/fotboll/osk/forum/1103.aspx/fotboll/osk/forum/1103.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2015-03-08 16:50
En fröjd att se ÖSK lira boll idag!
Fortsätt likadant i andra halvlek, tack.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-08 16:18
Viktigt att få en bra start i första halvleken när det blåser så mycket.

I andra kan man kanske använda sig av höjdbollar som "dör" i luften bakom backarna.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-03-08 15:29
Härlig start11! DG från start istället för Nordmark. Synd med crespo men annars ett riktigt starkt lag för dagen.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Karlstruum
2015-03-08 09:24
Ja, efter att Anders Svensson slutar helt så lär Elfsborg sjunka ner rejält i mediaintresset och få betydligt mindre tid och artiklar. Men många journalister pratar om Axén som en så stor profil. Hoppas att han kan utnyttja det och genom intresset för honom som person är stort kan smitta av sig på ÖSK.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-03-08 02:07
Hur surt det än är så styrs mediabevakningen av antal klick, läsare och tittare. De vill tjäna pengar och det gör de när de vinklar artiklar som att storstadslagen är de viktigaste, endast rapporterar lite om "mindre" lag och på så sätt blir målgruppen större. Om du drev en tidning, skulle du välja att tjäna mer pengar eller vara rättvis mot alla klubbar i allsvenskan? Tycker du att man ska rapportera lika mycket om innebandy, basket, hundutställningar och schack som fotboll, för att det ska vara rättvist? Bars för att det är högsta serien? Om jag fick välja skulle jag såklart titta på en halvtimme med ÖSK på fyran varje kväll, men tror majoriteten skulle vilja det. Det som kan göras är att ÖSK fortsätter spela bra, utveckla fler allsvenska stjärnor och göra allt för att intressera fler(inte bara öskare) så kommer mer rapportering. Mediabevakning förtjänas, det är inget man får. Sen kommer det aldrig att vara helt rättvist, en klubb som ÖSK som haft mindre bevakning får jobba hårdare för att få bevakningen man är "värd". Likväl som tex Dif, Hammarby kan glida på räkmackan de skaffat sig.
Örebro Ansiktet
2015-03-07 22:49
Saywee du har pm
Örebro Karlstruum
2015-03-07 18:53
Svartvit forever: bra krönika. Hoppas som föregående talare att du vill sätta dig vid knapparna fler gånger. Måste vara dags för den centrala SF-redaktionen att kolla upp det en gång för alla med vårt forum. Högklassigt forum men tyvärr med denna misskötsel så söker sig folk till andra forum. Hoppas verkligen att vi får mer klarheten i hur det verkligen ser ut på ÖSK-redaktionen här på SF och kanske dags att ge över stafettpinnen till några hungrigare individer som vill detta forum väl.
Örebro Alarmmästare Sirén
2015-03-07 18:07
tycker om att du lyfter på lite andra stenar och perspektiv än andra författare vars artiklar ofta är en resume av saker som alla redan skrivit om i inlägg 0ch som alla redan vet och som inte egentligen tillför något i det stora hela. Hur välskriven den än är. Beklagar att detta inte togs in av redaktionen och jag hoppas du inte ger upp i framtiden. intressant inlägg/artikel Som många andra såg jag Hammarby-AIK i svenska cupen. Härligt när det kan bli en sådan inramning ibland i svensk fotboll. 41 000 åskådare i svenska cupen måste det varit länge sedan man hade. Tror totalt sett detta nya upplägg av SC kommit för att stanna
Örebro Svartvitt forever
2015-03-07 17:24
Tydligen går inte all text in, så jag fortsätter här.

Vi får se om det blir lika illa i år; jag ser som sagt inget som tyder på något annat.
Jag vill också beröra debatten kring tredjepartsägande och vårt eget Spelarinvest. FIFA:s beslut om att helt förbjuda tredjepartsägande av spelare föreföll spontant som trubbigt och ganska ogenomtänkt ifråga om vilka följder det får, främst för klubbar med mindre ekonomiska muskler. Jag har förstått att det har överklagats och möjligen kommer det ett något urvattnat beslut senare. Själv gick jag med i Spelarinvest av samma skäl som alla andra, att man vill dels göra en insats för klubben och även kunna känna en viss delaktighet som liten ägare. Jag tvivlar starkt på att någon enda inom Spelarinvest, inte heller de stora ägarna, gick in i det för att tjäna pengar (det funnes i så fall bättre placeringar), utan motivet har säkert varit att stötta klubben. Sedan har Spelarinvest handikappats av en märklig skattedom, och nu kom detta med FIFA.
Dock förstår jag att man har varit delaktig i finansieringen för flera av våra nu tongivande spelare, och man har säkert haft en stor betydelse för klubben. Jag kan dock konstatera att det där med att känna delaktighet har det varit väldigt lite av. Man går på kvartalsmöten, äter pyttipanna och lyssnar på tränaren och/eller någon ny spelare. Men någon susning om vad vi har eller har tänkt investera i får man inte. Jag förstår självklart att det inte går att ha full öppenhet i känsliga förhandlingar, det är inte det jag syftar på. Men det lilla man vet om vilka spelare Spelarinvest har del i, har man fått höra i tredje hand.
Vi får väl se var detta med tredjepartsägande landar. Själv tänkte jag som så att om det kommer ett förbud som omöjliggör riskkapitalbolag av Spelarinvests typ, så finns fortfarande en hel del pengar bundna där som borde komma klubben till del. Jag skulle i så fall önska (man kan väl få drömma?) att bolaget upplöstes, alla fick tillbaka sina pengar, och att dessa sedan kunde läggas i en medlemsfond av något slag inom föreningens ram som uteslutande skulle gå till finansiering av spelare. Den kunde lämpligen administreras av styrelsen och/eller fotbollsutskottet, alltså av människor vi medlemmar valt. På så sätt skulle pengarna komma till nytta och vi medlemmar skulle kunna känna oss direkt delaktiga i nya spelare utan att kunna kallas tredjepartsägare.
Möjligen kunde det ske någon form av utdelning vid plusresultat, som i så fall säkert skulle återinvesteras i klubben. Jag vet att jag svindlar med tankarna nu, men håll med om att det är en vacker tanke. Om den är realistisk låter jag andra bedöma. Det är väl troligt att det blir någon form av kompromiss med förbudet för tredjepartsägande, och att Spelarinvest haltar vidare i någon form. Men jag vet vad jag helst skulle önska, och det har jag i alla fall uttryckt här.
Slutligen: Saven börjar snart stiga i björkarna och även hos oss fotbollstokiga med svartvitt hjärta. Måtte april komma snart med kulan i luften! Eller på konstgräset.
Edit: Tyvärr har Crespo skadat sig igen. Måtte denna skada vara lindrigare än den ifjol. Truppen är redan oroväckande tunn.
Örebro Svartvitt forever
2015-03-07 17:21
Jag skickade in nedanstående som gästkrönika för två veckor sedan. Men vissa saker i den har redan blivit inaktuella, så att jag har fått redigera bort dem. Nu lägger jag in den här, så att mina funderingar åtminstone blir lästa av några. En himla många tankar om mitt ÖSK Vi ÖSK-are befinner oss i väntans tider. Efter en jobbig vårsäsong avslutade ÖSK året med att vara Sveriges bästa lag under hösten, och nu har de första träningsmatcherna för 2015 spelats. Det kanske kan vara förlåtet om en enkel entusiast åter skriver ner de tankar som spontant infinner sig om laget i hans hjärta. En sak som slog mig under hösten var att jag såg en rad likheter för ÖSK mellan säsongerna 2008 och 2014. Låt mig göra jämförelsen här. 2008: ÖSK hade en ny tränare, Sixten Boström. Under vårsäsongen såg spelet nog bra ut, men poängen trillade inte in i den takt som skulle ha behövts. Som Magnus Kihlberg uttryckte det senare på höstträffen, så såg spelet jättebra ut fram till motståndarens straffområde, men sen var man alldeles för ofarliga. Det saknades en striker av format. Räddaren kom den gången i form av en dansk, Kim Olsen, som dock behövde ett antal matcher och ramträffar innan han började leverera. Jag minns väl matchen då det vände för ÖSK, bortamatchen mot Ljungskile då Robin Staaf dundrade in 0-1 i slutminuterna. I efterhand läckte det fram att det i allra högsta grad varit en ödesmatch för Sixten Boström, som enligt flera källor hade fått gå om det inte blivit tre poäng i den matchen. Sedan kom superdansken igång, laget gick från klarhet till klarhet och spurtade från nedflyttningshot till att sluta sjua, vilket ledde till att Boström valdes till årets Örebroare. (Jag unnade honom verkligen det, men tänkte samtidigt: ”Vad ska man då ge honom om vi tar medalj?”, vilket för övrigt hände bara två år senare.) 2014: ÖSK fick ny tränare under vårsäsongen, då P-O Ljung oväntat lämnade och Alexander Axén tog över. Spelet såg allt bättre ut, men även nu vägrade poängen infinna sig och ÖSK låg pyrt till i tabellen. Även om Marcus Pode redan visade klass, så saknades en viktig byggsten: Alhassan ”Crespo” Kamara som öst in mål under försäsongen tills han olyckligt skadade sig. Liksom Olsen kom han in i laget men behövde några matcher att spela sig i form och kalibrera siktet. Vändningen kom den här gången borta mot skräcklaget Mjällby, även den här gången genom ett sent mål. Det var Crespo som serverades av Pode, och det radarpar man börjar skymta under försäsongen visade nu upp sig på allvar. Jag som vanligt fan har ingen som helst information om huruvida Mjällbymatchen var någon ”ödesmatch” för tränare Axén. Definitivt var det vändningen för Svartvitt som efter en knapp och oturlig förlust mor MFF borta sedan radade upp fem raka segrar och blev höstens lag i Allsvenskan. Just Crespo och Pode måste trots en fin säsong av många andra betraktas som årets succépar: Crespo med sina 14 mål på drygt en halv säsong och Pode med sina 10 fullträffar. Jag gläds oerhört med dem båda två, Crespo som kommer från ett krigsdrabbat land och fattiga förhållanden och nu står på tröskeln till ett internationellt genombrott, och Pode som ifrågasattes av flera när han lånades in under året i Superettan och inte gavs någon riktig chans men som under 2014 radat upp ett knippe av årets snyggaste mål i Allsvenskan. Som en TV-kommentator sa: ”Pode gör bara snygga mål.” Pode är enligt mig också ett talande exempel på betydelsen av förtroende från tränarens sida och tro på ens egen förmåga: plötsligt stämmer allt och målen bara strömmar in. Vi hade alltså två anfallare som gjorde tvåsiffrigt under 2014. När hade vi en senast? Nu befinner vi oss på försäsongen då det fortfarande finns möjlighet att förstärka truppen och det har spekulerats glatt och vilt på våra diskussionsforum om vilka positioner som prioriteras och vilka spelare vi helst vill ha in. Det kan inte ha undgått någon att vi som klubb lever under knapphetens kalla stjärna just nu och redan sett flera önskespelare (Bärkroth, Almebäck) gå oss förbi helt enkelt därför att våra konkurrenter (och utländska klubbar) bjuder bättre. Jag tycker ändå att vår trupp ser någorlunda stark ut om ännu några pusselbitar fattas för att vi inte ska vara alltför sårbara i fall av skador och försäljningar (läs: Crespo), och jag tror att man håller på att bygga något riktigt bra och slagkraftigt. Det känns skönt att Gerzic, som varit ”på väg hem” i flera år nu är ”hemma” på riktigt, och ett centralt mittfält med honom och Åhman-Persson känns väldigt bra. En spelare som jag tror kommer att ta det stora klivet i år är Björnqvist, om han spelas in på sin rätta kant – vi har redan sett prov på det i Portugal. (Tyvärr för Björnqvist spelar han i ”fel klubb”. Jag är övertygad om att om han spelade i AIK eller MFF hade han snart haft förbundskaptenens ögon på sig om han fortsätter utvecklas.) Ahmed Yasin hade något av ett mellanår ifjol ifråga om målskyttet, men har gjort en smärre succé i Asiatiska mästerskapen och jag hoppas att vi får se honom dominera högerkanten med sin teknik och snabbhet som vi vet att han har kapacitet till – vi verkar tyvärr inte kunna behålla honom när hans kontrakt löper ut. Nu tänker jag ägna några rader åt annat än det som händer på planen men som ändå i högsta grad rör klubben och spelet. Det ena är det mycket påfrestande storstadsperspektiv som präglar TV:s bevakning av Allsvenskan. Det har aldrig varit tydligare än vid inför-programmet ifjol, där man tokfokuserade på de lag man tydligen själva tyckte var mest intressanta, AIK, IFK Göteborg, Malmö FF och något mer, medan flera andra lag – bland annat ÖSK – inte ens fick komma till tals utan föstes åt sidan som en hop kusiner från landet. Och det är väl just så man ser dem. Alla lag som har kvalificerat sig för högsta ligan i Sverige har ”betalat priset” för att spela där och förtjänar att behandlas rättvist och likvärdigt av dem som är satta att bevaka sporten. Är det inte det som är själva poängen med idrott: rättvisa och kamp på lika villkor? Exemplen kan göras många, men alla som läser det här vet att det stämmer. Särskilt irriterad blev jag på Fotbollskväll i höstas då man kommenterade Crespos ofantliga målsuccé och genast gjorde reflexionen att han kanske vore något för IFK Göteborg eller MFF att titta på, som om ÖSK vore något slags farmarklubb åt dem! För övrigt, när jag loggade in mig på Viasat Play för att kunna se ÖSK möta Dynamo Moskva i finalen i Atlantic Cup flashade det förbi reklam om Premier League och om Blåvitts match om tredje pris – inget om ÖSK:s finalmatch. Och när ÖSK har gett något storstadslag pisk handlar kommentarerna alltid mest om kris i det andra laget – sällan eller aldrig om hur bra Svartvitt är! Jag köper inte argumentet att media har ett större ansvar mot klubbarna med större supporterskara och att det därför är i sin ordning med snedbalansen. Om jag var ett fan till AIK eller liknande skulle jag inte vilja ha den fördelen, av just sportsliga skäl. Vi får se om
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-07 10:01
När man studerar information på den utmärkta bloggen "osynligahanden" (se länk), slås man återigen över hur stor skillnader det är mellan olika klubbar vad gäller ekonomin.

Jag tror på att, som ÖSK nu gör, arbeta konsekvent, målmedvetet och långsiktigt med kvalitet som ledord i allt man gör. Inte desto mindre tyder analysen av ekonomin i de andra klubbarna på att det dessutom behövs extraordinära insatser och säkert också viss tur för att höja klubbens omsättning väsentligt.

Det handlar bl a om att lyckas sälja spelare till stora pengar, att lyckas få in en eller flera riktigt stora partners/sponsorer/finansiärer eller som HIF och andra klubbar ha en kommun som går in med tiotals miljoner och räddar klubben vid ekonomisk kris, även om jag inte tycker det sistnämnda är något att sträva efter.

Att klubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö ligger före oss omsättningsmässigt och vad gäller eget kapital är inte konstigt. Publik- och partners/sponsor-underlaget är så mycket större i dessa städer. Men visst skulle Örebro och ÖSK kunna konkurrera med mindre städer som Helsingborg, Borås, Kalmar, Norrköping och Halmstad. Tyvärr har vi tappet i den konkurrensen efter vårt besök i Superettan.

Det finns, som alla förstår, massor av faktorer som påverkar möjligheten till framgång. Viktigast över tiden är alltid ledarskapet. För att lyckas är det a och o att styrelseordförande, vd, sportchef och chefstränare alla har kompetens att lyfta klubben. Med kompetens menas då kunskap, vilja och förmåga.

Jag tycker ÖSK är på bra väg. Konsten för oss supportrar är ju att vara tålmodiga, när vi alla önskar snabba resultat.

Ytterligare en viktig faktor, förutom ledarskapet, är vi supportrar själva. Vårt engagemang är över tiden oerhört viktigt. Det kan vi bl a visa genom att gå på matcherna och lyfta fram vårt lag, att prata väl om ÖSK, att bidra till insamlingen och att som medlem gå på årsmöten på tisdag.

Örebro Bastard on Parade
2015-03-07 00:20
Ansiktet//

Jag tror inte att vi blir 1000 pers ens. Tyvärr. De gånger vi har haft ett stort bortafölje så har resorna varit billigare. Nu brukar det iofs vara många som tar bilen till Norrköping, men för att vi ska bli riktigt många tror jag att priset måste sänkas eller att kravet på medlemsskap i Kubanerna tas bort. Det är ett bra sätt att få medlemmar, men frågan är om det inte vore bättre marknadsföring för Kubanerna och supporterkulturen i Örebro att pressa priset så mycket som möjligt för att få med så många som möjligt till Norrköping?

Jag har för övrigt länkat till twitter-inlägget som handlar om moneytabellen som Karlstruum diskuterar här nedan. Rätt intressant.
Örebro Ansiktet
2015-03-06 22:10
Bra avsnitt av sportklubben idag. Kul att det verkar vara ett bra drag kring Kubanerna. Känns som att resan till Norrköping kommer att bli episk. Men 2000 örebroare, är det realistiskt tror ni? Själv är jag tveksam, tror snarare på 1000
Örebro Broarn
2015-03-06 18:37
Jättesnygg vinjett till "Sportklubben". Stort tack till den som gjort den!!
Örebro Karlstruum
2015-03-06 18:04
Jekl: absolut kan det vara så. Och då har isf Norrköping och många andra lag väldigt stora problem framöver. Lyssnade precis på ÖSK-tv med Åström och även den med Axén och Kubanernas vice ordförande. Åström ger ett riktigt bra intryck och förklarade ekonomin på ett väldigt bra sätt. Är nog många klubbar som lever på gränsen och känns som att ÖSK inte vill göra det, likt BK Häcken. Låter sunt och då får man ta en säsong eller två med endast 18 seniorspelare i truppen och kanske hamna mellan plats 12-4 i tabellen beroende på skador. Men jag var ändå sjukt överraskad att våra sponsor och marknadsintäkter var så stora jämfört med andra klubbar. Någon stor spelarförsäljning där större delen av summan går till ÖSK så tror jag att det positiva ekonomiöverskottet kommer att förädlas väl av nuvarande ledning. Det kommer vara startskottet för en ny fin era i den svenska elitfotbollen. Ser att med en sån försäljning har vi alla möjligheter att göra en resa likt den Elfsborg har gjort. Hur den startade? Linderoth, Svensson och Berglund såldes för fina pengar och en styrelse som hade/har koll på grejerna tillsammans med kompetenta tränare.
Örebro Jekl
2015-03-06 17:33
Karlstruum// Tror du inte att övrigt kan syfta till externt kapitaltillskott? ÖSK hade ju en sådan post om 4,8 mkr i sin resultaträkning vilken typ var 0 fg år. Hänger antagligen ihop med att spelarinvest varit med och hjälpt till vid förlängning av spelarkontrakt + eventuell sign-on. Under ansvarsförbindelser hade ställda reverslån e. dyl ökat med ungefär lika mycket
Örebro Karlstruum
2015-03-06 16:32
Enligt en moneytabell drar ÖSK in femte mest i allsvenskan i marknad och sponsorintäkter. 26,6 miljoner jämfört med Djurgårdens 24. IFK Norrköping ligger på 15,5 miljoner där. Där vi ligger efter är matchdagsintäkter där vi ligger på 7,6 miljoner (endast 100k mer än Halmstad) men ett lag som Elfsborg har 20. Dif, AIK, IFK, Bajen ligger alla mellan 30-40 och Malmö ligger på 74 men har ju med CL. Bara att inse att Örebro SK som klubb gör det bra men vi supportrar inte följer med i deras utveckling. Tråkigt. Sen en kolumn som var konstig var "övrigt". Där hade vi bara fyra miljoner och de stora lagen plus Norrköping hade alla 20 miljoner plus där. Och det gäller inte försäljningar för det är under en egen kolumn. Nej, dags att vi supportrar också hjälper till. För inte har Elfsborg, IFK och sthlmsklubbarna så mycket roligare aktiviteter runt fotbollen så att dom har dubbelt, trippelt och fyrdubblade intäkter där. Och nej, jämföra sig med sthlmsklubbarna är svårt då de drar in 30+ men att Elfsborg har 12 miljoner mer tycker jag är riktigt dåligt.
Örebro T8
2015-03-06 15:54
Mm. 31:a stänger fönstret och det tittas ju konstant på nya spelare. :)
Örebro pemo
2015-03-06 14:27
Men visst är det mars månad ut som gäller för övergångar i svensk fotboll?
Örebro T8
2015-03-06 11:18
Kalle är nog rejält sugen på att visa sitt värde när Crespo är skadad. Tycker att han och Pode hittat varandra fint innan. Sen är såklart Crespos skada förbannat illa. Men håller med, bättre nu. Tyvärr inte omöjligt med fler skador. Några blir det ju alltid. Och så denna tighta trupp. Längtar efter att få sluta spekulera och se hårdvaluta istället. Mindre än en månad kvar nu.
Örebro pemo
2015-03-06 10:24
Betyder det att jag blir ensam här?
Då är det väl bara att ladda upp med en massa åsikter.
Fast jag är ju djävligt lättkränkt, så det gäller att inte vara för vass. :)

Nä, jag får väl vänta ut den där andra sporten innan det händer något stort här.

Tur att Crespos skada kom nu och inte i säsong. Någon ( jag själv ? ) som vet vad som menas med "underkroppsskada" och varför man helt plötsligt har börjat slänga sig med den rubriken?

Kan det vara så illa, att om man talar om vad som är fel, så utnyttjar motståndarna det och med flit försöker justera spelaren vid comebacken?

Men så osportsliga är väl ingen allsvenska fotbollsspelare.?
Örebro Ansiktet
2015-03-05 22:29
Det är verkligen stendött här inne.
Örebro Ansiktet
2015-03-05 18:12
Jag tycker också vi ska försöka att signa Keene på en korttidskontrakt.
Örebro Karlstruum
2015-03-05 17:53
James Keene är ju ledig och väntar in klubbar. Tror att han kan vara en kortsiktig lösning om dom söker en sådan. Men verkar ju inte vara flera månader och missar han starten av Allsvenskan bara så tror jag inte att någon ersättare kommer. Får DG och Lipovac vara alternativen istället.
Benny Böckling
2015-03-05 17:47
@Arna-Tovic:

Han var på bänken senast mot Dalkurd så han är la nog frisk.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-05 16:46
Undrar hur Lipovacs lår mår? Han behövs på bänken när Crespo är skadad.
Motala AIF FK Sorkdödare
2015-03-05 16:36
Kom ihåg att Pode är väldigt skadedrabbad med... Ser tunnt ut!
Örebro Ansiktet
2015-03-05 16:19
Fan ryktet stämde.
Örebro TommyS
2015-03-05 16:08
Med en tunn trupp känns varje skada, men de känns ännu mer när ingen ersättare finns. Vi har ingen som påminner om Crespo, som är nära hans kapacitet. Vi har inte heller någon som påminner om RÅP. De är de två som inte får gå sönder, och allra viktigast är Crespo. Jag tror att man kommer att söka en ersättare nu som man kanske annars hade väntat till sommaren med, men inte nödvändigtvis en Crespospelare. Det är dock uppenbart nu att vi har för få offensiva verktyg i lådan.

Kalle Holmberg: Life all comes down to a few moments. This is one of them. Gå in och blås bort våra orosmoln redan på söndag.
Örebro pemo
2015-03-05 16:00
Skador måste ingå i kalkylerna. Man kan inte jaga ersättare så fort någon av de ordinarie blir borta några veckor. Nu är det bara för Kalle och Pode att visa vad de duger till.
Fast å andra sidan fanns det många här som ansåg att halva ledningen skulle halshuggas när de släppte i väg Hasani.
och vi vet ju hur det gick.....
Så någon annan får väl ta tillfället i akt när Crespo är skadad.

Därmed inte sagt att jag ser något positivt med skadan, men that´s Life.
Annons: