/fotboll/osk/forum/1298.aspx/fotboll/osk/forum/1298.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen.
2014-08-07 21:43
Utan förstärkning av start-11an räknar jag med S1:an.

Misstänker att det inte finns pengar till nyförvärv hos ÖSK och hos SI finns inget intresse hos dom som bestämmer. Därför blir det inget.

Nyförvärv skulle varit inne till nyckelmatcherna mot HBK och Mjällby. Det är två lag som vi skulle hållit bakom oss.

Behoven i truppen är kända och scoutade spelare har det funnits sedan länge.

Kan tänka mej att sälja mitt abonnemang på sektion N rad 9, PM:a om intresse finns
Örebro minatankar (för sm-guld)
2014-08-07 21:25
@Sogen:

Han berättade att man hela tiden har kontakt med potentiella spelare och att fönstret stänger först den 11 augusti. Han tyckte det viktigaste var spelarens karaktär och personlighet, inte vilken position han kunde spela på.

Hasani-affären har man ju kommenterat med att det är på sportsliga grunder han inte fått förlängt kontrakt. I praktiken utgår jag från att det också är ekonomiska och kanske också andra. Alik nämnde att det faktum att Hasani lämnat truppen skapar löneutrymme.

Allt bygger naturligtvis i så fall på att man håller eller överträffar budget, vilket jag inte vet om man gör. Det lär väl komma en kvartalsrapport på hemsidan inom kort.
Rapporten för jan-mars levererades den 27 april. Det borde därför vara hög tid att den för andra kvartalet redovisas nu.
Örebro Lekiller
2014-08-07 20:25
Gött med öppet forum igen! Håll er till det viktiga nu så det inte stänger igen. TACK
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Sogen
2014-08-07 20:21
Vad sa Alec mer?
Nämnde man nåt om nyförvärv eller Hasani historien?

Alla andra lag förstärker i bottenstriden förutom vi. Känns verkligen inte bra just nu.

Inte äns Bertilsson kom till oss.
2014-08-07 19:44
Jag hoppas på att vi kan ha synpunkter på spelares, tränares och andras insatser och även ha synpunkter på varandras åsikter utan att man kränker eller provocerar.

På träffen för guldmedlemmar i veckan trodde Alik att spelarna skulle kunna ha enklare att ha självförtroende och spela ut på bortaplan, t ex mot Mjällby, än som varit fallet på hemmaplan på sistone. Vi får verkligen hoppas han får rätt.

Örebro pemo
2014-08-07 19:36
Öppet igen! Och nu kan vi väl bara prata fotboll?
Efter HBK var jag totalt less på det här. Men det gick över. Så nu ser jag faktiskt fram mot lördag. Och jag hoppas mycket.
Semester
2014-07-25 10:04
Uppenbart går det inte att ha forumet öppet pga av vissa skribenter som tycker det är en bra plattform för personliga agendor.
Ni vet vilka ni är. Forumet är stängt tills vidare.
Örebro Gentile
2014-07-25 09:34
någon skrev om ev nyförvärv till helgen!? några spekulationer om vilka som är tillgängliga? eller har vi fullt upp med annat?
AIK Saywee
2014-07-25 08:48
Jag har funderat en del på Axén's åskådarplacering.
han citerades ju med att han fick typ en bättre översikt lite från ovan, och en bättre förståelse för många åskådares kritiska rop ibland.

Vad jag har sett håller han väl ofta till ungefär i mitten av läktarnashöjd, hemma och borta, kanske något lägre ned på bortamatcher.

Jag förmodar att han med dagens teknik enkelt står i kontakt med Axel.

Om det är bra eller dåligt för ÖSK vet jag inte, men troligtvis är det nyttigt för Axén att bevittna skådespelet på detta sätt, men varför bara en halvlek ?

Om spelarna behöver Hans "närhet" hela matchen vet jag inte, men det verkar logiskt och jag tror att han "bänkar" sig i andra.

En del spelarna behöver kanske en huvudtränare som skriker och gestikulerar, medan andra troligtvis störs och distraheras av sådant.

Kommer helt enkelt inte till någon slutsats, huruvida det är bra eller ej ...
2014-07-25 00:20
Namn: Bastard on Parade
Sänt: 2014-07-24 23:45 Ändrat: 2014-07-24 23:47:15
//

Som vanligt många kloka tankar.
Örebro ÖSK-Karl
2014-07-25 00:20
@pemo:

Och pengarna till värvningen kommer ifrån vad? Halvsatta läktare med rabaterade biljetter, eller? Sponsorer som bytt sport? Duktiga spelare har gått iväg i princip gratis. Pemo, menar du att klubben återigen skalll sätta sig i skuld? (mer än man redan har gjort? Men Alec är ju nöjd med sin lön, det var t.ex säkert Jan Karlsson också, undrar vad det kostade att bli av med honom och ett antal spelare? Pemo, varifrån skall pengarna komma till värvningar? Arboga, nääh. Du måste ju ha en idé hur ÖSK ska få ihop pengar eftersom du vill se nyförvärv, eller?
Örebro Sparkabolleninimål
2014-07-24 23:52
I dessa glädjande forumtider vill jag passa på och ge ett plus till en av mina favoritskribenter, TommyS!
Örebro Bastard on Parade
2014-07-24 23:45
@deportivista:
Jag tycker det är skillnad på att släppa fram egna talanger och värva "färdiga" spelare utifrån. ÖSK släppte ju Dajje till Forward och insåg senare att han kanske håller på högre nivå. Hur hade hans utveckling sett ut om ÖSK insett detta tidigare? Nu fick inte han chansen förrän han bevisat att han håller i division 1. Det skulle han ju inte kunna göra om han inte får möjligheten att spela. Jag tycker inte att 24-25 år gamla spelare klassas som unga längre. De bör ju ha spelat fotboll på hög nivå under flera år och vara nära deras bästa år i karriären. Gemensamt för de flesta av dessa spelare är ju att de har fått chansen när de har varit unga och många har ju slagit igenom ganska snabbt. Yasin gick från minimalt med speltid under 2011-2012 till att bli en nyckelspelare när han fick regelbunden speltid. ÖSK tvekade ju länge med att ge Saeid ett kontrakt, men när han fick chansen pga skador/avstängningar så tog han ju den och är ett etablerat namn i ÖSK nu. Jag menar inte att spelare som Murad och Lipovac ska gå in från start. Däremot tycker jag att ÖSK bör ha en strategi för att matcha in unga spelare till allsvenskt tempo. Det kan ske genom korta inhopp inledningsvis (kolla t.ex. hur Kalle Holmberg matchades in först). Det hela hör samman med hur man balanserar A- och U-trupperna. Här tycker jag att ÖSK har gjort ett grovt misstag där man har få spetsspelare, men många spelare som kanske är lite bättre än de egna talangerna. Jag ser hellre att man har en liten mindre trupp med etablerade spelare och fyller på med spelare från egna led. Jag tror att man kan bygga en slagkraftigare startelva på så sätt, men samtidigt få fart på talangutvecklingen när yngre spelare får vara med i större utsträckning. Jag tycker att de yngre spelare som ÖSK har vågat släppa fram ofta har fått en fin utveckling. Sedan stagnerar förvisso många spelare och några kanske till och med går tillbaka i utvecklingen (Astvald, Näfver m.fl. ) och det något som är intressant att analysera också. Tittar man på listan på länets bästa/mest intressanta spelare så har ju de börjat spela seniorfotboll tidigt. Sedan är ju inte det den enda förklaringen utan det rör sig om exceptionella talanger naturligtvis, men jag tror att seniorfotboll i tidig ålder är en viktig förklaring. Om ÖSK inte kan erbjuda det i A-laget så tror jag det är viktigt att ÖSK blir mer aktiva med utlåningar. Nu har vi en del spelare i Forward som får speltid och det är jättebra och något som jag hoppas fortsätter i framtiden. Tillägg: Efter ett antal omgångar fanns det dessutom statistik som visade att ÖSK gjorde extremt få byten jämfört med de allsvenska konkurrenterna och många av dessa byten kom dessutom p.g.a. skador och kring slutminutrarna. Jag tror inte det skadar laget att ge en hungrig spelare 5-10 minuter, speciellt inte om det rör sig om offensiva byten som inte är lika känsliga.
Örebro KalleTeodor
2014-07-24 23:25
Ales lillebror Santiago Bedoya var vänsterback. Han har lagt ner sin egna spelarkarriär och är nu assisterande tränare i en klubb i hans hemstad i Florida, USA.
2014-07-24 23:23
@deportivista:

Vi spelar 30 matcher x 90 minuter = 2700 minuter på en säsong. Kan, oavsett alla kloka argument, hålla med dem som menar att en lovande U-lagsspelare i tonåren ska kunna få chansen i ett inhopp några av dessa 2700 minuter utan att vi riskerar att Crespo och andra duktiga spelare inte får sina chanser.

Å andra sidan är det lättare om man inte är indragen i botten- eller toppenstrid.
Och det återstår också många matcher av säsongen :-)
Örebro malge
2014-07-24 23:20
Man skulle ju kunna börja med att istället för att ha halvskadade spelare och en hasani på bänken fylla på med lite ungtuppar.
Örebro pemo
2014-07-24 23:14
deportivista // Nkili , Berisha , DG , Mensah och Crespo är ju ynglingar som vi värvat från annat håll. Är de verkligen så mycket bättre än våra "egna" ( örebroare alltså ) talanger?

Berisha var ju kanon innan skadan. Crespo lite ego, men han är ju väldigt ung. Nkili har väl inte heller varit mer än godkänd? Mensah är skadad, men innan det så var han också tämligen ok, men jag såg för lite av honom. Han kom ju faktiskt från en nykomling i SE, så det tar ju lite tid. DG har väl egentligen inte hittat rätt och blir väl snart en fd talang.

Men, jag gillar alla när de nu spelar i ÖSK, och tror att de kommer att utvecklas . Men, som sagt, jag blir alltid misstänksam när man värvar jämbördiga, som då oftast får fler chanser än de hemtama.

Så, kom igen nu ÖSK och värva en färdig spelare som kan gå in och ta plats. Och som inte är skadad. ;)
Örebro deportivista
2014-07-24 23:08
Jag vill också säga till Tommy S att jag håller med om att det vore kul med en större roll för Benny i ÖSK.

Och så vill jag lägga till att du har glömt Bedoya som nyligen imponerade i VM (men för USA)...

Förresten, är det bara jag som minns att Bedoya hade en lillebror som var i ÖSK och hälsade på för många år sedan... och att det var en ytterback. Vad hände med honom?
Örebro deportivista
2014-07-24 23:01
/minatankar (för sm-guld) // Det är klart att man kan ha olika åsikter, inte minst gällande VILKA spelare som spelar när och var. Jag ville mest belysa två saker: den första är att vi inte får glömma att vi har ett oerhört ungt och orutinerat lag. Den andra är att argument om att "XX måste få speltid" automatiskt innebär att "YY inte får speltid" och därför bör användas med eftertanke. Om vi skulle chansa på att Lipovic har störst talang och spela honom istället för t ex Yasin/Crespo så är risken att vi 5 år senare suckar "varför fick inte Crespo chansen" eller "varför fick inte Yasin chansen att utvecklas i matchspel utan bara på bänken..." Lösningen att istället peta de "gamla" (dvs Wikström, Haginge, Moberg, Gerzic, Hasani) är inte heller särskilt bra eftersom att enbart ha unga orutinerade spelare inte nödvändigtvis ger tillräckliga stabilitet för att dessa ska utvecklas... Så, min poäng är att jag inte vet vad/vem som är bäst, och det är oftast omöjligt att veta.
2014-07-24 22:50
Namn: deportivista
Sänt: 2014-07-24 22:27
//

Även om ÖSK är ett föredöme i att ha spelare från närområdet i sitt lag och i truppen kan man ändå undra varför de bästa talangerna hamnat i andra klubbar.

Även om ÖSK har ett ungt lag på planen kan man ändå undra varför inte en 17-19 åring från U-truppen kan få chansen att komma in som avbytare i någon match.

Jag tycker att man båda kan ställa frågor och ha förslag utan att se det som kritik mot upplägget i stort.
Örebro deportivista
2014-07-24 22:27
Jag blir lite förvånad när jag märker att sncket börjar gå att ÖSK inte (i år) velat släppa fram yngre spelare.

Oscar Jansson är 24.
Jacob Rinne är 21.
Ayanda Nkili är 24.
Ilir Berisha är 23.
Daniel Björnqvist är 25.
Samuel Mensah är 25.
Mohammed Saeid är 24.
Ahmed Yasin är 23.
Daniel Gustavsson är 24.
Kalle Holmberg är 21.
Crespo är 21.

Är det de här "gamlingarna" (flera som gör sin första säsong i allsvenskan) som bildar en propp för våra tonåriga talanger? Om inte dessa spelare får speltid så kan de inte slå igenom, och om de har kommit liiiite längre i sin utveckling än Lipovic och Lukman så förtjänar de att få den speltiden...

2014-07-24 22:15
Namn: Motgångssupportern
Sänt: 2014-07-24 21:14
//

Mycket bra synpunkter!
AIK Saywee
2014-07-24 21:26
Motgångssupportern,

jepp, RÅP är kvalitet,
hoppas att han håller säsongen ut ...
Örebro Aspen.
2014-07-24 21:21
Bastard on Parade // Trist att ungdomssatsningen bara var tomt prat, åtminstående från A-lagets tränartrio. Dom som har hand om U17 och de yngre jobbar säkert på bra. . Jag har inte sammaförtroende för Björn Åqvist som Thomas Nordahl sade sig ha i NA-TV. Björn har redan under Sixtens tid tittat på när ungdomsrörelsen avvecklades. ÖSK behöver Urban Hammar som VD !!!
Örebro Motgångssupportern
2014-07-24 21:14
Jag är ju jävligt sent ute, men lite reflektioner från söndagsmatchen sitter fortfarande i. Jag tycker ÖSK började bra, men när Helsingborg fick 1-0 gick luften ur och ingen orkade blåsa liv i det igen under resten av första halvleken. Det får anses ganska svagt och här har Axén en viktig roll som tränare att få fart på det igen. Vilket kan anses svårt från läktaren, jag håller med om att han bör coacha laget från sidlinjen hela matchen.

Vad gäller taktiken så märks det tydligt att man nu förlitar sig stort på genombrottsbollar på Crespo. Problemet är att de kommer alldeles för långt bakifrån. När de slås av backlinjen blir det snarare tjongbollar som enkelt nickas bort av försvaret. Här är det viktigt att man verkligen spelar genom mittfältet och låter dessa slå insticken. Då får vi också med Nordin mer i matchen vilket både han och laget behöver. De få gånger man gick via mittfältet blev det farligt varje gång.

I Björnkvist har vi en potentiellt riktigt vass spelare! Oerhört viktig som försvarare när t.ex. Accam satte fart, han räddade några jobbiga situationer med sitt snabba löpsteg. När han satte fart offensivt formligen flög han förbi sin bevakning och fick till och med ordning på en del av inläggen.

RÅP är kvalitet. Gör fortfarande en del småmissar, men han kommer att bli oerhört nyttig.

Saeid gör en riktigt, riktigt bra match.

Yasin har samma problem som Bedoya hade innan det lossnade för honom. Skicklig men totalt iskall framför mål. När han får ordning på målsinnet (träna avslut för guds skull!) kommer han att vara redo för ett stort kliv i karriären.

För övrigt tycker jag om när det pratas fotboll i forumet.
Örebro Bastard on Parade
2014-07-24 20:03
@pemo:

Problemet är att vi på sistone har haft tränare som prioriterar skadade mittbackar på bänken istället för talangfulla spelare. Någon gång måste spelarna få chansen att visa att de håller på den här nivån. Det är svårt att avgöra det enbart på träningar. Den här säsongen blev förstörd för talangerna när knappt någon fick följa med på träningslägrena utomlands och var det någon annan än Lipovac som fick speltid i träningsmatcherna med något sånär ordinarie lag?

Murad har intressanta kvaliteter, men han är ju inte en färdig spelare för Allsvenskan. Det kommer han å andra sidan inte heller att bli om han bara får spela U19 och U21-matcher. Jag tror mycket på att spela in talanger sakta men säkert. Många tränare har i mina ögon en övertro på rutin och spelar hellre rutinerade spelare på ovana positioner. Jag tror inte att talanger på rätt position gör ett så mycket sämre jobb på kort sikt och på längre sikt så kommer det att löna sig.

Jag tycker att Murad borde ha fått speltid i år, eftersom våra yttermittfältare har underpresterat. Det kan då vara värt att slänga in en joker på slutet som kan skapa lägen på egen hand och som även är duktig på framspelningar. Det bästa hade nog varit att försökt spela in honom lite smått redan förra året. Hans stora problem är väl fysiken och det defensiva arbetet, och det är väl därför som han inte har fått chansen ännu. Speltid i division 1 är nog bra för honom, men det verkar som att han har utgående kontrakt. Jag ser ingen anledning för honom att förlänga det så länge som tränarna i ÖSK inte ger ungdomarna chansen. Tyvärr!
Örebro Samba Hagge
2014-07-24 20:00
Jo på riktigt på riktigt kan dom nog det...

Samba!
Örebro pemo
2014-07-24 19:47
Hoppsan. Ser att Murad skall lånas ut.?
Kan någon förklara? Om man är 18 år och en stor talang borde man väl redan fått speltid i allsvenskan? Vad är det som saknas denna grabb?
har själv inte sett honom spela, utan bara läst om honom.
Tror han för mycket på sig själv eller fattas det fart i benen?

Sen är det alltid svårt med när och hu en talang blommar ut. Det finns säkert statistik på hur få som lyckas, men de flesta lär sig väl ganska tidigt att man måste vara seriös i allt. Inte bara träningen.

Vad krävs för att Yasin skall ta nästa steg? Klubbyte?
Hur många kilo till måste Holmberg lägga på sig?

Har Axel och Axén stort förtroende bland de yngre?
2014-07-24 18:46
TommyS // Bra förslag om Benny!
Örebro ÖSK-Boldt
2014-07-24 18:01
PM !!! Please.
Annons: