/fotboll/osk/forum/1086.aspx/fotboll/osk/forum/1086.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Arna-Tovic
2015-03-12 09:21
@Gudjonsson:

Teknisk spelare som är riktigt bra offensivt. Rätt liten och är inte grym defensivt.
Örebro Gudjonsson
2015-03-12 08:27
Det ska bli väldigt spännande att se matchen på lördag.

Framför allt ska det bli intressant att se reaktionerna hos övriga fotbollssverige när Eidur och Dajje tar bort Yótun och Rosenberg.

Laul kommer nog att få revidera sitt tips av Örebro på 11 plats i den allsvenska tabellen pga dåligt försvarsspel.

Någon som sett Yótun något? Kvalitéer, styrkor, svagheter etc...
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-11 23:48
mn: Corvus Corax
Sänt: 2015-03-11 23:03
//

MFF skrämmer mig inte. De slår vi. Men håller med dig. Du var en rackare att tippa. Om gudarna och all tur är med MFF så kanske de gör två mål och då kommer du ju ganska nära med dina tre. Men det räcker ändå inte eftersom ÖSK gör fyra mål, utan Crespo.
Corvus Corax
2015-03-11 23:03
minatankar (för sm-guld)

Ett dåligt tecken för er är att jag tippat följande.

DC United-MFF 0-2(slutade 0-1)
Tampa Bay-MFF 0-5(slutade 0-4)
MFF-Assyriska 4-0(slutade 3-0)
Hudik-MFF 0-6(slutade 0-5)
MFF-J-Södra 4-0(slutade 4-0)

Gissade rätt senast men är max 1 mål ifrån så ska vi säga 2-0 istället?

2-0 och 3-0 måste vara oddsen som ger minst tillbaka?

Men jag utfärdar härmed en varning, det är kanske dags för islossning. Vi möter ett bättre lag och behöver därför mer skärpa. Gruppspelet har varit mycket "uppvisningsfotboll" med klackar och överdrivet mycket passningar, vid 3-0 och 80/20 i bollinnehav så har spelarna varit måttligt sugna på att forcera.

Sen vet jag mycket väl att ÖSK är ett betydligt bättre lag än Assyriska, Hudik och J-Södra inte minst kan ni hota vår backlinje och om gudarna är på er sida få in ett par bollar.
2015-03-11 22:26
@Corvus Corax:

Ja, du redovisar relevanta fakta. Dina spådomar tror jag dock inte är så realistiska eftersom du tippar 3-0 till MFF på söndag. Mer realistiskt är att tippa 0-4 ;-)
2015-03-11 22:25
Corvus Corax
2015-03-11 22:18
minatankar (för sm-guld)

Fast topp 5 har inte direkt överraskat sen 2011, Heif har bytts ut av IFK G för att Heif blivit bankrutt och IFK satsat rejält och håller gå samma öde(enligt deras bokslut). Men det är samma lag som figurerar där och jag skulle påstå att det ekonomiska glappet från de 5 mest intäkts tätaste ner till resten har blivit ganska rejält de senaste åren och därmed kan de hålla saftigare trupper.

Sen gick jag för ett tag sedan igenom äldre tippningar och MFF är iallafall på 2000-talet speciellt topptippade(2004-2005 var vi). 2010 var vi tippade 6:a.

Det skulle visserligen inte vara så konstigt om vi ständigt blev tippade i toppen då vi tagit 18 guld(vunnit serien 21 gånger) sen 1944 och har en jävla massa stora silver, lilla silver och brons(plats 1-4) likaså IFK G. AIK är isåfall mer märkligt då de är ett mittenlag på övre halvan så att säga.

Svängningarna och överraskningarna tror jag kommer utanför topp 5, kanske floppar någon av dessa och något lag underifrån kniper 5:e platsen.
2015-03-11 21:54
@Corvus Corax:

Delar din uppfattning. Med Sobralense kvar, en ny mittback av hög klass och en breddning av truppen med 2-3 spelare hade jag tippat ÖSK bland de 3-4 bästa lagen. I nuläget tror jag de kan komma bland de 6-8 bästa om alla är friska.
Utan t ex Crespo eller Nordin tillgängliga torde vi hamna längre ner i tabellen.
M a o är vi väldigt beroende av att ha alla nyckelspelare friska och i form.

Samtidigt finns det alltid lag som överraskar positivt respektive negativt. Tror t ex att Hammarby är överreklamerade p g a det massiva supporterstöd de har. Och MFF, IFG G och AIK tippas alltid i topp oavsett vilka lag de har. Så blir det långt ifrån alltid.

Om ÖSK gör en bra vår blir jag verkligen imponerad. Inte lätt att leva upp till höga förväntningar efter den fantastiska höst man gjorde.
Corvus Corax
2015-03-11 21:39
Plats 6 till 11 är "nya" guldstriden i den mån att det är helt öppet. Slutar ÖSK 6:a kan jag inte säga att jag är förvånad, slutar ÖSK 11:a är det samma sak. Då betyder inte det att jag har dålig koll utan för att det är så jämt mellan flera lag där en tillfällig formdipp, en baksida på fel spelare kan betyda hur mycket som helst.

Plats 1-5 skulle jag gissa på MFF, Elfsborg, AIK, IFK G och Häcken för dessa har ganska mycket bredare trupper än resten och det märks över 30 omgångar. Tycker egentligen inte att ÖSK har en sämre startelva än Häcken men Häcken har säkert en 5-6 kanske 7 spelare att rotera med utan att det blir en markant kvalitetsskillnad.

Jag skulle tippa ÖSK 6-8. Peking, Örebro och Kalmar tror jag gör upp om de platserna, bakom där 9-12 Dif, Heif, Åtvid och Hammarby och de i absoluta botten 13-16 Falkenberg, Gefle, Sundsvall och HBK.
Örebro either/or
2015-03-11 21:04
@Pedretti:

Den här typen av tips är ju bara gissningar från journalisten som gör dem. Inte tror jag att Laul har järnkoll på läget i lag som Åtvidaberg, Halmstad eller för den delen ÖSK. Dock så tycker jag att allsvenskan är väldigt svårbedömd i år utöver den absoluta toppen och i viss mån absoluta botten. Får ÖSK allt att funka, och framför allt har nyckelspelarna hela, så skulle det kunna bli så bra som en 5-6 plats. Om det tvärtom är mycket som går emot laget och om det är skador på nyckelspelare så kan det i värsta fall bli en 10-11 plats tror jag. Så pass jämna är de flesta lagen i allsvenskan.
2015-03-11 20:45
@Bastard on Parade:

Simon räknar försiktigt. Har inte med några spelarförsäljningar i budget och budgeterar lågt både vad gäller publikintäkter och partnerintäkter.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-11 20:15
minatankar//

Tack för info. Sades det nått om varför ÖSK budgeterar med ett minus på 1.5 miljoner kronor? Det känns som en oroväckande budget med tanke på att vi redan har minskat på truppen.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-11 18:33
Jag tycker att många lag känns svårbedömda i år. Helsingborg har en del intressanta spelare, men jag tycker att de har alldeles för svaga mittbackar för att det ska räcka till en bra placering.

Intressant att Laul lyfter fram Höie som en av Allsvenskans bästa målvakter. Deras försvar, om något, borde väl se lite "vingligt" ut efter 4 insläppta mot Norrby i Svenska Cupen.
2015-03-11 18:31
@Bastard on Parade:
Både bolaget och föreningen hade stämma i går. Styrelsens stadgeförslag klubbades igenom liksom valberedningens förslag - se länk. Enda undantaget var att Oskar Gustafsson av privata skäl hade hoppat av att vilja föreslås som suppleant till föreningssstyrelsen. Det innebär nu att det är samma styrelse i bolag och förening och att Björn Åqvist är ordförande i båda. Ett trevligt inslag mellan stämmorna var att spelartruppen presenterades och att RÅP, Pode och Nordin intervjuades av Gabriel Åbom.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-11 18:25
Tycker nog att vi är starkare än de 5 lagen närmast framför oss på Lauls lista.

Kalmar och Helsingborg tror jag inte kommer vara på övre halvan. Kalmar var usla i höstas medan Helsingborg har sålt sin överlägset bästa spelare som räddade dem många gånger i fjol.
Örebro Pedretti
2015-03-11 17:15
Robert Laul placerar oss på en elfte plats i årets allsvenska.
Han motiverar det med att vår defensiv sett skakig ut och att skadan på Crespo är kommer ta bort mycket av vår offensiv.
Kan väl hålla med honom om att vår defensiv inte varit 100 % men att vi har offensiv kraft kan jag fortfarande tycka.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-11 13:02
Var någon på föreningssämman/årsstämman igår? Finns det något att rapportera om?
Örebro Center
2015-03-11 12:27
Rysk pedagogik i fotboll för knattar....
Örebro Arna-Tovic
2015-03-11 11:35
@minatankar (för sm-guld):

4-7 veckor är det snarare nu. Nyheten är 6 dagar gammal.
Örebro Center
2015-03-11 09:24
@minatankar (för sm-guld):

Skulle gissa ganska säkert på 4-5-1 (eller i någon variant av det).

Pode börjar på topp och ersätts av Kalle med tiden. Hamnar vi i underläge blir det två forwards

Sen kan Alik förvisso överraska med DG på topp om han tror på kontringsfotboll
2015-03-11 07:24
@Tin Roof Café:

Han är skadad och borta i 5-8 veckor.
Malmö FF Tin Roof Café
2015-03-10 23:45
Varför är inte Kamara med mot oss?
2015-03-10 23:10
@Benny Böckling:

Delar din syn. Det ska bli spännande att se hur Alik ställer upp laget.
Hade Crespo varit med tror jag han kört 4-4-2 med Pode vid hans sida.
Nu tror jag ändå att det blir 4-5-1 med Nordmark på innermittfältet och Kalle på topp eftersom jag tror Kalle kan störa fler försvarsspelare i MFF.

Pode kan vara bra på att göra snygga mål och också slå intelligenta passningar. Kalle har dock lagets i särklass största spelförståelse, så vem som är den bästa fotbollsspelaren vill ha jag osagt :-)
Örebro munken
2015-03-10 21:31
Säkert inte omöjligt att man tar in Keene. Själv är jag dock osäker. Har inte sett storheten med honom. Han lär ha ett rätt kasst målsnitt senaste 7-8 åren. Tror absolut inte han går före vare sig Kalle eller Pode. skulle det visa sig att Crespo (gud förbjude) blir borta längre än beräknat så måste forwardsbesättningen självklart breddas. Finns det inte pengar för en rejäl förstärkning kanske man kan ta in Keene som backup. Men det måste finnas pengar för en vassare spelare än så. Vet att man var riktigt nära på både Almebäck och Sobralense. Pengarna som skulle gått till dessa spelare har väl inte bara försvunnit?
Benny Böckling
2015-03-10 20:21
Jag undrar lite hur man tänker inför MFF. Tänker man försöka spela sitt egna spel borta mot Malmö och fortsätta med 4-4-2 eller kör man på en lite defensivare variant och 4-5-1. Kör man 4-5-1 ska ju Nordmark in på mitten men frågan är då vem som ska fightas ensam på topp. Pode är ju den bättre fotbollsspelaren men som ensam forward tror jag inte att han är optimal för uppgiften, då tror jag det är bättre att Kalle får springa skiten ur sig mot MFF's backlinje och gå mycket i djupet. Pode given då att slänga in vid ev. underläge i matchen i andra halvlek.
Örebro Arna-Tovic
2015-03-10 19:57
Pode tror jag att man klarar sig bättre utan om vi ska jämföra honom med Crespo. Den senare har spetsegenskaper som är få förunnade.
Örebro Center
2015-03-10 14:55
@KalleTeodor:

Han kanske inte är intresserad av ett korttidskontrakt?

Annars vet jag inte. Känns tveksamt om han kan tillföra något mer än en bänkspelare när firma Pode & Crespo är i farten och då vill jag hellre ha Kalle som förste alternativ på bänken.

Klarar vi inte oss typ 3 matcher i AS utan Crespo eller Pode är ju truppen felaktigt sammansatt.
Örebro KalleTeodor
2015-03-10 14:03
Vore inte James Keene en klockren förstärkning hos ÖSK? Läser en artikel på FK om att han är nära IFK Göteborg, men i slutet av artikeln är det ju mer vinklat åt att någon annan klubb är mer aktuell. ÖSK? Eller är det helt orealistiskt?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro TommyS
2015-03-10 12:59
@Erik Wärlegård:

Tack! Snabb leverans igen. Intressant att vi snart för höra mer om tankar för spetsgruppen
Örebro MrCrowly
2015-03-10 12:33
Malmö FF - Örebro SK

Malmö IP, Lördag 14/3 kl 13:00
Länktips: www.mff.se/
Annons: