/fotboll/osk/forum/1229.aspx/fotboll/osk/forum/1229.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2014-10-05 15:04
Jo jag tackar ja... :)
AIK Saywee
2014-10-05 14:26
Är Axén vid bänken ?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Asbjörn#10
2014-10-05 14:25
ÖSK:s hemsida har DG på mittfältet och Kalle på topp, vi får helt enkelt vänta en halvtimme och se positionerna med egna ögon.

Snart dags att bege sig till Behrnabeu! Vinner vi idag ligger vi alltså sexa med tre omgångar kvar, tänk om någon hade sagt det till en direkt efter hemmamatchen mot HBK för två månader sedan...
Örebro Sparkabolleninimål
2014-10-05 14:17
Kalle på mittfältet och DG på topp enligt NAs rapportering. Hade hellre sett det tvärsom? Eller är det bara Axén som förvirrar med den inlämnade laguppställningen? Förutsatt att na skrivit rätt
Benny Böckling
2014-10-05 14:08
DG på mittfältet och Berisha på bänken igen. Suck...
Örebro Asbjörn#10
2014-10-05 13:19
@Jekl:

Precis! Den allsvenska fyran nu i höst får vänta ett halvår innan man vet om det innebär europaspel eller inte.

Vill vi vara på den säkra sidan gällande europaspel nästa år så är det lika bra att vinna cupen själva istället så slipper vi förlita oss på vad andra gör! :)
Örebro Jekl
2014-10-05 12:05
Asbjörn#10 // Och det här bestäms väl inte förrän nästa år i maj när cupfinalen är spelad eller hur? För Göteborg spelade ju europaspel bara någon månad efter att de vunnit cupfinalen. Det gör ju att det blir osäkert in i det sista vilket lag som blir det sista att kvalificera sig för cupspel.
Örebro Asbjörn#10
2014-10-05 10:29
@K.Carlos:

Om vinnaren av cupen är något av lagen som placerar sig på plats 2 eller 3 i Allsvenskan så går sista europaplatsen till laget på plats 4. Om däremot vinnaren av Allsvenskan (MFF) även vinner cupen så går sista platsen till förloraren av cupfinalen.

Lite stökigt att det är olika beroende på vilket av lagen 1-3 som vinner cupen, jag tycker egentligen att man alltid borde ge sista platsen till det fjärdeplacerade laget i serien om cupvinnaren redan är klar för europaspel.
Örebro K.Carlos
2014-10-05 10:16
Någon som vet reglerna angående europacupplatser om cupvinnaren redan är kvalificerad genom seriespel? Vinner vi idag så finns ju faktiskt en liten möjlighet att vi kan blanda oss i topp 4, speciellt då vi möter Häcken i sista omgången. Alla till Vallen!
AIK Saywee
2014-10-04 18:57
Elfsborg har inte en chans, vi är ett lag med självförtroende, inte beroende av enstaka spelare, truppen är bred och talangerna är hungriga:) HEJA SPORT !!!
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-10-04 18:57
@Gammelguliganen:

Självklart är spelarna du nämner tunga avbräck. Vi har dock en bra konkurrenssituation i truppen.

Daniel Nordmark tar Gerzic position och avgör till vår fördel imorgon!
Elfsborg Gammelguliganen
2014-10-04 18:46
Ni har svåra avbräck i morgon. Tre nyckelspelare är avstängda. Kamara, Gerzic och Yasin. De båda sistnämnda är ryggraden på mittfältet och Kamara gör målen och är i jätteform i höst.

Totalt för Sport i år så har de samlat ihop 65p i form av assists och mål. De tre avstängda står för 25 av dessa 65p (egentligen 60p då Hasani med sina 5p lämnade i juli). Det är alltså 40% av Sports poängtagande som sitter på läktaren i morgon. Rätt stort flyt för Elfsborg, annars hade jag nog berett mig på förlust givet lagens formkurvor.

Kamara 16 matcher 11p är bland det bästa i serien. Gerzic 25 matcher (alla) 8p är bra och Yasin 25 matcher 6p också bra. Sport blir alltså av med ryggraden på innermf med 14p och dessutom bäste målskytten. Kan vara en av de värsta avstängningskonsekvenserna jag sett poängmässigt.

Själva saknar vi Hedlund (avstängd), kanske Svensson (varit sjuk) samt Lundqvist (återhämtar hjärnskakning). Trolig elva:

KSE
Larsson, Holmén, Lans, Klarström (Lundqvist ej klar efter hjärnskaket)
Svensson (om frisk igen annars Rohdén), Hauger, Claesson
Zeneli, Prodell, Beckmann.

Min värdering av tecknen: 25-60-15.
Örebro Sparkabolleninimål
2014-10-04 18:18
BP tog 3 poäng mot Mjällby och Gefle vann mot DJurgården(bra, nu går vi om de också!).
Örebro Bastard on Parade
2014-10-04 14:41
Truppen mot Elfsborg är uttagen. Spontant så känns det som en väldigt defensiv trupp för att vara hemmaplan.

Jag funderade lite på potentiell startelva och tror att vi får se alternativ 1, men hoppas på alternativ 2:

Jansson
Haginge, Wikström, Berisha/Moberg, Björnqvist
Sobra, Nordmark, RÅP, Saeid
Pode
DG

Jansson
Haginge, Wikström, Berisha/Moberg, Björnqvist
DG, Nordmark, RÅP, Sobra
Pode
Kalle

Bänk:
Rinne, Berisha/Moberg, Wiktorsson, Nkili, Lumbana, Kalle/Saeid, Lipovac

Enligt Eyravalllens U21-rapport så spelade Saied vänsterytter i första halvlek senast och högerytter i andra halvlek. DG startade som anfallare i första halvlek, men spelade yttermittfältare i andra samtidigt som Lipovac bytte från yttermittfältare till forward. Nordmark, Saeid, Holmberg och DG byttes ut i den 73:e minuten så de är troligen mest aktuella för de 3 lediga platserna i startelvan.

Den troliga bänken känns tyvärr väldigt defensiv på hemmaplan. Jag hade hoppats på någon joker på bänken, men det är svårt när både U17 och U19 spelar samma helg då båda lagen har för små trupper.
Örebro widemarsh
2014-10-04 13:41
Inte bara mot Elfsborg ÖSK straffas hårt av den förvirrade domaren på Strömvallen. Matchen blev ett stort bakslag i Fair Play-ligan där chanserna till en Europa League-plats är relativt stora. 5,750 blev poängen för omgång 26 och jag gissar att vi utan de felaktiga varningarna och utvisningen på Axén hade legat på mellan 7,5 och 8.0 (med tanke på att Gefle fick 7,500).

Nog för att Fair Play-ligan är ett skämt, det blir ju knappast mer "fair" om domarna också är det.
Örebro Bastard on Parade
2014-10-04 12:24
Det låter som en jäkligt märklig regel. Har den någonsin tillämpats i Sverige förr? Det finns ju, precis som go_osk skriver, spelare som har blivit varnade från bänken. Så sent som i augusti blev ju dessutom Malmös assisterande tränare utvisad och mellan AIK - Kalmar blev det kalabalik som skulle ha inneburit en mycket lång avstängning för båda huvudtränarna om Kristoffer Karlsson vore domare.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2014-10-04 11:34
Frågan är om "regeln" i fråga är ny för i år. Jag minns en match i fjol när Sammy skrek något från bänken vilket renderade i ett gult kort.
Örebro Asbjörn#10
2014-10-04 11:03
Ja skulle en sådan regel existera så måste den vara väldigt nyinförd med tanke på hur många gånger man genom åren har sett diverse folk i alla möjliga sammanhang vid sidan av huvudtränaren blivit avvisade från bänkområdet. Man har ju t om flertalet gånger sett spelare på bänken få såväl gula som röda kort utan att huvudtränaren ens får sig så mycket som en tillsägelse... Domaren måste ha gjort det lätt för sig och valt att skicka upp huvudansvarig för att han inte uppfattade vem på vår bänk som skrek. Vad kommer härnäst? Att en domare i en tilltrasslad situation på planen där han inte riktigt ser vem som gör vad delar ut kort till lagets lagkapten oavsett om han var inblandad i situationen eller inte??
Benny Böckling
2014-10-04 10:40
Enligt regelboken så för Axén inte coacha laget mot Elfsborg nu eftersom han åkte upp på läktaren sist.
Men någon slags överklagan i det här fallet vore väl på sin plats.
Örebro Ösk-groda
2014-10-04 09:58
Sawadee och Telle

Jag har en jobbarkompis som har en son som dömer fotboll. Jobbarkompisen skickade denna fråga vad som gällde ang. Axen uppvisning på läktaren och sonen svarade att det INTE finns någon regel som säger att tränare ska upp på läktaren om någon från bänken skriker å härjar där!!

Då kvarstår frågan.....vad hände egentligen ??
AIK Saywee
2014-10-04 09:56
Axén påstår att han inte kände till den regeln, kanske missade detta i utbildningen ? Tror att den mycket mycket sällan tillämpas, kanske det är därför är den lite okänd ...
Örebro Telle
2014-10-04 09:52
Och precis som Axén hade jag inte heller hört om den regeln innan Gefle-matchen, och intervjun med honom efteråt.

Även om det självklart säger mer om mina bristande regelkunskaper än någonting annat, så är det fortfarande en del av samma problem, nämligen att allsvenska domare håller alldeles för ojämn bedömningsnivå.
- Vi pratar om en regel som tillämpas så sällan att jag faktiskt inte kan dra mig till minnes att jag någonsin har sett eller hört den användas (bevisligen, eftersom jag inte ens kände till regeln för en vecka sen.) Då har jag ändå sett en hel del allsvenska matcher.

För mig säger det en del om nivån som Karlsson valde att hålla den matchen, och den nivån skiljer sig fortfarande en hel del åt från vad många andra allsvenska domare skulle välja att lägga sig på. Jag tror att de flesta av Karlssons kollegor hade valt att först säga till Axén istället för att visa upp honom på läktaren direkt med hänvisning till en obskyr regelparagraf, om det nu "bara" rörde sig om att någon på bänken sagt något olämpligt.
Då hade man sluppit diskussionerna efteråt, fokus på fel saker i intervjun med en tjurig tränare, gnällspikar som jag på supporterforumen, och det hade framför allt gjort mindre inverkan på matchens händelseförlopp.

Det var ett dåligt och okänsligt sätt att tillämpa en regel, som skapade mer problem än det löste. Ska man ändå säga något positivt om det så var det ju däremot helt i konsekvens med domarens övriga nivå den kvällen, det får jag ge honom... :)
Sawadee
2014-10-04 00:01
@Telle:

Nu var det ju så att domarstaben (inte enbart huvuddomaren, utan domarna sammantaget) tydligen använt sig av en regel som säger att ansvarig huvudtränare ansvarar för eget lags bänks beteende. Här hade man sett/hört ett olämpligt beteende från vår bänk vilket straffade Axén, hur tyst han än var.
Örebro Asbjörn#10
2014-10-03 19:19
På tal om placeringar så ska man heller inte underskatta vikten av att placera sig så pass högt i tabellen att man seedas i cupens gruppspel till våren. De åtta bäst placerade lagen i Allsvenskan blir ju seedade men då både Kalmar och Åtvidaberg redan är ute ur cupen så kan det räcka med en så låg placering som tiondeplats så länge som dessa två lag är bland lagen som i sånt fall hamnar före oss. Det är lite skillnad på att som seedad få exempelvis Mjällby eller Gefle som starkaste motståndare i gruppen jämfört med typ Häcken eller AIK med tanke på att bara ett lag går vidare. Tar man sig bara vidare från gruppen så är det ju kvartsfinal som väntar där det då bara återstår tre matcher till cuptiteln med tillhörande europaspel!
Örebro Pedretti
2014-10-03 16:21
@pemo:

Lipovac är väl garanterad tycker jag.
Örebro pemo
2014-10-03 16:02
Om nu Erik , Nordin, Yasin och Crespo är borta från 18-mannatruppen, så skall den fyllas på med fyra namn till. Vilka kan man då räkna med på bänken?
Boris , Viktorsson och så två till. Vilka?
Örebro Pedretti
2014-10-03 15:24
Vilken position spelar Ayaz på?
Har för mig att han spelar på samma kant som Yashin.
Benny Böckling
2014-10-03 15:05
"Snacket om en återkomst till Örebro, där Ferhad bodde från fem till tolv års ålder, avfärdar han dock redan nu.

– Det är långt borta, jag har aldrig haft ÖSK i mina tankar. Det finns mycket bättre klubbar som vill ha mig".
Så var det med den saken...
Örebro Telle
2014-10-03 13:57
Respons // Ja, självklart ska man gå för fullt. Det är bara att jämföra med situationen efter tredjeplatsen 2010 till exempel, då ÖSK faktiskt ansågs som ett väldigt attraktivt alternativ på spelarmarknaden, inte minst från agenterna sida. - En spelare av Valdet Ramas klass hade knappast kommit till oss från Bundesliga om vi inte just hade presterat så bra och ansågs kunna vara med och utmana om guldet 2011. Vinteruppehållen 2011 och 2012 var ju inte lika muntra, då det närmast var strömavhopp från laget. (Vilket i och för sig hade interna orsaker också, men ändå.) Och vilket företag som helst vill självklart hellre förknippas med en allsvensk fyra med vind i seglen än en allsvensk tia som mojnade på slutet. Och det gäller förstås även oss medlemmar och supportrar. Däremot tror jag att det blir tufft att komma i kapp lagen som ligger på Europaspels-kvalplats just nu. Jag tror tyvärr det tåget gick när vi fick stryk mot Göteborg, men jag har gärna fel. Konstigare saker har ju hänt, så man ska självklart satsa stenhårt på att gå rent resten av matcherna för att åtminstone ha gjort vad man kan utifall att något av lagen ovanför skulle falla igenom. Vi möter ju dessutom tre av de lagen. Tror ändå att det är viktigt att låta vissa spelare hoppa in lite i de sista matcherna för att motivera dem, så att de känner att de ändå har chansen, förutsatt att vi vill behålla dem i truppen över nästa år förstås.
Örebro K.Carlos
2014-10-03 13:09
Med tanke på att exempelvis en 6:e plats ger över en miljon extra jämfört med en 12:e plats i placeringsbonus så är det nog inte många klubbar i allsvenskan som vågar använda slutomgångarna till att "laborera".
Annons: