/fotboll/osk/forum/1228.aspx/fotboll/osk/forum/1228.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro widemarsh
2014-10-21 16:25
Lite i skymundan gjorde igår Patrik Haginge sin 200:e seriematch i ÖSK-tröjan!
In Hagge we trust!
Örebro pemo
2014-10-21 16:21
Visst är det svårt för oss "experter" ibland. Den ÖSK-spelare som gjort flest matcher i år , är en fd misslyckad ÖSK-ungdom, som via spel i div 1 placerats på fel plats och fel kant. Hur f-n kan det vara så?
:) :) :)

Fast å andra sidan, hela fotbollssverige dödförklarade Falkenberg från början och tippade dem tok-sist.
Benny Böckling
2014-10-21 16:00
AnteT// intressanta spelare du nämner men vad gäller Lewicki så finns det ju inte på kartan att han skulle vara sugen på ÖSK. Ska han byta klubb i allsvenskan skulle det väl vara MFF annars blir det nog utlandet. På vänsterbacken hoppas jag på Erdin Demir som har gått ut med att han vill lämna Brann.
Örebro Bastard on Parade
2014-10-21 15:48
Det skulle vara intressant att läsa kvartalsrapporten för kvartal 3, men jag antar att vi får vänta några veckor till innan den är tillgänglig. Om jag inte minns fel kom senaste kvartalsrapporten mellan matcherna mot Mjällby och MFF, alltså i början av perioden då vi började ta poäng. I det läget så kändes ju orimligt att budgetera för en högre position än 10:a i tabellen (och då har jag räknat jäkligt snällt nu). Här är en lista på placeringspengarna från 2011: 1. 4 361 000kr 2. 3 426 000kr 3. 3 045 000kr 4. 2 664 000kr 5. 2 108 000kr 6. 1 651 000kr 7. 1 270 000kr 8. 1 016 000kr 9. 826 000kr 10. 699 000kr 11. 635 000kr 12. 572 000kr 13. 508 000kr 14. 445 000kr 15. 375 000kr 16. 0kr Beloppen är som sagt från 2011 så jag vet inte hur relevanta de är idag, men de bör i vart fall inte vara mindre nu. Om jag inte missminner mig så börjar det nya tv-avtalet gälla från 2015 eller 2016 samtidigt som avtalet med Svenska Spel har blivit bättre. I somras startade Svenska spel och SEF dessutom en ”Europafotbollsfond” där 3 miljoner fördelas bland topp 3-lagen. Vinnaren får 2 miljoner, medan 2:an och 3:an får 500 000kr vardera (som dock måste betalas tillbaka om laget kvalificerar sig till gruppspel i Champions League eller Europa League). Det är alltså stora summor på spel i de två avslutande omgångarna. I skrivande stund har vi lika många poäng som Häcken som vi möter i sista omgången. Vi kan på egen hand spela till oss en 5:e plats, men behöver rejäla floppar av AIK eller Elfsborg (gärna båda) för bättre position i tabellen. Vi liggen 3 poäng före Åtvidaberg och 4 poäng före både Djurgården och Helsingborg. I värsta fall kan vi alltså sluta 9:a i år, vilket ger 826 000kr i placeringspengar. AIK - Åtvidaberg Åtvidaberg - Malmö IF Elfsborg - Djurgården Djurgården - IFK Norrköping Helsingborg - IFK Göteborg Gefle - Helsingborg Vi har goda chanser att slå både Peking och Häcken, men säg att vi får åtminstone en poäng. Då måste Åtvidaberg få 4 poäng + ta igen målskillnaden på 14 mål. Jag tror inte att Helsingborg eller Djurgården tar full pott på återstående matcher med tanke på hur de har spelat på sistone. 6:e platsen bör vara säkrad, vilket ger 1 651 000 kr. Skillnad på att komma 6:a vs 13:e plats: 1 143 000 Skillnad på att komma 5a vs 6:a: 457 000 Skillnad på att komma 4:a vs 6:a: 1 013 000 Skillnad på att komma 3:a vs 6:a: 1 849 000 (med reservation för att placeringsbonusarna har ändrats) Vad vill jag då komma fram till? Jo, de sportsliga framgångarna har gett större inkomster än vad ÖSK rimligen budgeterade i somras. Publiksiffrorna hade troligen varit sämre om det inte hade gått så bra också. Även om Sobralense kanske var en dyr lösning så har det varit en lönsam lösning.
Örebro AnteT
2014-10-21 15:06
Har roat mig med att sätta ihop en lista på mer eller mindre realistiska nyförvärv inför nästa år:

Andreas Blomqvist, Mjällby. Född 92. Kontrakt 2015.
Åker mjällby ut tycker jag vi ska gå all in på blomqvist. Offensiv, bra skott, bra passningsfot. 7 mål och 3 ass hittills i år och var med landslaget i senaste januariturnén. En perfekt spelare för SI, rätt ålder, bra nu och med potential. Tror många andra kommer vara ute efter honom men ÖSK kan locka med ett bra spel där jag tror han skulle passa och speltid.

Oscar Lewicki, Häcken, född 92. Utgående kontrakt.
Kommer nog vara svår att värva med tanke på att de lär finnas konkurrens från andra klubbar, bla moderklubben MFF. Kanske lite för lik RÅP för att det ska vara värt att värva honom men han är bra och finns hög potential här också.

Ferhad Ayaz, Degerförs. Född 94 kontrakt 2015
Kommer också bli svår att värva, men ÖSKs spel under hösten kanske lockar? Bjud in honom så han får träffa tränarna och se den nya organisationen med framtidstro(ny vd etc), kanske kan övertyga honom.

Mauricio Albornoz. Född 90. Utgående kontrakt
Offensiv innermittfältare. 10 mål och 6 ass förra året. Skadad en hel del i början på denna säsong. Tror det kan vara en riktigt bra truppspelare för ÖSK. Tror han kan passa bra som offensiv innermittfältare om vi kör Crespo ensam på topp tex.

Nicklas Bärkroth. Född 92. Utgående kontrakt.
10 assist i år är bra siffror. Dock sa dom på expressens allsvenska pod att bäckroths säsong var en besvikelse. Sett alldeles för lite av BP för att uttala mig, går mest på ålder, statistik och utgående kontrakt här. Konkurrens från bla helsingborg.

Vad tror ni? Har ni några andra förslag? Kommer inte på nått klockrent(realistiskt) val på vänsterbacken. Hur har det gått för Emil Johansson i år?
Örebro Gudjonsson
2014-10-21 14:45
Att det bara blir 7454 personer på Tele2 arena är f-n skamligt!

Allsvenskan måste bli bättre på att sälja sin produkt och media måste sluta positionera sig negativt till Allsvenskan. Släpp lite "inför" artiklar och bygg upp matcherna istället...
Örebro Gudjonsson
2014-10-21 14:38
@widemarsh & BoP

Nej chansen är inte stor... men chansen finns!

Hade varit ytterligare ett slag på näsan på alla journalister som inte ens nämnt att ÖSK har chans på topp 4.
Benny Böckling
2014-10-21 14:16
Elfsborg blir svåra men vafan större under har väl skett än att AIK inte tar mer än en poäng mot ÅFF och KFF. Fjärdeplatsen ger jag inte upp än!
Örebro Bastard on Parade
2014-10-21 14:11
Håller med widemarsh. Jag tror inte heller att AIK förlorar mot Kalmar, som väl är ett av de formsvagaste lagen sedan VM-uppehållet? Vi får sikta in oss på 5:e platsen och få revansch för förnedringen mot Häcken.
Örebro widemarsh
2014-10-21 14:08
Gudjonsson// Chansen att komma trea är minimal, främst på grund av Elfsborgs återstående schema. Att dom ska kamma noll mot Djurgården och BP känns väldigt osannolikt. Kan vi hålla vår placering eller eventuellt plocka Häcken i sista omgången så är det en otroligt bra säsong som nykomling.
Örebro Gudjonsson
2014-10-21 13:29
Ösk har i praktiken en chans på 3:e platsen...
Någon som tycker det verkar rimligt?

0-3 ifk norrköping - ÖREBRO SK
2-1 ÖREBRO SK - bk häcken

1-1 AIK - åtvidabergs ff
1-0 kalmar ff - AIK

0-1 IF ELFSBORG - djurgården
1-0 if brommapojkarna - IF ELFSBORG

2-0 BK HÄCKEN - gefle if
2-1 ÖREBRO SK - BK HÄCKEN

_____Lag________M___+/-___P

1.----Malmö FF------30----??-----??
2.----IFK Göteborg--30----??----??
3.----Örebro SK------30----14----49
4.---- AIK---------------30----13----49
5.----Elfsborg IF------30----7-----49
6.----BK Häcken-----30----10-----46
Örebro Jekl
2014-10-21 12:33
@DaSa:

Du hade helt rätt. Borde ha kollat reprisen innan jag uttalade mig ;)
Örebro AnteT
2014-10-21 12:13
Sköna bilder från Allsvenskans hemsida!
Örebro Respons
2014-10-21 11:42
Namn: Axel Vadd
Sänt: 2014-10-21 11:27 Ändrat: 2014-10-21 11:33:46
//

Det sista du skriver är oerhört viktigt. ÖSK har för flera år sedan fått ta del av en idé kring kontraktsskrivning som innebär att man minimerar risken för Bosmanfall.
Örebro Axel Vadd
2014-10-21 11:36
@Respons:
Jag vet inte om du syftar på mitt tidigare inlägg eller på någon supporter från motståndaren. Men jag tyckte faktiskt DIF såg väldigt bleka ut med halvtama ingripande och ett dåligt ofokuserat försvarsspel och nästan helt utan press. Men som sagt man kan diskutera orsaken men jag misstänker att vi kommer få se mycket mer fokus från Peking. Men vi kan ju vinna den matchen också, för den delen
Örebro Respons
2014-10-21 11:34

Lustigt att alla lag gör sin sämsta match just mot oss när vi skåpar ut dem eller MFF och IFK har tur att vinna över oss. Behöver vi vinna 20 matcher i rad för att någon ska inse att ÖSK är det bättre laget?
Örebro Axel Vadd
2014-10-21 11:27
@Axel Vadd:
För att kommentera mitt eget dåliga skämt så menar jag förstås att det hela är ett dilemma i valet att sälja och få in massa pengar eller att behålla och bibehålla kvalitet i laget. Å andra sidan är det sällan det går att behålla om spelaren verkligen vill iväg, och då vill ju hellre klubben att man säljer än släpper som bosman (antar jag). Malmö har ju lyckas väldigt bra med att både sälja och samtidigt behålla klassen på laget Så det första jag tänkte när Crespo säger när han vill stanna tiden ut är att vi inte kommer att få betalt för honom eller väldigt lite som med Bedoya och Almebäck. För jag räknar med att Crespo förr eller senare kommer bli attraktiv för större ligor eller för lag som erbjuder bra mycket mer betalt. Och jag klandrar inte alls Crespo för att ha den ambitionen. Den hade jag haft själv om jag vore honom. Samtidigt tror jag det är lite crap-talk från Crespo. Han trivs säkert jättebra men han skulle nog lämna ändå om erbjudandet är tillräckligt fett Men det skulle kännas skönt om det kunde skötas lite snyggare (eller bättre för ÖSK) än t ex som var i fallet med Bedoya som förhandlade mitt i säsongen på annan plats med annat lag istället för att följa och stötta sitt lag på plats i cupen (och därmed visa lite intresse för det). Men det är bara min personliga åsikt. Men det var som Nordin säger att det var för många som bara spelade för sig själv 2010. En annan sak: Jag vet inte hur Elfsborg jobbar idag (eller andra klubbar heller för den delen) men som Elfsborg jobbade förut så skulle de ganska snabbt kalla upp Crespo för en kontraktsförlängning med en klar löneförhöjning, om Crespo hade spelat för dem. Det kanske finns ytterligare spelare i ÖSK som skulle förtjäna det.
Örebro Axel Vadd
2014-10-21 11:18
@Saywee:
Nej det är alltid svårt att utröna. Spelar ett lag riktigt bra så får det nu naturligtvis det andra laget att se sämre ut. Och hamnar det i uppförsbacke med baklängesmål så påverkar det naturligtvis mentalt också. Så visst måste man säga att ÖSK bidrog till att göra DIF sämre. Utan tvekan.
Örebro roaring j
2014-10-21 10:29
Djurgården var rätt usla igår men de har ju vissa kvalitéer som de inte visade upp igår. De är kanske lite sämre än oss truppmässigt men framför allt formmässigt. Det är ju iofs alla svenska lag nu för tiden.

Som många konstaterat genom åren så är det inte vi som vinner mot de större klubbarna utan det är de som förlorar mot oss. Det här har ju blivit något bättre i media den senaste tiden men är ändå att betrakta som en sanning. Kanske bara min sanning men det finns ju ofta tusen sanningar och det är väl oftast bra. Man har ju rätt till sin egen analys men absolut inte rätt till egna fakta.

När man kollar på matcherna och reaktionerna efteråt så är det en sak jag ofta återkommer till i tanken och jag önskar att jag kunde formulera den vettigt i text. Det kan jag inte.
Det är det här med att man blir så sur över att ens lag inte lyckas med vare sig anfall, försvar eller det mitt emellan och tvärtom. Alla lag har ju sina uppspelsvägar och ett bestämt sätt att försvara sig på. Det leder ju till att man blir besviken när passningar bryts eller när motståndarna får till ett avslut Att man blir av med bollen beror alltså i mångas huvuden på att ens eget lag gjort något rätt eller fel (generaliserar något enormt här). Det är lätt att glömma att motståndarna också har en strategi för anfall och försvar. Om så inte var fallet hade man ju gjort målt i varje anfall samt inte låtit motståndarna komma längre än till mittplan. Det är lätt att man enbart ser till sitt lags prestation och inte räknar in motståndarna i ekvationen. Elva pers i fel tröjor gör ju allt de kan för att sabba för oss. När man kommer till avslut är det ju egentligen lika ofta en miss från motståndarna som det är en bra prestation av omotståndarna (för mig så är det såklart sant att det heter så ;) ). Det här tänket gäller nog inte på samma sätt när man möter ett lag som är överlägset på alla plan men jag fortsätter att med glädje generalisera.

Jag vet inte riktigt vart jag är på väg med det här resonemanget. Kanske skriver jag det bara för att jag inte har nåt vettigt att göra idag. Kanske beror det på att jag är oroväckande bakfull för att vara en tisdag.

Jag försöker väl ändå att på något sätt knyta ihop säcken men förutsätt att ni kan sluta läsa här nånstans.
Kanske är det just att man, till orimligt stor del, fokuserar på sitt eget lags prestation som gör att man ibland har så starka och onyanserade åsikter om matcher. Om motståndarna konstant tar sig förbi på högerkanten så är det vår högerback som är kass . Det är sällan deras vänsterytter som har en bra dag på jobbet (ett exempel. Vår högerback är underbar). Jag är svag för de som kan se matcher på ett mer objektivt sätt även om det är ruskigt svårt i minst 24 timmar efter det att domaren blåser igång matchen. Ni vet han med pipan som är lika usel som bra varje match. Igår var vi lika bra som Djurgården var usla. Vi lyckades med det vi ville medans de inte genomförde sin match så som det var tänkt.

Som sagt, det här ledde ju inte till mycket. Fan.
Örebro Respons
2014-10-21 10:22
@Saywee:
Jag har upplevt att flera forummedlemmar inför årets säsong menade att det krävdes flera förstärkningar för att bli ett stabilt AS-lag och att det är flera som i år uttryckt detsamma för att bli ett topplag i AS. Att någon menat att den allsvenska platsen hänger på vår vänsterback har jag inte läst att någon skrivit. För min del är jag övertygad om att vi behöver en vänsterfotad vänsterback, en ny mittback, knyta Nordin och Sobralense till oss och även kanske rekrytera en forward inför nästa år om vi ska ha ambitionen att vara med och slåss om de främsta platserna. Och varför ska vi inte vara det?
Örebro roaring j
2014-10-21 09:27
Saywee Jag tror att jag får ett anfall ... Till skillnad från Djurgården.
AIK Saywee
2014-10-21 08:59
Jag tror att jag får ett anfall ... "ÖSK är det första laget sedan 1973 (Åtvid) som gjort minst två mål i tio raka matcher. :)"
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2014-10-21 08:48
Axel Vadd, vi går som segertåget, självförtroende och glädje, Jag väljer att tro att det var ÖSK som gjorde Djurgår'n klena :) Svaret lär vi aldrig få ....
Örebro Axel Vadd
2014-10-21 08:34
Det lär inte bli några pengar för Crespo eftersom han lovar att stanna kontraktstiden ut. Paradoxalt nog vill vi inte det hahahahaahah :0)
Örebro Axel Vadd
2014-10-21 08:28
Jag vill absolut inte ta något från ÖSK. Är jätteglad för segern. Men nog var Djurgården mer än lovligt tama? Det sämsta DIF jag sett på åratal.

Detta märkets särskilt när vi ledde med 2-0 och passade runt runt på mittfältet. DIF satte ingen som helst press trots underläge. Man bara stod där. Jag hade varit ursinnig om jag vart DIF:are (och det är dom ju också)

Sen om det var ÖSK som gjorde dem så dåliga eller en mix låter jag vara osagt. Glad och tacksam är jag vilket som
AIK Saywee
2014-10-21 07:47
Jag har hela tiden trott på vårt ÖSK, fattat hur bra vi är och förstått att vi blir sämst 8 i årets Allsvenska. Att vi troligtvis klarar oss utan den vänsterback som många ropat efter, för annars blir det bottenstrid, har jag inte trott på alls. Innan matchen mot DIF, skrev jag om en enkel vinst på 3-0 eftersom vi är på gång ... Ibland är det tufft att vara optimist, men det är banne mig mycket roligare än att ständigt deppa :) Nu tar vi ytterligare 6 poäng och hyllar ÖSK, genom att fullständigt fylla Behrn Arena som avslutning, alla tillsammans !!!
Örebro _Adde_
2014-10-21 07:33
Så härligt att gå till jobbet efter match nu för tiden! Jag glömmer snart vem jag är (ÖSKare) och tillåter mig att få lite hybris! Tänk om Crespo och RÅP varit med hela säsongen?!?!
Örebro Sparkabolleninimål
2014-10-21 01:17
Tittade på Fotbollskväll nu. De säger i inledningen på programmet att det omfattar svenska ynglingar i allsvenskan! Samtidigt som de visade ett klipp på engvall
Örebro TommyS
2014-10-21 00:43
Inga fattar hur bra vi är förutom vi. Och knappt ens det. Vi kommer att tjata om hösten 2014 i gungstolen. 9 av 11, 8 av 9, 4 raka borta, ledare i Höstsvenskan, 10 raka med minst två mål som första lag sedan 1973 tydligen, Sobralense Mr 100% med 8 av 8 från start, Pode och Crespo med 21 mål efter omstarten. Det verkar som bäst kunna räcka till femte plats men det är magiska resultat. Och idag säkrade vi seeding i svenska cupens gruppspel. Som jag älskar hur vi spelar, hur vi vinner. Magiskt. Och mest magisk av alla idag var RÅP, jobbigt med den rollen att få gult i första minuten, att sedan vinna mittfältet och stå för tre assist när DIF satte dubbel markering på Nordin var klass. Och Crespo är överlägsen i allsvenskan just nu. Som han flyttade på djurgårdaren när han till slut felaktigt fick frispark emot sig var en av de vackra styrkedemonstrationerna jag sett. Och Pode. Vår vackra vita svan. Hade du levt för 200 år sedan hade HC Andersens saga handlat om dig. Förlåt vårt hackande, vi var blinda.
Örebro Respons
2014-10-20 23:52
@ÖSK-Karl:

Nej, de sa att det omfattade unga spelare födda 1992 eller senare. Crespo är född 1993.
Annons: