/fotboll/osk/forum/1182.aspx/fotboll/osk/forum/1182.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-01-07 10:08
@Hahne:
Jag kan köpa att samtliga spelare du nämner kommer få chansen i startposition eller som inhoppare. Jag undrar bara om du med din startelva verkligen har ambitionen att ÖSK ska aspirera på någon av toppositionerna i AS? Visst kan en eller flera överraska som Pode gjorde i fjol, men jag kan bara räkna till 6-7 spelare i din startelva som man verkligen kan räkna med ska platsa i ett topplag utan att de behöver överraska. Med andra ord handlar det om ambition. Ska man hoppas på att bara hänga kvar, satsa på att vara ett stabilt mittlag eller kunna vara med och slåss om de 5-6 högsta positionerna? Jag tror att även om man i flera avseenden jobbar långsiktigt, t ex med en 3-5 årsplan, gäller det nu för ÖSK att varje år satsa på att man ska bli bland de 5-6 bästa lagen. Inte sämre. I annat fall kommer vi få svårt att både rekrytera och behålla spelare och dessutom svårt med att locka publik och partners. Visst kan en bottenstrid vara spännande. Men jag delar de kloka inlägg som bl a Telle och TommyS gjort nedan.
AIK Saywee
2015-01-07 09:37
Oscar Jansson "värmer" upp formen under januari med Landslaget i Abu Dhabi. Hoppas att han återvänder frisk och oskadad.

Han och Crespo är ÖSK' s starkaste kort 2015, även om alla har betydelse i ett lagspel!

I veckans Örebroar'n finns mer att läsa om Oscar.

Hoppas någon kan leta upp läsning via nätet, för jag läser via papper :)

Heja Oscar !!!
Örebro TommyS
2015-01-07 09:30
Jag tycker att Telle har rätt med precis varje bokstav i sitt inlägg 20.23. Mitt enda tillägg är lyxproblemet med Rinne, som behöver speltid för att konkurrera om i vart fall andratröjan i U21-EM i sommar.

Till er som försöker hitta konstruktiva lösningar med Wiktorsson, Nkili, Eidur, Westerlund, Ekstrand-Hamrén och till och med Tobias Nilsson på mittbacken: visst kan man se samtliga dessa alternativ om truppen är skadehärjad eller när Kristoffer Karlsson dömt oss i föregående match, men som tilltänkta startspelare i en skadefri trupp är samtliga antingen otillräckliga eller otestade. Eller båda. Det är spännande med streckstrid i oktober men jag har två små barn och behöver inte fler anledningar till sömnlösa nätter.
Örebro _Adde_
2015-01-07 08:07
Hahne// Det var en fantastiskt god idé. Kan se att detta blir stort om detta blir ett inarbetet event. Tänk dig att Vivallas undisputable dribbler-champion gör upp med Birckebackens och Almbys ditos ivrigt påhejade av sina kompisar. Samtidigt får man en chans att visa upp sig för ÖSK (troligtvis andra klubbar också) och örebropubliken. En given "like" på ditt senaste inlägg!
Örebro Sparkabolleninimål
2015-01-07 07:40
Tror inte att Tobias håller som allsvensk mittback. Nkili skulle kunna utvecklas och bli en grymt bra mittback. Kanske är det här axens första försvarsspelare som han förvandlar till något alldeles extra? Visst skulle det funka att rulla på Moberg, Nkili och Island(har fortfarande en del att bevisa). Det viktigaste är att bli av med Tobias Nilsson och även eidur ifall axen anser att han inte håller. Värva eller göra plats, vilket klubben arbetar hårdast med just nu har jag ingen aning om.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hahne
2015-01-06 23:48
En tanke jag fick i samband med denna artikel Kanske inte något exakt för Ösk men något kanske man kan fixa? Varför inte göra som i hockeyn där man har ngn typ av skills competition inför säsongen... Ta en dag inför säsongen som man bjuder in massa Ungdomslag från länet sedan även ha en frivillig Entré för alla andra som kommer dit och skänk dessa till örebro tifo... (Se till att man kan swisha till ett konto för kontanter har folk aldrig längre...) Kör tex vem som skjuter hårdast, springer snabbast, Frilägen?, Straffar?, Frisparkar? och kanske avsluta med en internmatch... Skulle kunna bli en fin kickoff för säsongen passa på att sälja lite souvenirer och årskort så kanske man får till en succé att bygga vidare på!
Örebro Hahne
2015-01-06 23:38
Jag skulle vilja se denna
Jansson
Hagge - Moberg - Island - Dajje
Yasin - Nordmark - RÅP - Mensah
Pode - Crespo

Byta in Lipovac i halvtid...
Örebro Pedretti
2015-01-06 23:31
11 dagar kvar tills nästa match mot Forward.
Vilken elva kommer ÖSK spela?
Jag hoppas Lipovac får chansen iallafall.
Örebro Gentile
2015-01-06 21:57
tror oxå Nkili kan funka om han får spela in sej ordentligt, han har ju mest fått agera hjälpgubbe på lite olika positioner o därmed inte riktigt funkat i positionsspelet som ju kräver en viss kontinuitet för å sätta.
Benny Böckling (Daniel Björnquists vänsterdojja)
2015-01-06 21:51
Nog för att Nkili kan vara lite vinglig med på nåt vänster gillar jag honom ändå på mittbacken(också). Moberg är given, sen tycker jag ändå det finns skapliga alternativ i nämnda Nkili, Wiktorsson som jag aldrig tycker gör bort sig, Eidur som spelade i Tippeligan under hösten, samt två spännande ungdomar i Ekstrand-Hamrén och Westerlund.
Men vafan, hade inte tackat nej till ett saftigt nyförvärv till mittlåset.
Örebro Sten Hårdh
2015-01-06 21:41
@Pedretti:
Undrar om man inte kommer satsa på Nkili och/eller kanske Nilsson som mittback? Sedan finns Eidur.
Örebro Pedretti
2015-01-06 20:58
Om nu Nordin kommer till oss så är nog prioriteringarna rätt så solklara på transfersidan.
1. Mittback, då Mange har lämnat och om man känner klubben rätt så kommer ingen junior inte få chansen att starta på en så "viktig" position som mittback.
2. Vänsterback, även fast dajje skött sig ok under året och att Samuel Mensah fortfarande har chansen att visa upp sig.
3. Vänsterytter, då DG är för ojämn.
4. Målvaktsreserv ifall vi lånar ut Rinne.
Örebro Telle
2015-01-06 20:23
Det har inte kommit några som helst nyheter om någon mittback, förutom Eidur förstås, så det är nog rätt naturligt att diskussionen kretsat kring Nordin och Sobralense etc. Men visst har du rätt, minst en ny mittback som går rätt in i startelvan är självklart den viktigaste posten om vi bara skulle ha råd med en enda förstärkning. Försvaret haltade ju rejält 2014, även om det iofs blev lite bättre under hösten när Mange och Moberg fick spela ihop sig och laget vande sig vid Alex upplägg. Tack vare att anfallet presterade så grymt bra under hösten flyttades fokuset delvis ifrån försvaret, men man ska ju ändå komma ihåg att vi exempelvis förlorade mot Göteborg hemma trots att vi gjorde 3 mål och hade bud på fler, och mot MFF borta trots att vi gjorde två mål redan i första halvlek. Kort sagt fortsatte vi att släppa in för många mål i en del matcher även under hösten. Just nu är det bara Moberg som håller startklass (jag räknar inte in Eidur än, då jag inte har hunnit sett honom sen förra sejouren ännu), och han var skadad en del i våras, och var skadad en del även i Åtvid, vill jag minnas. Då ska man nog inte räkna med att han spelar 30 matcher i år heller. Med andra ord behövs det egentligen två mittbackar, i praktiken, om vi ska kunna hålla en jämnare kvalitet än vad vi gjorde 2014. Wiktorsson finns förstås som backup, men jag tycker inte att han riktigt har visat den klass man kan önska som mittback. Och varken Hagge eller Nkili känns som särskilt säkra alternativ. En vänsterfotad vänsterback är självklart väldigt välkommet, men kändes inte lika angeläget längre under hösten, tycker jag. Dels deltar ytterbackarna inte lika mycket i den offensiva uppspelsfasen längre sen Alex tog över, men framför allt bidrog Sobralense med så mycket på den kanten att ytterbackens inlägg inte längre saknades på samma sätt. Kombinationen DG och Björnquist lämnade däremot en hel del övrigt att önska. Tycker dock att Björnquist klarat av defensiven mer än väl hans första år i allsvenskan, så måste man prioritera av ekonomiska skäl föredrar jag att man lägger pengarna på en yttermittfältare. På högerbacken ser jag gärna att Hagge fortsätter, även om det självklart är bra med konkurrens. (Och inläggsträning. I timme efter timme... ;) En ny anfallare behövs väl egentligen bara om/när Crespo lämnar. Utan honom blir det däremot plötsligt oroväckande tomt, för jag vill gärna se Pode prestera under en längre tid innan jag vågar tro att han kan hålla samma fantastiska klass som i höstas. DG funkar inte alls som ren anfallare, annat än som inhoppare då motståndarna har sprungit sig lite trötta, och Holmberg har än så länge vägt för lätt för att hålla flera matcher i rad mot allsvenska backar. Lipovac ska man nog inte heller räkna med som ett startalternativ i år, känns det som.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-01-06 19:01
Mycket fokus på yttermittfältare här. För mig är det fokus att stärka upp mittförsvaret. Undrar vilken lagdel ösk är angelägna i att vilja förstärka. Som truppen känns nu finns det plats för en förstärkning i nästan varje del(om inga fler lämnar). Mittback, ytterback, yttermitt eller forward kan komma att värvas. Centralt på mitten känns det kanske fullt ifall gerzic nu kommer in, som iallafall jag tror. Gällande målvakterna hoppas jag Rinne blir utlånad till lämplig klubb. Min egen prio är följande: mittback - för inte är väl Island tillräckligt bra som startspelare för ett allsvenskt topplag? VB Yttermitt
Postat via SvenskaFans-appen
Benny Böckling (Daniel Björnquists vänsterdojja)
2015-01-06 18:33
Har väntat i 2 år på en vänsterback nu... Ska Wovven behöva göra en comeback i Sportklubben eller?
Örebro Asbjörn#10
2015-01-06 18:16
@Bastard on Parade:

Braaten hade givetvis varit ett klassförvärv. Tyvärr är känslan att det skulle bli väldigt dyrt, om han nu ens skulle vara intresserad av vår förening, då han ju är ett fd. utlandsproffs som kommer närmast från FCK och nu lär jaga ett av sina sista kontrakt. Han är väl t om kvar i norska landslaget om jag inte minns fel.

Om man får drömma lite så hade ju givetvis ett tvåårsavtal med honom för rimliga pengar smakat absolut mumma. Han hade varit en riktig profilvärvning!
Örebro Bastard on Parade
2015-01-06 17:22
@Telle:

Jag har också läst det, men som jag förstod det så var det inget provspel utan mer att hålla igång kroppen när han besökte Jan Gunnar Solli.
Örebro Telle
2015-01-06 17:10
Har för mig att jag läste att han skulle träna med Hammarby i höstas, men har inte hört något mer om det sen dess.
Örebro Bastard on Parade
2015-01-06 16:46
Är det någon här inne som har koll på Daniel Braaten? Han är ju kontraktslös sedan en tid tillbaka. Jag har inte sett honom spela på länge, men jag minns honom som en bolltrygg spelare med bra teknik. Vill minnas att han har spelat både yttermittfältare och forward i norska landslaget. Han fyller förvisso 33 år i år, men bör ändå hålla bra allsvensk nivå.
Örebro Bulten i Boo
2015-01-06 16:12
@Asbjörn#10:

Ja, kanske liiiiite lååångsökt..... :D

De illvilliga, på den tiden det begav sig kanske hade skrivit "Tror ni vi var där och högg något? NOT".

Ungefär som ett konstaterande med en suck, "näää... självklart var inte sportklubben med och högg, vad trodde du...?"

Trots att jag egentligen är för gammal för att riktigt förstå vissa nyanser i chat-världen så tolkade jag nog in ett litet "NOT" i din mening där. Fullständigt felaktigt givetvis, felet är helt och hållet på min sida.

Det var ju så hatiskt här för några år sedan, så, som skrivet nedan, det var väl en del i den stämningen som var då som jag läste in i ditt meddelande. Ett av de värsta inläggen jag har läst här, kan det ha varit under 2012 när det gick som värst (var Sjögren kvar då?) var nog ett där en skribent föreslog att man skulle samlas, en ÖSK-mobb kan det ha varit på Våghustorget och sedan marschera ner till kansliet för att slita ut dåvarande sportchef och släpa vederbörande längs stadens gator för att sedan göra, ja inte vet jag. Sånt där man annars mest bara läser på Flashback samt sidor knutna till Sverigedemokraterna....
Örebro Telle
2015-01-06 16:08
Pratar vi yttermittfältare med mjuk spelstil ska man inte heller glömma bort Marcus Astvald. Skulle gissa på att han gick in i max tre-fyra närkamper under hela sin tid i ÖSK. Och då var minst en av dem ändå i rent självförsvar när han blev tacklad av autografjagande små-kids EFTER slutsignal... ;)
Örebro Sten Hårdh
2015-01-06 16:02
@Kardinalen:
Haha - Och lika besviken varje gång?
Örebro Kardinalen
2015-01-06 15:32
Inget har hänt på värvningsfronten sedan jag senast postade detta nedanstående inlägg, men för dig som inte håller precis allting i huvudet eller inte har kopierat detta till ett eget word-dokument för förvaring på din egen dators hårddisk så kommer här en favorit i repris: Satsningen mot Allsvenskan 2015 ser ut så här: IN, vintern 2015: 1.? UT, senhösten 2014: 1. Magnus Wikström (försvarare, kontraktet går ut och förlängs inte) 2. Mohammed Saeid (mittfältare, kontraktet går ut, flyttar till Columbus Crew) 3. William Atashkadeh (anfallare, kontraktet går ut och förlängs inte) 4. Boris Lumbana (innermittfältare/mittback, kontraktet går ut och förlängs inte) 5. Ilir Berisha (mittback, kontraktet går ut och förlängs inte) Nuvarande truppen har 18 spelare på avlöningslistan. Målvakter 1. Jacob Rinne (2016) 2. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Patrik Haginge (2015, högerback) 2. Christoffer Wiktorsson (2015, mittback/vänsterback) 3. Eidur Sigurbjörnsson (2015, mittback, utlånad till Sandnes Ulf under 2014, option på köp) 4. Daniel Björnquist (2016, högerback/vänsterback) 5. Erik Moberg (2016, mittback) Mittfältare 1. Ayanda Nkili (2015, innermittfältare/mittback/högerback) 2. Samuel Mensah (2015, innermittfältare/försvarare) 3. Ahmed Yasin (2015, yttermittfältare) 4. Tobias Nilsson (2015, innermittfältare, utlånad till Husqvarna under 2014) 5. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 6. Robert Åhman-Persson (?, innermittfältare) 7. Daniel Nordmark (2016, mittfältare, från Helsingborg) Anfallare 1. Christer Lipovac (?, anfallare) 2. Marcus Pode (2015 eller 2016?, anfallare) 3. Alhassan ”Crespo” Kamara (2016, anfallare) 4. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) Inlånade ÖSK-spelare under 2014, för tillfället placerade i Twilight Zone: 1. Nordin Gerzic (innermittfältare, lånet för 2014 avslutas, förlängs det?) 2. Daniel Sobralense (mittfältare, lånet för 2014 avslutas, förlängs det?) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Kardinalen
2015-01-06 15:28
@minatankar (för sm-guld):
Man får inte glömma bort Pär Millqvist. Hans mjuka och tekniska spelstil var omtalad. Det var en säsong där säkert hela 40 procent av hans kantinlägg INTE gick bakom målet. (Skämt åsido: Milllqvist var en riktigt bra spelare för ÖSK, men att slå inlägg som yttermittfältare, det kunde han då inte. Kunde inte Rolf Zetterlund ha frångått sina principer om att "hans" yttermittfältare ständigt skulle slå inlägg. I alla fall från högerkanten under just den säsongen??)
Örebro Kardinalen
2015-01-06 15:23
@KalleTeodor:

Om man inte ens bemödar sig att svara på sådana typer av förfrågningar, då bör man pronto lämna över fiolen till någon annan.
Örebro Asbjörn#10
2015-01-06 15:23
@Bulten i Boo:
Absolut! :) Först var jag bara helt frågande kring vad du menade men nu när jag läste mitt ursprungliga inlägg igen kan jag åtminstone förstå hur du fick det till något negativt även om det var lååångsökt.
Örebro Kardinalen
2015-01-06 15:20
@Sten Hårdh:

Angående Bastufilosofen: jag klickar på den länken minst en gång i veckan för att se om det har kommit upp något nytt och intressant att läsa.
Örebro Bulten i Boo
2015-01-06 15:17
@Asbjörn#10:

Kardan?
Örebro Asbjörn#10
2015-01-06 15:15
@Bulten i Boo:

...och jag som bara försökte lägga till lite humor kring hela missförståndet.

Nej, jag menade inget hatiskt med frågan om ÖSK högg efter bröderna.
Nej, jag tror inte någon vill hugga ihjäl bröderna.

Hoppas inte det finns något kvar som går att missförstå nu!
Örebro Bulten i Boo
2015-01-06 15:10
@Kung Kamara:

Vilket?
Annons: