/fotboll/osk/forum/1088.aspx/fotboll/osk/forum/1088.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Arna-Tovic
2015-03-14 13:40
Solklar varning på RÅP. Tror 36 minuter är det längsta han har klarat sig undan varning hittills i cupen.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-14 13:32
Första laget som gör mål på Malmö i år!
Örebro KalleTeodor
2015-03-14 13:29
vilket mål! härligt Valgardsson och DG!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Svartvitt forever
2015-03-14 13:28
Helt underbart! Håll i det här nu, gubbar!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-14 13:28
Nu är det bara tre mål kvar.
2015-03-14 13:27
Nu är det bara tre mål kvar.
Örebro Conjuration
HURRA!!!! :D Håll det här nu! :D
Benny Böckling
Vilken jävla balja PARKERA BUSSEN NU!!!
Benny Böckling
2015-03-14 13:26
JAAAAAAAAAAAA
Örebro Pedretti
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Örebro Lord Pode
JAAAAAAAA
Örebro Lord Pode
2015-03-14 13:18
Ser inte vad Nordmark bidrar med helt ärligt.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-14 13:01
@Örebro Center:

Allsvenskan utökade till 16 lag 2008. Där har du en anledning till tappet.
Örebro Lord Pode
2015-03-14 12:59
Dålig uppställning från vår sida. Blir åka av i den här matchen.
Örebro Center
2015-03-14 12:48
@minatankar (för sm-guld):

Instämmer på pricken
Örebro pemo
2015-03-14 12:47
Nåja, nu har jag gjort allt jag kan. Dissat Rinne, druckit morgonkaffe ur min ÖSK-mugg, tagit på ÖSK-t.shirt och hängt fram ÖSK-halsduken. Nu kan jag bara hoppas. Måste tyvärr följa med sonen på hans innebandymatch ( blod är tjockare än vatten ) så jag sitter väl där och blir nervös varje gång det plingar i mobilen. Hoppas det finns täckning i hallen.
FORZA ÖSK !!!
2015-03-14 12:46
Rinne gjorde många bra matcher förra våren. Jag har sett honom göra en mindre säker insats på försäsongen. Samtidigt såg jag Oscar göra flera tveksamma matcher i höstas.

Jag tror det kommer gå bra för Rinne!
Örebro Center
2015-03-14 12:45
Ah ok - Missade det. Orkar sällan scrolla tillbaka sidor när jag tittar in (om det inte är någon särskild diskussion jag vill se början på) utan brukar bara läsa aktuell sida. Dock kom det nyss upp i NA, det var det jag såg. Jag får leta upp ditt inlägg och läsa varför.
Örebro Center
2015-03-14 12:38
Om man ponerar att man inför slutspel, rent hypotetisk (jag tror aldrig det kommer att ske) så måste naturligtvis placeringarna i en grundserie spela någon sorts betydelse. Saker jag kan tänka på t ex är att ettan är garanterad en plats minst i Europa league. Att lag 1-4 seedas så klart och att ett större belopp skall utgå till seriesegraren. Om jag får fortsätta att fantisera så tycker jag inte att ett slutspel skall avgöras i två matcher likt cupmodeller eftersom slumpen får lite större betydelse utan i bäst av tre och där serieplacering ger förmån av hemmaplan i avgörande matchen. Om man sedan också vänder och börjar spela höst-vår skulle man kunna ha slutspelet i juni i sommarväder. Men nu ska jag sluta tjata om slutspel lovar jag. Men produkten fotboll är alltid intressant att diskutera så som Mina Tankar formulerar sig ur ett kundperspektiv. Tittar man på länken @either/or lagt upp så ser man att allsvenskan peakar upp åren 2001-2007 (undrar varför plötsligt?). Men sedan har snittet sjunkit markant och pendlar mellan drygt 6500-7900 senaste sju säsongerna. Förra årets snitt var sämsta sedan 2010 och före det får man gå tillbaka ända till år 2000 för att hitta sämre siffror.
Örebro Brodd
Ingick ett väldigt dumt vad på krogen i natt, om ÖSK slår ut MFF i dag ska jag cykla till Malmö i Juli när ÖSK kommer dit på besök. Känner mig bra mycket säkrare, att jag slipper det nu, när jag ser att Kung Oskar inte får stå i målet! Men om ett under skulle ske, är det väl bara att börja cykelträna, phu!!
@Örebro Center:

Skrev ju om det redan igår och förklarade varför :-)
Benny Böckling
2015-03-14 12:34
Känner på mig en hedersam förlust idag där ett tjugotal skåningar efter matchen skriver på vårt forum vilken bra och trevlig match det var, att vi var en värdig motståndare, vi spelar en fin fotboll osv.
Rinne i mål... En gåta!
Örebro pemo
2015-03-14 12:22
Minatankar // Jag tror du missförstår mig. Eller? Alltså, jag tror inte att det blir mindre publik för att ett lag har avgjort, utan fler vill se just det laget.

Att det sedan inte kommer så mycket folk på en match i slutet av oktober mellan 8:an och 11:an i serien har jag en viss förståelse för. ;)
Örebro pemo
2015-03-14 12:19
Jaha. då kan vi räkna bort den här segern. Rinne i stället för Oskar i mål.
Om inte Oskar är skadad eller sjuk så förstår jag inte den ändringen.
Att sedan Nordmark går in istället för Yasin är väl bara för att spela mer safe.

Eller också är Yasin inte riktigt på hugget ännu. Läste att han tackat nej till landslaget pga att hans mor var sjuk. Detta kan ju också spela in på hans koncentration. Nåja, jag lovar att krypa runt på knäna här hemma om jag får fel i mitt omdöme angående Rinne.
Corvus Corax
2015-03-14 12:19
minatankar (för sm-guld)

Nej kan inte ge exakt siffra på vad ÖSK får men det är uppe på drygt 20 miljoner vilket är det minsta beloppet.

Bidragen/fördelningen från SvFF består av flera delar.

1. TV-avtalet där det minsta beloppet är 7,2 miljoner kr per lag, vi fick mest med våra 12,5. ÖSK fick 8,17 miljoner kr bara i TV-avtalet.

2.Placeringsbonus i serien ger stegrande belopp ju högre upp i serien ett lag kommer. 1,8 miljoner får alla lag oavsett för sitt deltagande sen tillkommer som sagt bonus efter placering. ÖSK fick då 1,8+1,65 miljoner d.v.s. nästan 3,5 miljoner bara där.

http://www.expressen.se/gt/sport/topplagen-kan-fa-annu-mer-placeringsbonus/

3. Centrala sponsoravtal ger också pengar, svenska spel ger minst 1 miljon/lag(tror det är 2) bara dem för att synas och medverka på lagens matcher, är dåligt insatt hur stor den potten är men det är inte småpotatis. Sen vet jag att AB gav en viss summa till topp 5 lagen(stegrande) mot att de skulle få förtur och klubbarna förband sig till en viss sorts mediekommunikation. Det är numera borta men det finns säkert olika avtal där också. Men det är en stor pott för svenska klubbar att dela på och är minst lika stor som TV-avtalet.

Måste sticka nu.
Örebro Svartvitt forever
2015-03-14 12:18
Se där, kul att mitt lilla inlägg drog igång en ganska het debatt på morgonsidan. Bara några klargöranden: Jag har redan uttryckt att det mest sportsliga sättet enligt min mening att utse en mästare är det nuvarande, med en rak matchserie, men möjligen inte det bästa för att skapa intresse för sporten. Ett slutspel ger fler chansen att vara "bäst när det gäller", som någon uttryckte det.

Corvus Corax, ditt engagemang är full begripligt. Samtidigt bör vi vara överens om att vi båda delvis talar i egen sak. Dina argument mot det chansartade i ett slutspel gäller i så fall i lika hög grad SHL och Fotbolls-VM, men jag tror inte att någon av dessa institutioner kommer att ändra sitt upplägg.

Jag vidhåller att ett slutspel med chans att överraska skapar ett mycket högre intresse sett över hela landet än nuvarande system. I höstas var ÖSK Allsvenskans bästa lag och imponerade stort. Dock var publiksiffrorna ganska svaga. Varför? Ja, det skapar inte lika stor dramatik om allt matcherna gäller är om man ska hamna på plats 7 eller plats 4.

Så med all respekt för olika argument som framförts så vidhåller jag min uppfattning. Och för att travestera Mark Twain så är ryktet om att jag är kommunist betydligt överdrivet.
Örebro Center
2015-03-14 12:16
Jakob Rinne i mål och Nordmark petar Yasin idag
Malmö FF Skåne40
2015-03-14 12:04
@either/or:

Njaa...Det gällde bara det här med att raljera.
2015-03-14 11:59
Namn: pemo
Sänt: 2015-03-14 11:44
//

Det handlar inte om du eller jag anser att allsvenskan blir tråkigare eller inte.
Men om en serie är avgjord när många matcher återstår, lär publikintresset minska, och det är detta vi pratar om.

Återigen, risken för detta finns redan nu med MFF:s många hundra miljoner i kassan. Skulle man få ytterligare ett antal hundra miljoner genom deltagande och framgångar i CL torde risken bli helt överhängande.

Men så ska det inte bli. Inte bra för fotbollen i hela Sverige. Vi börjar med att tvåla dit dem idag! :-)
Örebro Center
2015-03-14 11:58

Tycker du har ett väldigt klokt perspektiv. I slutändan är det ändå så att ingen publik ingen produkt och ingen produkt ingen publik. Samspelet måste man ta stor hänsyn till, vilket är ju det du säger.

Annons: