/fotboll/osk/forum/1110.aspx/fotboll/osk/forum/1110.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-12 08:44
Om ÖSK skulle få miljoner för uthyrning/försäljning av Yasin, torde inte beslutet om 18+2-trupp vara så viktigt längre.
Postat via SvenskaFans-appen
Sten Hårdh.
2015-02-12 08:24
@DaSa:

Håller med dig. En försäljning vore att föredra.
Ras Tafari
2015-02-12 08:01
Från ÖSK's hemsida

"Torsdagsträningen drar igång ca 11.00 på Behrn Arena och den är öppen för alla. Varmt välkomna!"
Örebro TommyS
2015-02-12 00:05
BoP, Minatankar, det är Bosmans advokat som representerar åtminstone en av parterna. Han har jagat kommissionen etttitta på sportfrågor sedan dess, med blandad framgång. För den juridiskt intresserade (BoP) kommer advokat Dupont säkerligen att köra wouters via mecamedina (också hans case, jag jobbade med det klagomålet när jag var på kommissionen 2002) och hävda att fifas regler snedvrider konkurrensen. Kommissionen ville inte titta närmre på klagomål kring financial fair play, men man vet aldrig.
Örebro Arna-Tovic
2015-02-11 22:44
@berra-z:

Det stämmer inte riktigt. Kamara har 66, Gerzic och Jansson 65 samt Moberg och Pode på 64.

Jag skulle också tro att en spelare som Riski skulle vara alldeles för dyr för ÖSK. Han sitter på ett kontrakt som går ut om knappt 3 år och Rosenborg är en klubb med större ekonomiska muskler än oss. Han är dessutom startspelare där.
Örebro Bulten i Boo
2015-02-11 22:22
@DaSa:

Vet du något om vad budet låg på då? Jag tror inte alls på Bärkroth, tror snarast att han blir en ny Frempong för Norrköping. Mitt tips är att han inom ett par år spelar i div 1.
Jag kan ha fullständigt fel förstås. Framtiden får utvisa.
Örebro DaSa
2015-02-11 21:56
Tycker att det låter som en dålig idé med att låna ut honom till sommaren. Säg att han misslyckas och kommer tillbaka efter utlåningen då har vi plötsligt en ytter för mycket. Finns så mycket pengar i arabvärlden så de kan köpa loss honom direkt om de vill ha honom. Men kanske Yasin pengarna kan göra att vi kan få loss drömyttern som vi jagar/jagat, då kanske det är värt att ta risken i alla fall:)

Undrar om ngn på kansliet grämer sig för att vi inte saftade i lite mer i budet till Bärkroth. Skulle gissa att om Sobra sagt nej direkt till oss så hade chanserna varit större att han hade lirat här nu.
Örebro berra-z
2015-02-11 21:22
Om Yasin blir såld så tycker jag själv att, den före detta ÖSK:spelaren, Riku Riski skulle vara nått!
Har (dock kanske inte så jättebra källor) sätt att han är anfallare eller ytter. (lirar i Rosenborg)

BTW, för er som spelar FIFA så är han 69 totalt, jämfört med Yasin som är 62. Bäst i ÖSK på FIFA är Gerzic och Kamara på 64.

Någon som vet något mer eller vilken vilken form han är i osv?? :)
2015-02-11 21:17
@Bastard on Parade:

Bra att man är så tydlig och hård i sin kritik. Håller med om att detta kommer bli mycket spännande att följa. Bosmandomen kom till genom att fotbollen satt sig över internationella arbetsmarknadslagar. Måhända har nu FIFA gjort detsamma med konkurrenslagar som ska befrämja frihet.
Örebro Karlstruum
2015-02-11 21:14
Jag kan ha förståelse för att vissa känner sig "svikna". Det blev inget flashigt namn som Sobralense, det blev en isländsk vänsterback. Men vad var det forumet skrek mest efter förra året? En vänsterfotad vänsterback och han skulle inte heta Wiktorsson. Därför måste ju "supporterspelaren", Logi, vara den mest perfekta värvningen som kunde göras med supporterinsamlingens pengar. Båda lägren nöjda?
Sen så var väl ÖSK och Sobralense överens om en deal men han valde Brasilien istället pga familjeskäl. Med andra ord så finns det lite utrymme om rätt spelare finns tillgänglig, så uppfattar jag hela situationen.

Sen om Yasin, en halvårsutlåning ser jag nästan som perfekt, men då med en klausul att han måste förlänga över 2017. Då har vi tjänat ett halvår på hans kontrakt plus tre miljoner? Erton Fejzullahu som var/är en bra mycket mer meriterad spelare lånades ut för tre miljoner och en köpoption. Så att tro på mer än 2-3 miljoner i utlåningspeng är att hoppas på för mycket. Sen att få minimum 10 miljoner?
Säger bara två namn med liknande kontraktsituation och två spelare som var mer bärande i vårt svartvita lag, Bedoya och Almebäck. Vad fick vi där, 4-6 miljoner styck? Det är väl där vi kommer landa på Yasin också kan jag tro om vi säljer direkt. Därför tror jag en utlåning plus ett år extra på kontraktet kan ge oss mer pengar i längden.
Örebro Bastard on Parade
2015-02-11 21:01
Det ser för övrigt ut som att den spanska och den portugisiska ligan kommer att inleda en rättsprocess angående FIFA:s förbud mot tredjepartsägande. Intressant att se hur det utvecklar sig och påverkar Spelarinvest.
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2015-02-11 20:44
Även Sköldmark uttrycker att ÖSK är nöjda med truppen. Utifrån det han och Axén sagt verkar det endast vara aktuellt med ytterligare nyförvärv om någon spelare i truppen lämnar/blir skadad.
Örebro widemarsh
2015-02-11 20:39
Här står i alla fall att pengarna från insamlingen gått till värvningen av Logi. Bra, då vet man att man inte skänkt något förgäves.
2015-02-11 20:34
@TommyS:

Jag blir alltid så imponerad av dig och Bastard on Parade, men även av flera andra, som regelbundet finner intressanta artiklar om fotboll på webben.

Bra att du bidrar till att ÖSK och vi supportrar börjar tänka i lite större termer än vad som varit fallet under många år. Förr eller senare ger det tänkandet utdelning.
Örebro TommyS
2015-02-11 20:27
Ny artikel på NA nu om Yasin kommer att ersättas när han lämnar, det är ju självklart men en del annat som tyder på att om Yasin inte säljs så är truppen klar. Använder dock länkutrymmet till en intressant artikel om pengarna i rörelse i de tre stora arabligorna. Jag skulle säga tre miljoner för en utlåning, med utköpsklausul på 20, annars automatisk kontraktsförlängning med ÖSK över 2017.
Örebro Lekiller
2015-02-11 20:18
[QUOTE=# brorzan]Perfekt med utlån av Yasin om man som motkrav har en förlängning av hans kontrakt först. Han får chansen att visa upp sig, och ÖSK får möjligheten att ta betalt. Alla vinner. [/QUOTE] En intressant tanke! Frågan är hur stort intresset är utanför mellanöstern och då är det 14 feb. som gäller. Kanske får någon klubb att hosta upp.
Örebro Bastard on Parade
2015-02-11 20:03
Jag är inte förvånad över att det finns intresse för Yasin. Skulle han bara göra lite fler poäng så skulle han vara köpt redan. Det är dock en ganska svår situation som ÖSK befinner sig i just nu när det gäller Yasin. Om han lånas ut till sommaren så måste hans kontrakt förstås förlängas. En så kortsiktig utlåning vore inte gynnsam för Yasin ur ett skatterättsligt perspektiv om han stannar utomlands mindre än 6 månader (jag utgår från att de aktuella länderna har lägre skattesatser). Många vill ju redan nu se en förstärking på yttermittfältet då vi är ganska tunna där. Tappar vi Yasin så måste vi förstärka, men om vi får tillbaka Yasin om några månader så har vi ju för många spelare i truppen senare om ÖSK ska vara strikta med 18+2 spelare. Å andra sidan så skulle det kanske räcka med DG, Nordmark + en ny yttermittfältare om vi kan räkna med Yasin andra halvan av säsongen.

Yasin har ju utgående kontrakt också så det är nog svårt att få riktigt bra betalt, eftersom han kan skriva på som bosman om några månader och gå gratis efter säsongen. Sedan vet jag inte om Spelarinvest har en andel i Yasin efter kontraktsförlängningen inför förra säsongen?
Örebro widemarsh
2015-02-11 19:43
3 miljoner känns väldigt billigt om det handlar om lag i UAE. Är väl motsvarande ett mål mat på Sibylla för oljeshejkerna där. Mellan 5-10 miljoner bör väl ett bud ligga på i alla fall, för att det ska börja bli intressant? Och en eventuell utlåning bör som sagt göras under förutsättning att kontraktet med ÖSK förlängs. Minst två-tre hamburgertallrikar bör Yasin vara värd :)
Örebro KalleTeodor
2015-02-11 19:33
Jag tycker att Yasin borde värderas högre än 3 miljoner som någon tyckte här nedan. Här talar vi alltså om en spelare som fått stort genomslag i Asiatiska mästerskapen och som därtill har sitt ursprung i Irak. Jag är övertygad om att många arabiska lag dreglar över den kombinationen. 10 miljoner är i mina ögon ett minimum.
2015-02-11 19:09
@# brorzan:

Håller med. Det är i de termerna man behöver tänka. Värdet på en spelare påverkas som bekant av många faktorer, inte minst vilken tidslängd det återstående kontraktet har och vilken klubb (liga) det är som vill hyra eller köpa en spelare.

Det lär vara lättare att få Yasin att skriva på för ytterligare tid i ÖSK om han personligen får några miljoner för utlåning.
Örebro # brorzan
2015-02-11 18:43
Perfekt med utlån av Yasin om man som motkrav har en förlängning av hans kontrakt först. Han får chansen att visa upp sig, och ÖSK får möjligheten att ta betalt. Alla vinner.
Ras Tafari
2015-02-11 17:43
Gnell, jag avvaktar med ytterligare gåvor, tills jag vet vad de är ämnade för.
Tråkigt kanske, men så är det.

" Intäkterna från initiativet går oavkortat till att stärka spelartruppen. Det finns en tydlig plan. Vi vet vilka positioner vi vill förstärka på, och vi vet vilka spelartyper vi vill ha. Vilka nyförvärv det i slutändan blir beror på våra ekonomiska möjligheter."

Jag blir bara förvirrad av Alec's uttalande,
är han rätt citerad, har han den uppfattningen ...?

Själv tror jag som pemo, att nuvarande trupp kam överraska i toppen, men skall jag skänka ytterligare tusenlappar, vill jag fanimej veta vart de tar vägen !
Benny Böckling
2015-02-11 17:42
Minst 3 miljoner för Yasin annars kan man lika gärna behålla honom säsongen ut.
Örebro Lekiller
2015-02-11 17:37
[QUOTE=Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)]Enl. NA så jagas Yasin av flera asiatiska klubbar. Sälj dyrt, utlåning fram till sommaren ger bara obalans i lagbygget. Värva nåt bra för pengarna! [/QUOTE] Jag har också svårt att ifrån ÖSK:s sida se vitsen med låna ut Yasin till sommaren. Sälj med en vidare försäljning klasul !
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)
2015-02-11 17:26
Påminnelse!
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Daniel i Örebro)
2015-02-11 17:24
Enl. NA så jagas Yasin av flera asiatiska klubbar. Sälj dyrt, utlåning fram till sommaren ger bara obalans i lagbygget. Värva nåt bra för pengarna!
Örebro Sparkabolleninimål
2015-02-11 16:21
Tror att många av städerna runt Örebro glöms bort, dock kanske lite svårflörtade. Nora, Lindesberg och Frövi borde till exempel ändå kunna vara ÖSK baserade städer, nu är de verkligen inte det. Varför? Detta borde gå att jobba mer på. Reklam, erbjudanden och visa vad härligt det är att vara öskare. När jag flyttade till Örebro fick jag en "välkommen till Örebro"-present av ÖSK med matchbiljetter. Detta var riktigt snyggt gjort! Uppskattades och hjälpte mig att bli så galen och inbiten att man nu läser här nästan varje dag...
Ras Tafari
2015-02-11 16:20
pemo

+++++
Örebro pemo
2015-02-11 16:09
OK. Så här har jag fattt:
Två målisar
ytterbackar: Hagge, DB och Lojji
Mittbackar: Erik , Island , Nkili , Wiktor, Carl , Anton
Yttermittfält: Yasin , DG , Mensah
innermitt: RÅP , Nordin , Nordmark ,
topp: Crespo , Pode , Kalle

Detta är ju 18 st. Sen tillkommer Lipovac och Ring. Fast de kanske går före Carl och Anton?

Nåja, ÖSK kommer att slå som ett kollektiv utan fixstjärnor och då tror jag truppen är en styrka. Sen är det ju fler som kan vara på olika platser.
Wiktorsson är både back och mittback. Mensah är väl både back och mittfältare? Hagge kan ju springa överallt. :) osv.

Om ÖSK skall nämnas i riksmedia måste de visa det i matcherna. Att lag som MFF , IFK G och 08:orna dominerar utrymmet innan säsong är väl en själklarhet. Det bor ju betydligt mer fans där. Kolla bara på AIK- Hammarby, som sålt över 30.000 biljetter till sin cupmatch.

Nä, se till att ÖSK lockar alla inom fem mils radie till matcherna, så har de ett fantastiskt upptagningsområde. Men tyvärr glöms ju vi västmanlänningar oftast bort. Trots att det bara tar 30 minuter motorväg mellan Köping och Örebro. Så, bättre parkering och lite marknadsföring österut, så är det ett steg i rätt riktning

Örebro Mellösas Frippe Jansson
2015-02-11 16:04
TommyS//

Ja det kan vi nog allt enas kring =). Jag tycker också att en formulering mer i stil med ditt förslag hade varit mer önskvärd.

Hursomhelst så litar jag på att Axen, Sköldmark mfl hela tiden sonderar terrängen och gör kostnads/vinstanalys av alla potentiella nyförvärv och handlar därefter. Det kan ju mycket väl vara så att det exv inte finns en yttermittfältare som skulle vara realistisk som höjer standarden tillräckligt mycket jämfört med våra nuvarande spelare till ett rimligt pris. Då kan det vara bättre att spara peningan till senare (för behov kommer att finnas då med) istället för att höja sina kostnader och marginellt höja kompetensen. Oavsett så är det ju önskvärt att klubben om man nu tänker så kommunicerar det.

Annons: