/fotboll/osk/forum/1092.aspx/fotboll/osk/forum/1092.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro MrCrowly
2015-03-02 21:21
@TommyS:

Har du testat hola, plugin till chrome. Funkar att kolla på BBC från Sverige iallafall.
Örebro TommyS
2015-03-02 20:30
Fan vad man vill höra Staffan säga "Örebro SK är alltså klara för kvaTTsfinal"
Örebro TommyS
2015-03-02 20:29
Dina drömmar besannas, det blir Staffan (länk). Inte mina dock, projektet denna vecka blir att få SvFF och Svt att sluta löjla sig och släppa cupsändningarna fria även för oss utlandsboende. Wish me luck.
Örebro Mellösas Frippe Jansson
2015-03-02 18:23
ÖSK - Gefle sänds av SVT på söndag. Bra för alla oss utomsocknes ÖSKare! Hoppas på Staffan Lindborg, kommentatorernas Zlatan.
Örebro TommyS
2015-03-02 17:02
Vi brukar väl spela ut Gefle ganska rejält men ändå tappa poäng eller till och med förlora, särskilt hemma och det är alltid Lantto som gör mål. Så känns det. Vi måste hålla koll på honom.
Saviour
2015-03-02 16:22
Darrig på hand, det blev en dublett ..,
Saviour
2015-03-02 16:22
pemo,

skit i "skrocken", kom till Örebro och jobba,
jag bjuder på kaffe eller kôrv i paus .,,
Örebro pemo
2015-03-02 16:17
Arna- Tovic // Jag menade att Calle och Crespo och Pode kommer att dela på speltiden. visst känns Crespo och Pode som det naturliga valet, men det jag sett hitintills, så har Kalle varit bra. Därför tror jag att han kommer in i matcherna som avbytare, då både Crespo och Pode är lite "sköra"

Saviour // Men efter hemmamatchen mot HBK i höstas så var det väldigt nära att jag fick nog. Då såg jag ingen som helst framtid för laget. Men eftersom jag är lite skrockfull, så åker jag nog inte in på söndag.

Gefle är ju ett lag som inte passar (-de ) oss så bra. eller var det mer när Olsson var chef där?

Äsch. Ok då. Jag tror naturligtvis på seger i helgen.
Motala AIF FK Sorkdödare
2015-03-02 16:16
Motgångssupportern

Både Nordin och Sobra var dyra sommarlån.. Det har Simon själv sagt....

Saviour
2015-03-02 16:15
Är Crespo och Pode i form
och inte sjuka eller skadade eller annat ..

... så är det två,
Sveriges starkaste anfall !
Örebro Arna-Tovic
2015-03-02 16:10
@pemo:

Crespo lär väl ändå vara hur given som helst? Han gjorde 1 mål var 65:e minut omgångarna 18-30. I vinter har det blivit 1 offsidemål mot Dinamo samt 2 regelrätta mot Varberg. Han är en målskytt som både kan hålla i bollen och gå i djupled.
Saviour
2015-03-02 15:50
Men snälla pemo ...

"Fast å andra sidan är jag en surmulen förlorare, så efter matchen på söndag kan jag ha helt andra åsikter. Eller......."

... är vi inte bättre än Gefle på vår hemmaborg eller tror på vårt lag,
då kan vi ju glömma allt snack från klubbens sida om framtiden.
å lägga optimismen åt sidan och redan nu börja deppa ...

Vi skall ha ett GULD och spela i "Europa"

Så är det bara :)
Örebro pemo
2015-03-02 15:14
Å så har jag sett andra halvlek ( till o från ) och kan också konstatera att Kalle borde gjort minst ett mål.
Nordmark bättre som innermittfält. får nog svårt att bli startspelare.
DG snabb och stabil, men saknar lite bollkänsla i stressade lägen.

Samtidigt blev min tilltro till Eidur befäst. Så vem av Hagge och Logi blir startspelare? Tycker inte att Logi känns helt ordinarie. Däremot var DB helt OK. Så om jag skall sammanfatta det jag sett nu ( Varberg live och Dalkurd + Dinamo på TV ) så känns följande spelare de som verkligen konkurrerar:

Oskar given
Hagge/Logi - Eidur - Moberg - DB
Yasin - RÅP - Nordin - DG/Nordmark
Crespo/Kalle/Pode

och dessa kanske får göra några inhopp: Nkil - Wiktorsson - Mensah

Om det inte kommer svåra skador tror jag vi får slåss om 3 - 6:e plats

Visst, truppen är tunn, men 14 spelare som är likvärdiga och fyr-fem som kompletterar vid avstängning/skada kan räcka långt.

Fast å andra sidan är jag en surmulen förlorare, så efter matchen på söndag kan jag ha helt andra åsikter. Eller.......
Örebro Motgångssupportern
2015-03-02 14:48
På nåt sätt känns det ändå bra när det antyds att det var nån annan än vi som stod med Svarte Petter i samband med spelartransfers.

Om detta stämmer så måste man ju berömma Sköldmark och övriga inblandade personer för att ha agerat smart med truppen under sommarfönstret!
Saviour
2015-03-02 14:01
Alltså, förra året hade vi ju Sobralense till låns,
men bara halva året.

Med en samspelt trupp under hela 2015 och en bra start,
kommet vi enkelt att "hänga" i toppen.

Det är vad jag tror och hoppas på,
men vi får la se hur det går.

Fast Alec, Simon och Sköldis jobbar på bra,
har jag förstått :)

Det här blir ett bra år !!!
Örebro TommyS
2015-03-02 13:02
Känns som jag tidigare nämnt som om vi är två truppförstärkningar ifrån att topp 3 skulle kännas realistiskt.

Känns väl också som att de två inledande cupmatcherna bekräftat vad som är vår centrallinje om alla är friska, dvs: Jansson - Moberg, Eidur - RÅP, Nordin - Crespo, Pode (med Kalle som given inhoppare)? Inga konstigheter där. Kanterna oklarare: rotation på yttrarna att vänta och det är bara bra. Den som bänkas är i princip given att komma in i varje match. Så den stora striden om en tröja står egentligen på ytterbacken. Jag vet inte hur Dajje skötte sig igår men Portugal tyckte jag visade att han är vår högerback. Logi och Hagge alltså, det är den stora kampen. Får Hagge testa till vänster mot Gefle? Bakom DG?
Saviour
2015-03-02 12:35
Jag är inte expert, men tycker att det känns som att både
ÖSK och AIK har bättre lag än förra året.

Tror därför att ÖSK blir topp tre ...
Örebro Lekiller
2015-03-02 12:24
Tar alla dessa så kallade experters tips med en nypa salt. Kan lova att Laul m.fl. inte har satt sin fot på en match med ÖSK sen slutet (om ens då) på allsvenskan förra året. De slö läser lite vilka som lämnat och kommit och ganskar ev. lite resultat ifrån träningsmatcher. Stockholmsklubbarna och de andra större lagen följer de på ett helt annat sätt. Vill minnas att Kristofersson på Expressen till och med bevittnat x antal träningar med främst AIK denna försäsong. Han var väll till och med ner till Hammarbys träningsläger på la Manga i år? Vet inte vad man kan begära mer igenligen. Svårt att ha järnkoll på alla lagen. Men jag kan dock tycka att man bör ha lite mer på fötterna när man sätter ihop de allsvenska magasinen inför säsongerna och säljer för fina pengar.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro pemo
2015-03-02 11:54
Och jag som trodde att Laul kunde fotboll! ;)
Hur kan "alla" tro så mycket på AIK? Eller är det bara för att hockeyn har fallerat i huvudstaden, som de nu sätter all tilltro till allsvenskan?

Årets flopp bli Djurgården. I alla fall i 08-området. Hammarby får nog också kliva på lite för att undvika kvalspel.

Kalmar??? Är det bara för att Rasmus Elm finns i bakgrunden? Deras höst var väl under all kritik.

Skall egentligen inte uttala mig om andra lag, för då är jag inte bättre än stockholmarna, men det är ju så dött här just nu.
Och det förstår jag. Det är ju äntligen dags för lite spänning i hockey efter 1000 omgångar. Så, grattis till er som besöker ishallen också.

Såg bara första halvlek mot Dalkurd, men tycker att Eidur är många gånger bättre än Nkili. RÅP saknades mycket!!! Mensah är svårbedömd. Gjorde inget uppseendeväckande utan spelade på säkerhet. Men det är/var kanske hans uppgift. Städgumma bakom Nordin.

Logi är jag inte helt nöjd med. Tycker att han slår bort för många fasta trots allt.

Så, nu är den stora frågan: Hur ser det ut mot Gefle? Hur viktigt är det att vinna? Vet att Axén alltid ställer bästa lag på plan, så nu är det upp till bevis, att det är motståndarna som avgör hur bra vi är.

Oskar, Moberg , Eidur , DB , Yasin , Nordin , Kalle , Crespo , Pode vill jag i alla fall ha på planen. Vad vill Axel/Axén?

Utgår ifrån att alla är friska på söndag. :)
Örebro TommyS
2015-03-02 11:24
Laul på Aftonbladet levererar sitt allsvenska tips. Pluslåst artikel så klistrar in tipset här. Har inte gjort mitt eget tips men med nuvarande trupp känns en sjundeplats ganska rimlig.

1. AIK
2. Malmö FF
3. IF Elfsborg
4. Kalmar FF
5. IFK Göteborg
6. BK Häcken
7. Örebro SK
8. Helsingborgs IF
9. Djurgårdens IF
10. Hammarby IF
11. IFK Norrköping
12. Åtvidabergs FF
13. Gefle IF
14. Halmstads BK
15. Falkenbergs FF
16. Gif Sundsvall
Saviour
2015-03-02 10:49
TommyS,

beträffande ditt första stycke,
pengar, girighet, dumhet och lagstiftning,
sabbar för sunt förnuft ibland.

Självklart deppar belgarna
över att de missat gårdagens höjdarbatalj ;)

Teknik är teknik och fungerar bara ibland.

Men det är verkligheten som räknas,
och hemma mot Gefle, inga problem !!!

Vi kommer enkelt att rocka vidare mot guld och europaspel,

Love it !!!
Örebro TommyS
2015-03-02 09:54
Kunde tyvärr inte se matchen igår. Svt har förvärvat endast de svenska sändningsrättigheterna till cupen och blockade sändningen för mig. SvFF tänker antagligen splitta rättigheterna internationellt för att maximera inkomsterna. De tänker att de belgiska operatörerna (i mitt fall) kommer att inleda ett inbördes budkrig som kommer driva upp intäkterna för de belgiska rättigheterna till astronomiska summor och på så vis säkra svensk fotbolls framtid. Nu verkar tyvärr ingen av dem nappat, trots att det belgiska folket törstar efter svenska cupen. Det skrivs i tidningarna här nere om upprorsstämning på sportbarer runt om i landet när folket förvägrades rätten att den internationellt upptrissade fighten Dalkurd-ÖSK.

Men vad jag kunnat se från sammandrag är det kanske inte så mycket att säga. Vi vann, vi har allt i egna händer men efter debaclet mot Varberg får vi nog ställa in oss på bortamatch i en eventuell kvartsfinal, och troligen mot svårt motstånd. En jättekross igår hade ökat chanserna att bli en av de fyra bästa gruppettorna, nu är chansen minimal. Men spelar vi bästa laget ska vi klara av Gefle.
Saviour
2015-03-02 09:23
widemarsh,

mycket bra inlägg, kom det från en ytter?

Kan kanske bli målgivande för vårt ÖSK :)

Om vi har ork, flyt och lite tur kan det bli en riktigt bra inledning på våren,
guld och europaspel,

Så är livet som optimist :)))
Örebro widemarsh
2015-03-01 23:46
Cupmatcher är speciella, där de lite större lagen möter mindre inspirerande motstånd. Ofta på arenor med en inramning som inte automatiskt framkallar full inställning hos spelarna. Idag för ÖSK var det en usel plan, folktom arena (med ett 50-tal kämpandes kubaner) kyla och ett ymnigt snöfall. Sådana matcher är ett riktigt karaktärstest för elitfotbollspelare. För motståndarna är det en av årets största matcher och för ÖSK en av de minst attraktiva. Tyvärr ser jag få spelare som kliver fram och visar vägen i liknande matcher för ÖSK. Kalle en av få som i den här matchen tar löpningar för laget och jobbar hårt för att sätta press och vinna tillbaka bollen. Minns en situation i slutet av matchen där Kalle ensam sätter press på Dalkurdbackar och målvakt och håller på att skapa en vass målchans. Hade övriga laget i ett tidigare skede hakat på i pressen hade vi kunnat punktera matchen där. Vi ska vara nöjda med att vi tar den här segern, även om det spelmässigt finns en del mer att önska. Vi har sett flera Allsvenska lag åka på skrällar mot div. 1-lag (eller lägre) under gruppspelet. Göteborg, Hammarby, Djurgården, Halmstad har gått i fällan. Har sett första halvlek i efterhand på SVT Play, och jag tycker Pode känns pigg och skapar en del chanser. Gör egentligen två fina mål, men blir vad jag kan se felaktigt avvinkad för offside på det första. Fin kombination mellan Kalle, Yasin och Pode gav ett snyggt mål och en helt nödvändig seger. Hoppas vi kan få se både Crespo och Pode på topp mot Gefle då båda verkar konserverat målformen från hösten. Kalle borde gjort minst ett mål idag på sina chanser, och ÖSK-segern borde bärgats med en mer betryggande marginal än 1-0. Försvarsmässigt har vi bra koll på Dalkurd och de hotar oss egentligen aldrig förutom i ett par omställningar i inledningen av matchen. Tycker Eidur är den som känns mest resolut i mittförsvaret, medan Moberg ger ett lite svajigare intryck än under höstsäsongen ifjol. Moberg - Eidur är nog ändå det mittbackspar jag anser att vi bör satsa på. Vi har allt i egna händer, och det är bara seger som gäller mot Gefle. Då hoppas jag på ett heltaggat ÖSK och en betydligt större publik än senast då varken Skid-VM eller hockey pockar på uppmärksamheten.
Örebro Lekiller
2015-03-01 19:52
[QUOTE=Sörebro]Som tidigare inflikat så är Kalle för loj i avsluten. Han måste bli mer distinkt och kompromisslös. Tycker Crespo och Pode är självklara startspelarna på topp. [/QUOTE] Håller med. Han måste sätta något av de lägen han fick idag. Annars kommer han få det tufft mot Crespo och Pode.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2015-03-01 19:45
combatspenat//

Instämmer helt. Jag gläds med William. Dock känns det fortfarande surt att han var glaslirare så gott som i tre (fyra?) år hos oss, för att sedan blomma ut.
Örebro Sörebro
2015-03-01 19:13
Som tidigare inflikat så är Kalle för loj i avsluten. Han måste bli mer distinkt och kompromisslös.
Tycker Crespo och Pode är självklara startspelarna på topp.
Örebro combatspenat
2015-03-01 17:01
Verkar gå bra för William i ÖIS, KUL! Hoppas verkligen han får vara skadefri och utvecklas vidare som fotbollsspelare.
Örebro Gentile
2015-03-01 16:46
logi är lite klen i närkamperna,det oroar mej lite grann!men det kanske tar sej när han hamnar mera rätt i positionsspelet , annars har vi ett problem.
Örebro Glad
2015-03-01 16:11
Bättre försvar idag och Oscar håller nollan med en viktig parad i första, nu tar vi Gefle hemma, fast de e klart ska Axen fortsätta att rotera blire ingen fortsättning i cupen, nu får han chansen att visa att han så gärna vill vinna alla matcher
Annons: