/fotboll/osk/forum/1198.aspx/fotboll/osk/forum/1198.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2014-11-03 16:20
Jag tror mer på unga pigga hungriga framtida ÖSK'are, på lång sikt, än på eventuella hemvändare som sökte lycka och pengar någon annanstans ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2014-11-03 12:48
Nordin är senaste gästen i Olof Lundhs podcast.
Örebro DaSa
2014-11-03 12:42
Vill börja med att skriva att de som utvecklat SvenskaFans-hemsida måste vara de sämst webbutvecklarna i hela Sverige. Finns ingen annan sida som jag använder som är i närheten av att vara lika långsam och buggig.

Respons/ Tack för ditt svar!

Ang. Sobra och Nordin så tror jag att Nordin stannar i ÖSK. Tror inte nästa IFK tränare vågar ta risken att Nordin "floppar" igen samt att Nordin visat att han gärna vill spela i ÖSK. Sobra däremot har ju sagt motsatsen, att han gärna vill tillbaka till IFK. Frågan är om nya tränare vill sata på en spelare som har ett år kvar på kontraktet? Om de vill förlänga med honom så antar jag att de vill försämra villkoren eftersom han har suttit mestadels på bänken. Så jag tror att det slutar med att Sobra hamnar i en annan skandinavisk klubb.
Örebro Gammaligemet
2014-11-03 12:24
May lämnar Göteborg...

Den här dagen känns som allt går imorgon oss som vill se Nordin och Sobra i ÖSK...
Örebro Respons
2014-11-03 12:01
@KalleTeodor:

Ingen sportchef kan överleva om han/hon inte låter tränaren ha det avgörande inflytandet på truppen och att dessa två personer är överens. Om då tränaren inte vill ha Sobralense eller Nordin så lär sportchefen hyra ut dem.

Du kan naturligtvis ha rätt i att ingeni IFK vill ha tillbaka dem, men jag menar att man inte kan dra den slutsatsen bara av att de varit uthyrda.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2014-11-03 11:56
Marknadsfrågor kring ÖSK intresserar mig som supporter och i övrigt. En sak som jag funderar på är om ÖSK kan/bör se sig som vilket varumärke som helst på en marknad. Ibland känns det som att man försöker göra det och då också jobba med de vanliga tillvägagångssätten - Se publiken som kunder, erbjuda mervärden på arenan, se matcherna som event etc. Jag är inte säker på att det är helrätt. Rent intäktsmässigt per match förstår jag att det är fint att ha företagsplatser och sköna stolar samt vis representation på arenan. Sett ur ett annat perspektiv så är dessa personer sannolikt lättrörliga och kan vara borta en match i september mot Åtvid. Jag tror inte att den stora delen av publiken ska ses som kunder och jag tror inte heller (utifrån min egen åsikt) att publiken vill se sig som kunder i så hög grad. Däremot tror jag på att integrera spelare, ledare, ledning, publik, värdar, pubar för uppladdning etc så mycket som möjligt med varandra. Allt som sker kring föreningen är ÖSK tycker jag. Från fikarumssnacket dagen efter match och barnen med ösk-väska på väg till skolan till stjärnan i anfallet. Om man ser det så krävs det en mycket mer långsiktig marknadsstrategi än vad tror finns idag.
Örebro KalleTeodor
2014-11-03 11:52
Ang. det här med att Stahre fått sparken från IFK Göteborg och vad det skulle betyda för Gerzic och Sobralense i kombination med ÖSK så blir min analys att det ju ändå var Mats Gren som ordnade med utlåningen av Sobra och även ordnade med förlängningen av Nordins utlåning. Eller missminner jag mig?

Som det ser ut just nu verkar det ju vara Gren som är mastemind i Änglarna och jag är övertygad om att han redan ser Nordin och Sobra som ute ur bilden... Jag tror att Nordin lyfter en ganska hög lön och om de vill förstärka laget behöver de (precis som vi behövs göra) bli av med löneposter... Där tror jag att både Nordin och Sobra hänger mer än lovligt löst.
Örebro widemarsh
2014-11-03 11:45
Efter att ha kollat igenom klipp på alla ÖSKs mål i år kan jag nu presentera den korrekta interna assistligan. SvFF har inte full koll på den statistiken tyvärr, förstår inte att dom inte går igenom målen i efterhand och kollar vem som spelade fram. Bollar som går via touch på motståndare men går fram till tänkt adress räknas som assist, bollar som ändrar riktning (inkl. målvaktsretur) eller passas av motståndare räknas inte. Assist till självmål räknas inte heller. 1. Gerzic, 9 målgivande passningar. (7 enl. SvFF) 2. Sobralense, 7 (6) 3. Yasin 5 Pode 5 (4) Åhman Persson 5 (2) 6. Haginge 3 7. Gustafsson 2 (3) Holmberg 2 9. Saeid 1 Kamara 1 Wikström 1 (0) Wiktorsson 1 Inom kort kommer alla dessa mål klippas ihop till en svartvit målkavalkad för allmän beskådan, håll ut!
Örebro Rasberg
2014-11-03 11:17
@Gammaligemet:

Ja, det får vi verkligen hoppas i så fall. Det var länge sedan jag såg en spelare komma in och göra en sådan impact på ett kort lån.
AIK Saywee
2014-11-03 10:56
Jag är liksom några anda skribenter kluven beträffande försäljning av Crespo. Helst ser jag nog honom fortsätta att ösa in mål för ÖSK, varmed hans värde även ökar. Men, Gud förbjude att han blir sjuk, skadad eller helt tappar formen. Det är lite "random" ...
AIK Saywee
2014-11-03 10:16
Tänker ibland lite på detta med att dra publik till matcher via restauranger. Tror inte att det ökar åskådarantalet mer än marginellt. Själv skulle jag nog avböja om jag blev bjuden, fixar liksom inte att käka och samtidigt ha fokus på fotbollen, det skulle kunna innebära att jag sätter steken i halsen eller gaffeln i bordsdamen ... ... nej, en kôrv i paus duger gott för mig.
Örebro Respons
2014-11-03 10:13
@Gammaligemet:

Om Sobralense, Nordin och Crespo får stöd av sin tränare och spelet byggs upp kring dessa tre spelares kvaliteter, platsar de alla tre på planen både i IFK, MFF och AIK enligt min uppfattning. Fortsätter Crespo att leverera mål som i höst är det större klubbar än så som han ska spela i den dag han lämnar ÖSK.

Det ska bli mycket intressant att se om IFKs inställning till Sobralense och Nordin ändrar sig nu och om det i så fall även påverkar spelarna. Nordin har sitt hjärta i ÖSK och i så fall krävs det mycket, både sportsligt, socialt och ekonomiskt, för att han inte ska vilja spela med oss.
Örebro Nubbli
2014-11-03 10:13
Kan man inte göra någon variant av säsongskort på både hockeyn och fotbollen? Men även något övergångskort över hösten när båda lagen kör.
Örebro Gammaligemet
2014-11-03 10:04
Rasberg

Det som talar för oss är hans höga lön. Göteborg satsar och frågan är om dom kan ha en så dyr bänkspelare?
Örebro Rasberg
2014-11-03 09:44
Jaha, då sparkade blåvitt Stahre. Då kan vi nog säga adjö till Sobra.
Örebro Respons
2014-11-03 09:39
@DaSa:

Återigen, det gör sig inte att förklara detta på ett forum mer än helt övergripande. Dessutom kan naturligtvis inte jag eller någon annan garantera sm-vinst. Vad man däremot kan utlova är att sannolikheten för det ökar betydligt om man jobbar på ett visst sätt. Och som sagts tidigare, jag är övertygad om att vår nye vd är väl förtrogen med dessa frågor och inte behöver några råd i dessa avseenden.

Det har varit flera kloka inlägg kring detta sedan i går. Jag tänker framför allt på det faktum att ÖSKs fantastiska höst spel- och poängmässigt, med chans på Europaspel, ändå inte gav någon publikökning, snarare tvärtom.

Det visar hur viktigt varumärkesbyggande och marknadsföring är. Och som flera mycket riktigt påpekat, det gäller att nå de yngre målgrupperna! Naturligtvis är spelet och spänningen på planen viktig, men det tar tid att återfå förtroende bland alla som hoppat av och bland alla de som går på hockey eller sitter framför tv-apparaten/datorn.

Låt mig bara som något svar på din fråga ta upp det allra viktigaste man behöver börja med i några få punkter för att då stilla din egen nyfikenhet men inte för att ge självklara råd till en ny vd:

1) Se till att anställda i organisationen och frivilliga, ideella krafter innehåller människor med HÖG KOMPETENS dvs kunskap, vilja och förmåga vad gäller
marknadsföring, affärsutveckling och event (och naturligtvis allt annat man jobbar med).

2) Gör STUDIEBESÖK hos Örebro Hockey, Hammarby IF, Malmö FF, IFK Kristianstad (handboll) och gärna hos ett par utländska klubbar.

3) Genomför MARKNADSUNDERSÖKNINGAR bland /potentiell/ publik och sponsorer/partners där man får veta preferenser i olika åldersintervall, kön, branscher mm. Nu gissar alla mer eller mindre, utan att veta säkert.

4) PLANERA verksamheten med uttalade mål, policies och åtgärdsplan med delegerat ansvar. Rikta olika budskap och aktiviteter till olika målgrupper enligt
den information man får fram i marknadsundersökningar.

5) Genomför och följ upp allt med KVALITET i alla detaljer (kan ge hundratals exempel på detta).

6) Se till att allt arbete utförs i ett högt TEMPO och uthållighet med bibehållna krav på kvalitet.

För mig och alla som har lång erfarenhet av detta från mängder av sammanhang är detta ABC, dvs självklarheter. Ändå är det alldeles för få företag i alla branscher som lever efter detta. Det känns som att jag kan skriva en bok om varför man inte gör det, men det är en annan sak.

Hoppas i alla fall att du upplever att du nu fått något svar på din fråga.

Örebro Sten Hårdh
2014-11-03 09:39
@Bäst när det gäller:

Det finns nog både och misstänker jag. Det finns dem som bara är den ena sporten hängiven. Men jag har träffat rätt många som går på båda. Men för fler av dem har matchernas dignitet avgjort om de bara varit den ena eller båda. ÖSK har t ex inte haft så mycket att spela för mer än placeringen under en längre tid i höst. Det gör att kanske fler enbart valt hockeymatchen av kostnadsskäl.

Sedan kostar det en hel del att ha abonnemang i båda sporterna.

En annan faktor är trivselfaktorn. Något jag var inne på tidigare inlägg med en ny moderna läktare. Jag är en som går eller ser på båda sporterna. Och det ÄR trevligare inramning i hockeyn. Och då menar jag inte häftiga intron och snabbare sport osv. Utan att man kan vara inomhus i dåligt väder vid paus, ta sig en öl och korv vid vilket ståbord som helst i värmen, mer aktiviteter runt matcher m.m. Att souvenirbutiken är integrerad bland publiken och mycket mer. Därför tror jag ÖSK måste få till någonstans där man kan "gå in"

Sedan är trenden sjunkande publik för ÖSK (och fler andra lag i AS) och den har stabiliserats runt mellan 5-6500 för ÖSK. Trots att laget spelar attraktiv fotboll. Det är för liten publik om man vill bli ett riktigt topplag. Frågan är bara om man skall satsa på hönan eller ägget. Måste ÖSK upp och ligga på platserna 1-3 för att publiken skall öka till 7000+ av sportsliga skäl?

Örebro Gammaligemet
2014-11-03 09:26
Göteborg sparkar Stahare!!!! Inte bra för oss angående Nordin och Sobra
Örebro Bäst när det gäller
2014-11-03 09:01
@Saywee:

Kan nog vara så men samtidigt upplever jag att det på många sätt är olika publik på hockeyn och fotbollen. Men du har nog rätt ändå. Även om det ena inte borde utesluta det andra.
2014-11-03 08:42
@Bulten i Boo:

En faktor kan givetvis vara viss "fotbolls-mättnad" hos vissa efter Brasilien men i ärlighetens namn det är ju ingen ursäkt för att inte heja fram ÖSK. Reserverar mig för att trenden kan vara vikande under hösten för samtliga lag i allsvenskan.

Oavsett vilket, som ny VD skulle jag säga att varumärkesarbete måste stå högt på agendan!
Örebro Sten Hårdh
2014-11-03 08:36
@Saywee:
Det kan skilja i inkomst på en hemmamatch för ÖSK på upp till 300 000 kr att ha Hammarby hemma jämfört med BP eller Mjällby, hörde jag från en i ÖSK organisation i helgen.
Örebro Sörebro
2014-11-03 08:12
Jag hoppas verkligen ösk prioriterar en stark kugge baktill. Wikström har varit så viktig, både på o utanför planen.
Vill inte se ett till 2012. Jag tror inte vi blir ett topplag nästa säsong utan tror på fortsatt bygge nästa säsong. Detta främst med tanke på att vi ösk blir av med flera spelare samt måste köpa in 2-3 startspelare till. Men jag motbevisas gärna =)
AIK Saywee
2014-11-03 08:03
Över 30 000 på Tele 2 Arena igår, det får vi kanske ihop på 5 hemmamatcher, i Allsvenskan, när ÖSK bjuder på mål och underhållning ... ... hoppas på krafttag för att få publiken åter till BA, för när det är då glest som i lördags försvinner mycket av stämningen.
Örebro Bulten i Boo
2014-11-03 06:59
@Bäst när det gäller:
Det stämmer. Om man tittar på publiksnittet före respektive efter "vändningen", 4-2 mot AIK hemma så hade vi faktiskt högre snitt före än efter.
AIK Saywee
2014-11-03 00:57
Bäst när det gäller Mycket bra skrivet !
2014-11-03 00:42
Tänkte föreslå en ombildning av ÖSK till ett ordensällskap. Då får bara de allra trognaste 4500 medlemmarna tillgång till vår hemmaborg. Resterande tycks ju ändå föredra TV-soffan.

Antar alla förstår att jag inte är allvarlig. Samtidigt, Söder i Stockholm har ett lag, Bajen som lockar i snitt nästan 20000 åskådare per match. Invånarantalet i Södermalm är jämförligt med Örebro tätort. Inser att alla på Tele2/Söderstadion inte bor på Söder men ändå.

Varumärke ÖSK, varumärke. Nu behöver inte hela klubbledningen åka på studiebesök till Stockholm utan det räcker faktiskt med att gå 20 m i sydöstlig riktning (bör det väl bli). Till en arena med samma namn som tar in blott 5200 åskådare men som gått från dussintalet åskådare till konstant fullsatt.

Nu ska jag driva frågan till sin spets. För varje dödsannons i NA riskerar ÖSK tappa en säsongskortsinnehavare! Min poäng är alltså den att ÖSK inte förmår attrahera den yngre publiken. Därmed inte sagt att jag som 33 år ung/gammal tycker mina supportervänner på läktaren är för gamla för att vara där - tvärtom så beundrar jag er alla som troget besökt Vallen längre än vad jag lagt bakom mig i år räknat. Frågan min är vad tänker ÖSK göra för att locka 8000 i snitt till Behrn?

Bättre fotboll ropar någon nu. Men vänta säger jag då, var har du varit hela hösten medan ÖSK underhållit med målgaranti och ideliga segrar?
Örebro munken
2014-11-02 23:28
Förstår inte den här säljhetsen som uppståt bland vissa kring Crespo. Tycker först och främst man ska satsa rejält med krut på att förlänga. Inser att det blir svårt men om det inte går, sälj inte innan nästa sommar. Killen är 21år och har precis etablerat sig i allsvenskan. Allt talar för att han bara kommer bli ännu bättre och fortsätta ösa in mål. Något som kommer öka Crespos marknadsvärde samt bidra till fler poäng för ÖSK. En försäljning nu skulle väl kanske inbringa nånstans runt 10-15 miljoner. Detta är inte tillräckligt med pengar för att få ÖSK att lyfta över längre tid. Några investeringar i fel spelare och en mindre framgångsrik säsong så kan pengarna vara slut. Speciellt med tanke på att förmodligen AIK ska han en stor del av kakan. Spelare och agent ska väl också ha en del. Dessutom är väl spelarinvest med i bilden och historien visar väl inte direkt att de är jättepigga på att återinvestera i ÖSK. Att ta in en etablerad spelare som man ganska säkert vet skulle prestera på någorlunda samma nivå som Crespo skulle vara väldigt kostamt. En stor del av pengarna från en Crespo-affär skulle förmodligen ätas upp. Alternativet är att ta in chansningar och hoppas på fru fortuna att de blommar ut.
Örebro Bastard on Parade
2014-11-02 23:11
Är det någon här som följer BK Forward? Jag såg på Twitter att Linus Lamu, född 95, har gjort 13 mål och 14 assist i år i division 1 norra. Imponerande statistik, kanske speciellt om man tänker på att Forward har tappat en del spelare inför säsongen och haft ett väldigt ungt lag.
Örebro Pedretti
2014-11-02 23:06
Hur slutade fairplay ligan? Jag har absolut noll koll på den men det var positiva tongångar här inne kring ÖSK men att matchen i Gefle kanske förstörde chanserna........
Örebro Bastard on Parade
2014-11-02 22:51
Jag tycker det är svårt att ta ställning kring en eventuell försäljning av Crespo. Det ryktas att AIK har rätt till del av försäljningssumma och som jag har förstått det så har Spelarinvest varit med och finansierat värvningen av Crespo och har således också rätt till del av försäljningssumma. Hur stor del av ett transferbelopp får ÖSK behålla och vad kommer Spelarinvests del användas till?

Crespo har visat att han tillför vårt anfallsspel en mycket viktig dimension och han kan avgöra matcher på egen hand när spelet inte stämmer. Han har varit viktig i år och presterade även under våren 2013 och hösten 2012 hos oss. Det finns ingenting som tyder på att han inte kommer att vara viktig för vårt anfallsspel de kommande åren, även om ingen kan garantera att han kommer hålla samma målsnitt i fortsättningen.

ÖSK står inför ett viktigt beslut. Ska vi sälja Crespo så måste vi nästan försöka göra det under vintern för då har han 2 år kvar på kontraktet och har avslutat säsongen på ett fantastiskt sätt. Desperata klubbar som ligger dåligt till i tabellerna kan öppna plånboken rejält, men vill Crespo gå till en sådan klubb? Kan vi hitta en värdig ersättare med snarlik spelstil så att vi dessutom gör en liten vinst sett till transfersummorna?

Ska vi behålla Crespo bör vi redan nu diskutera en förlängning. Det kommer så klart innebära högre lön för Crespo, och det är han synnerligen värd, men man kan ju komma fram till ett annat upplägg också. En anledning till varför många lämnar som bosman är för att den värvande klubben slipper transfersummor, vilket ger bättre förhandlingssituation för fotbollsspelaren avseende sign on-bonusar, agentarvode, lön osv. En klausul som ger Crespo viss procent av transfersumman är ju ett incitament att förlänga kontraktet för då drabbas inte Crespo lika hårt av en sämre sign on bonus. Dessutom får ju Crespo fördelen av en annan status i en ny klubb om klubben köper honom dyrt än värvar honom som bosman. Det visar ju på att klubben tror på honom, även om dyra köp inte är en garanti för mycket speltid.

Jag vill jättegärna se Crespo i ÖSK under de kommande åren, men en stor försäljning kan vara viktig för klubben om pengarna kan användas till att dels förstärka truppen och dels ge en viss buffert i verksamheten. Jag unnar verkligen Crespo framgång i en bra liga, då han dessutom spelar för sin familj och kan stötta dem ekonomiskt på ett annat sätt.
Annons: