/fotboll/osk/forum/1096.aspx/fotboll/osk/forum/1096.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-02-22 15:53
@Sorkdödare:

Kan förstå att du och andra reagerar och undrar över laguttagningar och byten.
Det är ju en del av supporterrollen att undra och tycka till.

Samtidigt kan det som bekant finnas massor av förklaringar till att en spelare inte får spela, t ex att han är sjuk, skadad, händelse med nära anhörig, besök hos annan klubb, spelaren passar bättre mot en annan typ av motstånd, disciplinfråga, mental och fysisk form. Ibland tillkännager tränaren omständigheter för massmedia och supportrar. Oftast väljer man av olika skäl att inte göra det.

Alik har sagt att han alltid tar ut det bästa laget för dagen. Jag tycker man behöver lita på att han och hans tränarstab sitter inne med kännedom om alla de faktorer som behövs för att kunna bedöma det.

Bra att du stöttat insamlingen. Hoppas du och andra med beskrivningen ovan vill fortsätta med det.
Motala AIF FK Sorkdödare
2015-02-22 15:25
Minatankar

Har skänkt massa pengar och har tänkt en hundring för varje mål. Men med en tränare som ljuger om att bästa laget spelar gör mig så förbannad..

Både DB och Eidur har varit grymma och hade det gällt liv eller död hade han aldrig tagit ut samma 11a...

Kommer inte skänka en krona till så länge vi har en tränare som snackar massa skit.
Benny Böckling
2015-02-22 13:36
En Dalkurd vinst eller ett kryss nu mot Gefle hade suttit fint.
Heja heja.
Ras Tafari
2015-02-22 12:32
Man skall alltid spela med bästa laget om man vill vinna en tävlingsmatch och om ingen behöver vilas. Det omvända vore ju ganska tråkigt.

"Vi spelade med sämsta laget"

... eller något halvhjärtat däremellan.
Örebro Asbjörn#10
2015-02-22 11:30
På Eyravallen kan man läsa att varningarna i Svenska Cupen inte följer med till nästa match. Känns ju väldigt märkligt men vi får ju vara glada för det, hur många gånger fick vi egentligen syna ostskivan igår? 5-6 gånger?

Jag håller förövrigt med de som tycker det är rätt att snurra runt lite på truppen nu under cupmatcherna. Även om man rimligtvis alltid bör spela med bästa laget i tävlingsmatcher så kan vi ju samtidigt inte låta spelare som är på gränsen till startelvan värma bänk eller få nöja sig med korta inhopp under samtliga cupmatcher.

Vi skulle då riskera att när Allsvenskan drar igång ha ett gäng spelare i truppen som bara spelat någon enstaka match med A-laget sedan Atlantic Cup, dvs 2 månader innan seriestart, vilket är ohållbart.

Går vi inte vidare i cupen kommer vi ju spela ytterligare någon eller några träningsmatcher innan serien startar men tar vi oss vidare så ska såväl kvartsfinal som semifinal även klämmas in innan Allsvenskan startar.

Det blir lite moment 22 av det hela. Man kan argumentera för att vi behöver spela med det bästa laget för att ta oss vidare men samtidigt ju längre vi tar oss vidare så försvinner fler och fler möjligheter till vanliga träningsmatcher och vi behöver därför även låta fler spelare i truppen få speltid i cupmatcherna istället.

Med andra ord har vi i min värld knappast något annat val än att rotera lite nu i Cupen om vi vill hålla fler spelare än en tänkt startelva matchtränade lagom till seriestart. "Bästa laget" som Axén uttrycker det är ju så klart alltid vad truppen mår bäst av, i det här läget har jag svårt att se att "bästa laget" skulle kunna vara något annat än att snurra lite på de positioner där det finns bra konkurrens.
2015-02-22 10:53

Vem sätter idag in ett bidrag och ser till att vi passerar 300.000 kr i insamlingen?
(nu 299.474 kr).
Ras Tafari
2015-02-22 10:32
"Sagt om matchen" i pappers-NA

"Man behöver inte spekulera i vilka det var som spelade och varför. De som är bäst för dagen spelar. Så enkelt är det,"

Så vill han tysta forumister, eller vad menar han?

Sådan där självgodhet är lite irriterande ...

Är vi inte bättre förberedda än Varberg i guldjakt och möjlighet till europaspel på vår egen hemmaborg, för med facit i hand kanske det inte var de som blev bäst för dagen, som spelade?

Finns det några ytterligare bortförklaringar?
Örebro Telle
2015-02-22 10:28
Angående publiksiffran igår får man nog vara realist. Som flera av er redan varit inne på, så var det gråmulet och småruggigt februariväder ute, och skid-VM på hemmaplan inne. Dessutom Örebro Hockey - Frölunda samma kväll. Så här års lägger nog de flesta hellre pengarna och tiden på en viktig "blir det slutspel eller inte"-match med ÖHK i en varm inomhusarena, än på en kall fotbollsmatch som nästan ingen bryr sig om.

Rent krasst är det ju så att Svenska cupen inte betyder någonting. Att VINNA Svenska Cupen betyder inte någnting, inte i sig själv. Det har ingen status, ingen prestige, inget som helst egenvärde i sig, och tack vare den styvmoderliga behandlingen från SVFF vet fotbollspubliken knappt när eller ens OM matcherna spelas numera.
Endast möjligheten att få spela internationellt cupspel som EN FÖLJD av att vinna Svenska cupen är betydelsefullt. Och så länge hela fotbolls-Sverige, inkl de allsvenska lagen, har den inställningen kommer nog cupmatcherna även fortsättningsvis att betraktas som mer eller mindre intressanta träningsmatcher. Särskilt med det nuvarande upplägget, där gruppspelsmatcherna i praktiken ersätter en del av träningsmatcherna för klubbarna. Det är försäsong - varken trupperna, startelvorna eller kanske ens spelidéen är spikade. Vad annat kan man vänta sig än att tränarna behöver prova sig fram? Och vad annat kan man vänta sig än att publiken inte har börjat tänka live-fotboll ännu?

Visst, visst, prispengar, att vinna en titel och stärka klubbens identidet och truppens självförtroende, bla bla bla... Det finns jättemånga fördelar med att vinna cupen, det är nog alla 645 betalande i publiken igår överens om, men resten av de 6-7000 som brukar gå på ÖSKs matcher verkar ändå ha tänkt "träningsmatch...". (Eller kanske möjligtvis "Swedbank cup-match", "Statoil cup-match", eller "Örebro länscup och första pris är en julskinka-match", men i vart fall inte "viktig Svenska Cupen-match". Tror knappt att alla ens vet skillnaden, faktiskt. Eller bryr sig om den.)

Kort sagt, så behöver man höja statusen på Svenska Cupen rejält för att publiken ska komma. Det nuvarande upplägget, där de tre första matcherna diskret spelas av i skymundan under en period där ingen vettig människa vill titta på utomhusfotboll, är ett steg i fel riktning, enligt mig.
2015-02-22 10:26
Tycker det är intressant att läsa om engagemanget här efter bra spel och vinst respektive efter dåligt spel och förlust. Är man en riktig supporter, är det naturligt att ge uttryck för känslor på olika sätt, bara man låter bli att bli en huligan.

Kan samtidigt tycka att det ofta blir överdrivna reaktioner efter fram- resp motgång. En spelare som gör en bra match blir hjälte och ska enligt många då vara ordinarie. Och omvänt, en spelare som gör en dålig insats sågas ibland längs fotknölarna och ska inte ha plats. I direkt anslutning till glädje och besvikelse kan jag förstå att en del kan tycka så.

En chefstränare kan emellertid inte tänka så. Han/hon vet att det går upp och ned för alla, att alla spelare har olika kvaliteter, att spelarna har olika högsta- resp lägstanivå mm.

Vi kan ta Hagge och Dajje som exempel. Många hyllade tidigare Hagge men kan såga honom nu. Andra sågade tidigare Dajje men kan hylla honom nu.

Jag tror att det kan räcka med att Hagge gör en toppinsats och Dajje en plattmatch, för att omdömena ändrar sig igen.

Motsvarande omdömen gå fram och tillbaka när Nkilis respektive Eidurs insatser diskuteras, precis som nu också sker vad gäller Mobergs och Logis.

Jag har själv, för väldigt många år sedan, "sågat" spelare som sedan visat sig bli mycket bra när de fick självförtroende och övriga omständigheter att stämma. Sedan dess undviker jag att dra för långtgående slutsatser efter enstaka matcher.

Det är lätt att dra slutsaten att vi kommer vara med i toppen av AS efter insatserna i Atlantic Cup. Det är lätt att dra slutsatsen att vi kommer få kämpa betydligt längre ner i tabellen efter insatsen mot Varbergs BoIS.

Alla topplag, både i Sverige och utomlands, gör som bekant plattmatcher mot lag i lägre divisioner när det gäller träningsmatcher och cupspel. Det vore snarare en överraskning om så aldrig sker.

Jag tycker Alik har en sund inställning som bygger på lång erfarenhet och det är att man först när serien eller cupen är färdigspelad som man vet hur det gått. Då handlar det mer om man ska vara optimistisk eller pessimistisk innan det är färdigspelat. Tror det påverkar ganska mycket hur man som supporter mår under tiden och vad gäller spelarna, hur det kommer att gå.

Örebro DaSa
2015-02-22 10:18
Håller med Alarmmästar Sirén, om man skall ge alla spelare som ligger på gränsen till startelvan en ärlig chans på försäsongen så måste vi använda även dessa tre cup-matcher som träningsmatcher. Men det rimmar illa med Axéns uttalanden om att satsa på cupen, igår var ju beviset på att vi gör tvärtom.

Sen så skulle även jag vilja se lite mer av Eidur innan jag ser honom som en frälsare i mittförsvaret. Frågan är om vi inte måsta ta in en mittback till i alla fall, att spela Nkilli som reserv kommer att kosta oss ngr rejäla målchanser bakåt varje match när vi måste spela honom.

Framåt så ser jag som många andra hur tunt det är när vi har ett par spelare borta. Jag tror att ÖSK också har identifierat det som en brist, så jag hoppas att vi fortfarande letar en förstärkning där. Helst skulle jag vilja se en ytter, varken DG, Yasin eller Nordmark är spelare som gör poäng. Potentialen finns i alla tre men börjar tvivla på att det kommer att lossna poängmässigt för dem.
Örebro Telle
2015-02-22 10:17
Mr.Milton //
Om jag minns rätt var du en av de som sa ifrån när en skribent här inne snedtände förra söndagskvällen. Alla inlägg i diskussionen/tjafset verkade ha klippts bort av admin sen.

Var det i samband med det som du sen inte längre kom åt ditt nick? I så fall blev du kanske avstängd av bara farten för att du förekom i diskussionen? (Lite som när en hockeydomare ibland lite rutinartat visar ut båda spelarna i ett slagsmål, trots att det var uppenbart att den ene spelaren startade och drev på det medan den andre bara försökte försvara sig.)
Örebro Telle
2015-02-22 10:14
Har läst ikapp men just inte haft tid att skriva på ett tag, så även om jag är pinsamt sent ute vill jag ändå passa på att berömma TommyS i efterskott för krönikan "Benny's boys" för några veckor sen. Väldigt läsvärt som vanligt!

Och stor klapp på axeln till Erik W (och självklart även Alex och Simon) för initiativet att köra ett extra inslag för att förtydliga läget med insamlingen och truppen när diskussionen uppstod. Snyggt sätt att visa att man tog supportrarnas åsikter och frågor på allvar. Jag tycker att alla tre ger ett väldigt proffsigt intryck när man ser dem i det formatet, och Erik är dessutom väldigt bra på att hitta en lagom avspänd men ändå seriös nivå på det. Ser fram emot nästa sändning.

Jaha, nästa gång jag skriver så tänker jag ta upp andra aktuella och dagsfärska händelser: VM-finalen 1958, Solskensolympiaden i Stockholm 1912 (vilket väder vi hade, va, eller hur grabbar...?) och de senaste proffsryktena om Martin Dahlin...
Ras Tafari
2015-02-22 09:33
Usch, jag är nog bara sur, eftersom mina stora förväntningar och obotliga optimism inte infriades. Cupguldet hotas direkt i inledningen mot ett SE-lag:(

Nu blir det onödigtvis 2 måstevinnamatcher !

Allsvenskan MÅSTE vi starta starkare,
minst 10 p på de 5 första.

Försvar är bästa anfall ?
Ras Tafari
2015-02-22 08:53
Strumpkrullaren,

jag gillar verkligen längdskidor, men det är en tevesport dock och jag valde med modern medieteknik att kika på den när det passade mig i soffan.

Förväntningarna på "nya" ÖSK och möjligheten att få lite frisk luft i februarivärmen kunde inte gå mig att stanna hemma.

645 i publiksiffra efter en lång väntan och abstinens är fanimej URUSELT !!!

Marknadsföringen har nästan varit obefintlig och gårdagens loja inställning från framförallt Axén, får mig att bli lite orolig.

Mycket snack i och bakom kulisserna, men jag vill se ett lag och en organisation som vill och orkar jobba för klubbens första guld.

Det känns så avslaget och lojt, jahaja är vi inte bättre när det gäller?

Det är dags att vakna ÖSK, jag vill bada i höst.

SKÄRPNING!!!
Örebro KalleTeodor
2015-02-22 08:45
Min tanke med att Alik inte gjorde några byten är att han kanske tyckte att laget som satt sig i skiten fick spela sig ur skiten också... F.ö så håller jag med om @Strumpkrullarens resonemang kring Kalla och skid-VM. Själv tittade jag klart på hennes lopp innan jag drog iväg till matchen och missade därför avspark och några minuter av första halvlek. Är övertygad om att fler valde att även titta på herr-loppet också. Matchen i sig hade vissa roligheter och andra tråkigheter. Tre mål framåt och två av dessa från Crespo tycker jag var kul. Förarbetet till 1-0 var matchens behållning. Nordin ut till Hagge på högerkanten som spelar vidare till Yasin som inläggar till Crespo som gör mål. Fin kombination. Tre insläppta och otroligt virrigt försvarsspel värmde såklart inte. Jag gillar Nkili, men idag blev det lite för många missar. Eidur ett steg närmare startelvan?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Strumpkrullaren
2015-02-22 08:31
Svenska folkets gunstling Kalla i VM på TV exakt samtidigt och sedan herrloppet för att avsluta med hockey. Så tror jag många tänkte. Jag tycker ÖSK måste tänka sig för lite när man bestämmer matchtider, i alla fall sådana man kan påverka själv. "Skidor vad är det?" kanske många tycker. Nåja, över 50 000 på plats i Falun, alla biljetter sålda och inte ett ledigt hotellrum att få tag på på över 10 mils radie. Det finns säkert skidälskare i Närke med som just denna dag valde TV:n. När Gefle kommer hit är det samtidigt första Davis cup-matchen i tennis någonsin i Örebro borta i Idrottshuset. Just när ÖSK:s match går går de avgörande singlarna. Många allmänintresserade sportpersoner kanske tar chansen att se landslagtennis då. det skulle jag göra om det inte vore så att jag är gift med ÖSK ;-)
Örebro Lekiller
2015-02-22 08:22
Tuff konkurrens om publiken igår, skidor på tv, ishockey och sisådär väder. Svenska Cupen drar aldrig någon jättepublik så inte överraskning att det kommer så lite folk. 100 kr för att först se ÖSK i kylan och 150 - 200 för att sedan se hockeyn är nog i mastigaste laget för de flesta. Plus kaffe och kanske en korv m.m. Varberg är ju inte heller det roligaste laget att se.
Örebro Alarmmästare Sirén
2015-02-22 00:07
@Arna-Tovic:
Jag tror det där är ett dilemma - Å ena sidan befinner sig laget under uppbyggnad och alla måste få chansen att visa upp sig. Cupen ersätter ju en del av de träningsmatcher som annars skulle ha ägt rum. Kanske tyckte tränarna att det inte skiljer så mycket mellan vissa spelare att man ska kunna slå ett lag som Varberg ändå. Spelare som känner att de är på gränsen kan vara mer motiverade att jobba skiten ur sig. Och att de kanske räknade med seger idag ändå även om de spelade med 2-3 marginalspelare. Och tänkte spetsa upp det lite mot Gefle. Jag har ingen aning. Jag har inte sett en enda träning och kan bara spekulera. Någon som vet om ÖSK som i fjol åker på ytterligare ett träningsläger?
Örebro Arna-Tovic
2015-02-21 23:26
Målvakterna har ju tydligen någon plan fram till seriestarten om att stå varannan match. Idag var det Rinnes tur att ta chansen, vilket han inte gjorde.

Dock förstår jag inte varför man inte spelar med Sigurdsson? Mittbackarna behöver spela ihop sig så att de är redo till de viktigare matcherna. Nkili har väl inte gjort bort sig under försäsongen (undantag idag), men Eidur har varit en av våra bästa spelare. Varför inte visa att man tänker satsa på honom? Att spela varannan match som mittback när man är ny i spelsättet hjälper ju knappast till för att acklimatisera sig.
Örebro Bastard on Parade
2015-02-21 23:25
widemarsh//

Bra inlägg. Håller med dig. Tycker det är konstigt att så få kommer till Vallen när det faktiskt är tävlingsmatch. Samma dag så är det fullsatt i hockeyn en snedspark bort...

För övrigt så måste Logi höja sig rejält till nästa match. Det var riktigt dålig kvalitet på hans fasta situationer idag och han gick bort sig lite väl enkelt vid några tillfällen.

Truppen är tyvärr tunn och Axén har ju på ett tydligt sätt visat att ett par av alternativen inte är aktuella för spel. Det känns ju så där när Björnqvist är det hetaste offensiva alternativet på bänken.
Örebro widemarsh
2015-02-21 23:23
TommyS// Kan det vara så att vi två i själva verket är en enda person, som lider av schizofreni?
Örebro Glad
2015-02-21 23:20
Bra skrivet Widemarch, varför ändra en backlinje o målvakt som spelar jämt med Dynamo, när man säger att man vill vinna cupen, otroligt konstigt agerat Axen
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro TommyS
2015-02-21 23:12
Widemarsh, två gånger i rad har jag loggat in för att konstatera att du redan skrivit inlägget jag ämnar skriva. Nästan läskigt
Örebro widemarsh
2015-02-21 23:00
I övrigt är publiksiffran en skam för ÖSK och fotbollsstaden Örebro. Vi lockade med nöd och näppe (9 personer) fler till matchen än Västerås. ÖSK med Simon i spetsen har en jätteutmaning i att få publiken till arenan. Anfallsmässigt är 3 mål framåt helt okej, men spelmässigt såg det långa stunder inte alls bra ut. Vår tunna trupp lyser igenom nu när Pode och DG saknades, vi hade inte mycket att slänga in framåt. Stor avsaknad av offensiva alternativ på bänken. Bara att vinna de två som är kvar och hoppas det räcker!
Örebro widemarsh
2015-02-21 22:49
Skrev ett långt inlägg som svenskafans slängde iväg ut i ingenstans då man ansåg att mitt nick redan var upptaget. Bara för att bygga på frustrationen från matchen antar jag.

Jaja, tar det igen i lite kortare form.
ÖSK gjorde en riktig stark defensiv insats mot Europa Leagues bästa lag under gruppspelet nere i Portugal. Mot spelare som Valbuena, Dzsudzsak, Kuranyi, Kokorin med flera ställde Axén upp med starkaste laget och ville vinna turneringen. Idag byter han ut 3/5 av försvaret från den näst intill klockrena matchen, i en tävlingsmatch.

Jansson går före Rinne, det tror jag de allra flesta är överens om. Med Rinne i startelvan har vi endast lyckats besegra Eskilstuna i tävlingssammanhang på 11 matcher. Ska inte lastas för förlusten idag (ja, 3-3 hemma mot Varberg är en förlust) men gjorde en rad tveksamma ingripanden. Och försvaret känns ständigt mer osäkert med Rinne i mål. Rinne är en talangfull målvakt men Jansson är given etta!

Dajje och Eidur tycker jag visade tydligt i Portugal att de går före Hagge respektive Nkili. Dessa två har varit kanske de största utropstecknen under försäsongen. Det tyckte Axén också när han skulle toppa laget i finalen. Idag väljer han bort dessa tre helt plötsligt när det är dags för tävlingsmatch.

Resultatet? Fyra insläppta hemma mot Varberg. Tack vare en väldigt märklig avvinkning från linjedomaren så räknades som tur är bara 3 av dom. Det är givetvis underkänt.

Inte ett enda byte på hela matchen, 0 j-vla byten, när han själv efter matchen säger att Varbergs forwards hade lekstuga med vårt försvar. Obegripligt och vad ska spelarna på bänken tänka när dom inte får chansen trots att startelvan gör en usel insats mot ett superettanlag?

Jag gillar Axén, han har gjort väldigt mycket bra för ÖSK senaste tiden. Men idag var han ute och cyklade. Jansson-Dajje-Moberg-Eidur-Logi klockrena mot Dynamo. Varför ändra när det väl gäller något? Varför inte ändra under matchens gång när man ser att laguttagningen var fel?

Stora frågetecken kring lagledningen idag!
Örebro Ansiktet
2015-02-21 22:37
Vi kan i alla fall konstatera att släppa in 3 mål hemma mot Varberg inte är godkänt, inte någonstans. Jag är genuint orolig över våran mittbackssituation, är tveksam på både Eidur och Nkili. Av Nkili och Eidur så tycker jag att den senare har varit mindre dålig. Som sagt, vi slutar 8-10 i tabellen. Hoppas dock att jag har fel.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2015-02-21 21:32
Efter att suttit på läktaren o småfrusit kommer en liten betygsättning. Rinne: 2. Såg mycket mer osäker ut än förra säsongen. Borde kanske tagit ett av målen. Hagge: 2. Utan assist till första målet hade det blivit 1. Fruktansvärt dålig defensivt. Har aldrig sett nån bli tunnlad så ofta. Nkili: 1. Behövs inga kommentarer. Inte ett rätt! Moberg: 2. Kanske taskigt med så lågt betyg, kan varit för att han var tvungen att täcka upp för Nkili. Logi: 2. Några bra inlägg men förväntar mig en bättre defensiv. RÅP: 3. Lite osäker på betyget, han blandar o ger lite men jag gillar inställningen. Nordin: 4. Bäst på plan. Nordmark: 3. Tack vare andra halvlek och målet. Yasin: 2. Han försöker men det händer inte så mycket. Kalle: 3. Jag har aldrig varit med i hyllningskören kring Kalle, tycker han är för vek. Men idag tog han faktiskt för sig mer. Crespo: 4. Han är anfallare och han gör två mål, vad mer kan man begära. Alec: 1. Hur fan kan han ena stunden säga att vi tar cupen på allvar och sen inte göra ett enda byte när vi spelar oavgjort mot Varberg! Hur han kunde låta bli att byta ut Hagge och Nkili i halvtid är både oförsvarligt och helt matchavgörande! Med Dajje och Eidur i andra tror åtminstone jag att vi hade vunnit.
2015-02-21 21:31

Fler som sätter in 100 kr per cupmål i insamlingen? :-)
Örebro Ansiktet
2015-02-21 19:28
Nordmark var en ren katastrof första halvlek. Han spottade upp sig lite efter paus. Men jag vill aldrig mer se honom i en ytterposition.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2015-02-21 17:58
Jag tycker definitivt att Nordmark gör en bra match. Helt klart en klass bättre än Yasin på andra kanten. Kalle gör också en bra match. Backlinjen en sämre match. Detta går inte att säga emot. Stjärnstopp.
Annons: