/fotboll/osk/forum/1282.aspx/fotboll/osk/forum/1282.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2014-08-19 18:05
Jag vet inte riktigt vad jag vill se för resultat för MFF. Å ena sidan så skulle ett Champions League-gruppspel innebära stora inkomster för MFF samtidigt som de skulle bli attraktivare för spelare i Allsvenskan. Om de går vidare från dubbelmötet mot Salzburg så får de väl inkomster som motsvarar drygt 3-4 årsomsättningar för ÖSK (runt 180 miljoner kr totalt enligt osynliga handen). Det blir svårt för andra lag att konkurrera då, speciellt med tanke på att MFF leder Allsvenskan nu med 7 poäng och ser ut att få en ny möjlighet till Champions League nästa år.

Samtidigt så skulle det kunna innebära många bra saker för Allsvenskan. Statusen för ligan höjs definitivt om vi regelbundet skickar lag till Champions League. Det blir dessutom enklare att nå gruppspelet i Europa League om svenska lag får bättre rankingpoäng. Spelare i Allsvenskan blir troligen attraktivare på spelarmarknaden om MFF kan prestera ute i Europa och transfersummorna internt inom Allsvenskan kan stiga.

Överlag så tror jag inte att det är positivt för ÖSK om MFF når Champions League-gruppspelet. Å andra sidan så befinner sig MFF på en helt annan nivå än ÖSK ur alla perspektiv oavsett om man tittar på det sportsliga, supporterkulturen eller marknadsbiten. Att vi ska kunna konkurrera med MFF på allvar inom den närmsta tiden känns som en utopi med befintlig ledning, men det blir ju inte enklare av Champions League-pengar till MFF.

Samtidigt är det svårt att unna Red Bull Salzburg någon som helst framgång. Det är som att välja mellan pest eller kolera. Får man hoppas på att båda lagen diskas?
Örebro Robocop
2014-08-19 17:39
Vid ett avancemang kommer Malmö få 80 miljoner och köpa upp halva allsvenskan alternativt värva dyra spelare som inte kommer främja talangutvecklingen. Sedan kommer man, oavsett hur bra fotboll man spelar, att åka på kross efter kross. Låt oss bli det laget som blir krossat, för det innebär att vi vunnit SM-guld året innan. ;)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2014-08-19 17:02
Jag håller på Malmö ikväll. Inte jättehårt men jag gillar absolut Malmö FF mer än ondskans Red Bull. Mina vänner från Salzburg håller på Malmö ikväll, det säger något.

Det finns för många parametrar i spel för att direkt avgöra om det vore bra eller dåligt för ÖSK om MFF går vidare för att det ska vara en avgörande faktor (även om jag gillar principen att alltid utgå från ÖSK:s bästa). Magen säger dock detsamma som en örebroare, att det positiva inflödet till MFF gynnar allsvenskan (inte så mycket ranking, mer pengar och allmän hype) och att de allsvenska lag som lyckas rida på den vågen också kommer att dra fördel. Vi får se till att vara ett av de lagen i så fall. Sedan kan hypen snart falna om MFF åker på 0-7-smällar i gruppspelet.
Örebro Robocop
2014-08-19 16:46
MMS//
Japp, jag känner precis likadant. ÖSK är det enda laget som ska dominera i flertalet år framöver. ;)

En örebroare//
Har ingen aning om Crespos flickvän är därifrån, men i såna fall har de två saker gemensamt. :)

Visst är det bra för svensk fotboll i någon mening (eller?) om MFF går vidare, men vill ändå att det är ÖSK som leder Europa-tåget. ;)
Örebro MMS
2014-08-19 16:45
@En örebroare:

Hade jag velat hålla på något bra lag i någon bra liga hade jag lika gärna supportat Barca eller Manchester U...Allsvenskan kommer aldrig att bli en het liga, det är bara att acceptera, det är en utopi att inbilla sig att MFF:s eventuella framgångar kommer att påverka kvalitén i någon större omfattning.
Örebro En örebroare
2014-08-19 16:35
@MMS:

Vilket Betyder bättre spelare till AS, vilket betyder mer publik som leder till mer cash och det leder till mer Europaplatser och folk vill investera i andra klubbar då man exempelvis inte vill se Malmö vara enda storlaget..
Jo verkligen sämst fall Malmö kvalificerar sig.
Örebro MMS
2014-08-19 16:31
@Robocop:
Skönt att se att det finns fler än jag som inte unnar andra svenska lag framgång i någon endaste cup! Jag vet allt om att det gynnar svensk fotboll osv, men samtidigt kommer de lagen som går långt i en internationell cup att tjäna snuskigt mycket pengar och tack vare det dominera allsvenskan Under en betydande tidsrymd, och det vill inte jag!
Örebro En örebroare
2014-08-19 15:30
Båda deras flickvänner är ifrån Lindesberg?
Örebro Robocop
2014-08-19 14:35
Förresten, är det någon som vet vad Zlatan Ibrahimovic och "Crespo" har gemensamt? :)
Örebro Robocop
2014-08-19 13:22
ÖSK-Boldt//
Tackar. Den matchen minns också jag, spelades mot Malmö FF på Eyravallen. Var det inte så att Kuba himself också var där? Han måste ha varit förbryllad och tänkt: "Där är jag, och där, och där" :)

Visst är det så, att ju bättre det går för Malmö desto mer gynnar det svensk fotboll i längden beroende på UEFA-koefficienter m.m.

Jag håller dock på ÖSK, inte på andra svenska klubblag. :)
Sen ska jag inte sticka under stol med att Malmö står i en klass för sig just nu.

Något som irriterar mig är dock när kvällsblaskorna håller på och beskriver en match mellan ett svenskt och ett österrikiskt mästarlag som århundradets match och drar referenser till krigs- och källarpersoner (ni vet säkert vilka jag menar) som inte har någonting med fotboll att göra, det är ju bara så patetiskt.

Någon borde avgå...
AIK Saywee
2014-08-19 13:18
Jag har fortfarande Kubamasken kvar :)
Örebro ÖSK-Boldt
2014-08-19 12:04
Robocop// Välkommen i text. Jag däremot har alltid lite svårt att inte hålla på det svenska laget i dessa cuper o kval. Det är ju ändå nånstans Sverige dom "står" för. Är det inte också så, att ju bättre svenska lagen gör ifrån sig i Europa desto större chans att Sverige kan få nån extraplats att kvala in? Men självklart så vill man ju att ÖSK ska vara dom som representerar Sverige. Som alla andra i Sverige kan ställa sig bakom. Det vore "Feldts räkmacka" det. För övrigt så tyckte jag det var gött när vi hyllade Kuba vid nån hemmamatch för minst 10 år sedan. Alla skulle sätta på sig 1 Kubamask vid inmarschen. Det var härligt men såg riktigt sjukt ut.
Örebro TommyS
2014-08-19 11:53
Jag står fast vid min elva: Oscar - Dajje, Moberg, Berisha, Mensah - Nordmark, Nkili - Yasin, Kalle, Sobra - DG. Jag antar att Mensah inte orkar mer än 45 min och då skulle jag, om vi har läget under kontroll, se hur Moe agerar på vänsterbacken i ett läge där vi är bollförande. Sedan bör Lipovac få mycket speltid.
Örebro Robocop
2014-08-19 11:15
Efter att varit en läsare på forumet i ett par år känner jag att det är dags att ta steget över till "de skrivande".

Även om jag låter riktigt elak nu, men är det bara jag i Sverige som håller på Red Bull i kväll mot Malmö. Har svårt att se hur MFF:s avancemang ska gynna ÖSK?

De köper upp hela allsvenskan och kommer glida ifrån i toppen.
Nä, hoppas bara på att ÖSK ska ta steget ut i Europa, annars får det vara. :)

Vi kan starta med att vinna cupen nästa år, men då vill jag inte se någon alibi-insats som mot Rynninge i fjol. Kämpa för klubbmärket!
Benny Böckling
2014-08-19 10:57
Stark trupp till Eskilstuna. Får inte Berisha lira nu då vete fan alltså. Min elva från höger: Oscar, Hagge, Berisha, Westerlund, Wiktorsson, Yasin, Nkili, Saeid, Mensah, Lipovac, Kalle. Eller möjligen att man ska testa Mensah på vänsterbacken inför hösten.
AIK Saywee
2014-08-19 10:28
Roswall,

vi grejar det,
vi har ett bra "brett" lag,
som verkar komma i höstform :)

Hoppas på mycket publik
i strålkastarnas sken.
Örebro Roswall
2014-08-19 10:07
Med den formen och det spelschema vi har borde det här lösas sig rätt bra. Så länge vi kan slå de sämre lagen. Kolla Mjällby t.ex. Stryk med 4-0 igår och har bl.a. Häcken (b), Elfsborg (h), AIK (h), Malmö FF (b) och Kalmar (h) kvar.

Halmstad har ju fått upp lite form, men har även de samtliga lag här ovan kvar förutom Häcken. Borde ju bli tufft.
Örebro Roswall
2014-08-19 09:55
Sportbladet analyserar och tippar bottenstriden i allsvenskan. Jag blev lite förvånad över omröstning att och så många ville ha ut oss, på fjärde plats av åtta lag i en röstning om vilket lag man vill ska försvinna. Visserligen bara 800 röster än.
Örebro Bulten i Boo
2014-08-19 09:28
Alternativt så kan vi ju klä oss i Fidel-uniformer?
AIK Saywee
2014-08-19 09:15
Kubaner röker Havanna ...
AIK Saywee
2014-08-19 09:14
Pingviner är väl lite "pinsamma" även om de klär i de rätta färgerna :)
AIK Saywee
2014-08-19 09:12
Häftigt, såg detta i frrreddo's gårdsgsinlägg med länk :)
Örebro Bulten i Boo
2014-08-19 09:06
Såg att MoDo kör med klubbtröjor med inbyggt chip som "säsongskort". Hade varit lite roligt om vår supporterförening fortsatt att heta Pingvinerna, för då skulle vi ju kunna sälja "säsongskort" i form av pingvindräkter? Tänk er hela västra full av pingviner!
AIK Saywee
2014-08-19 07:09
Jo Pingvinerna var iallafall med i resonemanget, när man ville få igång en "riktig" klack. Vore intressant om någon/några kunde "berätta" lite om den tiden då klackbildningsintresset tilltog och hur Kubanerna bildades. Finns iofs lite info på Kubanernas hemsida, men jag menar lite mer, typ bakom kulisserna ...
Örebro Bulten i Boo
2014-08-19 06:58
Fanns inte "Pingvinerna" ett tag?
AIK Saywee
2014-08-19 06:48
En örebroare med flera ... Många bra "klackinlägg", vi verkar vara överens om en hel del :) Jag gillar när det är en stor klack, som stöder sitt lag så det syns och hörs, både hemma och borta. Önskar att även sittplats i större utsträckning kunde synas i klubbens färger och höras lite oftare. Många åskådare "färgar" läktarna i klubbens färger vid hemmamatcher, Helsingborg, Malmö, IFK G, Elfsborg med flera. ÖSK, har väl genom tiderna (tidigare) inte haft någon stor klack. Vet att det gjordes något försök med Black and white force och kanske några varianter i övrigt. Bl a var Jocke en ivrare för att få igång en klack. MEN, under 00-talet växte "Kubanklacken" ordentligt, kanske allra mest av alla svenska klackar. För detta skall Erik W och övriga initiativtagare ha en mycket STOR eloge !!! Tyvärr har tillväxten stannat av för ett par år sedan, av olika anledningar, men det är ur min synvinkel önskvärt att den åter snabbt växer sig riktigt stor. Tror att det finns många goda idéer om hur detta kan göras. Livstidskuban
Örebro Axel Vadd
2014-08-18 22:49
Fortsätter Crespo spela så här i genomsnitt så tror jag ÖSK har en bra försäljning på gång. Om inte efter denna säsong så nästa sommarfönster. Jag tror han kan bli rätt het. Tror allt bara hänger på att han får vara relativt hel. Får han det är jag nästan säker på en försäljning. Frågan är bara hur mycket som hamnar hos SI av kakan.
Örebro Hahne
2014-08-18 22:16
Sedan tycker jag man är dålig på att få med Ungdomslagen i örebro... bjud in alla ungdomslag under 15 gratis till alla mather utom kanske fåtalet där borta lagen kommer ha med sig en hel del publik såsom AIK, Djurgården, Malmö o norrköping typ... så kan de få platser på Östra läktaren som oftast inte har så mycket folk.
Få in en tradition om att gå på ÖSK matcher. Man kommer bara ha nytta av det i framtiden då man säkerligen skapar fler ÖSKare...
Örebro Hahne
2014-08-18 22:11
Sedan förstår jag inte vad som ska kosta så mycket med Tifon? inte för jag själv stått o gjort grejer men visst kostar grejer inte det men kan man inte återanvända sakerna man gjort? Flaggorna lär man juh kunna ha till varje match i klacken!
Gillade också grejen med att hela arenan hade flaggor någon match förra året vad hände med dom? kan man inte göra fler sådana grejer?
Örebro Grixx
2014-08-18 22:03
En örebroare, i vart fall så har det gällt de senaste 20 åren. Man kan hitta på mycket men går det dåligt så minskas det drastiskt i klacken.
Annons: