/fotboll/osk/forum/1241.aspx/fotboll/osk/forum/1241.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bäst när det gäller
2014-10-02 23:31
Föredetting i ÖSK:

P-O Ljung, utan att kunna Gais spelarmaterial måste man väl ändå säga att han inte lyckats särskilt väl i Gais?

Lätt att sitta här och säga men jag vill fasen ha det sagt ändå, allt blev fasen bättre sen Ljung lämnade. Saknar bara Spethim som jag gillade. Men jag sa ju innan säsongen att Pode skulle bli årets stora utropstecken och då behövde nog Spethim flytta på sig så slutet gott alllting gott!

Så Alec, du hade fel, fel fel, man kan visst bli profet i sin egen hemstad! Snyggt jobbat Alec, du har överträffat alla mina förväntningar i år och då har jag ändå hyllat dig ända sedan du körde orange slips i div 6!
Örebro pemo
2014-10-02 23:01
Tommy S // Nej. Inte Moe. Han håller inte för allsvenskan. Hellre DG på kanten. Och Kalle på topp.
AIK Saywee
2014-10-02 19:58
Trevligt att du åter skriver här Telle, och det där med att ÖSK fortfarande bara har en "tillfällig" sportchef förstår jag helt enkelt inte alls, dvs under så lång tid ... ... är man osäker, eller har man under lång tid sökt efter en ny? Tröttnar man inte på att skriva tf. sportchef under så lång tid, när man refererar till Magnus Sköldmark? Lite pinsamt och många undrar, så vitt jag läst och hört ...
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-10-02 19:10
D. McGrain, 16:57, jag tackar för det du tror, verkar verkligen rimligt, mina funderingar stillas:)
Örebro Telle
2014-10-02 19:02
Tommy S // Jag köper din startelva rätt av, åtminstone om man ska gå utifrån hur Axén har tänkt tidigare. Själv tycker jag däremot inte DG kommer till sin rätt som startspelare längst fram i anfallet, utan gör sig bättre som inhoppare om man vill ha honom i den positionen. Då finns det oftast större ytor för honom att utnyttja sin snabbhet på. Spelar han från start däremot, så har han tyvärr ovanan att nästan alltid få en motspelare mellan sig och bollen, då han saknar Crespos tyngd och målmedvetenhet i närkampsspelet. Det blir för många "fick nästan tag i bollen" och "nära att han ryckte sig loss" utan att det verkligen blir något av det. Han påminner en hel del om Herish Kuhi på det sättet, om någon minns hans sejour i ÖSK. Han var också en väldigt duktig spelare, men vägde kanske lite lätt i sammanhanget. Jag hoppas att det i DG:s fall är något som går att träna på, och inte ett tecken på att han spelar en division för högt i systemet, men det lär väl visa sig. Kan man annars tänka att Axén vill lufta Kalle lite, nu när kontraktet ändå är klart? Vad gäller förstärkningen av den sportsliga ledningen kommer jag faktiskt inte håg vad som sades angående det på presskonferensen. Däremot uttalade sig Björn i dagens pappers-NA om att en klubb som ska ligga på den övre halvan av tabellen behöver en sportchef på sikt, och att det därför är nästa naturliga bit att fundera över, nu när VD-posten är spikad.
Örebro TommyS
2014-10-02 17:09
Jag har inte hunnit se presskonferensen än. Sade man någonting om förstärkning av den sportsliga ledningen?

För övrigt har jag sett några olika teorier om startelvan på söndag, men har ingenstans sett den som jag tycker att allt pekar på, nämligen: Jansson - Hagge, Moberg/Berisha, Wiken, Dajje - Sobra, Nordmark, RÅP, Moe - Pode, DG. Trist för Kalle att inte platsa när så många är borta men han är garanterad inhoppare eftersom han blir alternativ 1 på fyra platser.
Örebro Lekiller
2014-10-02 16:56
[QUOTE=D. McGrain]Tror han (Björn Å) sa att ÖSK är dels medlemsföreningen dels ÖSK Elitfotboll AB. Och då det är två olika delar/bolag så är han klubbchef för ÖSK Fotboll och VD för Aktiebolaget (ÖSK Elitfotboll). Men, eftersom det är (i princip) en förening så är det en fördel att ha en person på "båda" platserna. FÖ är väl en klubbchef ansvarig för HELA klubben och en sportchef har fokus på det sportsliga, så uppfattar jag det iaf. [/QUOTE] Stämmer säkerligen!
Örebro D. McGrain
2014-10-02 16:47
@Saywee:

Tror han (Björn Å) sa att ÖSK är dels medlemsföreningen dels ÖSK Elitfotboll AB. Och då det är två olika delar/bolag så är han klubbchef för ÖSK Fotboll och VD för Aktiebolaget (ÖSK Elitfotboll). Men, eftersom det är (i princip) en förening så är det en fördel att ha en person på "båda" platserna. FÖ är väl en klubbchef ansvarig för HELA klubben och en sportchef har fokus på det sportsliga, så uppfattar jag det iaf.
Örebro Lekiller
2014-10-02 15:22
Klubbchef las väl till för att klargöra att ÖSK är en medlemsägd klubb och VD:en är med andra ord även chef för klubben.

Björn Åquist sa väll något om det?
AIK Saywee
2014-10-02 15:06
Tack Lekiller, ja så kan det kanske vara. VD är om jag förstått rätt, både VD och klubbchef. Det jag är lite trög över att förstå är varför man använder båda "begreppen".
Örebro Lekiller
2014-10-02 15:00
Skulle kunna tänka mig att en sportchef är den som tar de sportsliga besluten inom ramarna för den budget som klubbchefen tillsammans med styrelsen har tagit fram.

Klubbchefen är den som ser till så att ekonomin går ihop och förhoppningsvis växer.

Dessa 2 bör ha ett ganska nära samarbete men de sportsliga besluten står sportchefen för.

Kan tänka mig att sportchefens ansvarsområde sträcker sig till A-lag och u21 typ. Klubbchefen måste se till hela klubbens bästa och dess anställda.

Så skulle ja gissa att det är, men vad vet ja. ;-)
AIK Saywee
2014-10-02 14:54
Något jag funderar över är, vad det är för skillnad, mellan att vara sportchef och att vara klubbchef i Sportklubben ...
Örebro Axel Vadd
2014-10-02 13:57
@Bastard on Parade:

aah, ok. Tack för svar
Örebro Bastard on Parade
2014-10-02 13:45
@Axel Vadd:

Han är, såvitt jag vet, fostrad i Karlslund, men familjen flyttade från Örebro till Kristinehamn när han var runt 13 år. Det är en mycket intressant spelare, men om han har någorlunda vettiga rådgivare så kommer han, tyvärr, knappast spela i ÖSK nästa säsong.
Örebro Telle
2014-10-02 12:08
För övrigt håller jag med er andra, det ska bli väldigt spännande att följa utvecklingen under Simon Åströms ledning. Han gav ett väldigt proffsigt och förtroendeingivande intryck under presskonferensen. Kul också att MFF vann igår. (Jag tänker ignorera att vinsten gav dem en femtedel av ÖSKs årsomsättning i bonus efter 93 minuters spel, och jag tänker inte låtsas om gliringarna från min svärfar som är från Malmö...) Det ÄR kul att det går bra för ett svenskt lag i Champions league...! :)
AIK Saywee
2014-10-02 12:03
Axel Vadd, 08:28, jag har funderat, funderar och kommer fundera hur ÖSK's scouting fungerat, fungerar och kommer att fungera ... Vem bär huvudansvaret och hur många jobbar inom denna mycket viktiga "del" ?
Örebro Telle
2014-10-02 12:00
@Benny Böckling:

Benny Böckling // Jag skulle å andra sidan också säga att även Greta Andersson, 93, förmodligen är en bättre avslutare... ;)

(Bäst att lägga till att jag verkligen gillar Yasin. Han är snabb, företagsam, teknisk, har grym balans, och bra ryck i steget. Det händer alltid något när han får bollen på kanten, och jag har skrivit förut att han (förutom kanske Crespo då) nog är den spelare i laget som har störst potential att lyckas som utandsproffs på sikt. Men någon avslutare är han inte...
Än. Jag är övertygad om att han kommer att förbättra även det nästa säsong, i takt med att han lär sig värdera situationerna bättre, som väl är hans största brist just nu.)

Axel Vadd //
Lite sent ute, men håller med helt om dina synpunkter om hörnor för några dar sen. Det finns definitivt förbättringspotential där.
Vill ändå berömma ÖSK lite, då jag ändå tycker att de har gått framåt jämfört med hur det såg ut för några år sen. Ett tag var det direkt ofarligt när vi hade hörna. (Skulle jag fått en krona varje gång jag satt och lillgammal-suckade "Det var bättre på Micke Danielssons tid, han kunde minsann slå hörnor, han..." hade jag sett hemmamatcherna från en av VIP-logerna idag... :)
AIK Saywee
2014-10-02 11:51
AnteT, jag är nog lite inne på din linje, tänk om Kubanerna kunde växa stort, höras och synas, hemma som borta, som en fan-taktisk supporterskara, helt befriad från våld och skit :) Önskedröm från gammal Kuban ...
Örebro Axel Vadd
2014-10-02 08:31
Örebro Axel Vadd
2014-10-02 08:28
@Benny Böckling:

Man kan ju fundera på varför han inte redan är knuten till ÖSK:S organisation, om han är Örebroare. Hur kan sådana spelare trilla igenom filtret?
Örebro KalleTeodor
2014-10-02 08:04
Nästa örebroare i MFF?
Örebro _Adde_
2014-10-01 22:01
@either/or:

Yasin och Ayaz på varsin kant hade smakat mumma! :) Dock är jag rädd att betydligt större klubbar följer honom. Vi får väl se om hans rådgivare är vettiga eller gold diggers!
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-10-01 21:57
@Blåvit Wiking (fd Blåvitt – i med och motgång):

Nej. Han hade ett korttidskontrakt som löpte ut i somras.
Örebro AnteT
2014-10-01 21:41
Känns inte som en VD kan påverka i någon större omfattning vad sidor som aftonbladet, expressen och fotbollskanalen skriver om. Då kan nog fans vara med och påverka mer. Skulle vi likea, kommentera, dela osv artiklar om ösk skulle de säkert öka i omfattning. Media skriver ju om det läsarna vill läsa och det som blir klickat. Upp till oss alla att stärka ösk som klubb och varumärke.
IFK Göteborg Blåvit Wiking (fd Blåvitt – i med och motgång)
2014-10-01 21:37
Spelar Ludwig Bergström fortfarande för er?
Benny Böckling
2014-10-01 21:08
@either/or:

Har sett han en del och han vore definitivt något för ÖSK.
Ganska lik Yasin i spelstilen men skulle säga att Ayaz är en bättre avslutare.
Benny Böckling
2014-10-01 21:06
@KalleTeodor:

Alltid något...
Örebro KalleTeodor
2014-10-01 21:04
Jag hittar en notis i Fotbollskanalens app och där är rubriken att vi fått en supporter som ny sportchef...
Svensk Fotboll Supporterkultur
2014-10-01 20:54
Hej jag går sista året på gymnasiet och håller därför på med ett arbete om supporterkultur. Jag undersöker hur supporterkulturen påverkar samhällets syn på fotbollen. Vore väldigt tacksam om ni kunde svara på den enkät som jag bifogar. Tack på förhand!
Örebro Öreskå-66
2014-10-01 20:38
Välkommen Simon till världens bästa Sportklubb!!

En liten sak han kan börja med som inte verkar funka. Det är att få massmedia i stort uppmärksamma att en klubb dvs ÖSK. Vi har skaffat ny Vd och klubbchef och jag har kollar runt på fotbolls sajter och sportsidor under eftermiddagen och kvällen för att se hur det uppmärksammas. Inte en notis!
Annons: