättre) uppfattning än vad som tidigare skett, när en forumist "gör bort sig" och därmed är persona non grata. Min gissning varför forumet stängdes är att forumet inte modereras till den grad man kan förvänta sig. Moderatorn fick några PM innehållandes klagomål och bestämde sig för att fixa detta den enkla vägen ut....
Örebro Aspen.
2014-08-08 12:35
@Jekl:

Berisha var väl den som fick bära hundhuvudet för 4-1 mot Häcken. Lite väl enkel lösning från Axen tycker jag.
Örebro Jekl
2014-08-08 12:20
För övrigt, borde inte Almebäck kunna vara aktuell för ösk igen? Han verkar ju vara helt i frysboxen i Bröndby nu efter en katastrofinsats (omskolad till högerback tydligen) mot Brugge i Europa League-kvalet förra veckan. På g till OB som är ett bottenlag i danska ligan nu, så stor skillnad ekonomiskt tycker jag inte att det borde vara, plus att han kanske kan få tillbaka någon slags trygghet här också
Örebro Jekl
2014-08-08 11:59
Kul att forumet är öppet igen! Hoppas att alla haft en skön "semester" i värmen.

Läget i klubben just nu börjar bli prekärt, både sportsligt och rent organisationsmässigt där jag börjar tappa förtroendet allt mer för hur klubben sköts. Det är med både sorg och irritation som man läser i dagens NA att klubben inte ens pratat med Berisha om en kontraktsförlängning enligt Bunjaki. Å andra sidan säger ju Sköldmark att dom har gjort det så man kan väl inte helt och hållet lita på vad Bunjaki säger heller (och han har väl egentligen inte mandat att uttala sig kan jag tycka). Ge Berisha ett 1+2 eller 1+3 års kontrakt där ÖSK har rätt att bryta kontraktet efter nästa säsong. Blir han långtidsskadad igen så är det ändå FK som står för största delen av lönen. För övrigt så tycker jag att man måste ge Berisha chansen nästa match då Moberg- Wikström inte alls funkar som mittbackspar nu. Tycker det är väldigt väldigt konstigt att man låter honom spela en match och sen petar honom till förmån för Wiktorsson trots att Berisha faktiskt sitter på bänken (alltså borde det inte bero på att han återigen är skadad). När han är i form (vilket han måste spela sig till) så håller han hög allsvensk nivå, och redan nu tror jag att han skulle göra det minst lika bra som Wikström.

Transferfönstret är inte stängt än, men får vi inte in en anfallare/offensiv kraft som börjar leverera poäng, alternativt att Atashkadeh mirakulöst blir skadefri, så tror jag tyvärr att vi får kriga in till sista omgången för ett nytt kontrakt.
Örebro En örebroare
2014-08-08 11:26
För övrigt hoppas jag kubanerna tar tag i att fylla upp bussar till Eskilstuna. Vore en skit kul borta resa med massa folk.
Örebro En örebroare
2014-08-08 11:10
Mr Milton/ Jag är en av de 3 du menar men INTE en enda gång hade jag påhopp mot någon skribent vilket flera skrivit på pm.
Nu är jag klar med den diskussionen.
Benny Böckling
2014-08-08 10:55
@Samba Hagge:

Nääää men farfar Wikström och den runda Degerforspöjken Wiktorsson går ju före alla dagar i veckan enligt herr Axén och han kan ju laget bäst. Typ. Inte.
Örebro pemo
2014-08-08 10:53
Jag är ju också med i "hemliga forumet" så jag fick skriva av mig den värsta frustrationen efter HBK. Men tiden rinner på och pulsen hinner gå ner lite.
Jag gick faktiskt från matchen när HBK gjorde 2-1 ( skäms på mig ) och tur var väl det. hade jag sett Crespos miss så hade jag kört i diket hem....

Nåväl, till baka till verkligheten. Jag håller med Minatankar i mycket, och ser inte heller längre helt nattsvart på fortsättningen, men Axén måste visa att han är chef och kanske ta obehagliga beslut.

Vissa spelar ( fel plats ) har fått många chanser att visa sig, men inte levererat. Var det en kollektiv kollaps mot HBK? Nerverna på ytan?
Första skottet efter 30 minuter? Varför? Hur vänder man ?

Lite av landslaget när Zlatan är på planen. Alla förväntar sig att han skall göra allt. Nu måste någon spelare ta sitt ansvar och ryta till.

MEN, det är inte någon avgrund i poängen mellan SE och mittenplacering.
Visst, vi har MFF och AIK nu ( förutom MaIF ) så det är tufft.
Men det kan kanske också hjälpa till, då ingen förväntar sig poäng.

Mjällby är ju i samma situation som vi. Dock inte lika lång serie utan segrar, men trots det ligger de en poäng efter.
HBK tog sin första bortaseger mot oss. Varför skall inte vi kunna göra samma mot Mjällby?

Att inga av våra spelare skulle plats i något annat allsvenskt lag ser jag som bara nys. BP , HBK, FFF , Gefle , MAIF och ÅFF har ungefär samma spelarkvalitte i sina trupper som vi. Däremot behöver vi inte risker att någon blir värvad just nu. ;)

Till slut, så är det tränaren och medspelarna som trots allt lyfter varandra.
Isac Thelin gjorde väl inget större väsen av sig i Norrköping, men levererar direkt när han kommer till MFF. Jag ger mig sjutton på, att om DB skulle gå till ett topplag och fick lite stöd och självförtroende skulle han också blomma ut.

Ingen talang utvecklas i ett krislag, där skall man hämta in gamla rävar , typ Arnold , som går in på planen och visar med hela kroppen vem som är bäst

Sorry, det blev långt. Tre poäng till vårt gäng. Nere i Blekinge.
.
Örebro Samba Hagge
2014-08-08 10:36
Är så trött på denna klubb och när man läser Na idag blir man förbannad!!!

Vi kommer åka ur i år, fattar dom inte det!?!

Att sköldmark fortfarande är kvar är för mig obegripligt!

Berisha är en av Allsvenskans bästa och att inte han skulle ta plats i Allsvenskans just nu sämsta lag är obegripligt!!
Örebro Mr. Milton
2014-08-08 09:26
@Bastard on Parade:
Mitt kritiska inlägg mot stängningen av forumet från igår är nu raderat och två av de tre skribenter som fick forumet stängt har redan skrivit härinne så de är tydligen inte spärrade. Mitt inlägg fick en hel del tummar under gårdagskvällen så helt ensam i min kritik mot stängningen var jag uppenbarligen inte. Jag firade precis tio år som medlem på detta forum och har aldrig tidigare fått inlägg raderade eller blivit spärrad. Jag har alltid haft som mål att respektera andras åsikter även om vi tycker olika och tyst tiga då vissa fört sandlåda härinne. De senaste två kollektiva stängningarna som drabbar oss oskyldiga har dock fått mitt tålamod att tryta och därför ifrågasätter jag Admins strategi kring kollektiva bestraffningar. När jag då blir raderad känner jag att något inte stämmer härinne. Jag skulle bara en sista gång vilja höra från Admin varför forumet stängdes för alla inklusive oss som sköter oss och varför de tre som för personliga påhopp härinne inte spärras? Eller väljer ni att även radera detta inlägg? Om kollektiv stängning inte kommer användas igen kan jag tänka mig att fortsätta skriva härinne men om hela forumet med jämna mellanrum kommer stängas då sandlådan kommer åter (för tro mig den gör tyvärr det) så känns det inte som att åtminstone jag vill fortsätta föra en dialog som plötsligt bryts. Förstå mig rätt. Jag är tacksam över att SF finns och att någon ideellt tar på sig att vara Admin men jag vill inte att vi oskyldiga drabbas när forum-terroristerna åter sätter igång.
Annons: