/fotboll/osk/forum/1173.aspx/fotboll/osk/forum/1173.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Kung Kamara
2015-01-15 08:06
Angående att det är pinsamt vi "skämmer" ut klubbmärket ÖSK så är det väl bara att kolla alla andra forum, det har väckt 0 reaktioner vilket borde tyda på att detta inte är något konstigt alls.
Kung Kamara
2015-01-15 08:05
Kan vart ett av de bästa inlägg på bra många år på detta forum Telle, du fick talets gåva ;-). Du är en mycket läsvärd och kunnig forumskribent som dessutom verkar ha humor nära till hands, vi har flera bra skrivbenter men tyvärr så har det svårt att skilja på humor och lite nyans då det blir upprörda om det riktas minsta lilla kritik mot spelare, eller så har vi skribenter som vill berätta hur sjukt bra hockey är och hur illa tidigare ledning skött sig mot ÖSK eller personen isig (total noll självbild.) så du behövs, keep it up!

Angående insamlingen kanske vi sikta lite lågt? 1 miljon hade suttit bättre och inte ett omöjligt mål. Sen för svara er som tror att vi ska spendera 500 tusen så finns det såklart en sparad pott att använda så de är inte så att ÖSK ligger på 0 när denna kampanj startas.
AIK Saywee
2015-01-15 07:52
Telle är en av få som alltid har bra inlägg!

minatankar, jag anade att du ville misstolka.

Nåväl, jag avvaktar med att bestämma mig,men det får nog bli en rejäl peng som ligger sparad sedan en tid. Kanske bättre att vänta och se om insamlingstakten tenderar att bromsa lite ...

... vore intressant att mer detaljerat få reda på vad/vem slantarna skall användas till, men det kanske är omöjligt för någon att veta?
Örebro Crespos ena magruta
2015-01-15 00:44
Telle

Fy fan vilket bra inlägg..!
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 23:25
Namn: Telle Sänt: 2015-01-14 21:55/ Ett mycket bra inlägg! Men som du själv skriver: "Vanskötseln av klubben 2011 och ända ner i superettan 2012 var pinsam". Innan dess var det tvångsnedflyttningen. Efter det sistnämnda och den uppslutning klubben sedan fick från företag och privatpersoner så trodde jag aldrig att en styrelse och dess ordförande skulle riskera ekonomin igen. Ändå får man läsa att klubben går back med 1,5 miljoner. Om jag personligen skall engagera mig ekonomiskt utöver det vanliga igen så skall samtliga av de som sitter kvar i styrelsen efter de goda åren sett från tvångsnedflyttningen vara borta. Det är inte bara jag som har tröttnat, det finns en anledning till de sviktande publiksiffrorna. Dessa får man ju säga var bedrövliga med tanke på att ÖSK var bäst i Sverige under hösten. Sedan förstår jag inte vad en insamling på 500.000 i dagens elitfotboll skall göra för nytta. Är alldeles för mycket Degerfors över det och min personliga åsikt är att det sänder ut helt fel signaler i Sverige med omnejd. Bättre då som Minatankar skriver att höja priset en aning istället för rabatter. Ps. Vi var ett antal kompisar som också satt och frös röven av oss ;)
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2015-01-14 22:52
Riktigt kul att se att insamlingen tog fart direkt! Tror ni att vi når vi över 200 000 kr imorgon? En annan positiv sak jag vill lyfta fram är att antalet publicerade artiklar ökat markant på ÖSK:s officiella hemsida den här veckan. Jag tror att det är helt rätt väg att gå för att skapa ett större intresse!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-01-14 22:10
@Saywee:

Nej, du använde inte det ordet men jag tolkade ditt inlägg på det sättet eftersom du tyckte det skulle vara bättre att minska kostnaderna.

Man ser över alla kostnader och minskar flera. Dessutom söker man öka intäkterna. Förstår inte alls varför du ställer det mot varandra.
Örebro Erik Wärlegård
2015-01-14 22:04
Telle // Jag blev just förälskad i dig. Vilket j-a praktinlägg. Tack! Och tack till alla er som bidragit till dagens insamling. Ni är hjältar.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2015-01-14 22:03
minatankar,

jag har icke skrivit att det finns någon nackdel, läs ordentligt innan ...
AIK Saywee
2015-01-14 22:01
Jag vet väl att det är frivilligt och det glädjer mig mycket, nöjer mig nog med att betala medlemsavgift, inträde och att köpa souvenirer och fika etc etc ...

... så har det varit en längre tid och så får det nog bli ?
2015-01-14 21:56
@Saywee:
Vad finns det över huvud taget för nackdel med att partners i form av företag och organisationer respektive supportrar i form av privatpersoner satsar på sitt ÖSK med idéer, arbete och/eller pengar? Alla får ju ett utbyte av sitt engagemang. Allt som ger bättre ekonomi måste rimligen vara något positivt så länge man jobbar proffsigt och ambitiöst i alla avseenden. Även om klubben hade flera miljoner i överskott hade väl ett supporterengagemang varit positivt? Jag tillhör dem som tycker att medlemmar bör betala ett högre entrépris, ett högre sittplatspris och ett högre pris för kaffe och souvenirer, dvs bidra till klubben i stället för att ha rabatter.
Örebro Telle
2015-01-14 21:55
Läste i kapp lite, och kände att nej, nu är det dags för ett väldigt långt inlägg till klubbens försvar... Jag förstår att det här med "insamlingen" är en fråga som man har åsikter om, men för egen del vill jag varken använda begreppen insamling eller tiggeri. Klubben har varken tiggt för att de inte klarar sitt eget uppehälle, eller bett om att någon måste välja mellan att antingen ge pengar till ÖSK eller folk som har det svårt. ÖSK ger bara de supportrar som vill möjligheten att betala lite extra för den underhållning de redan betalar för, med förhoppningen om att kunna bjuda på ännu lite BÄTTRE underhållning under året. Det är högst frivilligt, och känner man att man redan betalar tillräckligt eller inte vill betala något alls, så står det alla fritt att låta bli. Vad är problemet? * Vill jag se en film kan jag exempelvis streama den helt lagligt (som vi alla gör... ;) på Viasat eller liknande för typ 29 kr. Vill jag se en nyare film som är mer aktuell, eller se den i mycket större format, så kan jag gå på bio istället. Då betalar jag en hundring extra till SF (och i förlängningen alla i filmbranschen, inkl skådespelarna som redan tjänar miljoners miljoner) och får i gengäld bättre underhållning och en bättre upplevelse för mina pengar. (Jag förväntar mig däremot inte att Tom Cruise, Angelina Jolie eller Svensk Filmindustris VD ska betala mina popcorn och min cola... :) * Går jag ut på puben en kväll med kompisarna kan jag gärna dricka en öl eller två och vara nöjd med det, men nån gång emellanåt kanske jag lägger på lite extra pengar och smuttar på en årgångs-whisky om jag hellre känner för det. Jag betalar alltså lite extra och får... Vadå? Jo, en bättre upplevelse för mina pengar. Vad är skillnaden? * Jag älskar ÖSK, och löser redan årskortet sen många år tillbaka för att se matcherna. Men jag kan gärna tänka mig att ge en hundring extra eller två om det förbättrar chansen att vi kan värva en klasspelare till klubben. Varför skulle det vara pinsamt? Är det pinsammare än att som många andra betala pengar för att se Champions-matcherna, Premier league eller La liga på någon av betalkanalerna? Dvs betalar extra för att få se bättre fotbollsunderhållning. Eller att istället för att följa ÖSKs bortamatcher på NA-webben eller sportradion köpa hem dem från Cmore? (Dvs betalar extra för att få bättre fotbollsunderhållning. Ok, när alla i TV-soffan enhälligt satt och svor sig igenom bortamatchen mot BP ifjol VAR det lite pinsamt, det var det, men juryn får bortse från det...) * Om man betalar vanligt inträde till en match på Behrn för att se Kalle Holmberg ramla omkull redan i måttlig till stark motvind, Dajje springa ut med bollen över kortlinjen och Lipovac NÄSTAN få chansen till ett allsvenskt inhopp, är det mer pinsamt att ge några kronor extra för att kanske få se en spelare som Sobralense eller Nordin i truppen också? Men det är ingen som ställer frågan varför man betalar vanligt matchinträde istället för att ge pengarna till välgörande ändamål. Varför måste man välja nu? Och varför är det ok att ringa runt till företag för att be om sponsring, (dvs be dem att betala en del av sitt överskott för att få en produkt de förhoppningsvis tycker är värd pengarna) men fult att fråga privatpersoner om de vill göra samma sak? Vi supportrar är ju också kunder. Mina hundra spänn är väl inte fulare eller pinsammare än Jan Folkes tre miljoner? (Bara jävligt mycket mindre värda... :) Och visst vore det snyggt av exempelvis Alex att betala en slant, men varför skulle man begära det? Jag, du, vi - vi är alla kunder till ÖSK, och vill vi så köper vi underhållning av dem. Eller låter bli, om vi inte tycker att det de erbjuder passar oss. Alex däremot är anställd av ÖSK. Det kan knappast vara hans uppgift att betala hans egen arbetsgivare för att erbjuda kunderna en bättre produkt. Då borde han byta jobb. Och telefonnummer, så han slipper bli kontaktad av den arbetsgivaren någonsin igen... Och vad gäller jämförelsen mellan hockeyn och fotbollen, som jag själv gärna också gör med jämna mellanrum... Visst går det bra mycket bättre för hockeyn på alla plan just nu, och visst känns de mycket proffsigare än ÖSK i dagsläget, men det går upp och ner i alla sporter, och för alla klubbar på den här nivån i Sverige. Man behöver inte ens gå tillbaka till ÖIK-tiden, det var ju inte alls många år sen när dåvarande HC Örebro harvade i ettan och mötte Kumla och andra lokala storlag. Vi var inte många som satt på läktaren då, det kan jag lova. Det var ju insamlingar då också, för övrigt, och puckkastning (och halva potten-lotter som man delade med typ 5 andra köpare, och då var 4 av dem ändå de man själv gick dit med...) och man frös röven av sig när man gick ut för att stöd-köpa nåt i den lilla "kiosken" utanför. Eller ja, röven och röven... Det som fanns kvar av den efter första perioden i varje fall, när man suttit i den där sorgliga, snorkalla ursäkten till ishall som fanns då... :) Jag tror förresten man kan fortfarande kan se resterna från några av de ihjälfrusna supportrarna från sent 90-tal om man tittar noga. Jag är grymt impad av hockeyklubbens proffsiga resa sen dess, och hoppas verkligen att ÖSK blir inspirerade av den. Men jag går inte med på att kalla ÖSKs initiativ för pinsamt. Vanskötseln av klubben 2011 och ända ner i superettan 2012 var pinsam. Initiativet nu väljer jag att kalla att tänka utanför boxen. Hårfin gräns visserligen, men ändå... :)
Örebro Strumpkrullaren
2015-01-14 21:53
@Saywee:

Det gör man ju också genom att minska truppen till 18+2 spelare men att få en långsiktigt hållbar ekonomi kräver BÅDE minskade kostnader och ökade intäkter.
Örebro Po De
2015-01-14 21:52
man kanske minskar så mycket man kan på kostnadssidan också! Behöver inte vara antingen eller. Tycker det är märkliga reaktioner på detta, ge pengar om ni vill annars inte bara fånigt att älta. Jag hade gillat om Si hade skänkt sina pengar dom gör ju fantastiskt ingenting!
AIK Saywee
2015-01-14 21:48
Jag har inte bestämt mig än,
men om man måste ha in 500.000:- för att få
ihop till en trupp, hade man inte kunnat minska motsvarande enkelt på kostnadssidan ?
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 21:18
@widemarsh:

Då tänker och tycker vi i stort sett exakt lika ;)
Örebro widemarsh
2015-01-14 21:13
Nej, ÖHKs styrelse har givetvis inget med tidigare upplagors ekonomiska bekymmer att göra. Lika lite som Simon kan rå för det ekonomiska läge som rådde innan han tillträdde som VD.

Onödigt av mig att ens ta upp ÖHK. Jag hejar på både ÖSK och ÖHK och önskar all framgång åt båda lagen. Jag avskyr när folk försöker ställa dom båda mot varandra, hoppas vi båda kan leva framgångsrikt sida vid sida :)
2015-01-14 21:09
@Pedretti:

Företagen bearbetas separat och flera har satsat pengar till samma ändamål.
De redovisas inte i sammanställningen för privatpersoner.
Örebro Po De
2015-01-14 20:51
Enligt wärle på facebook så har Simon skänkt pengar.
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 20:44
@widemarsh:

Så för att andra klubbar missköts då tycker du det är ett försvar att ÖSK återigen hamnat i ekonomiskt trångmål med ett kraftigt back i bokslutet?

Jag har inga indikationer på att ÖHK missköts på något sätt, har du? Dessutom gillar jag shl:s nya regel från nästa säsong som säger att varje klubb i bokslutet måste uppvisa ett eget kapital på 4 miljoner för att få licens. Något SvFF skyndsamt borde ta efter.
Örebro Pedretti
2015-01-14 20:41
20% insamlat nu under första dagen men inga företag har donerat något än så det kan ju bara gå snabbare när dem stiger fram.
Örebro fläsklepp
2015-01-14 20:36
Suck, då var vi där igen..... gnällspikevening
Örebro widemarsh
2015-01-14 20:33
Till skillnad från Örebro Hockey/HC/IK som aldrig haft några ekonomiska bekymmer ;)

ÖSK är ju knappast unikt i fotbollssverige, i princip samtliga lag i SE och AS har nyligen brottats med eller har ekonomiska problem. Med några få undantag.
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 20:27
@Kung Kamara:
NEJ, sedan NA kallade hela publiken felaktigt för rasister efter en match i SE mot Ljungskile så håller jag mig borta från den tidningen, sa upp prenumerationen likt väldigt många andra. Uddling bad oss ju inte ens om ursäkt. Det var ett väldigt liv då som säkert många kommer ihåg. NEJ, jag är inte motståndare till ÖSK. Tvärtom skulle jag vilja se dem vinna SM-Guld. Men är trött på att klubben hela tiden hamnar i ekonomisk knipa. Var tidigare med i inre cirkeln med de företag jag ägde då, minst 6-7 år och ca.30.000:-/år. Till slut ger man upp tills man ser en klar förbättring hur klubben sköts och förhoppningsvis är den förbättringen på väg nu även om jag har starka tvivel.
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 20:14
@Sparkabolleninimål:

Gissar att Axén har lågt räknat 60.000:-/månad. Tycker det vore klädsamt av de som känar stora pengar hos ÖSK visade att de ställer upp på denna insamling/tiggeri personligen genom att t.ex Axén och Simon skänker 5.000:- vardera. Axén vill väl också ha så bra spelare som möjligt?

Heder till styrelsemedlemen Åke Strid som tror jag var snabbast att skänka och den summan är enligt listan 6.000:-.

Ännu mer klädsamt vore det att se mannen som bidragit mest till att ÖSK hamnat i denna "soppa" (Jan Karlsson) skänka en större summa.
Kung Kamara
2015-01-14 20:10
@ÖSK-Karl:

Är det du som skrivit det otroligt pinsamma inlägget på NA kommentarsfält angående personalens tjänstebilar och att säljarna bara äter gratis? Så fall försvann den lilla otroligt lilla respekten jag har kvar för dig trots dina hot mot mig och uthängningar mot diverse personal inom ÖSK,ledare och skriventer.
Känns som du blivit en motståndare mot Örebro fotboll vilket jag tycker är mycket synd.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-01-14 20:01
ÖSK-Karl Hur tänker du när du kräver att axén ska skänka sina pengar till spelare?
2015-01-14 19:47
Nu har man snart nått 100.000 kr.
Örebro ÖSK-Karl
2015-01-14 19:30
Undrar hur mycket höginkomsttagarna inom ÖSK:s organisation skänker, t.ex Axèn och Simon? Axén gick ju själv ut med att han känar väldigt bra som fotbollstränare, så ett fyrsiffrigt belopp är väl det minsta man kan räkna med, samma sak från Simon som dessutom borde varit först med att bidra. Ps. Förväntar mig inte att se några från spelartruppen skänka pengar.
AIK Saywee
2015-01-14 18:42
Alltså, som ni förstått är jag kluven i "insamlingen/tiggeriet", kalla det vad man vill. Helst vill jag ju ge några extraslantar till människor som har det svårt.

Men när det kommer till kritan brukar jag nog ändå offra en slant.

Faan vad svårt det blev, men om jag skall betala Nordin's skapliga marknadsmässiga lön, får han nig bjuda mig på ett årsabonnemang om han skulle få råd ....
Annons: